Проекто-базиран подход за създаване на образователна технология за развитие на умения на XXI век в V клас
Десислава Николаева Мишева,
старши учител в 79 СУ „Индира Ганди“
Резюме: В статията е представен методически модел за работа в екип, чрез изготвянето на проекти. При изработването на тези проекти се цели формирането и използването на всички умения на XXI век. Тези умения могат да бъдат формирането на четивна, математическа, научна грамотност, емоционална грамотност, умение за личностно развитие, умение за учене, критическо мислене, работа в екип, комуникационни умения, дигитална грамотност.
Прилагането на четивната грамотност в процеса на изработването на проекти е свързано с извличането на информация от текст, изображение, карта, осмислянето, тълкуването и обобщаването му. Математическата грамотност ще им помогне в изучаването на определянето на средната гъстота, броят на населението в процеса на създаването на проектите.
Другият вид грамотност, на който ще се спрем е научната грамотност, която способства учениците ни да са самостоятелни, убедителни в общуването и в знанията. Това ще повиши ангажираността им и тяхната мотивация за учене, да изследват, което ще им бъде от полза за проектите.
Емоционалната грамотност е умението да разпознаваш и управляваш своите емоции, да разпознаваш емоциите на околните и да се приспособяваш към тях. Повишава възможностите за успех. Развиването на емоционална интелигентност спомага учениците да са по-спокойни и да разрешават бързо и ефективно настъпили конфликти. Това от своя страна ще им помогне да се справят по-добре с учебния материал и да постигнат високи резултати в училище.
Важно е и умението за личностно развитие, което е прогресивен процес и протича през целия живот на човек. Това е придобиване на нови умения и знания в зависимост от налаганите цели, както и възможност за самоанализ, тоест оценка на собствените знания, умения, способности и квалификации, което да даде представа за силните и слабите страни на личността. Както и подобряването на капацитетът на учениците да разберат какво и как да учат, да планират и да поемат отговорност за собственото си професионално и личностно развитие. Това ще помогне на учениците да влияят върху силните и слабите си страни, да подобрят своите умения, да представят себе си уверено пред публика, да дават, да търсят и интегрират обратна връзка, да търсят, използват и създават възможности за развитие, да развият и положително отношение към ученето през целия живот.
Друг важен аспект е умението за учене, прилагането му и осъзнатостта на процеса на учене, тоест развиване на мислене и оценка на процесите, чрез които учим. Съвременните структури за образование определят уменията за учене като една от ключовите компетенции, нужни за успеха през XXI век. Това е осъзнатост, наблюдение и управление на мисловните процеси и процеса на учене. Развитието на умение за учене по география и икономика, а и не само по този предмет, подобряват представянето на учениците, помагат за създаването на положителна учебна среда, осигуряват инструменти за учене през целия живот, подпомагащи успешното полагане на различни изпити, тестове.
Умението за критическо мислене е умение за анализиране, обобщение, оценяване и прилагане на информацията, която е взета по време на наблюдение, опит, размишление с цел решение на проблеми. Важно значение за формирането на критическо мислене и предпоставка за него е усвояването на нови знания.
През XXI век умението за работа в екип, да работиш с другите ефективно, да си сътрудничиш и взаимодействаш с тях се свързва с уменията за комуникация и креативност и решаване на проблеми, с уменията за комуникация и креативност. Това е ключово умение за съвременната работна и учебна среда. За да има успешно взаимодействие в екип са нужни търпение, постоянство, общи правила и цели, създадени в среда на толерантност, споделена отговорност, уважение и взаимопомощ. Работата в екип помага на учениците да се учат един от друг, да си взаимодействат помежду си, да държат на своя успех, да получават помощ при изпълнението на групови задачи. Във всичко това фасилитатор е учителят. Умението за работа в екип се състои от няколко елемента- организация на процеса, ефективна работа и управление на времето, представяне и защита, рефлексия, позволяваща на учениците да осмислят процеса и своето участие в него.
Другият вид са комуникационните умения. Ефективната комуникация през XXI век е основна за личния, учебния и професионалния успех. Комуникационните умения са важни и за работата в екип. Важно е днес да научим учениците си уверено да защитават позицията си, да структурират собствените си мисли, да убеждават, да търсят различни начини да представят информацията в зависимост от слушателите, да изслушат и да разбират различни гледни точки.
Важно значение има и дигиталната грамотност. Тя се разглежда като умение за използване на дигитални технологии, устройства и социални мрежи, за търсене, организиране, обработване, оценяване и споделяне на информация, както и нужда от спазване и прилагане на особени правила за сигурност и законно използване на информацията.
Затова учениците имат нужда от нов начин на преподаване. Те са от друго поколение, което е дигитално по рождение. Дотолкова са свикнали с технологиите, че ще им е по-лесно да учат с и чрез тях.
Използвайки пълните потенциални възможности на дигиталните технологии, могат да се развиват като личности, да развиват своето учене и начина, по който мислят. Ще бъдат информирани навреме, ще имат възможността да изберат начина, по който да учат, ще успеят да разгърнат целия потенциал, който притежават, без да се чувстват притиснати от времето, тоест ще имат възможност да работят със свое собствено темпо. Ще могат да използват необятното съдържание на интернет пространството- да търсят информация, да я обработват, да я анализират. Търсейки информация, учениците ще откриват нови светове на виртуалната реалност. При използването на дигиталните технологии, учениците се чувстват по-мотивирани да научават нови неща.
Дигиталните технологии ни предоставят нови аспекти на ученето, прилагайки ги, ще можем да осъществим целите на обучението по география и икономика. Именно тях, всички ученици от петте групи в класа, са използват за своите проекти. Предпочитана форма за направата на проекти, учениците предпочитат да използват програмата power point. Което се осъществява чрез учебното сътрудничество- работа в екип. Работата в екип дава възможност на учениците да възприемат условието на поставената задача от няколко гледни точки, да търсят различни пътища за решаване на един и същ проблем, да защитават идеите си, да оспорват позиции, да проявяват взаимно уважение и да търсят нови решения. Използването на този подход подпомага обработването и синтезирането на информация от учениците, както и сътрудничеството помежду им. Позитивните резултати от организирането на учебно-възпитателната дейност я открояват в: мотивационен аспект, познавателен и организационен, прилагайки сформираните умения.
Създаването и използването на мултимедиен проект Power Point като един пример за моделиране на обучението или за осигуряване на информация и постигане на целите по една тема, предполага спазване, отчитане и съобразяване със следните принципи: Принципът на разпределение на учебния материал, Принципът на интерактивност, Принципът на мултимедийно представяне на учебния материал. Като целта е да се разширят, задълбочат географските познания на учениците за континента Африка и страните, да се усъвършенстват уменията за получаване, интерпретиране и представяне на географска информация от различни интернет източници. Използвам наблюдението като метод, за да проследя протичането на дейността на отделните екипи. Отделните екипи избраха да направят презентации, използвайки програмата Power Point. Подготовката и представянето на презентациите предполага участие на учениците в екипи, с което изпълнявам изискванията на учебната програма учениците да получават оценка и за други участия. Учениците изучават в часовете по компютърно моделиране тази програма, поради това нямаше ученик, който да се затрудни прекалено много с тази задача, което се предполага при използването на образователна технология за осъществяването на редица междупредметни връзки не само с този предмет, но и с български език, математика, човекът и природата, технологии и предприемачество, история и цивилизации.
Проведените уроци за избрани страни в Африка е, че те са подходяща форма за обучение при учениците в прогимназиална степен, защото учениците проявяват силен интерес към различните начини за подбиране и представяне на информация, работа с ИКТ и интернет. Мотив за включването на модела в обучението беше и търсенето на атрактивен и забавен метод за учене. Много важен момент е разработването на модела на образователна технология за развитие на умения, защото от качеството на задачите и правилата за изработване на презентации зависи крайния резултат. Презентациите са представени по един и същи модел, което улеснява подготовката и провеждането им. Описанието им включва три стъпки за изпълнение на мултимедийната презентация. 1.Събиране на информация – учениците трябва да използват минимум 5 източника на информация от различен вид / текст , карта , графика , таблица , снимки /членовете на всеки екип работят заедно. 2.Изработване на презентацията – трябва да съдържа текст, графика и карта. 3. Представяне на презентацията в края на раздела. Екипите се оценяват по следните показатели: – качество на представената географска информация; – оптимален обем; – атрактивност на представянето. С учениците беше обсъдено защо ще се изработват презентации, тяхното съдържание правило за изготвяне, технически изисквания и изисквания при представяне на презентациите. Вниманието им беше насочено към факта, че ще се работи за време и качество на представената информация. В резултат на проведеното обсъждане класът се раздели на 5 екипа. По време на часа при обявяването на екипната работа, разделих учениците според броя на екипите. Накрая имаше трима ученика от по-горен клас, които трябваше да обобщават всички представени страни, използвайки софтуерът auto play media studio, като аз им помогнах с използването на този софтуер.
Голяма част от учениците се справиха отлично с изискванията и с представянето на презентацията, както и тези ученици, на които им беше възложено обобщено да представят до момента всички страни в Африка. Ще сложа снимки на общия проект.
Като ресурс за доказателство ще приложа и линк част от платформата ведамо, в частта използвана литература.
Литература:
1.Доц. Ангелова-Ганчева, Д. (2007), Информационните и комуникационните технологии в географското образование- теория, политики, София, „Д-р Иван Богоров”. 2.Събева, П., Изучаване на Географията на Африка чрез електронен образователен ресурс- отворен интердисциплинарен проблем. 3.Доц. Ангелова-Ганчева, Д., Попов, А., Книга за учителя по география и икономика за 5 клас, Клет (Анубис). 4.Наръчник Изпитани практики за развиване на умения на 21-ви век в час ( от сайта на преподаваме.бг). 5. Как да развиваме умения на 21-ви век в час? ( от сайта на преподаваме.бг). 6. Димитрова, Р., Образователни иновации и съвременни технологии, сп. Продължаващо образование 7.Маринкова- Йорданова, С., Какво е иновация и как да създадете култура 8.Проф. Пейчева-Форсайт, Р , кн. „Състояние на интеграцията на ИКТ в българското средно училище – перспективата на изследователя” (2012г.); Статия: Методологическа рамка на педагогическия дизайн на електронното обучение. Теории на електронното учене и произтичащите от тях рамки, модели и таксономии. 9. Проф. Пейчева-Форсайт, Р, д-р. Рачева, В., Методически насоки и добри практики в онлайн и смесеното обучение от 1 до 12 клас, Наръчник за учители; https://www.vedamo.com/wp-content/uploads/2022/01/VEDAMO-Manual-for-Teachers.pdf , (243- 247);
Линк към портфолио: https://portfolio.uchilishta.bg/Shared/chronos5ff49098bfcd5
Участие в конкурса „Изучаваме света с ГИС“ https://teacher.bg/%D0%BF%D0%BE%D0%B7%D0%B4%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%B7%D0%B0-%D0%BF%D0%BE%D0%B1%D0%B5%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B2-%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D0%BA%D1%83/