МЕТОДОЛОГИЧЕСКИ АСПЕКТИ ПРИ УСВОЯВАНЕ НА ЗВУКОВЕТЕ И БУКВИТЕ В ПЪРВИ КЛАС
Автор: Даниела Мирчева Димитрова
ОУ „Христо Ботев“, с. Пчелник
Електронен адрес: dm_dimitrova@abv.bg
Abstract
The article discusses the European Union’s policy on school education, which aims to improve the quality of education, facilitate student mobility, and promote collaboration among educational institutions. The primary goals of preschool and school education include the holistic development of children and the formation of national identity.
The Law on Preschool and School Education (ZPUO) positively impacts the management and organization of the educational process, enhancing educational outcomes. Pedagogical technologies in primary education play a key role in individualizing learning and mastering fundamental rules of spelling and reading related to Bulgarian culture.
The curriculum for the Bulgarian language and literature supports the development of communicative skills and adaptation to various speech situations. The importance of methodological aspects and diversity in approaches is emphasized, with the aim of preparing students to successfully master sounds and letters.
Keywords: educational outcomes, critical thinking
Ключови думи: образователни резултати, критическо мислене
Увод
Политиката на ЕС относно училищното образование се фокусира върху няколко основни приоритета. Първо, се стреми към повишаване на качеството на образованието, за да се осигури, че всички ученици получават висококачествено образование. Второ, политиката на ЕС подкрепя признаването на удостоверенията за класификация, за да се улесни мобилността на студентите и работниците в рамките на ЕС. Трето, целта е разпространяването на информационните технологии и електронното обучение, за да се подобри достъпът до образование и да се подкрепи иновациите в учебния процес. Накрая, политиката на ЕС цели да разшири значението на Центровете на Общността, институтите и мрежите, свързани с образованието, за да се създаде по-добра координация и сътрудничество между училищата и другите образователни институции[1].
Основните цели на предучилищното и училищното образование са насочени към разностранното развитие на децата и учениците, съобразено с техните възрастови, индивидуални и социални потребности. Целта е да се подпомогне интелектуалното, емоционалното, социално и физическото развитие на децата, както и да се засили тяхната национална идентичност. Важно е да се развият компетентности, които да им помогнат за успешна личностна и професионална реализация, както и за активно участие в обществения живот. Важна е и подкрепата за развитие на заложбите и способностите на всяко дете и ученик, както и насърчаването на устойчиви нагласи към учене и развитие. Основните цели включват и формирането на толерантност, уважение към различията и правата на всеки гражданин, както и познаване на културни ценности и традиции. Важно е и разбирането на глобалните процеси и взаимовръзките между тях, както и придобиването на компетентности за разбиране и прилагане на принципите, правата и отговорностите, произтичащи от членството в ЕС[2].
Изложение
Появата на ясно формулирани цели в ЗПУО[3] представлява значителен напредък в законодателството, регулиращо средното образование. Това ще допринесе за по-добро управление и организация на образователния процес, както и за по-ясно определяне на очакванията и изискванията към учениците и учители. В крайна сметка, този закон[4] създаде по-благоприятна среда за развитие на образованието в страната и за постигане на по-добри образователни резултати[5].
Педагогическата технология за придобиване на знания и умения при изучаване на буквите в първи клас е от изключително значение за успешното обучение на учениците. През цялата година на обучение в първи клас е необходимо да се следи и оценява напредъка на децата в усвояването на буквите и развитието на техните писмени умения. Предоставянето на подходящи методи и инструменти за технология е от съществено значение за учителите, които трябва да се грижат за учебния процес.
Така, чрез систематична педагогическа технология на знания и умения при изучаване на буквите в първи клас, учителите могат да определят индивидуалните нужди на всяко дете и да предоставят подходящи уроци и упражнения за развитието му. Това помага за подобряването на учебния процес и за повишаване на успеваемостта на учениците.
Важно е да се отбележи, че педагогическата технология за придобиване на знания и умения при изучаване на буквите в първи клас трябва да бъде индивидуализирана и адаптирана към способностите и нуждите на всяко дете. Също така, е необходимо да се акцентира върху развитието на позитивни мотивации и интегрирането на учениците в образователния процес чрез интерактивни и забавни уроци[6]. Така децата ще бъдат мотивирани да учат и развиват своите умения по един по-ефективен начин.
Учениците трябва да усвоят нормите за правопис и пунктуация, както и да развият уменията си за правилно четене и изразяване на мисли на български език. Освен това, обучението им включва и съвременни форми на комуникация, като използване на интернет и социални мрежи за търсене на информация и обмяна на мнения. Важно е да се развива любовта към книгата и четенето, както и уважението към българската култура и литературно наследство[7].
Учениците трябва да бъдат способни да изразяват своите мисли и чувства посредством писмената реч и да изграждат текстове със ясна логическа структура. Те трябва да се насочат към развитието на креативността и фантазията си, като същевременно се усъвършенстват в употребата на правилния език, който да бъде разбираем за читателя.
Програмата по литература включва разглеждане на различни литературни произведения, които да подпомагат развитието на чувството за красота и емпатията към другите. Учениците трябва да разбират смисъла и посланието на текстовете, да анализират персонажите и сюжета, както и да изразяват собствените си мнения и интерпретации. Важно е да се развива критическото мислене и способността за наблюдение на детайлите в текста.
Чрез учебната програма по български език и литература за първи клас се поставят основите за добро владеене на езика и литературата, които са от съществено значение за успешното образование на всяко дете[8].
Таблица 1 Очаквани резултати от обучението при изучаване на буквите в първи клас[9]
Области на компетентност |
Знания, умения и отношения |
Начално ограмотяване |
Разграничава звук и буква в състава на думата. |
Разпознава печатните и ръкописните букви от българската азбука. |
|
Изписва графически правилно елементите на ръкописните букви и връзките между тях. |
В първи клас децата изучават буквите в рамките на глобалната тема „Звуковете и буквите в българския език“. Очакваните резултати от този процес включват способността на децата да откриват звуковете в думите, да се ориентират в последователността на звуците, да разграничават звуци и букви, да познават печатни и ръкописни букви от българската азбука, да познават реда на буквите в азбуката и да означават с букви звуковия състав и строеж на думите. През този процес се въвеждат нови понятия като звук, гласен и съгласен звук, буква, главна и малка буква, печатна и ръкописна буква, азбука. Децата придобиват ключови компетентности чрез различни дейности и връзки с други предмети.
Таблица 2 Ключови компетентности и примерни дейности и междупредметни връзки[10]
Ключови компетентности |
Примерни дейности и междупредметни връзки |
Компетентности в областта на българския език |
нагледно представяне на звуково-буквения състав на думите; |
изписване на буквите и връзките между тях – четливо и красиво; |
|
преписване на букви; |
|
писане под диктовка на букви; |
|
Математическа компетентност и основни компетентности в областта на природните науки и на технологии |
определяне броя на звуковете и буквите в думите |
Дигитална компетентност |
писане на букви и думи с кирилица чрез електронни средства. |
Началното обучение на новите ученици се фокусира върху по-бързото и ефективно усвояване на механизмите за писане, с цел да ги използват като средство за получаване и предаване на информация. Основната цел на тази фаза от образованието е да се поставят основите на базовата грамотност на първокласниците, които включват овладяване на начални езикови компетентности[11].
През този период важно е учениците да се научат да пишат правилно, да кодират правилно звучащата реч, да пишат свързано, грамотно и четливо, както и да създават и пишат кратки текстове. Всичко това е предпоставка за успешното им обучение в следващите класове.
Така чрез началното обучение на новите ученици се осигурява основата за развитието на техните писмени умения и за създаването им на здрава основа за бъдещото им образование[12].
Началните учители следва да обърнат специално внимание на социокултурните компетентности и уменията за учене на децата. В учебната програма са посочени конкретни умения в тези области. Важно е обаче да се разгледа концептуално новите за практиката на началното образование идеи. Социокултурната компетентност е свързана с речевото поведение. Според този подход, комуникативните умения трябва да се прилагат във връзка с конкретни речеви ситуации, близки до житейския опит на децата. Работата на началния учител не трябва да се ограничава само до създаване на текстове, а трябва да продължи с развитието на уменията за адаптация към различни комуникативни ситуации, самооценка на речевото поведение (включително при писмено общуване) и мотивация за постоянно усъвършенстване[13].
По време на буквения етап на обучение се подчертава значимостта на овладяването на звуците и буквите като начин за комуникация. За целта бива акцентирано върху усвояването на тези механизми по време на учебния процес.
Изтъкват се нови подходи и педагогически решения, като се комбинира честотният принцип за подреждане на изучаваните звуци и букви с фонетичния и семантичния принцип. Това отличава новия подход от този, при който основният принцип за подреждане е фонетичният. Тази промяна позволява на учениците да се запознаят по-бързо с механизмите на писане и да имат по-добър материал за приложението им.
Също така се запазват подходите при работа със звуково-буквения състав на думите, когато се изучават звуците и буквите, които имат съответни съответствия. Учениците се ориентират по нагледно представени модели на звуково-буквените отношения, включително броя и подредбата на звуците и буквите в думите[14].
Следва се нов подход при изучаването на буквите щ, я, ю, ь, като този процес не включва изясняване на звуковия състав на думите, съдържащи тези букви. Работата с тях се фокусира само върху буквения модел.
На този етап от езиковото обучение учениците целят да стабилизират своите представи, формирани през предходните етапи, и да подобрят уменията си за изпълнение на различни практически дейности. Броят на новите понятия е намален, като се организират практически дейности за разпознаване и разграничаване на изучаваните речеви единици. Важно е да се свързва правилният изговор и писане, за да се постигне „практически значимото знание“[15].
Също така, от голямо значение е писането без грешки, разбирането на написаното, познаването и прилагането на основни правописни норми. Учениците трябва да усвоят коректното изписване на думи с определени букви и буквосъчетания, както и правилното оформяне на изречения и текстове.
Важно е също така да се развиват комуникативно-речевите умения, като учениците създават писмени текстове по картини и преразказват устно откъси от разкази[16].
Следователно, на този етап от обучението учениците трябва да постигнат степен на стабилност в употребата на езика, да умеят да правят писмено и устно изразяване със заглавия и цели текстове и да се развиват като комуникативни личности.
Заключение
В заключение, при усвояването на звуковете и буквите в първи клас е от съществено значение да се обърне внимание на методологическите аспекти. Важно е да се използват разнообразни образователни методи, които да подкрепят ефективното усвояване на звуковете и буквите. Необходимо е да се активизират различните чувства на децата, като се използват игри, песни, танци и други креативни методи, които да ги мотивират и ангажират в учебния процес. Също така, важно е да се обърне внимание на индивидуалните потребности на всеки ученик и да се осигури персонализирано обучение. Следвайки тези методологически принципи, учителите могат да помогнат на децата да развият уменията си за четене и писане, като ги подготвят за успешното им обучение през цялото учебно време.
Използвана литература
Герджикова, М. И кол. Книга за учителя по български език и литература за първи клас. С., изд. „Булвест 2000“, (2016).
Закон за предучилищното и училищното образование. Обн., ДВ, бр. 79 от 13.10.2015 г., в сила от 1.08.2016 г.
Радев, Пламен. Педагогика. Пловдив, изд. „Хермес“, (2007).
Тоцева, Янка. Иновациите в новия закон за предучилищното и училищното образование. http://ytotseva.blogspot.bg. (2016).
Учебна програма по Български език и литература за първи клас (Общообразователна подготовка). В сила от учебната 2016/2017 година. Приложение No1 към т. 1. Достъп на: https://mon.bg/bg/1699.
Цоков, Галин. Политики по отношение на училищното образование. Пловдив, УИ „Паисий Хилендарски”, (2011).
-
Радев, Пламен. Педагогика. Пловдив, изд. „Хермес“, 2007. ↑
-
Закон за предучилищното и училищното образование. Обн., ДВ, бр. 79 от 13.10.2015 г., в сила от 1.08.2016 г. ↑
-
Пак там. ↑
-
Пак там. ↑
-
Тоцева, Янка. Иновациите в новия закон за предучилищното и училищното образование. http://ytotseva.blogspot.bg. 2016. ↑
-
Цоков, Галин. Политики по отношение на училищното образование. Пловдив, УИ „Паисий Хилендарски”, 2011. ↑
-
Учебна програма по Български език и литература за първи клас (Общообразователна подготовка). В сила от учебната 2016/2017 година. Приложение No1 към т. 1. Достъп на: https://mon.bg/bg/1699. ↑
-
Пак там. ↑
-
Източник: Учебна програма по Български език и литература за първи клас (Общообразователна подготовка). В сила от учебната 2016/2017 година. Приложение No1 към т. 1. Достъп на: https://mon.bg/bg/1699. ↑
-
Източник: Учебна програма по Български език и литература за първи клас (Общообразователна подготовка). В сила от учебната 2016/2017 година. Приложение No1 към т. 1. Достъп на: https://mon.bg/bg/1699. ↑
-
Герджикова, М. И кол. (2016) Книга за учителя по български език и литература за първи клас. С., изд. „Булвест 2000“, с. 4. ↑
-
Учебна програма по Български език и литература за първи клас (Общообразователна подготовка). В сила от учебната 2016/2017 година. Приложение No1 към т. 1. Достъп на: https://mon.bg/bg/1699. ↑
-
Герджикова, М. И кол. (2016) Книга за учителя по български език и литература за първи клас. С., изд. „Булвест 2000“, с. 6. ↑
-
Пак там, с. 8. ↑
-
Учебна програма по Български език и литература за първи клас (Общообразователна подготовка). В сила от учебната 2016/2017 година. Приложение No1 към т. 1. Достъп на: https://mon.bg/bg/1699., с. 2. ↑
-
Герджикова, М. И кол. (2016) Книга за учителя по български език и литература за първи клас. С., изд. „Булвест 2000“, с. 9. ↑