РОБОТИТЕ КАТО СРЕДСТВО ЗА ПОДОБРЯВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Величка Кънчева Драшкова, старши учител начален етап, ОУ „Стефан Пешев“ – гр. Севлиево
Резюме: В настоящата статия се обръща внимание на значението на образователните роботи за повишаване качеството на образователния процес и мотивацията за учебен труд на учениците от начален етап. Споделени са ресурси за работа с роботи в уроците по български език и литература и английски език.
Една от основните задачи на съвременното образование в началното училище е стремежът за активно включване на малките ученици в образователния процес. Те трябва да развият критичното си мислене, уменията си за решаване на проблеми и способността да изразяват мнение, да повишат мотивацията си за учене. За тази цел съвременният начален учител би следвало да приложи в своята практика т.нар. компетентностен подход. Той се опира на интерактивни методи и нови технологии, които помагат на учениците да развият независимост, инициатива и критично мислене. Освен това, използването на информационни и комуникационни технологии може да допринесе за повишаване качеството на образователния процес, като създаде интересна и иновативна среда за учене.
Използването на роботи работата с ученици от начален етап има положителен ефект. То допринася за повишаване качеството на обучение. Програмируемите устройства са интересни за учениците. Могат да се използват за програмиране и за решаване на различни задачи. Учениците се ангажират с тях, което може да повиши мотивацията им за учене. Роботите могат да бъдат в помощ при изясняването на някои математически концепции /при демонстрация за чертане на геометрични фигури/ и решаването на задачи.
Дейностите, извършвани с роботи насърчават сътрудничеството между децата. Изпълнявайки, поставените задачи, те работят заедно и по този начин усъвършенстват комуникативните си умения. Освен това, роботиката може да помогне за бъдещата професионална ориентация.
Роботите могат да намерят приложение в повечето учебни предмети. В практиката си, като начален учител и учител по компютърно моделиране, съм разработила някои игри с роботи, които аз и колегите сме включили в своята работа. Имах възможност да бъда част от проекта „Роботика срещу насилие“ по програма „Еразъм +“ и да обменя опис с колеги от други европейски държави. В настоящата статия ще се фокусирам върху три игри, разработени като част от проекта и публикувани на сайта www.roboticavsbullismo.net . Две от игрите са приложени в уроците по английски език във втори и четвърти клас, а една – в урок по български език и литература в трети клас.
„Саймън казва“[1] – четвърти клас
Цел на играта: приложение на образователната роботика за развитие на комуникативни умения на английски език за даване на навигационни инструкции.
Игралното поле е мрежа от квадрати със страна 15 см. Квадратчетата са номерирани, посоките са отбелязани с различен цвят.
Тук е използван Cyber Robot на Clementoni, но може да бъде заменен и с друг подходящ. Освен него могат да се използват таблет или телефон, на който е изтеглено приложени е за работа с робота. Cyber Robot може да се управлява и с бутони, без да е нужно смарт устройство.
Етапи на играта:
Учениците предварително придобиват знания за посоки и инструкции как да достигнат до определен обект.
Играта се играе от двама. Останалите ученици гледат, без да коментират.
Две деца стоят до игралното поле. Играч едно дава инструкция на Играч две на английски език. Насоки могат да бъдат дадени преди първия ход на робота. Всяко дете избира само по себе си сложността на дестинацията.
Играч едно дава инструкции за това какви ходове да направи Играч две.
Играч две слуша инструкциите и е необходимо да ги запомните. Той може да поиска инструкциите да бъдат повторени, но преди действията с Робота. Играч две трябва да премести робота по определения маршрут и да стигне до крайната дестинация /определен номер/.
Децата участват по двойки.
Учениците са мотивирани да структурират и обясняват на английски език възможно най-сложен маршрут.
Провокират се да използват знанията си в забавна среда, да самооценяват способностите си, да говорят и слушат английски. Упражнява директна устна комуникация и всеки ученик прави задачата си според своите изразителни способности.
„RoBy и цветовете“ [2] – втори клас
Цел на играта: По време на играта децата запомнят думи, които означават цветове и усвояват умения за свързване на изображение с дума.
Могат да се използват различни роботи, които не изискат среда за програмиране.
Описание на таблото: в тази игра е използвано полето на играта „Пътят на емоциите“, която е пилотна за проекта „Роботика срещу насилие“.
Други полезни материали:
Карти с цвят от едната страна. Думите на игралното поле са оцветени в същите цветове като картите.
Етапи на играта:
1.Подготовка: Децата не са запознати с имената на цветовете.
2.Начало на играта:
Децата участват индивидуално в играта.
Роботът е поставен на полето START.
Първият участник се избира чрез гласуване. Другите деца определят своя ред самостоятелно.
3.Основна фаза на играта
Първият участник взима цветна карта. Намира съответната дума на игралната дъска и свързва цвят с дума. Той програмира робота от START към думата. Вторият участник взима цветна карта. Намира къде е думата на игралното поле и стартира робота от мястото, където първият играч е спрял. Останалите участници работят по дадения алгоритъм. .Ако участник не знае думата за цвета на картата, той пропуска ход.
Изводи:
„RoBy разказва история“ [3] – трети клас
Цел на играта: Прилагане на знанията за видовете изречения и свързване на изреченията в текст в българската народна приказка „Неволята“, чрез използване на възможностите на образователната роботика.
Могат да се използват различни роботи, които не изискат среда за програмиране.
Описание на таблото: Игралната дъска се състои от квадратчета със страна 10 см, в които се пишат думи или се рисуват цветя, пеперуди, дървета. Думите на изречението са написани в един и същи цвят. Всяко изречение от приказния сценарий се преразказва накратко.
Други полезни материали: Лист, на който последователността от изречения в текста е маркирана с цветове, маркер за бяла дъска.
Етапи на играта:
1.Подготовка:учениците са разделени на екипи от по двама или трима. Редът на действие на екипите се определя чрез жребий. Децата са запознати с приказката предварително.
2. Начало на играта:
Първият отбор управлява робота и започва играта.
Учениците в Екип 1 определят кое изречение е първо в списък от последователни изречения. Те програмират робота да се движи по игралната дъска, така че да поставят думите заедно в правилно изречение. Те определят вида на изречението и учителят го пише на дъската с маркер.
Другите екипи съставят следващите изречения по същия алгоритъм като първия.
Играта продължава, докато всички изречения са написани на дъската и заглавието на приказката е открито.
3.Заключение:
Чрез играта участниците обобщават знанията за видовете изречения с цел на изказване. Те откриват последователността на изреченията в текста. Работят в екип. Разбират, че ученето може да бъде забавно и емоционално. Сами оценяват работата си в екипа.
Роботите имат потенциал да бъдат използвани като средство за подобряване на образователния процес в началното училище. Те привличат вниманието на учениците и ги мотивират за по-активно включване в учебната работа.
Дейностите, свързани с образователна роботика, могат да бъдат полезни на учителите при разширяване на учебния процес, предоставяйки им допълнителни ресурси и инструменти за обучение.
Съчетаването на роботите с образователния процес в началното училище може да допринесе за по-интерактивно и ефективно обучение.
Връзки: