Възможности за интегрирането на базови ИКТ при самоподготовката по география и икономика в група за целодневна организация на учебния ден в прогимназията.
Елена Немова – старши учител ЦОУД, ОУ „Стою Шишков“ гр. Смолян
В статията се представя целодневната организация на учебния ден, като значима част от обучението в основното училище. Изтъкват се особеностите на съвременното поколение ученици в прогимназиален етап на обучение и необходимостта да се използват компютърни технологии в процеса на тяхното обучение. Предлага се кратък анализ на няколко основни и леснодостъпни ИКТ и на възможностите да се използват при подготовката по география и икономика в група ЦОУД.
Ключови думи: Целодневна организация на учебния ден (ЦОУД); ИКТ; самоподготовка; дигитална среда; презентации; електронни ресурси; Приложения на Google; прогимназиален етап;
Същност на целодневната организация на учебния ден (ЦОУД) и значението и за по-ефективна подготовка на учениците в прогимназиален етап.
Идеята по-малките ученици да се обучават целодневно е още от 80-те на миналия век. По-късно е напълно отречена и следобедните подготовка на уроците в училище се прекратява. От 2010г. е възстановена, първоначално в начален етап и постепенно в прогимназиален, при желание на родителите и възможност на училището да я предостави. Целодневната организация на учебния ден (ЦОУД) е регламентирана в раздел III на Наредба № 10 от 01.09.2016 г. за организация на дейностите в училищното образование.
За незапознатите т.нар. „занималня“ е място където учениците са под наблюдението на учител, който просто ги „пази“. Всъщност, особено в начален етап, има строго регламентираната структура с 2 учебни часа за организиран обяд, отдих и спорт, 2 часа за самоподготовка по изучаваните предмети и 2 часа за занимания по интереси.
Организацията по учебни часове в ЦОУД прогимназиален етап е по-либерална от тази в начален. Часовете са общо 6, като учителят преценява колко часа до отдели за самоподготовка, отдих и занимания по интереси, в зависимост от учебната програма и това по колко предмета учениците трябва да се подготвят за следващия ден. Най-често самоподготовките са три или дори четири учебни часа, защото в прогимназиален етап има голям обем учебен материал. За отдиха и заниманията по интереси остават по 1 или 2 часа.
През последните години в прогимназиален етап целодневна организация на учебния ден има най-вече в 5-ти клас, по-рядко в 6-ти, а има случаи и на смесени групи с ученици от всички прогимназиални класове в по-малките училища.
Ролята на ЦОУД в 5 и 6 клас е важна, защото това е преходен етап за учениците от началното образование, където са обгрижени от двама учители, почти като в детска градина, към прогимназията, където срещат много различни учители с различни изисквания, а класния си ръководител може да виждат само по 2-3 пъти седмично.
В тази ситуация учителят в ЦОУД прекарва най-дълго време с учениците (6 учебни часа дневно) и до голяма степен поема функцията на началния учител. Той познава всеки ученик от групата си, знае силните и слабите му страни и изгражда емоционална връзка с всеки поотделно и с групата като цяло, служи за посредник при общуването с различните преподаватели и контактува често с родителите.
В следобедните самоподготовки учениците се подготвят по всички предмети и пишат домашните си за следващия ден, под ръководството и с помощта на учителя, но и с голяма доза самостоятелност. Често се използва групова работа и т.нар. „брейнсторминг“ за решаване на по-трудни задачи и домашни или по-силните по определена дисциплина ученици помагат на изоставащите.
Аз съм учител по история и география, но от няколко години работя в група за целодневна организация (ЦОУД). Това ми дава възможност да погледна на учебния процес от друг ъгъл и да забележа все по-голямата пропаст между новите поколения ученици и образователната система, непроменена от XIX в.
В съвременния свят само за един ден ни залива повече информация, отколкото човека от XVIII век е получавал за цял живот. Можем да общуваме в реално време с хора от цял свят, да пътуваме навсякъде, дори в космоса…. Клишето, че всяка необходима информация е на един клик разстояние отдавна е реалност. Затова и съвременните деца и ученици са много различни от тези преди 20 или дори преди 5 години. За съжаление, обаче, учебното съдържание, повечето методи на преподаване, а често самите учители са същите.
Днес в прогимназиален етап се обучава поколението Алфа, родено след 2010 г. Те са израснали изцяло в XXI век, под знака на дигиталните технологии и не познават аналоговия свят, затова, не е възможно да се обучават или дори да се създаде някакъв ефективен контакт с тях, без да се използват възможностите на ИКТ.
Възможности за използване на базови ИКТ в подготовката по география в VI клас в група ЦОУД
Особено важен принцип в обучението по география е този на нагледността. През XXI век този принцип има нови измерения. Не е достатъчно просто да се предложат снимки и карти, които съпътстват текста. Вече е важно да се виждат процесите и явленията в развитие и да се разглеждат картите и изображенията в различен мащаб и реално време. Затова, използването на възможностите на дигиталните технологии в подготовката по география и икономика е особено актуално.
В часовете за самоподготовка по география и икономика могат да бъдат използвани различни презентации, част от информацията да се черпи директно от глобалната мрежа, да се използват електронни картни изображения за определяне и използване на географски координати, да се разчитат схеми и диаграми, чрез които учениците да виждат определени характеристики на географски обекти, явления и процеси, както и да се научат сами да ги създават и да определят тенденциите в развитието на природни или социално-икономически процеси.
Тун ще представя една много малка част базови ИКТ, които самата аз използвам често. Те са лесно достъпни, налични във всеки компютър и изключително полезни в процеса на подготовка по география и икономика:
Има още безкрайно много и разнообразни възможности да се използват ИКТ в подготовката по география и предстои да се откриват все повече.
В часовете за самоподготовка в група ЦОУД използването на ИКТ е възможно както в групова работа, така и самостоятелно от всеки ученик. Дори без някаква сложна техника или скъпи програми, подготовката по география може да се издигне на едно ново и по-ефективно ниво и да се превърне в желана, полезна и интересна дейност за учениците.
Литература: