STEM ПОДХОД ПРИ ИЗУЧАВАНЕ НА ОРГАНИЧНИ ВЕЩЕСТВА В ПРИРОДАТА И В ПРАКТИКАТА ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА В ДЕВЕТИ КЛАС
ВЯРА САВОВА МЕТОДИЧЕСКИ АСПЕКТИ
В статията са разгледани някои теоретични постановки, свързани със STEM подхода в обучението по химия и опазване на околната среда в 9 клас.В него голяма роля има сътрудничеството между отделните науки и помага да се създаде една по- глобална картина на живота.Чрез нея учениците ще могат да използват наученото в училище за решаване на проблеми и ситуации в реалния живот.
Една от основните задачи на съвременното образование е повишаването на компетентностите на учениците- умение за учене, критично мислене, креативност, комуникативни умения и работа в екип, а и към засилване на възможностите за решаване на практически проблеми.Това води до необходимост от търсене на нови иновативни методи на обучение, които да отговарят на потребностите и интересите на съвременните ученици.
Чрез STEM подхода учениците усъвършенстват умения да:
Всичко това насърчава тяхното сътрудничество, отговорно изразяване на мнение и личен принос при груповата работа.
Моделът на STEM обучение би могъл да се използва и в обучението по други учебни дисциплини, защото докато учат учениците се забавляват.Когато планираме уроците си знаем, че знанието, което даваме на учениците е важно, но няма да бъде достатъчно.Работата на учителя не приключва с приключването на часа.Образованието е много повече от това.Формирането на грамотност по природни науки е съществена задача в образованието днес.
Провеждат се много изследвания .Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (PISA) оценява функционалната грамотност на 15- годишните ученици.Не е достътъчно те да имат само знания.Необходими са умения за използването на тези знания при решаване на реални практически проблеми.Това налага търсенето и използването на иновативни подходи за успешно усвояване на учебния материал.
Работните места в реалния свят са интердисциплинарни.Рядко една работа изисква само един набор от знания и умения.Например професията фармацефт изисква познания от областта на биология, химия, компютърни технологии ежедневно.Оттук идва и необходимостта учениците да бъдат научени как различните учебни дисциплини се интегрират и работят заедно.Запаметяването на факти днес отстъпва място на необходимостта да се мисли критично и да се оценява информацията.
STEM обучението е свързано с резултатите и представянето в интердисциплинарен контекст и обхваща природните науки, технологиите и математиката. Чрез него се развива любопитството, креативността, уменията за решаване на проблеми, критично мислене, работа в екип, планиране, кодиране, мислене и др. и същевременно се доказва с артефакти и индикатори за представяне усвояването на определени компетенции.
STEM обучението се развива значително от традиционната класна стая. При традиционната класна стая целите са насочени главно към усвояване на знания.В STEM могат да се прилагат редица подходи и стратегии, които съдействат за развитието на компетенции, доказани чрез артефакти.В STEM обучението ефективно се развиват:
Целият образователен процес е свързан с отделни глобарлни теми и концепции, които за да бъдат разбрани, трябва да се преподават взаимносвързано.Акцентирането върху целостта на изучаваното означава използване на различни междупредметни връзки при изясняване на понятията, процесите и явленията.Излизането от сферата на конкретния учебен предмет предполага въвеждане на контекст на ученето на основата на общочовешки теми.Например в часовете по химия и опазване на околната среда се прилагат знания и умения, усвоени в часовете по биология и здравно образование, по български език и литература, по математика.
Основните характеристики на STEM учебното съдържание са следните:
Представям Ви опита си по отношение на прилагането на STEM обучение по химия и опазване на околната среда в 9 клас с цел провокиране на интереса на учениците и мотивиране към учебно познавателна дейност.
Задача 1:
Дадените храни съдържат различни видове въглехидрати.
1.1. Проучете кой от тях е най- полезен за здравето на човека.
1.2. Докажете присъствието им в избраната от Вас храна.
2 задача:
Млякото е първата храна, което приема след раждането си човек.
1.1. Кое вещество съдържа в най- голямо количество и каква е неговата роля?
1.2. Докажете присъствието му в една от следните храни:
3 задача:
Мазнините са най- богатия източник на енергия.
1.1. Проучете с кои мазнини е по- здравословно да се храним и защо.
1.2. Докажете чрез подбран от Ваш експеримент съдържанието им в различни проби от тях.
Химичният експеримент, основан на знания по природните науки води до повишаване интереса и мотивацията на учениците.Свързването на химичните знания с практиката в частност със здравословното хранене кара младите хора да се чувстват по- добре подготвени за живота в съвременния свят.
ЛИТЕРАТУРА:
1. Сакалийска К. „Методически насоки за водене модериране на проектно- базирано обучение, Списание СТЕМ в България, Европа и Света, брой6/2021г.
2. МОН (2020). НП „Изграждане на училищна STEM среда“Ръководство за кандидатстване
3. Павлова П., Бояджиева Е., Кирова Е., Върбанова Н., Иванова В., (2018) Химия и опазване на околната среда 9. клас. гр.София, изд.Педагог 6
АВТОР:
Вяра Светлинова Савова, старши учител, Софийска гимназия по строителство, ахритектура и геодезия „Христо Ботев“ София
vqra_savova@abv.bg
ИЗСЛЕДВАНЕ НА РЕЗУЛТАТИ ОТ ОБУЧЕНИЕ ЧРЕЗ STEM ПОДХОД С ПРИМЕРЕН ТЕСТ ВЪРХУ ОРГАНИЧНИ ВЕЩЕСТВА В ПРИРОДАТА И ПРАКТИКАТА ПО ХИМИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА В ДЕВЕТИ КЛАС
ВЯРА САВОВА ПЕДАГОГИЧЕСКА ПРАКТИКА
В статията е предоставен примерен контролен тест по химия и опазване на девети клас, общообразователна подготовка.Задачите в теста разглеждат околната среда в раздел “Органични вещества в природата и в практиката“, основни моменти от учебното съдържание.Към теста е указано примерно време за провеждането му, критерии и показатели, въз основа на които са подбрани тестови въпроси.Тестът има котнролни функции за изучено учебно съдържание.Към него са предоставени и отговорите на въпросите и задачите. |
Учениците, като съвременни млади хора трябва да притежават знания и умения в областта на природните науки и технологиите.Природонаучната им грамотност изисква те да могат да използват тези познания, както и да умеят да извличат и събират информация от различни източници.На базата на всичко това е необходимо да разбират как научното познание си взаимодейства с тях, като част от природата и как това взаимодействие може да бъде използвано за постигане на конкретни цели.
Въвеждането на STEM подхода в обучението по химия и опазване на околната среда в девети клас в урочната дейност ще промени фокуса от традиционните методи към изследователските, което ще направи учебния процес по-динамичен, интересен за учениците и това ще доведе до повишаване на техните знания и умения, а от там и до техните постижения.
Чрез интегрираните уроци и използването на повече приложно- практически дейности, междупредметните връзки ще свържат наученото в часовете с реалния живот.Това ще доведе до по-голяма самостоятелност и положително отношение към ученето и ще ги мотивира за повишаването на резултатите по химия и опазване на околната среда.Инструментът, чрез който става стимулирането на учениците е дидактическия тест, а процесът на смитимулиране е тестирането.Наблюдаваният ефект от стимулацията е попълнения тест от ученика.(Бижков 1992)
В раздела “Органични съединения в природата и в практиката“ в девети клас е подходящо използването на контролен тест, покриващ учебното съдържание за мазнини, въглехидрати и белтъци.Тестът съдържа, както задачи за знания за тези вещества, така и такива, които са свързани с експериментални изследвания изводи и заключения.Има и въпроси,свързани с биологично важни вещества и значението им за организмите.Така чрез теста ще се проверяват знанията и компетентностите на учениците за изучаваното учебно съдържание,нужно за целите на проекта, а именно повишаване на техните резултати чрез прилагане на иновативния STEM подход.
Тестът се провежда за един учебен час /40 минути/.Видът на урокът е за проверка и контрол.
Уважаеми ученици,в рамките на един учебен час Ви предстои да решавате тест върху раздела „органични съединения в природата и в практиката.Тестът съдържа 15 въпроса.Десет от тях са с избираем отговор, само един от които е верен и пет въпроса с отворен отговор.
Желая Ви успешна работа!
1.Кои мастни киселини се съдържат в ненаситените мазнини?
а) стеаринова и палмитинова
б) линолова и линоленова
в) маслена и лауринова
г) всички изброени киселини
2. Мазнините, които съдържат остатъци от ненаситени мастни киселини са:
а) течни и предимно от растителен произход
б) твърди и предимно от растителен произход
в) течни и предимно от животински произход
г) твърди и предимно от животински произход
3. Присъединяването на водород- хидрогенирането, е характерно за:
а) целулоза
б) твърди мазнини
в) нишесте
г) течни мазнини
4. Коя функционална група присъства в молекулите на глюкозата, но не и в молекулите на захарозата и нишестето?
а) алдехидна
б) хидроксилна
в) кетонна
г) карбоксилна
5.Кое от посочените съединения е полихидроксикетон?
а) глюкоза
б) фруктоза
в) захароза
г) рибоза
6. С качествена реакция с разтвор на йод, при която се получава синьовиолетово оцветяване, се открива с:
а) захароза
б) глюкоза
в) нишесте
г) целулоза
7. Целулозата се разтваря в:
а) Швайцеров реактив
б) етанол
в) концентрирана солна киселина
г) вода
8. В кой ред са изброени само въглехидрати?
а) нишесте, захароза, глицерол
б) глюкоза, захароза, целулоза
в) глицин, нишесте, глюкоза
г) целулоза, ацетон, нишесте
9. Кое от изброените вещества е природен полимер?
а) захароза
б) полиетилен
в) полипропилен
г) белтъци
10.При хидролиза на белтъци се получават:
а) амини
б) аминокиселини
в) амини и естери
г) амини и аминокиселини
11. Означете с уравнение естерификацията на глицерол със стеаринова киселина.
11.1. Допълнете текста: Мазнините са естери на…………………………. с……………… …………………………………………………………….Наричат се триглицериди.
12.Напишете уравненията и допълнене текстовете.
12.1.Като използвате структурни формули напишете взаимодействията на:
12.1.1. глюкоза и дисребърен оксид
12.1.2. глюкоза и меден дихидроксид
12.1.3. глюкоза и водород
12.2. Допълнете празните места в следващия текст:
Глюкозата е …………………………….Качествени реакции за откриване на алдехидна група са……………………..и ……………………………При двете реакции се получава глюконова киселина.Присъединява …………………., при което се получава сорбитол.Като…………………….глюкозата реагира с прясно утаен ………………., като се получава сложно по състав съединение с характерен …………………..цвят.Под действие на ензима цимаза се извършва процес ферментация, при което се получава………………………..и ………………………………..
Хидролизата на захарозата протича в кисела среда под действието на ензима инвертаза.Получената смес от равни количества глюкоза и фруктоза се нарича……………………………
ЗАХАРОЗА + ВОДА
14. Допълнете текста:
Хидролизата на нишестето с организма се извършва под действието на ензима……………………, а в промишлени условия в присъствие на……………….
Крайният продукт е……………………….Нишесте в различни продукти може да се докаже с…………………………Наблюдава се ……………………….оцветяване.В големи количества нишесте се открива в…………………………………
15. Дадени са биологично важни вещества и значението им за организмите.
Вещества
1.белтъци 2.глюкоза 3.мазнини
Значение на организмите
А) основен градивен източник на енергия
Б) резервна храна и източник на енергия
В) съставна част на молекулите
Коя от следните комбинации отразява ПОГРЕШНО съответствието вещество-значение?
а) 1-А
б) 1-В
в) 2-А
г) 3-Б
Верни отговори:
1б, 2а,3г, 4а, 5б, 6в, 7а, 8б, 9г, 10б
11. пише се ХУ, 11.1. глицерол, висши мастни карбоксилни киселини
12.1. пишат се ХУ, 12.2.полихидроксиалдехид, дисребърен оксид и меден дихидроксид, водород, прясно утаен разтвор на меден дихидроксид, син
13. инвертна захар, довършва се ХУ 14. Амилоза, киселина, глюкоза, разтвор на йод, виолетово оцветяване, ориз и картофи 15а
Критерии |
Показатели |
Инструмент |
знания |
Описва състава на мазнини и въглехидрати |
Задачи № 1,3,4,5 |
знания |
Класифицира видовете мазнини и въглехидрати |
Задачи № 2,8,10 |
умения |
Умее да изразява с химични уравнения войствата и получаването на мазнини и въглехидрати |
Задачи № 11,12,13 |
знания |
Знае физиологичното действие и значение на въглехидрати и белтъци |
Задачи №9,14,15 |
приложение |
Изследва експериментално въглехидрати и белтъци и използва резултатите за изводи и заключения |
Задачи № 6,7,12,14 |
Използването на тест за контрол и оценка на постиженията на учениците по химия и опазване на околната среда в комбинация с въпроси, свързани с физиологичното действие е значение на органични вещества, изучавани и по биология и здравно образование стимулира познавателната дейност на учениците.Това води до повишаване на ефективността от обучението, а от там до повишаване на техния успех.
ЛИТЕРАТУРА:
1.Бижков Г.(1992) Теория и методика на дидактическите тестове.гр.София, изд.Просвета
2.Павлова М., Бояджиева Е., Кирова М., Върбанова Н., Иванова В., (2018) Химия и опазване на околната среда 9. клас.гр.София, изд.Педагог 6
3.Павлова М., Бояджиева Е., Кирова М., Върбанова Н., Иванова В., (2018) Работни листове по Химия и опазване на околната среда 9. Клас.гр.София, изд.Педагог 6
АВТОР:
Вяра Светлинова Савова, старши учител, химия и опазване на околната среда, Софийска гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Христо Ботев“, София
СЪДЪРЖАНИЕ:
Увод
Първа част
1.Научно- еоретични основания на изследването
Втора част
2.Методология и методика на експерименталното изследване
2.1. Цел и задачи на изследването
2.2. Обектно- предметна област на изследването
2.3. Хипотеза на изследването
2.4. Критерии, показатели и измерители
2.5. Изследователски методи и инструментариум
2.6. Организация и методика на изследването
Увод
Формулиране и описание на проблема
Учениците, като съвременни млади хора трябва да притежават знания и умения в областта на природните науки и технологиите.Природонаучната им грамотност изисква те да могат да използват тези познания, както и да умеят да извличат и събират информация от различни източници.На базата на всичко това е необходимо да разбират как научното познание си взаимодейства с тях, като част от природата и как това взаимодействие може да бъде използвано за постигане на конкретни цели.
Въвеждането на STEM подхода в обучението по химия и опазване на околната среда в девети клас в урочната дейност ще промени фокуса от традиционните методи към изследователските, което ще направи учебния процес по-динамичен, интересен за учениците и това ще доведе до повишаване на техните знания и умения, а от там и до техните постижения.
Чрез интегрираните уроци и използването на повече приложно- практически дейности, междупредметните връзки ще свържат наученото в часовете с реалния живот.Това ще доведе до по-голяма самостоятелност и положително отношение към ученето и ще ги мотивира за повишаването на резултатите по химия и опазване на околната среда.
На предстоящото през 2025 г.оценяване на 15-годишните ученици от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (PISA), което ще бъде с акцент върху приронаучната им грамотност ще се оценяват знанията и уменията, които трябва те трябва да притежават.Ще се оценяват и ценностите и нагласите, които се очаква те да проявяват в ситуации, свързани с природните науки и технологиите.Поради това в часовете по природни науки трябва трябва да се акцентира не само върху знанията на учениците по тях, а и върху познаването и използването на технологиите, които се основават на природните науки.
Необходимо е ученицитеда имат достатъчно познания за начините, по които се осъществява едно научно изследване, както и за процедурите, който се използват- събиране, анализ и тълкуване на данни за подкрепа или опровергаване на определена хипотеза.Те трябва да разбират как научното познание променя начина, по който индивидът си взаимодейства с природата и как това взаимодействие може да бъде използвано за постигане на конкретни цели.Компетентностите по природните науки са сложно единство от знания, умения,нагласи и мотивация, която поражда ефективно и ангажирацо действиев конкретен подтекст.Именно това налага търсенето и използването на иновативни методи за успешно усвояване на учебния материал.
Работата на различните специалисти в реалния свят е интердисциплинарна.В повечето случай тя включва набор от знания и умения от различни научни области.Например професията на фармацевта включва не само знания от химията и биологията, а и от областта на технологиите, математиката, дори и от чуждите езици.Оттук идва необходимостта учениците да бъдат научени как различните учебни дисциплини се интегрират и работят заедно.Те трябва да бъдат научени да мислят критично и да умеят да подбират и да оценяват информацията.
STEM дейностите са навсякъде около нас и чрез тях ученето може да бъде много по- интересно. Те са фокусирани върху науката, технологиите, инженерните науки и математиката.Съчетанието от всичко това, заедно с участието и в научния експеримент водят до успешно развитие на групови дейности, насочени към опознаването на света.
Имайки предвид гореизложеното аз проведох експеримент чрез прилагане на иновативния метод STEM обучение по химия и опазване на околната среда в раздела „Органични вещества в природата и в практиката“ в 9 клас.Изследвах ученици от два девети класа, специалност „Строителство и архитектура“.В едната паралелка приложих STEM модела, а в другата традиционното обучение.
Целта на иновативното изследване е да проверя ефективността на този модел в учебния процес по химия и опазване на околната среда.Ефективността ще се проследи по отношение на повишаването на учебните постижения, свързани чрез техните знания и умения.
Разработката включва три части:
В първата част са представени научно- теоретични основания на изследването.Основни характеристики на STEM обучението, както и умения, които ефективно се развиват.
Във втората част е представен моделът на STEM обучението, като са представени целите, задачите, предмета и обекта на изследването.
Третата част съдържа резултатите от проведеното изследване и техния анализ.
ПЪРВА ЧАСТ
1. Научно- теоретични основания на изследването
1.1. STEM обучението като интердисциплинарен подход към обучението
STEM е абривиатура от английски за Science, Technology, Engineering, Mathematics, което означава Наука, Технология, Инженерство, Математика. STEM обучението е интердисциплинарен подход към образованието, което обединява тези четири области в един цялостен и приложен контекст. Като понятие води началото си от 50-те години на XX- ти век. Като интердисциплинарен подход на обучение черпи знания от различни области, включително социология, антропология, икономика, психология и много други.
Уменията за провеждането на изследвани, включващи комбинирането на няколко академични дисциплинив една дейност, имат водещо място в този иновативен за нашето образование метод. В STEM обучението се развива любопитството, креативността, критичното мислене, умението за решаване на пролеми, прланиране и не на последно място умения за работа в екип.
STEM обучението се развива значително в традиционната класна стая, където целите на обучението са свързани главно към усвояване на знания. Но за учениците от 21-ви век това не е достатъчно.За да могат по- успешно да се справят в реални житейски ситуации на тях са им необходими редика умения и способности:
STEM обучението също така може да помогне на учениците да развият интерескъм науката, технологиите, инженерството и математиката. Това е от съществено значение , тъй като тези областиса в основата на най- важните постижения в областта на съврема.енното общество.
STEM обучението предлага редица ползи за учениците. Такива са по- високите академични постижения, защото учениците, които участват в този вид обучение обикновено постигат по- добри академични резултати в областта на науката, технологиите, инженерството и математиката. Те придобиват и по- силни умения за решаване на проблеми, който могат да се използват в различни области на живота.
Именно, задади всичко изброено има необходимост от популяризиране на STEM обучението.Това може да се постигне, чрез предоставяне на достъпни ресурси ,като книги, учебници, уебсайтове и други материали.
Друг ефективен метод е чрез организиране на STEM уроци, който да бъдат достъпни за по- лолям брои ученици, не само в рамките на училището, а и извън него.
За да бъдат заинтригувани по- големи групи ученици, биха могли да се използват различни образователни модели.
1.2. Въвеждането на STEM обучението, като иновативен метод в преподаването
Тадиционният метод на преподаване оставява и всеки може да се увери в това.Все по- често се чуват гласовете на недоволните учители, ученици и родители. Това доказва, че конвенциалното образование вече не може да осигури оптимално знание за съвременното общество. Затова ставаме свидетели на навлизаците нови, модерни практики, който действат по различен от сегашния принцип.Много от тези системи са все още на експериментално ниво, но по- разработените от тях, като STEM обучението показват огромен потенциал и обещаващи резултати- в пъти по- добри, отколкото традиционните методи на образование в последните години.
Много от разработените в момента образователни програми, разчитат на алтернативен подход към учебния процес.Всеки от нас дотолкова е свикнал с типичния образ на училището- традиционната класна стая с традиционната дъска, че всеки малко по- интересен и различен подход, автоматично печели последователи.Много по- приятно и продуктивно е да прекараш урока си в неформални условия, като един STEM- кабинет например! Затова голяма част от модерните образователни практики са концентрирани върху това да направят обучението по- малко формално.
Чрез въвежданието на STEM- подхода, особено в специализираните за това кабинети доведежда до разнообразяване на стандартната класно- урочна система, до създаване на умения за презентиране на резултатите от екипната работа, развиване на умения за самоконтрол и самооценка. Такъв вид обучение е забавен начин учителите да направят учението достъпн, а учениците- активни и отговорни към роцеса на собственото си обучение. Това стимулира учителите и учениците да бъдат не само иновативни, но и креативни, мислейки за усвояване и прилагане на придобитите знания в реалния живот.
Иновацията е невъзможна без възобновяване на стари мисли, без връщане към изгубеното от съвременното общество. Не можем да откриваме новото, без да се връщаме към старото.Иновацията е пресичане а традиции. Тя се разглежда като основен двигател за развитието на обществото и социалните отношения. Един от пътищата за въвеждане на иновации в образованието е формиране на образователна технология.
ТРАДИЦИОНЕН ОБРАЗОВАТЕЛЕН МОДЕЛ |
ИНТЕРАКТИВЕН ОБРАЗОВАТЕЛЕН МОДЕЛ |
Усвоаване на информация, необходима за успешното представяне на изпита |
Осъзната потребност от информация |
Индентификация и решаване на проблеми в структурирана и статична обкръжаваща среда |
Индентификация и решаване на проблеми в неопределена и динамична среда |
Прилагане на знания и умения към специфични случаи и ситуации |
Приспособяване къминформационните ресурси.Превръщане на информацията в годен да приложение ресурс |
Основава се на взаимодействието „учител- ученик“ |
Основава се на взаимодействието „ученик- ученик“ |
Учителят прави индивидуалните оценки и атестации и дава обратна връзка |
Учителят и ученикът съвместно правят индивидуалните оценки и атестации и осигуряват обратна връзка |
Интерактивните методи се съчетават с груповата работа.Чрез тях учениците се поставят в ситуации, в които има взаимодействие на основата на диалога , обсъждането, сътрудничеството.Такива методи са:
Обсъждане- чрез него учителят и ученикът обменят информация, споделят опит и идеи, мисли и чувства. Допуска се задаване на въпроси не само от учителя. Основен метод за групова работа.
Дискусия- обучение чрез разрешаване на спорни въпросии проблемиу уточняване на противоречията, изграждане на теза и антитеза, обобщаване и систематизиране на резултатите.
Визуализация- използват се рисунки, снимки и други за по- лесно запомняне на събития, процеси, факти и др. Провокира се мислене у учениците.
Мозъчна атака- методът организира ученическа група или клас свободно и бързо да изказват идеи в отговор на зададения от водещия въпрос. Направените предложения от учениците за определено време се оценяват чрез обсъждане, след което се излага вярната теза.
Упражнение– най-често използвания метод.Обучението е ориентирано къмличностните и социалните умения.
Казус– възможно най- близко до действителността описание на реална ситуация на вземане на решение. Няма едно правитлно решение, а различни алтернативни възможности, които имат предимства и недостатъци. Ученикът трябва да разграничава важната от неважната информация, да анализира ситуацията и да разработва решения на проблема.
Дидактическа игра– пътят на познанието става по- достъпен. Игрите стават познавателни ситуации, близки до опита на учениците.
Ролева игра– успешно събира в едно познавателната активност на обучаващите и атмосферата на релаксация и забавление. Учителят играе заедн с учениците, Задължително всяка игра завършва с оценяване и обсъждане на извършеното.
Симулации– това са стратегии на преподаване и учене, в които учениците активно участват във вземането на решения. Симулацията е събитие, учениците са участници в негои го формират. Те имат роли, функции и задължения.
Проекти– това е система от дейности, насочени към работата по определен проблем. Този метод дава възможност на ученицитеда генерират идеи, да съобразяват, да планират, да изр;пълняват цялата дейност. []
Чрез STEM обучението се толерира подхода за изява на личностна позиция
Всеки човек се стреми към успех. Децата също- те искат да успяват, да се изявяват, да преодоляват трудностите и да се развиват. По природа на тях им е присъщо любопитството и желанието за учене. С оглед възможността да се използват тези естествени природни заложби за организирането и управлението на процеса на обучение, за прехода към самоорганизиране и самоуправление чрез STEM обучението може да се използва подходът за толелиране на изявата на личностна позиция.
Друг иновативен подход, който може да се използва при този тип обучение е подходът за осигуряване на условия за концентрация .Както всяко умение, така и концентрацията може да бъде успешно формирана. За целта учителят трябва да осигури възможноствсеки ученик да работи със свой темп, да проявява средоточеност, която му е нужна за постигане на негов успех, различен от успеха на другите ученици.
Пре STEM обучението много често учениците получават индивидуални задачи. В тези случай може да се използва подходът за насърчаване на самостоятелността. Той е интересен от дидактическа гледна точка, защото при него има стремеж ученикът да разчита на себе си. Учителят трябва да създава условия за преход от външно управление към вътрешно управление или самоуправление. Колкото по- рано учениците се научат да вършат нещата сами, толкова по- уверени ще бъдат. По- лесно ще преодоляват познавателните и практически трудности, както в училище, така и извън него.
Друг подход, който е пряко свърван със СТЕМ обучението е подходът за екипно взаимодействие. Груповата работа и екипното взаимодействиене са тъждествени и тяхното значение за постигане на целите на обучението е специфично. От ранна възраст децата трябва да знаят, че в обществото има определени правила, които трябва да се спазват.По- важно обаче е те да се научат защо е нужно да се спазват правилата .Спазвайки правилата детето ще изгради добри връзки и взаимоотношения с другите, което винаги е най- добрата позиция, в която може да се намира човек.
В контекстана формите за организация на учебно- трудовата дейносте и подходът за равнопоставеност на организацията и самоорганизацията в обучението. Възпитаванета на познавателна и на практическа самостоятелност е дълъг процес, вкойто се вплитат потребностите и възможностите на учениците, техните интереси, взаимодействието им с учители, родители и връстници. Веднъж изградено това качество, то им помага сами да си поставят цели и да предприематадекватни действия за тяхното осъществяване, сами да се оценяват и при необходимост сами да предприемат коригиращи действия.
И посленен, но не на последно по важност място СТЕМ обучението дава възможност да се приложи и подход за зачитане преживяванията на учениците в обучението. Прилагането му обуславя възможността учениците да се научат как да приемат успеха и неуспеха, как да се отнасят към победителите и към тези, които не са успели .Този подход се гордеес подхода за постигане на преходот хетерономия към автономия при управлението на познавателната активност на учениците .Заедно с това този подход толелира изживяването на съпричастност, разбиране и подкрепа.//
В заключение може да се каже, че посочените подходи не изчерпват списъка от възможните по време на СТЕМ обучението. Чрез тях се показва само малка част от възможностите за постигане на единство между преподаването и учебно- трудовата дейност на учениците. Важно е всеки ученик да успява, да изпитва чувство за удовлетвореност от извършената дейност.
1.3.Оценяване постиженията на учениците
Оценяването е важен елемент от процеса на обучение. То е част от непрекъснат процес на обучение и негов резултат. Когато то е съобразено с разработените вече стандарти на оценяване, то предполага обективноств диагностиката и контрола на знанията и уменията на учениците.
Основните цели на вътрешно- училищното оценяване са:
Според познавателните цели за даден урок, учителят може оптимално да планира своята работа, да управлява рационално учебния процес и въз основа на това да осъществява оценката на постиженията на учениците си. В процеса на контрол, винаги се дава оценка за дейността на обучаваните, в различна, най- често количествен и качествена форма. Така оперативно се реализира и управляващата функция на оценката В същото време системната оценка изисква проверка на успеваемостта на всеки един от разделите.Този вид оценка трябва да е своевременна, бърза и обективна и да има регистриращ характер.Така се внася ритмичност в оценяването. Важно е ученикът да бъде информиран за това какво се очаква от него и какъв ще бъде крайния резултат от обучението му Това от една страна намалява част от напрежението на учениците в условията на изпитването, а от друга допринася още на този етап за формиране на правилна самооценка и е вжна предпоставка за личностното самоусъвършенстване .Като резултат от обучението оценяването зависи от целите на обучение, съдържанието и методите на учебна дейност.
Методологията на съвременното оценяване изиска всички елементи от учебната среда да са ориентирани към потребностите на ученика. Тя предполага откритост и прозрачност на критериите, правила и измерителни процедури, измеримост на резултатите, което обуславя обективност и адекватност на оценката, отчитане на индивидуалния прогрес на ученика, регулярност на оценяването, както и подходяща оценъчна система, в която да има степенуване на оценките.
Основни изисквания към оценката са:
Надежността на оценката е вид валидност по отношение на външен критерий.
Изпитните въпроси са релевантни, ако допринасят за валидността на оценката в контекста на целите на обучение. / /
Оценките служат за коректив на учителите за тяхната дейност, помагат им да изберат методите и средствата на обучение, да планират сложността и трудността на дейностите на учениците да индентифицират както затрудненията, така и потенциалните възможности и способности на учениците. За родителите оценкта е връзкта с училището, осигурява съдействието с ученика и учителя за подпомагане на обучението.
Оценъчната дейност в обучението е сложна и многообразна дейност, която предполага гъвкавост и различия във формите, методите и инструментариума на оцняването. Различните алтернативни варианти на оценяването определят различни стратегии/ /
Стратерии за оценяването са:
Изключително важни са и основнитезадачи на оценяването.Те моган да се разделят няколко групи:
ОЦЕНЯВАНЕ ПОСТИЖЕ НИЯТА НА УЧЕНИЦИТЕ |
РЕГИСТРИРАНЕ НАПРЕ- ДЪКА В ОБУЧЕНИЕТО НА УЧЕНИЦИ ТЕ |
ДИАГНО СТИ ЦИРАНЕ НА ТРУДНОС ТИТЕ В ОБУЧЕ НИЕТО |
ОСИГУРЯВАНЕ НА ОБРАТНА ВРЪЗКА ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ОБУЧЕНИЕТО |
ОЦЕНЯВАНЕ НА УЧЕБНИТЕ ПРОГРАМИ И СТАНДАРТИ |
МОТИВАЦИЯ НА УЧЕНИ ЦИТЕ ЗА ОБУЧЕНИЕ |
Обемът на учебното съдържание не е еквивалент на обема усвоени знания. Усвоените обективни знания подлежат на оценяване. Те имат приорететно място в ДОС.
Знанията по химия и опазване на околната среда са:
Конкретни умения при определените науки при определените науки се отнасят за използването на научна информация за решаване на познавателни проблеми.Тези умения са необходими на учениците за да могат:
Тези умения са съобразени с предложените от Блум познавателни равница.
Компетенциите, знанията и уменията могат да се разглеждат като критерии за оценяване постиженията на учениците на учениците в образованието, използвайки подходящип глаголи.
Таксономични равнища на Блум:
ЗНАНИЕ |
РАЗБИРАНЕ |
ПРИЛОЖЕНИЕ |
АНАЛИЗ |
СИНТЕЗ |
ОЦЕНКА |
* дефинира * описва * назовава * изброява |
* разпознава * сравнява * групира * обяснява |
* * |
|
|
|
При оценяването задачите се разпределят според класификацията на Брум. При активно учене се акцентира върху възможностите за овладяване на общи способи за умствена дейност и творческа изява, а не върху механично запомняне. Знанията определят каква последователност от действия трябва да се осъществи, за да се постигне желания резултат.