Активно учене чрез интегриране на предметите STEAM
Автор: Елеонора Любенова Цветкова – начален учител
ОУ „Любен Каравелов“ – гр. Видин
Вх. № 49816, mail: elicvet@mail.bg
SТЕАМ обучението дава възможности на учениците да възприемат нови знания чрез изработване на проекти, тогава получените знания стават трайни. Освен това се повишава мотивацията за учене и се интегрират ключови компетентности.
Ключови думи на статията: SТЕАМ обучение, учене чрез правене, активен подход, интегриране на знания, развиване на критично мислене, решаване на проблеми, Резюме на статията: Посветена на STEAM обучението и ползите от активното учене. повишаване на мотивацията, подготовка за реалния живот
Въпреки че е важно да се разбират основите на всеки предмет поотделно, интегрирането на различни предмети в часовете може да бъде стимул за разширяване и свързване на знанията и е добър начин да се подготвят учениците да се ориентират в сложните изисквания на съвременния свят.
Добър пример за интегриране на предмети е ученето чрез проекти. Ученето чрез проекти не е изобретение на тази епоха – Йохан Хайнрих Песталоци (1746 – 1827 г.) е изисквал и пропагандирал по-ефективен подход към ученето и преподаването.
Ефективното учене е преди всичко учене, в което ученикът е активен. Въпреки че традиционното обучение, при което ученикът е предимно пасивен, има предимства, знанията, придобити чрез активно учене, са по-трайни. Освен че ученето дава по-добри резултати, подобрява запаметяването и припомнянето и подобрява подготовката за живота и работата, то повишава мотивацията на учениците и подпомага интегрирането на ключови компетентности. Също така активното учене подпомага използването на съдържание, свързано с темата, в самия момент на нейното представяне, което води до по-голямо и по-дълбоко въвличане на учениците в съдържанието на темата и развива самостоятелност в ученето.
Пример за подход за интегриране на предметите присъстват във всеки STEAM урок. В тях са предложени материали, които улесняват учителите при овладяването на резултатите от обучението по предметите. Подготвените манипулации и придружаващите ги педагогически материали да са подходящи за ученици от началното училище. С този подход взискателните концепции от областта на STEAM могат да бъдат доближени до по-малките ученици, което често не е лесна задача. Активният подход към обучението чрез интегриране на предметите има няколко основни предимства пред традиционния подход за разбиране на всеки предмет поотделно, включително следните:
Контекстуално разбиране: Интегрирането на предметите позволява на учениците да видят връзките между различните области на знанието. Това им помага да си създадат по-задълбочен, по-контекстуален разказ, а не изолирани факти.
Развитие на критичното мислене: Този подход насърчава критичното мислене, тъй като учениците трябва да прилагат знанията си в различни ситуации и проблеми от реалния живот. Това им помага да развият по-широк спектър от умения и способности, включително критично мислене, аналитични умения и творчество.
По-всеобхватно решаване на проблеми: Интегрираният подход позволява на учениците да правят връзки между различните дисциплини и да прилагат тези знания за решаване на по-сложни проблеми. Това ги подготвя за решаване на реални проблеми.
Повишаване на мотивацията: Интегрирането на предметите може да повиши мотивацията на учениците, тъй като им позволява да видят целта и практическото приложение на тяхното обучение. Те могат да разберат по-добре как знанията се прилагат в реалния свят, което може да стимулира тяхното любопитство и интерес.
Подготовка за реалния свят: Способността за свързване на знания от различни дисциплини може да бъде от решаващо значение за успеха в реалния свят. Работните места и сложните глобални проблеми често изискват широки познания и способност да се работи в екип с различни експерти.
Ефективност в ученето: Интегрирането на предметите може да помогне на учениците да разберат по-добре по-широкия контекст на своето образование. Вместо да учат изолирана информация, те могат да развият по-дълбоки и задълбочени знания, полезни в много аспекти.
Разпространението на STEAM проектите е изключително полезно за учениците. Когато учениците показват своите творения на връстници, родители и общността, те се превръщат в посланици на знанието, съобщавайки за значението на науката и математиката за оформянето на нашия свят. Тези проекти се превръщат в живи примери за това как основите, положени от историческите личности в областите на STEAM, продължават да влияят на живота ни днес.
Като прилагат такива проекти в обучението и преподаването, учителите вдъхновяват следващото поколение новатори. Процесът на разпространение позволява на учениците да се гордеят с творенията си, като насърчава чувството за постижения.
Чрез такива проекти учениците се превръщат в разпространители на знания, свързвайки миналото с настоящето. STEAM проектите вдъхновяват следващото поколение мислители, творци и решавачи на проблеми. По този начин ние повишаваме осведомеността за това как знанията от STEAM областта са били от решаващо значение за оформянето на света, в който живеем днес.
Литература, Интернет, „Какво е STEM, STEAM? Ползи, видове, продукти, интеграция“, 2024г