ОФИЦИАЛНО-ДЕЛОВИЯ СТИЛ – МЕТОДИ, ОРГАНИЗАЦИЯ, АНАЛИЗ
Венцислава Георгиева Ангелова, старши учител по български език и литература,
НХГ „Св. св. Кирил и Методий“ – гр. Благоевград
Резюме: В статията е представена информация за предмета, обекта, обхвата, целта, методите, хипотезата и организацията на педагогическото изследване. Представен е математико-статистическите методи за обработка на резултатите от експерименталното изследване. Чрез трите вида анализи – Вариационен анализ, Персантилен анализ и Алтернативен анализ, проверяваме наличието на взаимовръзката между различните величини от изследваната област, сравняваме средните показатели на няколко зависими променливи, проверяваме верността на определени хипотези и силата на взаимовръзката между определени величини.
Ключови думи: официално-делови, метод, цел, организация, анализ
В ежедневието ни непрекъснато се случва да общуваме с институциите чрез официално-делови текстове. Извън училище, когато говорим, ние не се замисляме за езиковите средства, които използваме, а се ръководим от ситуацията на общуване и от конкретните комуникативни цели, които сме си поставили. Важно е да се обърне внимание на учениците за тези неща. Езикът е необходим, когато попълваме заявление за издаване на лична карта в Паспортната служба или в банката, за да открием банкова сметка. Освен това трябва да умее да създаваме пълния набор от документи за кандидатстване за работа или обучение – заявление, мотивационно писмо, CV. Комуникацията ни с институциите изисква да познаваме и различни правилници или наредби. Колкото по-големи са учениците, толкова по-добре трябва да развиват социокултурните компетентности, защото това е основополагащо за бъдещето им.
Обект на настоящето педагогическо изследване е процесът на обучение по български език в 9. клас по темата Официално-делови текстове (заявление, делово писмо, CV), свързан с усвояването на знания за създаване на такива текстове и за тяхната употреба.
Предмет на изследването са знанията и уменията на гимназистите да създават сами официално-делови текстове и да изградят умения за успешното им прилагане.
Обхват на изследването и експеримента са 51 ученици от 9а и 9д клас на НХГ „Св. св. Кирил и Методий“, град Благоевград.
Целта на изследването е да се придобият трайни знания и умения свързани със създаване на официално-делови текстове и за тяхното успешно прилагане в различни социокултурни сфери.
Хипотеза: Предполага се, че ако се разработи различен модел на преподаване на учебния материал по български език в първи гимназиален етап, то може да се очаква учениците да придобият трайни знания и умения свързани с административната сфера, които успешно да използват след завършване на гимназията.
За да се постигнат целите и задачите на изследването, трябва да се използват разнообразни форми, методи и средства. За конкретното изследване съм използвала следните методи:
Интерактивни методи, защото традиционния метод на преподаване не е достатъчен за бързоразвиващата се среда, в която живеем. „Интерактивните методи намират почва в образователната действителност, като дават възможност за по-спокойна, по-интересна и по-ползотворна работа както на учениците, така и на учителя“. (Стоименова, 2022) Учениците трябва да придобият практически умения, с които по-лесно ще се адаптират в социалния живот след като завършат гимназия.
Работата по проект, в последните години, е едно от най-сполучливите решения от страна на учителя, за да приложи интерактивните методи на обучение. Тази задача е подходяща както за учениците от първи, така и за тези от втори гимназиален етап, защото кара младите хора да се задълбочат над знанията и да анализират дадена ситуация. „Основната идея на проектния метод е поставянето на задача, свързана с решаването на реален проблем, която трябва да бъде изпълнена самостоятелно от дадена група хора в рамките на определен срок. Проектният метод предполага съзнателно изместване на акцента на учебния процес от теория и преподаване на определен обем от знания към придобиване на професионални умения, приложими в практиката, съпътстващи социални умения за работа в екип и творческо мислене.“ (Авторски колектив от Ню Харайзънс ЕООД, 2015)
Положителните страни при използването на проектно ориентираното обучение, а и като включим възможностите на технологиите, при работата с официално-делови текстове, в гимназиален етап се отнасят до следното:
За анализиране резултатите от проучването, ще използваме математико-статистически методи. Тези техники позволяват да определим дали има връзка между различни величини в областта на изследването, да сравним средните стойности на няколко свързани променливи, да проверим точността на определени предположения и силата на връзката между определени количества.
Вариационен анализ
Вариационният анализ също е известен като параметричен, тъй като предоставя основни статистически показатели. В този анализ ключови роли играят параметрите – средна аритметична стойност и стандартно отклонение. Средната аритметична стойност представлява средното ниво на признака, който се измерва и притежава всяка единица от наблюдаваната група. Този показател действа като обобщена характеристика на цялата група по отношение на изследвания признак.
Целта е да се изведе средно аритметично от индивидуалните оценки/точки на учениците.
Начинът на изчисляване е следният: коефициентите на всички ученици се събират и се делят на броя на учениците в групата.
Коефициентът на учениците от 9а клас е: 27,88
Коефициентът на учениците от 9д клас е: 22,08
В диаграмата (Виж Фигура 2) разликата се вижда ясно.
Фигура 2 – Коефициент на учениците от двете паралелки
Персантилен анализ
Целта на този анализ е да групираме данните в персантили
Инструментариум: Персантили, които включват следните означения:
Начин на изчисляване: Определя се среден коефициент. Изчисляват се данните в проценти (%) и се представят в таблица.
Таблица 3 – Среден коефициент на учениците от 9а клас
Равнище на постижения |
Брой на учениците |
Процент % |
Брой на учениците под норма |
1 |
3.85 |
Брой на учениците със среден коефициент |
14 |
53,84 |
Брой на учениците над норма |
11 |
42,31 |
Таблица 4 – Среден коефициент на учениците от 9д клас
Равнище на постижения |
Брой на учениците под норма |
Процент (%) |
Брой на учениците под норма |
6 |
24 |
Брой на учениците със среден коефициент |
17 |
68 |
Брой на учениците над норма |
2 |
8 |
Фигура 3 – Среден коефициент на учениците от двете паралелки
Алтернативен анализ
Резултатите от постиженията при тестовете се диференцират в нива постижения.
Целта е да се приравни резултатът в процентно отношение като бройките се превръщат в процент (%) спрямо общия брой изследвани ученици.
Начин на изчисляване: Броят на учениците в съответното ниво се дели на общия брой изследвани ученици, което е умножено по 100.
%=Брой на деца с верни отговориОбщ брой изследвани деца×100
Таблица 5
Равнище на постижения |
Брой на учениците |
Процент % |
Брой на учениците под норма |
7 |
13,73 |
Брой на учениците със среден коефициент |
31 |
60,78 |
Брой на учениците над норма |
13 |
25,49 |
ЛИТЕРАТУРА
Авторски колектив от Ню Харайзънс ЕООД, (2015). Наръчник за провеждане на обучение по специално разработена програма за 21 обучители. София, https://www.mtc.government.bg/upload/docs/2015-11/MTITC_D8_Narachnik_ObuchenieObuchiteli_n.pdf
Иванов, Ив., (2006). Педагогическа диагностика, Шумен: УИ „Епископ Константин Преславски“, с. 163 – 164
Стоименова, М., (2022). Интерактивни методи и художествено-творчески способности, Пловдив: АМТИИ, с. 23
Електронен адрес: v_angelova89@abv.bg