Интерактивни и ангажиращи методи в часовете по български език
при децата от начална училищна възраст
Изготвил:Димитринка Иванова Атанасова
старши начален учител в ОУ“Христо Ботев“с.Бисер
Резюме:Интерактивните и ангажиращи методи са важен инструмент в процеса на обучение по български език.Необходим фактор в теоретичната и практическа подготовка на учениците.Като метод на обучение могат да се използват в рамките на конкретен урок.
В статията е разгледана същността и особеностите на горепосочените методи.
Ключови думи:интерактивни методи , ангажиращи методи , ученици ,процес на обучение , български език.
Ангажиращите методи се отнасят до широк набор от стратегии и подходи за преподаване, предназначени да привлекат интереса на учениците, да ги мотивират и да улеснят по-задълбоченото разбиране и изучаване на родния език. Тези методи включват разнообразие от дейности и техники, насочени към това да направят ученето по-интерактивно, приятно и ефективно. Тези методи включват разказване на истории, включване в обучението на песни, обучение, базирано на проекти, дейности за културно потапяне, интерактивни инструменти, ролеви игри и физическо движение, наред с други. Основната цел е учениците да бъдат ангажирани активно и емоционално в учебния процес, като се съобразяват с различните стилове на учене и предпочитания.
Интерактивните методи на обучение, чрез използването на игри и технологии, са в съответствие с когнитивните етапи на развитие на децата в начална училищна възраст. Те стимулират когнитивните процеси като памет, внимание и решаване на проблеми, които са от съществено значение за усвояването на езика. Известно е, че ангажиращите учебни дейности повишават мотивацията, правейки учебния процес не само по-приятен, но и по-ефективен. Децата, които намират радост в ученето, развиват любов към образованието за цял живот.
Езиковото обучение по своята същност е социално. Интерактивните методи, които насърчават комуникацията и сътрудничеството между връстниците, значително подобряват езиковите умения. Чрез игри и дейности на интерактивни дъски учениците използват езика в смислен контекст, което улеснява по-доброто запомняне и разбиране. Тези взаимодействия също подобряват социалните умения, като работа в екип, съпричастност и способност за навигация в разговори, които са безценни извън класната стая.
Една от силните страни при използването на интерактивни методи е способността за приспособяване на учебния опит към индивидуалните нужди. Интерактивните дъски могат да показват съдържание, което отговаря на различни стилове и темпове на учене, като гарантира, че за всички ученици може да се приложи метод на учене, който им подхожда най-добре. Персонализираните учебни преживявания са от решаващо значение за посрещане на разнообразните нужди на учащите, като се гарантира, че никое дете няма да изостава.
Ангажиращите и интерактивни методи на обучение често осигуряват незабавна обратна връзка, решаващ компонент за ефективно обучение в часовете по български език. Незабавната корекция помага на децата да разберат грешките си и да се учат от тях, подобрявайки езиковите си умения по-бързо. Тази обратна връзка в реално време е трудно постижима в традиционните учебни среди, но се улеснява от използването на интерактивни дъски и игри в класната стая.
Независимо дали чрез интерактивни тестове, игри или директни анотации на текстове, учениците могат да видят грешките и постиженията си в реално време, което позволява незабавна корекция от страна на учителя. Тази верига за обратна връзка помага на учениците да подобрят по-ефективно владеенето на българския език.
Езиковото обучение се превръща в приключение, където децата могат да експериментират с думи, изречения и изрази в безопасна и насърчаваща среда. Този подход не само подобрява езиковите умения, но също така насърчава творческото мислене и способностите за решаване на проблеми.
В процеса на обучението по български език тези методи за ученици са от решаващо значение поради няколко причини, които са в съответствие с психологията на развитието и образователните теории:
„Конструктивизмът представлява образователен подход, който се базира на идеята, че индивидът активно изгражда своите знания и разбирания чрез интеракция между съществуващите му представи и вярвания и новопостъпващи идеи, събития и дейности“[1]. В този процес, човекът се опира на своя личен опит, за да формира уникално за себе си виждане за света около него. Той активно селектира, трансформира информацията, изгражда предположения и взима решения, като се ръководи от когнитивни структури, които придават смисъл и структура на неговия опит. Обучението, от своя страна, се разглежда като процес на адаптация на умствените модели към нови преживявания.
2. Повишена мотивация и ангажираност. Ангажиращите учебни дейности привличат интереса и любопитството на учениците, правейки ги по-мотивирани да учат. Тази вътрешна мотивация е ключова за продължителни усилия за учене и положително отношение към ученето. Заниманията, които са интересни и приятни, повишават мотивацията на учениците.
3. Социално взаимодействие и комуникационни умения. Много интерактивни и ангажиращи методи на обучение включват социално взаимодействие, независимо дали с връстници или с възрастни. Този социален аспект на обучението е важен в обучението по български език, тъй като предоставя на децата възможности да използват нови думи и фрази в смислен контекст. „Теорията за социалното развитие на Виготски подчертава ролята на социалното взаимодействие в когнитивното развитие, като предполага, че ученето се осъществява чрез тези взаимодействия“[2].
4. Персонализиране и диференциране. Интерактивните методи често позволяват персонализиране и диференциране, което означава, че дейностите могат да бъдат пригодени да отговарят на индивидуалните нужди и нива на учениците. Това е особено важно в часовете по български език, където децата могат да имат различни нива на владеене, според това дали са билингви или не. Диференцираното обучение гарантира, че всички деца могат да участват и да се възползват от учебните дейности.
5. Развитие на критично мислене и умения за решаване на проблеми. Ангажиращите методи, които включват решаване на проблеми, изследване и откриване, могат да помогнат за развитието на умения за критично мислене. В часовете по български език, това може да включва дешифриране на значение от контекста, прогнозиране на края на приказката или решаване на пъзели с помощта на езикови умения. Тези дейности насърчават децата да мислят критично и да прилагат знанията си творчески.
В обучението по български език за децата в начална училищна възраст, значението на ангажиращите и интерактивни методи не може да бъде надценено. Тази възраст е особено възприемчива за изучаване на фонетика, граматика и произношение, което я прави критичен период за образователни стратегии, които насърчават положителна и насърчаваща учебна среда. Ангажиращите и интерактивни методи, улеснени от технологичния напредък като интерактивни дъски, играят основна роля за подобряване на учебния опит.
Ролята на технологиите в часовете по български език със специален акцент върху интерактивните бели дъски, представлява значителна промяна в образователните методологии към по-интерактивна, ангажираща и ефективна учебна среда. Интерактивните бели дъски трансформират традиционните методи на преподаване чрез интегриране на мултимедийни ресурси, интерактивни дейности и съвместно обучение директно в учебната програма. Тази технология играе ключова роля за подобряване на преподаването и изучаването на български език.
„Интерактивната бяла дъска в процеса на преподаване е прогресивен метод на обучение, в който трансферът на знания е придружен със значително спестяване на време. Този вид мултимедийно обучение съответства на начина на възприемане, отличаващ новото поколение ученици и студенти, израснали с телевизията, компютрите и мобилните телефони“[3].
Интерактивните бели дъски привличат вниманието на учениците чрез динамично и визуално привлекателно съдържание. В часовете по български език с помощта на интерактивна дъска може да се вдъхне живот на текстовете с анимации, видеоклипове и интерактивни игри, които правят ученето по-ангажиращо. Тази повишена ангажираност спомага за мотивирането на учениците да участват активно в уроците, насърчавайки по-дълбока връзка с техния език.
Основни задачи и дейности, подходящи за начална училищна възраст в обучението по български език са:
1. Интерактивно разказване на приказки, чрез показване на дигитални книги с приказки, позволявайки на учениците как да взаимодействат с текста, като кликват върху думи за дефиниции. Подобряване разказването на приказки с визуални помощни средства, звукови ефекти и въпроси, които изскачат по време на приказката, за да се провери разбирането от страна на учениците.
2. Създаване на граматически упражнения, при които учениците плъзгат и пускат думи или препинателни знаци на правилното място в изречението. Това може да се използва за уроци по части на речта, структура на изречения и пунктуация.
3. Организиране на състезание по правопис, където думите се показват на бялата дъска и учениците трябва да напишат думата с правилния правопис. Могат да се включат състезания за време и отборни състезания, за да се направи по-ангажиращо.
4. Генериране на думи, свързани с тема или урок. Учениците трябва да се приближат до дъската, за да изберат думи, с които не са запознати, което води до групова дискусия относно значенията и употребата им и в текста.
5. Разбъркване на изречения, свързани с наскоро прочетен текст или нови думи от текста така, че учениците трябва да ги пренаредят на бялата дъска в последователни изречения. Това помага за разбирането на синтаксиса и укрепва използването на непознати думи.
6. Създаване на мисловни карти, свързани с нова тема или приказка. Започва се с централната идея, като учениците трябва да добавят клонове на бялата дъска, които включват ключови теми, знаци, думи, свързани с темата.
7. Показва се на интерактивната дъска история с липсващи думи и учениците трябва да попълнят празните места, като пишат на дъската или използват опции за думи с плъзгане и пускане. Това може да бъде пригодено да се съсредоточи върху речника, граматиката или и двете.
8. Създават се игри за съпоставяне, при които учениците съпоставят думи с техните дефиниции, синоними, антоними или изображения. Може да се прилага, както при урок за затвърждаване, така и по време на урок за нови знания.
9. Насърчава се творческото писане, като се карат учениците да илюстрират своите истории с помощта на инструментите за рисуване на бялата дъска. След това могат да напишат своите истории директно на дъската или да ги разкажат на глас пред класа.
Интерактивните бели дъски насърчават сътрудничеството между учениците, като позволяват осъществяването на групови дейности и дискусии около дъската. В часовете по български език това означава, че учениците могат да работят заедно върху езикови упражнения, състезателни игри и дейности за обратна връзка от връстници. Сътрудничеството насърчава комуникационните умения и насърчава учениците да използват езика си в социален контекст, подобрявайки техните разговорни способности.
Интерактивните бели дъски позволяват на учителите лесно да диференцират обучението, за да отговорят на разнообразните нужди на своите ученици. С тях учителите могат бързо да адаптират уроците, за да включват различни дейности и ресурси, като се грижат за различни нива на владеене на езика в една и съща класна стая. Тази адаптивност гарантира, че всички ученици, независимо от първоначалното им ниво на владеене на български език, могат да се възползват от обучение, което е съобразено с техните специфични нужди.
В заключение може да се направи обобщението, че ролята на технологиите, по-специално на интерактивните бели дъски, в обучението по български език е трансформираща. Те подобряват ангажираността, поддържат мултимодално обучение, насърчават сътрудничеството, осигуряват незабавна обратна връзка, позволяват диференцирано обучение и разширяват ресурсите и достъпността. Тези предимства допринасят за по-интерактивен, приобщаващ и ефективен подход към изучаването на българския език, предоставяйки на учениците уменията и знанията, от които се нуждаят.
Библиография
-
Николаева, Р. Конструктивизмът – теоретична основа на интерактивното обучение. Електронно списание Продължаващо образование, 2017
-
Лазарова, П. Психология на развитието (Възрастова психология), Университетско издателство „Епископ Константин Преславски“, Шумен, 2022 г. ↑
-
Кансъзов, А. и авт.колектив, Проектиране на интерактивна дъска, Научни трудове том LX “Хранителна наука, техника и технологии – 2013“ с. 1178 ↑