JUMP Math средство за стимулиране на математическите представи при децата
Галя Велева – старши учител ДГ „Ханс Кристиян Андерсен“, гр.Бургас
В настоящата статия се разглежда иновативната система за преподаване на математика JUMP Math. В нея са разгледани философията на системата, компетентностите развивани у децата, работещи по тази система, развива техните изследователски заложби. Представени са принципите по които се осъществява обучението по JUMP Math.
Ключови думи – JUMP(Undiscovered Math Prodigies) – млади неоткрити математически таланти, иновативна, компетентности, изследователски заложби.
„Като дете често мечтаех да стана добър математик или добър писател, но никога не съм мечтал да бъда добър учител. Ако питат мен, предпочитам да седя в кабинета си и да се занимавам с математика, да държа речи или да пиша учебници, но не и да преподавам. Въпреки това през последните няколко години работя като доброволец към JUMP и на практика съм се отказал от кариерата си в математиката и театъра.“ Думите са на канадският математик, драматург и основател на JUMP Math – Джон Майтън. По неговата система за преподаване JUMP Math учат близо 85 хиляди деца от над 400 училища и курсове по света. От няколко години тя се прилага и от близо сто учители в България благодарение на Института за прогресивно образование. Това е философия, както и система от материали и методи, които имат за цел да подобрят преподаването по математика и да помогнат на учениците да развият потенциала си по този предмет. Системата стъпва на убеждението, че всички деца могат да се справят с математиката. Тази философия се основава на няколко важни схващания:
JUMP Math се базира на подхода „насочено откривателство“ – комбинация от директни инструкции, учене чрез откривателство и разнообразни упражнения. Сложните математически задачи се преподават като се разделят на малки стъпки с нарастваща трудност. Насърчава се овладяването на по-простите понятия преди да се премине към по-сложните. Самостоятелното учене се подпомага с подкрепящи структури, непрекъснати предизвикателства и окуражаваща обратна връзка. Изключително важно е да се изгражда увереност и нагласа за развитие у учениците. Основната идея е, че всички ученици са способни да се справят с математиката, ако им се осигури адекватна подкрепа и подходящи обяснения, за да разбират.
Постоянно оценяване – един от принципите при JUMP е да се уверим, че учениците са овладели и затвърдили дадена стъпка, преди да преминем към следващата. Затова JUMP набляга на постоянното оценяване – за да могат учителите да забележат и коригират потенциалните проблеми на ранен етап.
Ангажиране на групата – Като превръща трудните концепции в постижими стъпки, JUMP дава възможност на всички ученици да преживеят успех и положителната обратна връзка. Това води до ангажираност и насърчава по-нататъшното учене. На всеки етап ученето се затвърждава с упражнения. Иновативни бонус въпроси, свързани единствено със същината на съответния урок, позволяват на „добрите по математика“ да останат ангажирани, енергизирани и учещи, като същевременно дават възможност на учителите да отделят повече време на учениците, които срещат затруднения. Децата постоянно прилагат уменията си за решаване на задачи, рефлексия, свързване на понятия и намиране на обосновка за решенията. Само, когато всички ученици са овладели основните градивни елементи, те биват интегрирани, за да се стигне до същинско разбиране на сложните понятия.
Принципите с които работи системата са:
Децата добиват знания и умения за цял живот:
Учителите работещи по системата са:
Използвана литература: