УЧЕБЕН ПРОЕКТ-СИМУЛАЦИЯ ВЪВ ВТОРИ ГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП ПО МОДУЛ ИУЧ- ПРИЛОЖНИ АСПЕКТИ НА РЕГИОНАЛНАТА ГЕОГРАФИЯ
(резултати от иновационното изследване)
Вера Величкова Иванова
18 СУ“Уилям Гладстон“ гр.София
Резюме
Успешният проект се характеризира с ясно идентифициране на проблема,реалистични и изпълними задачи, логична структура, количествено измерими резултати и добра презентация на резултатите. Оценява се не само крайният резултат, но и процесът на формиране на знанията и уменията. В груповата работа по осъществяване на проекта се създават условия за индивидуален принос на всеки ученик към постигане на общата мисия в зависимост от неговите знания и способности. Резултатите могат да се представят чрез различни типове крайни продукти – мултимедийна презентация, флаер , постер, анкета и др. Оценява се също степента на рефлексия от страна на учениците по отношение на собственото им развитие в процеса на обучението. За оценка на заложените когнитивни цели са използвани количествени методи (чрез работни листове), качествени методи (тракери, критериални матрици). За оценка на заложените афективни цели също са използвани количествени методи на изследване-анкети и качествени методи (наблюдение на индивидуалната и на груповата работа на учениците и дискусия).
Ключови думи: когнитивни цели, афективни цели, рефлексия
През учебната 2023/2024 година на учениците бе предложен учебен проект- създаване на НПО в даден регион и представяне на НПО в урок-симулация на световен форум. Практическата дейност-провеждане на симулацията съответства на интересите и манталитета на групата, на достигнатото ниво на географска компетентност, социокултурен, жизнен и образователен опит. През всички етапи на проекта учениците работят,като дискутират и създават стратегии за осъществяването на проекта заедно. Всичко това повишава емоционалния заряд и комуникацията между членовете на групата, създава условия за формиране на екипност.Учениците представят публично своя проект, като обясняват и демонстрират крайния продукт пред съученици и гости. Представянето на резултатите от проектната дейност в урок-симулация на световен форум на НПО ще се направи по приетите критерии на изследването (тракер за оценка на екипната работа и критериална матрица за оценка на презентация).
Резултати от дейността на група 1
Диаграма №1
Диаграма №2
Успеваемостта на учениците се установява в съответствие със скалата от таблица №8.
Скала за оценяване на резултатите
Таблица №8
% |
ОЦЕНКА |
до 22% |
Слаб 2 |
от 23% до 40% |
Среден 3 |
от 41% до 58% |
Добър 4 |
от 59% до 76% |
Много добър 5 |
от 77% до 100% |
Отличен 6 |
Група 1 НПО „Магреб“- учениците сами изработват план за действие и разпределят ролите. Имат екипен лидер, който е автор на логото на организацията. Излагат аргументи, защитават собствена позиция и постигат изработване на общо решение за целите и дейността на НПО. Имат отлична оценка, както на уменията за екипна работа по приетите критерии, така и на уменията за презентиране и представяне. В края на дейността учениците сами организират и провеждат рефлексия. Крайна оценка Отличен 6. Група 1 НПО „Субсахарска Африка“- формулират правилно целите и всеки от екипа работи по поставената задача. Постигат отлично ниво на уменията за екипна работа. При оценка на презентацията имат отлично ниво за съдържателна част; отлично ниво за представяне и добър за техническа част, тъй като част от изображенията не са подходящи. Оценката за презентация е Мн.добър 5.33. Крайната им оценка от екипната работа и презентацията е Отличен 5.66.
Група 1 НПО „Андски страни“-имат затруднения при самостоятелното организиране на процеса на работа; някои от членовете на екипа не се включват активно при изпълнението на поставените задачи. Получават оценка Добър 4.00 за екипна работа. При оценка на презентацията техническата чест е отлична, но получават добър за съдържателна част и добър за представяне. Оценката за презентация е Мн.добър 4.66. Крайната им оценка от екипната работа и презентацията е Добър 4.33.
Група 1 НПО „Континентална ЮИ Азия“-излагат аргументи, но не защитават собствена позиция и не се постигат изработване на собствено решение за целите и дейността на НПО. Получават оценка Добър 4.00 за екипна работа. Оценката за презентация е Мн.добър 5.33 (отличен за съдържателна част; отличен за техническа част и добър за представяне). Крайната оценка за екипна работа и презентиране е Мн.добър 4.66.
Група 1 НПО „Океания и Австралийски съюз“- всеки от екипа дава идеи и имат висока ефективност на работа и добро взаимодействие и сътрудничество. Решенията се взимат след консенсусно обсъждане. Екипът представя убедително своя общ продукт. Получават оценка Отличен 6 за екипна работа и презентиране.
Резултати от дейността на група 2
Диаграма №3
Диаграма №4
Група 2 НПО „Магреб“- групата има силен екипен лидер, който следи дали всеки е участвал и е дал своя принос към изпълнението на поставените задачи. Говорят свободно и уверено. Представят задълбочени аргументи. Работата е ефективна и целта е постигната. Получават оценка Отличен 6, както за екипна работа, така и за презентиране.
Група 2 НПО „Субсахарска Африка“- някои от членовете на екипа не се включват активно при изпълнение на поставените задачи и не успяват да представят по най-добрия начин своя принос в изпълнението на екипната задача. Оценката за екипна работа е Много добър 4.50 ( получават оценка добър за организация на процеса; оценка добър за ефективна работа; оценка добър за представяне; оценка отличен за рефлексия). Оценка за презентация- Добър 4.00. Крайна оценка за екипна работа и презентиране Добър 4.25.
Група 2 НПО „Андски страни“- имат убедително представяне с акцент върху най-важното. Използват правилна географска терминология. Правят задълбочени анализи по време на дейността по зададените критерии. За екипна работа и презентиране получават оценка Отличен 6.
Група 2 НПО „Континентална ЮИ Азия“-имат висока ефективност на работа, с добро взаимодействие и сътрудничество. Всеки слуша активно и цени различното мнение. Екипът представя убедително своя общ продукт. Получават оценка Отличен 6, както за екипна работа, така и за презентиране.
Група 2 НПО „Океания и Австралийски съюз“- имат затруднения при самостоятелното организиране на процеса на работа; някои от членовете на екипа не се включват активно при изпълнението на поставените задачи. За екипна работа и презентиране получават оценка Добър 4.00.
Резултатите от крайното оценяване показват, че шест от НПО са се справили отлично. Има една много добра оценка и три добри оценки. Постиженията на учениците във втори гимназиален етап по модул ИУЧ: „Приложни аспекти на регионалната география“ показват от една страна сериозно отношение и ентусиазъм при изпълнението на поставените задачи, но от друга свидетелстват за успешно придобити знания, умения и компетентности натрупани в задължителните модули от обучението в 11 клас.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Практическите дейности по проекта за създаване на НПО и представяне в урок симулация на световен форум превръщат учениците в активни участници, които са отговорни за собственото си учене и действия, формират в най-голяма степен не само знания, но и критично отношение към проблемите на хората от дадените региони и водят до осъзната промяна на поведението във връзка с търсенето на решения как да се повиши качеството на живот в тези региони. Учениците имат възможност да работят в екип по реални проблеми- екологични, демографски, икономически, социални и други. Критичният анализ на реализираните практически дейности показва, че заложените цели при работата на екипите създали НПО са постигнати. Проектната дейност помага на учениците да учат по-осъзнато, повишава мотивацията им за учене и увереност в собствените знания и силни страни. При представяне на НПО в урок симулация на световен форум учениците надграждат и личностните си качества, като креативност, критично мислене, комуникационни умения. Дейностите на учениците при работата по учебен проект-симулация осигури възможности за осъществяване на ясни интердисциплинарни връзки с учебните предмети български език и литература, гражданско образование, философия, история и цивилизации и изобразително изкуство. Така се реализира на практика и в цялост компетентностният подход – при осъществяването на отделните дейности учениците могат успешно да ползват знанията и уменията си, придобити от съответните предмети.
ЛИТЕРАТУРА
1.Дерменджиева, С. и др. (2010). География и образование. Методика на обучението по география, 1 част.В. Търново: УИ „Св. св. Кирил и Методий“.
2.Димов, Н. (2000). Глобализация и регионалност: географска интерпретация. Сборник доклади „50 години Географски институт“. София.
3.Стойчева,В. (2019). Как да развиваме ключови компетентности чрез интердисциплинарен подход, Сборник добри образователни практики. Формиране на ключови компетентности, Слово.
4.Стоянов, П. (2017). Регионална география. СУ „Св. Климент Охридски“, Геолого-географски факултет, Катедра регионална и политическа география.
5.Владимира, Т. (2017). Проектно базираното обучение през призмата на дизайн на урока с фокус върху разбирането, сп. “Педагогически форум”, бр.4.
ИМЕЙЛ: vedita@abv.bg