„ИЗУЧАВАНЕ ОПЕРАЦИИТЕ СЪБИРАНЕ И ИЗВАЖДАНЕ НА ЧИСЛАТА 1-20 В ПЪРВИ КЛАС ЧРЕЗ ИГРОВИ ПОДХОДИ”
Десислава Тодорова Хайдукова
I OУ „Св. Климент Охридски „ – гр.Пазарджик
Резюме: Целта на настоящата статия е, че обучението по математика е неразривно сбързано с обучението по останалите предмети. То оказва съществено влияние върху развитието на малките ученици, тъй като математическите знания и умения съдействат за по-доброто разбиране на съвременното информационно общество и адаптирането им към него. Математиката е наука за количествените отношения и пространствените форми на реалния свят. Обучението по математика в първи клас полага основите за изучаването и в по-горните класове.
Присъствието, което урокът оставя в съзнанието на всеки, преминал през училището и живял чрез него, е изключително ярко и съхранено завинаги. Още повече, неговите проекции в емоциите и сетивата оставят следи с необратим и твърде специфичен, в своята съдържателност, ефект. На нас, възрастните, все още ни се случва да си спомняме нечие обаяние на учител, дори да помним подробности от „необикновените” похвати, които е използвал, за да привлича вниманието ни и да разпалва и поддържа любовта ни към познанието
Актуалността на темата на писмената разработка се обяснява с факта, че урока и формирането на общоучебни навици и мислене при учениците в първи глас (обект на дипломната работа) като педагогическа реалност винаги е бил обект на разнородни интерпретации, свързани с неговия смисъл и същност. И това е така, може би, защото традицията, обвързана с неговото осъществяване е твърде отдавнашна и твърде устойчива, и защото много трудно е да си представим живота в училище без него — урока, разнолик и разнокачествен — веднъж разпалващ мечтите и творческите пориви на ученик и учител, други път угнетяващ и „приспиващ” стремежа им за себеразгръщане. Урокът — онази двустранна магия на привличане или отблъскване, която винаги се подхранва и определя от неговите творци — учител и дете, е нещо твърде динамично, неповторимо по индивидуалния маниер на сътворяване и съдържателно проникване в духовното пространство на индивида.
Обект на изследване на писмената разработка са стратегиите и техниките за формиране на общоучебните умения и навици при учениците в първи клас по отношение на операциите събиране и изваждане на числата от 1 до 20 в първи клас
Целта на писмената разработка е да представи достатъчно информация, с която да се изведе истинска същност на урочната дейност, съотнесена единствено към детето с неговите специфични особености и перспективи за развитие.
Задачите на писмената разработка произтичат от така поставената цел на изложението. Най- общо казано задачите са свързани с изясняване на следните аспекти:
-представяне на психолого- педагогически основи на формирането на математически знания, умения и навици
– извеждане на теоретична постановка на проблема
– представяне на методическите системи за формиране на понятията за числата до 20
– дефиниране на съвременна система за изучаване на действията събиране и изваждане
– извеждане на методика за изучаване на действията събиране и изваждане с числата до 20
– представяне на емпирична част /изследване/, с което се цели извеждането на преподавателските техники по отношение на операциите събиране и изваждане на учениците в първи клас;
– представяне на система от упражнения за овладяване на общите похвати за решаване на задачи по математика за първи клас;
– представяне на някои схеми на работа с алгоритъм
– извеждана на проблема за взаимо- обвързаност на някои връзки при изучаване на елементите от ариметиката на база на предметно- действена основа
– представяне на спецификата на работата при съвместното изучаване на операциите събиране и изваждане на предметно- действена основа
– представяне на спецификата на работа при решаване на деформирани равенства
– представяне на спецификата на работа при текстови задачи
– представяне на работата върху взаимообратни задачи при изучаване на действия на числата от първата десетица
Тезата, която се поддържа в писмената разработка е, че урока е една малка, но много съществена част от сложната мозайка на детското битие. Благодарение на уроците се осигурява възможността на учениците да овладеят правилното извършване на операциите събиране и изваждане на числата от 1 до 20 в първи клас.
Структурaтa нa писмената разработка включва четири глави, aнaлизирaйки oтделни елементи на операциите по събиране и изваждане на числата от 1 до 20 в първи клас. В първа глава се представя практическа и методическа обосновка на разглежданата проблематика. Във втoрa глaвa aкцентите пaдaт върху представяне на стратегии и техники за формиране на общоучебните умения и навици при учениците в първи клас. Третата глава е посветена на емпиричното изследване, представяне на неговата цел, задачите му и организицията му. Последната четвърта глава има практическа насоченост и представя преподавателските техники по отношение на операциите по събиране и изваждане на числата на учениците в първи клас.
Съдържанието на учебния предмет математиката трябва да бъде съобразено с възрастовите особености на учениците в началните класове. Да се подбере от различните клонове на математиката този материал, които от една страна, да е стабилна основа за усвояване на математически знания и умения в по горните класове, съобразени със съвременната математика, и, от друга – да е достъпен за малките ученици, е изключително сложна задача. Освен това трябва да се отбележи, че достъпността на предвидения учебен материал по математика зависи до голяма степен и от начина на неговото структуриране, представяне пред децата, което още повече усложнява този проблем.
Обучението по математика е неразривно сбързано с обучението по останалите предмети. То оказва съществено влияние върху развитието на малките ученици, тъй като математическите знания и умения съдействат за по-доброто разбиране на съвременното информационно общество и адаптирането им към него. Математиката е наука за количествените отношения и пространствените форми на реалния свят. Обучението по математика в първи клас полага основите за изучаването и в по-горните класове.
Математическата подготовка в подготвителната група в ДГ или в училище е насочена към формиране на елементарни математически представи. Основни цели на математическата подготовка е “да се въведе детето в света на математическите отношения чрез нагледно-практическия му всекидневен опит и на тази основа да се осигурят обобщени начини за систематизирането му”[1]. У децата трябва да се формират обобщени количествени представи и умения за сравняване и оценяване на количествени отношения; да се формират елементарни представи за числата от едно до десет, за добавяне и отнемане на един или два обекта, за величини и измерването им, умения за ориентиране в пространството, за основни геометрични фигури. Реализирането на посочените задачи е предпоставка за успешното решаване на основните образователни задачи на обучението по математика в първи клас – да усвоят естествените числа до 10 и до 20, аритметичните действия събиране и изваждане на числата до 10 и до 20; да се изградят първоначални умения за решаване на текстови задачи с едно пресмятане; да се изгради основа за разбиране на величините дължина, маса, стойност, време и да се усвоят някои мерни единици за тези величини; да се формират представи за геометричните фигури кръг, квадрат, триъгълник, правоъгълник, отсечка; умения за измерване на дължина на отсечка, за чертане на отсечка.
ЛИТЕРАТУРА
12. Обучение през целия живот, издание на Националния статистически институт, (2003);