ТЕМА: „МОДЕЛ НА ОБРАЗОВАТЕЛНА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА РАЗВИТИЕ НА ГЕОГРАФСКИ КОМПЕТЕНТНОСТИ В ЛОКАЛНА СРЕДА“
РЕЗЮМЕ: В тази статия е представен модел на образователна технология за придобиване на географски компетентности, чрез овладяване нa знания, умения и отношения, свързани с нашата родина. Прилагането на иновативни технологии и методи в преподаването на уроци, повишава качеството на обучение. Усвояването на знания за родната страна и родния край изгражда интелектуалната и емоционалната активност на учениците, защото е пряко свързано с географската действителност, в която те живеят.
С присъединяването на България към Европейския съюз българското училище стана част от Европейското семейство. Това създаде условия за ефикасното синхронизиране на учебните програми и усъвършенстване на учебния процес. Тесните връзки между европейските образователни институции дава неподозирани възможности пред българските ученици за по-добро образование и по-добра възможност за реализация на пазара на труда. Съвременното географско образование се стреми да отговори на изискванията на обществото за актуализиране и преструктуриране на учебното съдържание, за прилагане на иновативни технологии, методи, форми и средства с оглед подобряване качеството на обучение. Традиционното преподаване на уроците не води до ефективни резултати при днешното поколение, израснало в света на новите технологии. Учителя трябва да използва нови методи на преподаване – ситуационни, дискусионни, екипна работа, проектно базирано обучение, метод на обърнатата класна стая. Ако тези методи са близки до съзнанието на учениците, той със сигурност „би спечелил вниманието им” и тогава уроците ще са по-интересни, вълнуващи и забавни. Развива се логическото мислене, въображение, наблюдателност и се повишава интереса към изучавания материал.
Моето настоящо изследване е модел на образователна технология за развитие на географските компетентности в локална среда при тема „Североизточен район“- X клас. Предоставя се възможност на учениците да бъдат изследователи, сами да формират определени знания, умения и отношения за природата, обществото и географското пространство, което ни заобикаля. Представена е ролева игра, учениците са разпределени в екипи – кмет и съветници на областен град. Работа в екип – се акцентира върху колективното знание, те сами да достигнат до информацията. Учениците трябва да открият проблемите на областния град, сами да предложат мерки за решаването им, да направят оценка на ресурсите за развитие на туризма. Идеята на игровия метод е да предизвика интереса и мотивацията на учениците, да се изградят като интелигентни и мислещи хора, които практически да могат да приложат знанията си. В процеса на работа, те се опознават, моделира се партньорство и взаимопомощ. По време на дискусията, трябва да отстояват мненията си, но и да зачитат тези на другите. Акцентът се поставя върху самостоятелното получаване на информация; върху приложението на знанията в нова ситуация върху сравнението, анализа, синтеза. За да изградят и усъвършенстват системата от умения за използване на основните подходи и методи на географско изследване; анализиране на графични и статистически материали с географско и икономическо съдържание и формулиране на изводи; проучване и анализиране на различни видове документи и извличане на информация от тях; представяне на ученически прогнози. Изготвянето на презентации и представянето им, спомага за развитието умения за дигитална компетентност. Социалните и граждански компетентности на учениците са водещи при оценяване и вземане на решения относно проблеми, свързани със състоянието на политическата и социално-икономическата организация на обществото в България, разбиране на интегративните процеси в съвременното общество, функциите и отговорностите на институциите, които имат отношение към вземането на решения на локално и национално ниво. Изследването е насочено към формиране на идентичността на ученика като гражданин на своята страна, към възпитание на патриотизъм и любов към нея. Етнокултурната идентичност се свързва с приобщаване към националната култура и културата на родния край. Предоставя се възможност на учениците за осъзнаване сложността на етническите и религиозните проблеми в страната и необходимостта от толерантното им решаване; утвърждаване на основните демократични и национални ценности; проява на уважение към дълбоките исторически корени на българските традиции и обичаи и утвърждаването им като национална ценност. Инициативността и предприемчивостта на ученика, ще му помогнат да опознае наличните възможности за бизнес активности и избере подходящи възможности за личностна и професионална реализация.
Успешното усвояване на ключовите географски компетентности, ще повиши резултатите на учениците, следователно създадения модел за образователна технология е ефективен. Новите технологии в учебния процес, помагат за генериране нови знания и идеи. Така се създава поколение, което е създател и творец. Насърчаване на творчеството и инициативността, както на учениците, така и на учителите е пътят към модерното училище.
ЛИТЕРАТУРА:
1. Василева, М.(2016) Дидактическо моделиране в обучението по география, София, УИ „Св. Климент Охридски“;
2. Владева, Р., И. Владев. Ценностите в обучението по география на базата на учебното съдържание за население и селища.//Сб. Първа Балканска конференция: Образованието-глобална идентичност и културно разнообразие,Ст. Загора, (2003).
АВТОР: ВАНЯ ВАСИЛЕВА АТАНАСОВА; VVA1234@ABV.BG
УЧИТЕЛ В ПГСС „ИВАН ВЛ. МИЧУРИН“ – град ДОЛНИ ЧИФЛИК, област ВАРНА
I ПКС