Приложение на електронните образователни ресурси в обучението
Автор: Елена Димитрова Малиновска
Старши учител в ПМГ „Академик Сергей П. Корольов“, гр. Благоевград
Резюме:
Динамиката на времето, в което живеят съвременните ученици, обуславя необходимостта от образователна система, която е достатъчно гъвкава, за да отговаря на нуждите на младите хора. Внедряването на технологиите в класната стая не е нововъведение. След Covid пандемията обаче, дори след връщането на учениците в училище, те станаха не просто иновация, а необходимост. Превърнаха се в метод на преподаване, на споделяне на информация, на поддържане на обратна връзка и т.н. В помощ на преподавателя е разработен образователен софтуер, лесно достъпен чрез всички електронни устройства.
В настоящата статия е представено мястото на интерактивността и образователните приложения в учебния час. Представени са няколко електронни образователни ресурси, които са сравнително лесни за използване, безплатни и тествани нееднократно в реална учебна среда.
Ключови думи: електронни образователни ресурси, интерактивни методи
Образованието е огледало на света, в който живеем.
Древният човек е живял в условия на необходимост да осигури храна за себе си и семейството, разполагайки с камъни и дървено копие. Основното, на което е трябвало да се научи е как да ги използва, за да бъде по-успешен ловец. Знанията си е черпил от по-опитните в племето, а на обучението си е посвещавал често цели дни, докато се прибере с първия улов.
Аристотел, ученик на Платон и учител на Александър Македонски е бил мъдрец, учен и не на последно място – учител. Имал познания в областта на астрономията, историята, географията, природните науки, философията – всички те ограничени от времето, в което е живял и натрупаните до онзи момент знания. В неговата школа „Ликей“ (днес лицей) учениците се разхождали из алеите на градината, слушайки лекциите на Аристотел, задавали въпроси, дискутирали теми, които ги интересували, формирали мирогледа си.
Средата на двадесети век е белязан с идеите на тоталитарните режими. Традиционните методи на преподаване от средата на този век поставя учителя в централна активна позиция на преподаващ, обучаващ, възпитаващ. Използвайки най-вече методи като лекция, разказ, демонстрация, упражнение, той има основна задача да планира часа, да предизвика интерес у учениците, да структурира знания, да формира отношения. Главен източник на информация е учебникът, книгата, научният труд. Ученикът е основно слушател. Той е наблюдаващ, сравнително пасивен обект на обучението. Когнитивната психология, зараждаща се в края на 1950 г., обръща внимание на комплексния умствен феномен, а ученето се възприема като придобиване на знания (Гъдуларов, Романика, 2014).
Краят на X век – възходът на демокрацията за държавите с тоталитарен режим и навлизането на информационните технологии. През 1970 г. и 1980 г. се появяват идеите на конструктивизма. Според тях учителят не е лидер, а ментор в образователния процес. Той насочва, предизвиква, насърчава обучавания сам да достигне до значими изводи. Ученикът се превръща от обект в партньор, който не просто записва, но и преработва получената информация (Гъдуларов, Романика, 2014).
Думата, която характеризира началото на XXI век, е „промяна“. Промените са във всички области на живота – социални, геополитически, икономически, технологични, културни. Много от тях се случват толкова бързо, че дори е трудно да ги констатираме и дефинираме. Технологиите не просто навлизат в живота ни, но и завладяват ежедневието ни, рефлектирайки върху работата, общуването, свободното ни време. Променят се компютърните програми, появяват се нови приложения.
В тези условия израства поредното ново поколение ученици, за които термини като стари парадигми, наложени авторитети и компютърни технологии имат качествено различен смисъл. Причините са много – динамика на ежедневието, достъп до техника и технологии, свободен достъп до интернет и всякаква информация и т.н. Не на последно място тук трябва да споменем Covid пандемията и последвалото обучение от разстояние в електронна среда като основен катализатор за настъпилите сериозни промени в образователния процес.
Всичко това очертава появата на днешното поколение ученици, за които основната движеща сила е промяната. Това са деца, за които застояването на едно място води до скука, скуката води до загуба на интерес, а това – до липса на мотивация. Да успее да мотивира учениците си е основното предизвикателство пред съвременния учител, което автоматично означава да намери начин постоянно да поддържа интереса им.
Не можем да очакваме, че при подобна динамика, образователната система може да остане постоянна величина. Методите, които преди са произвеждали гениални лекари, инженери и архитекти, днес в голямата си част, са често нефункционални. Причината не е в това, че са неправилни или остарели! Тук е мястото да отбележа, че написаното до тук и по-долу не означава, че според мен трябва да зачертаем всички традиционни методи и да ги поставим в графа „неприложимо“. Напротив – смятам, че това са изпитани и доказани методи, без които преподаването на учебния материал би бил невъзможен. Все пак е безспорно, че промените в обществото предполагат и промени в преподаването, а целта е да бъде урокът по-достъпен, по-атрактивен, по-близък до възприятията на съвременния ученик.
И тук въпросите са много: Как да стане това? Има ли граници за иновациите? Готови ли са днешните учители? В настоящата статия няма да търся отговор на всички тях, но смятам, че Covid ситуацията беше доста показателна за гъвкавостта, професионалната подготовка, амбициозността, желанието и готовността на съвременния преподавател да отговори достойно!
Образователната система внезапно претърпя експлозия на технологии след настъпването на глобалната епидемия. Това не означава, че компютрите са нововъведение в образователния сектор, но използването на образователни приложения беше по-скоро алтернатива, докато сега те се превръщат в необходимост. Ускореното разработване и използване на образователен софтуер с помощта на мобилни приложения помага на образователната система да достигне нови висоти. Технологичните инструменти и платформи позволяват на учителите да намерят път към своите ученици и да наблюдават напредъка им в обучението. (Sharma I & Soft, 2021).
Предимствата при използването на електронни образователни ресурси са много. Ето основните (Kapoor A., 2023):
Подборът на подходящ ресурс поставя ученика в активна позиция – той наблюдава, но и е предизвикан да дискутира адекватно, да отговаря бързо и вярно, да се състезава, а всичко това изисква пълното му внимание и ангажираност в процеса.
Много от приложенията са конструирани така, че в края да се получи количествен показател за усвоения материал за всеки ученик, а учителят може да реши дали да превърне в оценка най-добрите постижения.
Електронните приложения са изключително разнообразни. Те могат да имат обяснителен, демонстративен или състезателен характер и да се използват по време на часа, но могат и да се използват за обучение вкъщи, както и за задаване на домашни задачи, което позволява на учениците да учат със собствено темпо, място и време.
Тези приложения предлагат персонализирани учебни изживявания, които отговарят на индивидуалните нужди и интереси на всеки ученик. Това може да подобри степента на ангажираност и задържане на вниманието на учащите.
Днес всяко дете разполага със смартфон, в училищата се предлага безплатен интернет, а класните стаи са оборудвани с компютри и мултимедия. Това е напълно достатъчно за провеждането на час с използване на електронни приложения. Отпада необходимостта от ползване на физически ресурси, като учебници и хартия, а това насърчава екологичното възпитание на учениците.
Електронните приложения предлагат разнообразие – ключова дума за съвременното младо поколение. Те често използват елементи и прийоми на електронните игри, които децата играят в свободното си време. Учителят може да показва видео, анимация, музика, като така въздейства на различни сетива на учениците, поддържайки ги активни. Дори изпитването е с елементи на игра, а състезателният характер допълнително мотивира участниците.
Разбира се, използването на посочените ресурси носи със себе си и недостатъци.
Ето някои от тях:
Интернет е пълен с нови и вълнуващи неща за научаване, но също така предлага неограничени възможности за забавление, които разсейват младите умове. Децата може да не са в състояние да преодолеят изкушението да сърфират в интернет за забавление, когато трябва да учат. Често за учениците е изкушаващо да изберат социалните медии или гледат видеоклипове, вместо да учат.
Изследванията доказват, че прекомерното време пред екрана може да причини стрес, промени в настроението и смущения в съня при децата. Твърде много време пред екрана е свръхстимулиращо и пречи на емоционалното функциониране на детето.
Повечето учители в образователните системи по света и в България са се научили да преподават с традиционни методи и виждам това като минус във висшето образование. Те не са запознати с електронните учебни инструменти и техните предимства в съвременността и единственият начин да започнат да ги използват е чрез самообучение. Често се оказва, че учениците са по-добре подготвени технологично, което не изненадва никого. Но смятам, че добрият преподавател може да превърне този минус в предимство, като включи учениците в подготовката и представянето на ресурси. Освен всичко друго, така може да откриете неподозирани скрити таланти в класните си стаи, чиито умения да използвате и в бъдеще.
Това е един от сериозните недостатъци поради факта, че повечето ресурси са разработени на английски език. Това създава допълнителни проблеми за учителя, ако не е англоговорящ, както и за учениците, особено за по-малките от тях. От голяма полза тук могат да бъдат различни програми за автоматичен превод, образователни клипове и курсове за обучение на преподавателя. В същото време това може да бъде предпоставка за развитие на езиковата култура и компетентност и създаване на междупредметни връзки.
Ако следваме идеята за премерено използване на електронните приложения, без да прекаляваме с тях, то те биха заели не повече от 10 минути от учебния час. За да бъде подготвен ресурс с такава продължителност обаче, учителят трябва да инвестира много повече време за подготовка – да избере платформа, да се регистрира и обучи за работа в нея, да разработи конкретния ресурс и т.н. Често това са часове и дори дни труд, които никой не забелязва, да не говорим, че в много случаи се оказва, че сме се насочили в грешна посока и приложението е неефективно за нашите нужди.
С цел да улесня търсенето на приложими платформи, по-долу ще Ви предложа някои по-известни електронни приложения, чието използване е сравнително лесно и ефектът от тях е доказан в условията на българското образование.
Човешкият мозък реагира различно на различни стимули, а в класната стая има повече от двадесет ученици с различни възможности за възприемане и научаване на учебния материал. Опитът показва, че по-лесно информацията се запомня в обобщен вариант, схематично или таблично. В последните години добре познатите схеми от миналото се обогатиха и превърнаха в мисловни карти, които лесно можем да използваме във всеки час, като особено приложими са в уроците за обобщение или въвеждане в нов раздел.
www.coggle.it – е инструмент за организиране, визуализиране, лесно разбиране и споделяне на информация по всякакви теми.
Мисловната карта започва с една концепция, поставена в центъра, която може да бъде осъществена чрез дума и/или изображение. Може да съдържа визуални елементи като кръгове, квадрати и други символи, рисунки или снимки. Разклоненията водят началото си от централната концепция и могат да бъдат направени в различни цветове и форми.
Всичко това позволява на учителя да изобрази нагледно сентенцията на урока – чрез визуализация учениците успяват да усвоят по-лесно учебния материал. Да изработят сами мисловна карта може да бъде зададено като домашна работа на учениците, които обикновено приветстват подобни задачи и се справят отлично с тях, а това им дава възможност да затвърдят изучения материал и да проявят креативен подход при изобразяването им. Препоръчително е това да стане само след като подобни карти са правени няколко пъти в часа, за да са наясно учениците какво се очаква от тях.
Подобна платформа е и SimpleMind
Приложение, в което може да се изготвят атрактивни анимирани презентации, но далеч не само това. С този инструмент може да бъде предизвикан интересът на учениците да създават плакати, видеоклипове, визитки, изображения и т.н., а за учителя е помощ при създаване на уроци, работни листове и др. В безплатното приложение има създадени готови бланки – шаблони, но можете да генерирате и свои с изцяло нова визия, като използвате различни шрифтове, добавяне на лого, изображение и др.
В тази насока има наистина много приложения. Ето най-често използваните: Kahoot, Quizalize, Quizizz, QuizUp.
Регистрирайки се в тези платформи, Вие получавате достъп до огромен ресурс от готови тестове във всяка област на образованието и на всякакво ниво на подготовка. Необходимо е, разбира се, предварително да прегледате теста, за да сте сигурни, че отговаря на нуждите Ви и не съдържа въпроси, на които учениците Ви не могат да отговорят, защото не са коментирани в часовете. Но дори и да се случи подобно нещо, можете да го използвате, за да дадете допълнителна информация.
Голямото предимство на тези инструменти е, че Вие сами и много лесно можете да генерирате собствени тестове – можете да ги създавате на момента или да използвате такива, които вече имате в компютъра си от минали години на Word документ и просто да ги копирате. Следващата стъпка е да ги приложите в класната стая. Можете да разделите класа на групи или всеки ученик да се състезава за себе си, което става лесно от собственото му мобилно устройство. Често достъпът става чрез цифров код, генериран за всеки клас или чрез QR код за тяхно улеснение. Така учениците се включват в общата виртуална стая, създадена от Вас и състезанието започва. Когато верните отговори са много, за крайното класиране значение има и времето за отговор. Добре е да изясните предварително правилата – например зададено време, за класиране до кое място ще пишете отлична оценка и т.н. Игрите са занимателни, увлекателни и предизвикват желанието за победа у учениците, която вие можете да трансформирате в отлична оценка.
Някои от приложенията дават възможност в края да се видят отговорите ва всеки ученик, да се проследят и коментират грешките. Ако е необходимо за учителя, резултатите могат да се свалят в табличен вид.
Инструмент, с който можете да сте сигурни, че ще поддържате вниманието на учениците през цялото време, въпреки че изисква доста предварителна подготовка (фиг. 1).
След като сте направили регистрацията си, в приложението можете да свалите видео (от YouTube или други подобни), което да отговаря на изискванията ви за съответния урок. За щастие вече има много образователни клипове на български език, а за по-големите ученици можете да използвате и такива на английски език. Вие можете да съкращавате или изрязвате ненужното, но по-важното е, че на фиксирани от вас места, можете да поставите подходящи въпроси – от изборен тип, тип вярно/грешно, отворени въпроси и т.н. Когато пуснете клипа на учениците, видеото ще спира на предварително посочените от Вас места и ще им задава въпросите, които те ще виждат на екрана. За да отговорят вярно, е необходимо да внимават във видеото, което тече. След изтичане на определеното време за отговор, клипът продължава и така преминава през всички поставени въпроси до края. В реално време се посочва верни или грешни са отговорите на учениците.
Този инструмент позволява обратна връзка, оценяване, дискутиране.
В приложението можете да откриете богат арсенал от споделени уроци от колеги по всички предмети и нива на обучение, които можете да използвате наготово.
Фиг. 1 Електронен ресурс в приложението Edpuzzle
Това е безплатна програма за генериране на кръстословици, а възможностите са безкрай. Можете да я приложите като онлайн игра по време на час, за да изпитате учениците или просто да се разтоварите с една игра, можете да я извадите на хартия и да я използвате като част от работен лист, писмено изпитване или тест.
Приложението ви позволява да въвеждате думи/термини и да дадете определения за тях – точно както в истинска кръстословица. Броят на термините е неограничен (или поне аз не съм стигнала до лимита им). Ако по-късно намерите грешка, не се притеснявайте – винаги можете да коригирате. Когато приключите с въвеждането, кажете на програмата да генерира кръстословица и тя ще го направи веднага. Ако не харесате как изглежда, повторете действието с натискане на бутона Make another puzzle, колкото е необходимо пъти, докато видите кръстословица, която отговаря на вкуса Ви. Програмата ще Ви преведе през стъпките, които трябва да извършите – да дадете име на кръстословицата си (добре е да посочите темата и класа, за който е създадена, за да се ориентирате лесно по-късно), да посочите размера ѝ и т.н.
Когато сте готови, имате различни варианти: първо да генерирате празна кръстословица на лист, като на него ще имате и зададените въпроси-определения, разпределени вертикално и хоризонтално; второ – да генерирате попълнена кръстословица (най-често само една за учителя); трето – да генерирате линк. Това е подходящо, ако искате да играете с учениците в клас, когато, чрез този линк, те ще получат на мобилните си устройства кръстословицата и ще започнат решаването ѝ. Вие задавате предварително дали да виждат веднага, ако направят грешка, или накрая заедно ще обсъждате решенията.
Най-важното – приложението работи без проблем на български език!
Фиг. 2 Електронен ресурс в приложението EclipseCrossword
Посочвайки предимствата на електронните приложения, не бива да забравяме, че дори и те, в огромното си разнообразие, не могат сами по себе си да задоволят всички нужди на съвременната образователна система и участниците в нея. Едва ли е тайна, че решението се крие в намирането на баланс между традиционните методи на обучение и технологиите. Наша отговорност като учители е да разбираме значението и на двата метода, да умеем да комбинираме всички предоставени ни възможности, за да помогнем на учениците да учат пълноценно, като същевременно развиват социално-емоционални умения, подходящи за тяхната възраст.
В контекста на казаното по-горе нека не забравяме, че днешната иновация, утре ще бъде поредният скучен урок за постоянно търсещия новото ум на съвременния ученик. Означава ли това, че трябва да се откажем да бъдем иноватори? Разбира се, че не! Смятам, че това означава, че трябва отново и отново да търсим неоткрити пътеки, вървейки по добре утъпканите пътища на българското образование.
Литература: