МЕТОДИКА ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА ОБЩОТО ДВИГАТЕЛНО СЪСТОЯНИЕ НА УЧЕНИЦИТЕ ЧРЕЗ СРЕДСТВАТА НА НАРОДНИТЕ ТАНЦИ
Евелина Заимова
старши учител по физическо възпитание и спорт
Резюме
В учебния процес по физическо възпитание и спорт учителят трябва да се стреми към рационално съотношение между формата на физическите упражнения, като двигателен навик, техниката и тяхното съдържание, което намира израз в развитието на двигателните качества – бързина, сила, издръжливост, гъвкавост и ловкост.
В практическата дейност по физическо възпитание и спорт се изпълняват разнообразни двигателни задачи. Всяка от тях може да се осъществи по различни начини, съобразно нивото на класа, мотивацията за работа на учениците и спортната база, с която разполага съответната институция. При нефункционална материална база, не могат да се прилагат стандартни, пробирани и работещи методи за подобряване на физическите качества на учениците, необходим е иновативен подход за постигане на моторна плътност и ефективност на работа в часовете по физическо възпитание и спорт. Педагогическото майсторство на учителя се изразява в умението му да използва наличните условия за подобряване на физическото състояние и мотивация на учениците, да се ангажират с двигателни задачи, които подобряват физическите им умения и здравословно състояние.
Народните хора и танци са възможност да се подобри физическата дееспособност на обучаемите с наличната материално-техническа обезпеченост. Включват се всички ученици, а физическо натоварване е съобразено с учебната програма за съответния клас.
Ключови думи: физически качества, методи за работа, материална база, народни танци, двигателни задачи и др.
Увод
Физическото възпитание е тази част от физическата култура, която оказва формиращо въздействие върху човека. Като педагогически процес то има за цел да стимулира правилното физическо развитие, да обогати двигателната култура, да повиши общата и специалната физическа работоспособност и съпротивителните сили на организма против вредното влияние на околната среда. Физическото възпитание решава и определени възпитателни задачи, като подпомага изграждането на морални и волеви качества и културно поведение у учениците.
Физическото образование е свързано с усъвършенстване на структурните и функционалните системи на човека, за да може той рационално да управлява собствените си движения, да обогатява двигателната си култура, да повишава физическата си дееспособност и необходимите за всичко това теоретически знания и методически похвати. Методиката на обучение по физическо възпитание и спорт позволява да се вземат под внимание всички фактори, които влияят върху обучението и възпитанието на подрастващите. Учителят прецизира двигателните задачи, съобразно потенциала, мотивацията и спортно- техническата база, с която разполага. Народните хора и танци са възможност за поддържане на физическите качества при учениците на добро ниво през периодите от годината, когато метеорологичните условия не позволяват да се разучават, затвърждават и усъвършенстват спортните игри. Те дават възможност за обхващане на всички ученици в клас, за усъвършенстване на двигателни действия и формиране на двигателни навици, специфични за съответните народни хора и танци. Постига се моторна плътност в часовете и се развива естетически усет към плавност и красота в движенията, към такт и ритъм. Ангажират както физически, така и емоционално подрастващите и създават усещане за национална фолклорна принадлежност.
Изложение
Въз основа на анализа на специализираните източници, както и на актуалността на проблема съобразно приложението на народните хора и танци в образователния процес по физическо възпитание и спорт, при липсваща функционална материална база са формулирани следните цел, задачи, хипотеза, предмет и обект на експерименталното изследване.
Цел: Да се разработи и апробира експериментална хореография за стимулиране на двигателната активност на учениците, за формиране на двигателни навици и поддържане на физическа дееспособност, която да осигури развитието на физически здрави млади хора .
За постигане на тази цел си поставих следните задачи.
Задачи:
1. Да се проследи и установи нивото на физическа дееспособност на учениците от VIIIА и VIIIБ клас през учебната 2022/2023 година на констатиращия и на контролния етап от експеримента чрез прилагане на Система за оценка на физическата дееспособност на учениците от I-XII клас, наложена от Министерство на образованието и науката – 2019 година.
2. Да се разработи и апробира на обучаващ етап от експеримента иновативна танцова хореография, която да се приложи при учениците от VIIIБ клас в часовете по физическо възпитание и спорт – общообразователна подготовка. Танцовата хореография се прилага на обучаващия етап на експеримента.
3. Учениците от експерименталната група да се включат при разработването, разучаването и апробирането на танцовата комбинация.
4. Да се проследи на обучаващия етап от експеримента, нагласата и възможностите на всеки ученик от експерименталната група, за да се постигне моторна плътност в часа и емоционална отдаденост на учениците.
5. Да се подобри мотивацията на учениците за физическа активност и здравословен начин на живот чрез народните хора и танци, когато материалната база за спорт е неблагоприятна.
6. Да се докаже, че резултатите постигнати при измерване на физическата дееспособност на учениците от експерименталната група в края на учебната година са по-добри от тези на контролната група.
7. Да се обогатят методите и средствата за работа в часовете по физическо възпитание и спорт, прилагайки иновативни танцови хореографии, с цел поддържане на активна двигателна дейност, формиране на двигателни навици и обогатяване на двигателната култура на учениците.
8. Да се докаже хипотезата на експерименталното изследване.
Хипотеза: Ако се разработи и апробира иновативна хореографска танцова комбинация за стимулиране на физическата активност и култура на учениците, чрез народните хора и танци ще се поддържа траен интерес и отговорност на подрастващите към здравословен начин на живот и двигателна активност. Важно е да е съобразена с възрастовите характеристики и индивидуалните физически умения на експерименталната група, с цел подобряване на физическите качества, изграждане на двигателни умения и навици и моторна плътност в часовете. Ангажирането и включването на учениците от VIIIБ клас с иновативна хореография – от разработването, през усвояването до реализацията и представянето в часовете по физическо възпитание и спорт, може да доведе до подобряване и повишаване нивото на физическа активност и дееспособност на експерименталната група в края на учебната година, да се постигне мотивирано включване в изяви и отговорно отношение към личното здраве, визия и физически възможности, като се доказва математико-статистически.
Предмет на изследване
Целесъобразност и ефективност на иновативна хореографска методика по физическо възпитание и спорт чрез прилагане на народните хора и танци
Субект на изследване
Учениците от VIIIА и VIIIБ клас през учебната 2022/2023 година. Експерименталната група са VIIIБ клас – 25 ученици, контролната група – 25 ученици от VIIIА клас.
Обект на изследване
Подобрени физически качества – ловкост, бързина, издръжливост, гъвкавост и сила, формирани двигателни навици и умения необходими за пълноценно и здравословно развитие на подрастващите, формиране на положително отношение към народните танци и българския фолклор, възпитаване на морално –отговорни и физически активни млади хора.
Методически инструментариум
За реализиране на настоящето проучване използвахме следните методи: педагогическо наблюдение, теоретичен анализ и синтез и констатиращи /естествени/ експерименти, прилагане на тестовата батерия за установяване нивото на физическа дееспособност одобрена от МОН -2019 година.
Учебният процес по физическо възпитание и спорт често е пренебрегван и „дискриминиран“, както от учениците, така и от родителите. Важно е да се осмисли ролята и значението на физическата активност за пълноценното и здравословно израстване на учениците. Движението, физическите упражнения и спортът са основен фактор за съхраняване на човешкото здраве. Необходимо е учителят по физическо възпитание и спорт да познава не само физическите възможности на учениците, да умее да въздейства и стимулира учениците за включване в различни спортни игри и състезания, а защо не в публични изяви, в които учениците да могат да представят и уменията си да танцуват различни хора и техни хореографии. Така се осигурява търсената от учениците самостоятелност, инициативност и публичност. Учителят е ментор, координатор, модератор, които позволява ученическото въображение да надскочи и личните очаквания. Не само народната носия, но и умението на всички ученици да са част от „тяхната „ хореография, да усетят ритъма на танца, двигателната еуфория и емоционалният заряд носят удовлетворение и гордост. Важно е да осигуряваме на учениците иновативен коридор за подобряване на физическите качества, формиране на физически умения и изграждане на двигателни навици, които ще помнят, представят и предават на идните поколения.
Изводи и препоръки:
Предизвикателствата, пред които сме изправени – да мотивираме учениците за физически активен начин на живот и да прилагаме учебните програми, въпреки липсата на условия за спорт и физическа дейност, предполага учебният процес да бъде иновативен, различен и привлекателен. Важно е всички страни в образователния процес – ученици , учители и родители да търсят не само най-успешния, но и най-интересния път за усвояване на учебното съдържание и по физическо възпитание и спорт. Постиженията на учениците са измерими не само с успехите в спортните състезания, а й чрез публичните представления, които реализират благодарение на усвоените танцови умения и представяне на интересни лични хореографии.
Литература
средни и специални училища. Пловдив: Христо Г. Данов, 1896.
спорт за 2 клас, Просвета, София
4. Папучиев, Н., (2012) Фолклор и национална култура.
5. Петров, К (2012). Приносът на българските хореографи за сценичното
пресъздаване на народните танци (1951-2001 ГОДИНА)
6. Петров, К (2014). Приносът на българските хореографи за сценичното
пресъздаване на народните танци (втора част)
7. Стаматов, Р.(2015) Детска психология, Издателска къща „Хермес“