ИНТЕГРИРАНИ УРОЦИ ПО МАТЕМАТИКА В ПРОГИМНАЗИАЛЕН ЕТАП – 5-6 КЛАС
Елена Георгиева Маврова-Ненкова
Спортно училище град Пазарджик
e-mail:elenanenkova77@gmail.com
Резюме
Интегрирания урок принадлежи към групата технологии, което представлява желанието да се отдалечи от ученическия подход към образованието, крайната диференциация на преподаването на предмета и да го приведе в естествена органична връзка с живота. Това е образователен урок, който комбинира съдържанието на два предмета от един и същи цикъл (или образователна област) в един урок, както и форма на осъществяване на междупредметни връзки.
В настоящата статия са представени особеностите и предимствата на интегрирания урок, както и урок с интегриране на математика и ИКТ за 6 клас
Keywords: интегриран урок, математика, пети клас, шести клас, ученици
Въведение
Държавните образователни стандарти и съвременната образователна система изискват от училищата да осигурят висококачествено образование за всяко дете, като по този начин се създадат условия за неговото по-нататъшно развитие и образование. Промяната на образователните цели доведе до промени в методите на преподаване. Разработват се нови учебни програми, които прилагат нови подходи за отразяване на съдържанието на учебния предмет чрез интегрирани образователни области. Днес е важно провеждането на бинарни (интегрирани) уроци и интердисциплинарната интеграция като цяло.
Интегрираните уроци са една от възможностите за провеждане на нетрадиционни уроци и често се използват в училищата в иновативна работа и са насочени към комбиниране на свързани предмети в рамките на един урок, например математика – български език, математика и ИКТ, математика и физика, математика и химия. Чрез този тип уроци се създават условия за практическо приложение на знанията, систематизират знанията и развиват умения за самообучение.
Изложение
В развитието на идеите на интегрирано обучение се наблюдава голямо разнообразие на интерпретациите. “Според Г. Кершенщайнер разбирането за цялостното обучение е едно „забъркано“ понятие за концентрацията (която е развивана от Коменски и Хербарт). За други цялостното обучение е практическа реализация на гещалтисткия структурализъм. За Джон Дюи цялостното обучение осигурява интегритета на опита. За него емпиричният индивидуален опит, а не обобщеният теоретичен познавателен опит на човечеството е източникът на знанието. Общественият и индивидуалният опит се противопоставят. Редица автори свързват същността на този вид обучение с труда и трудовото училище. В миналото не е имало единомислие по въпроса за същността на цялостното (интегралното) обучение.” (Андреев М. 1996 стр. 375)
Разновидност на интегрираното обучение
Метод на проектите
Винетка-план.
Система на проектите и система на комплексите
Интегрираното обучение днес
Модели на интегрирано обучение:
1. Един преподава, един наблюдава „При този модел учителите се редуват да преподават и да наблюдават, като няма момент, в който двамата учители едновременно изпълняват само една от ролите.
2. Преподаване на станция Учителите се разбират предварително кой какво умение и учебно съдържание ще преподава и обособяват съответните учебни пространства, обикновено в различни ъгли на класната стая.
3. Паралелно обучение Тук учителите преподават едно и също учебно съдържание на различни групи, в рамките на един час. Моделът е подходящ за класове, в които учениците са на различно
4. Обучение в екип При този модел двамата преподаватели се разбират предварително как ще се синхронизират и споделят преподаването на учебния материал за часа на целия клас
5. Поддържащото преподаване Този модел предлага една водеща роля за учителя, който преподава – той преподава новото съдържание, задава задачите, води оценяването и рефлексията; вторият учител има поддържаща или подкрепяща роля – той се движи около учениците и предлага индивидуална подкрепа на ученици, които имат затруднения с усвояването на материала, решението на задачите или следването на правилата в класната стая.“ (Ружина-Иванова Н. https://prepodavame.bg/savmestnoto-prepodavane-zashto-i-kak/)
В основата на интегрираните уроци е интеграцията на предмети и използването на комбинация от различни педагогически технологии.
В интегрирания урок се решават сложни задачи като:
В интегрираните (бинарни) уроци „теоретичните знания и практическите умения се формират неразделно. В тях могат да се обединят двама преподаватели от различни предмети и направления. Бинарните уроци имат по-специфична технология на подготовка и провеждане в сравнение с традиционните уроци. Тяхната структура е твърде динамична и гъвкава в зависимост от вида на урока (урок-лекция, урок-семинар, урок-беседа, урок-дискусия, урок-конференция, обобщителен урок и др.). Такива уроци обикновено трудно се вместват в рамките на един учебен час. Добре е такива уроци да са сдвоени, защото благоприятстват за разгръщане на диалогичното общуване и взаимодействие на преподавателите помежду си, както и между всеки един от тях и учениците. Наличието на два източника на информация стимулира учащите се да се включват активно в учебната среда, да сравняват различните гледни точки, да изразяват своето мнение и отношение.“ (Георгиева В, Иванова Т. 2019)
При провеждането на уроци по традиционен метод възприемането на информация от учениците във всяка дисциплина не образува последователна система. В резултат на това те не могат да прилагат знанията по един предмет, когато изучават друг, както и да го използват продуктивно при решаване на сложни проблеми. Едновременното разглеждане на програмен материал в рамките на два учебни предмета, получената информация придобива практическо значение, а усвоените знания се наслагват върху основните знания и умения. Обучението става холистично и систематично чрез идентифицирането на връзките между различните предмети.
През учебната 2023/2024 година с учениците от 5 клас и 6 клас на Спортно училище град Пазарджик бяха провеждани интегрирани уроци. В настоящата статия е представен интегриран урок за 6 клас по математика и информационни технологии на тема „НВО Математика. Подготвяме се отдалеко, за да ни е леко“. Урокът е за затвърдяване на знания
Цели:
Задачи:
Очаквани резултати:
По предметите:
Междупредметни:
Комуникативни:
Познавателни:
Личностни:
Форми на работа: индивидуална, фронтална, екипна.
Методи на работа: работа на екипи по време на урока; индивидуална работа при отделните задачи и дискусия в групата за определяне на верния отговор; презентиране; игрови метод; наблюдение, анализ, обобщение, дедуктивност.
Ресурси: работни листове, интерактивна дъска, електронна платформа Genially, презентация, криптомат.
Ход на урока:
Представяне на гостите, както и на темата и хода на урока, проверка на домашната работа.
Същинска част (30 минути)
Учениците работят в екип по двойки.
Раздават им се работни листи, на които има задачи, по които работят в часа.
При решаването на всяка от задачите учениците откриват забележителност или факт, свързан с живота на един от най-великите българи, а именно – Апостола на свободата – Васил Левски. Преди броени дни, на 19 февруари 2024 г., отбелязахме 151 години от героичната му гибел. За онагледяване на урока и задачите в него е използван онлайн инструмента за създаване на дигитално съдържание Genially. За последната задача от урока учениците използват Криптомат – роторна криптираща машина за код с отместване, чрез който те декриптират (декодират) дадена дума, за да получат едно от използваните от Апостола фалшиви имена (по време на декриптирането от криптирана дума се получава оригиналната дума).
Работен лист №3
Заключение
Формата на бинарния урок е значително различна от обичайните уроци. При него се използват различни видове дейности, които позволяват на учениците да не губят интерес и да поддържат „връзка“ с учителя през цялото време. Това позволява да говорим за развиващия ефект от обучението. Такива дейности допринасят за развитието на много умения на учениците (развитие на речта, формира способността да сравняват, обобщават и правят изводи, насърчава ги активно да разбират света, да разбират и намират причинно-следствени връзки, да развиват логиката, мисленето , и комуникационни способности).
Използвана литература
Андреев М. (1996) Процесът на обучението, Дидактика, УИ Св. Климент Охридски, София
Георгиева В, Иванова Т. (2019) Бинарният урок като средство за надграждане на задължителния образователен минимум по математика във втори клас// https://www.edutechjournal.org /wp-content/uploads/2019/12/2_2019_300-305.pdf
Иванова Р. https://prepodavame.bg/savmestnoto-prepodavane-zashto-i-kak