STEAM уроците в начален етап на обучение
Автор: Елеонора Любенова Цветкова – начален учител
ОУ „Любен Каравелов“ – гр. Видин
Вх. № 49816, mail: elicvet@mail.bg
Резюме на статията: Статията е посветена на SТЕАМ обучението в началните класове. То преплита по подходящ начин Науката, Технологиите, Инженерството, Изкуството и Математиката. Придобитите SТЕАМ знания и умения са важни, защото позволяват на учениците да се включат активно в обществения живот, да моделират бъдещето си. SТЕАМ уроците имат иновативен характер, те са ангажиращи, забавни и вдъхновяващи за учениците.
Ключови думи на статията: Наука, Технологии, Инженерство, Изкуство, Математика, Интегриране на знания, SТЕМ център, Екипна работа, Работа с родители, Мотивация за учене
В образователната политика на Европейския съюз стимулирането на интереса към математиката, науката и технологиите е основна цел, като по този начин се формират знания и умения у учениците, които да им позволят да се включат активно в обществения живот, да моделират бъдещето си и да участват в икономически дейности, които все повече зависят от STEM уменията.
Традиционният подход за преподаване на отделни предмети изолирано, вече не отговаря на предизвикателствата на съвременния свят, общество и работна среда, а обучението на учениците как да преминават успешно изпити в различни области – днес не е достатъчно. STEAM образованието предлага интердисциплинарен, цялостен подход към образованието, който подготвя учениците за по-нататъшно обучение, както и за тяхната бъдеща професионална реализация. Рамката STEAM не само учи учениците как да мислят критично, да решават проблеми и да използват креативност, тя подготвя учениците да работят в области, които са готови за растеж.
В един постоянно променящ се, все по-сложен свят, е по-важно от всякога младите хора да развият знания и умения за решаване на проблеми, да могат да осмислят информацията и да знаят как да събират и оценяват доказателства, за да вземат решения. Образователната система в България, а и в света, се изправя постоянно пред нови предизвикателства, свързани със съвременните условия на живот и информационните източници и технологии, които значително променят средата, в която протича процесът на формиране на личността и нейната мотивация.
STEAM уроците имат иновативен характер, те са ангажиращи, забавни и вдъхновяващи за учениците. От своя страна учениците са иноватори, откриват своите интереси и полагат основите за бъдещи кариери.
Учителите имат ролята да вдъхновяват следващото поколение учени, инженери и новатори. Те преплитат по подходящ начин Науката, Технологията, Инженерството, Изкуството и Математиката.
Интегрирането на различни предмети в часовете са добра възможност за разширяване и свързване на знанията и добър начин да се подготвят учениците, и да се ориентират към изискванията на съвременното общество. В уроците се интегрират знания от различни учебните предмети, като математика, история, музика, технологии и предприемачество, изобразително изкуство и други. Така например учениците разбират, че математиката не е трудна наука, изучавана чрез история, тя ставна забавна и лесна за всеки. Важно е това, че учениците усвояват практически умения, развиват качества, като старателност, точност, прецизност, естетически вкус и умение за работа в екип.
Работата в екип улеснява учениците със затруднения, те се подпомагат от останалите ученици.
STEAM уроците трябва да имат ясни и точни планове и последователни стъпки. Илюстрациите и изображенията да са подходящи и достъпни за възрастта на учениците. Разнообразни теми позволяват на учениците да покажат усвоени знания и умения по различни предмети. Практическата работа доставя голямо удоволствие и удовлетвореност на учениците от начален етап. STEAM уроците провокират интереса и нуждите им в голяма степен. Споделят, че вкъщи отново изработват предмета от часа.
Родителите, присъствали в часовете, споделят положително мнение за STEAM уроците.
Когато уроците се провеждат в STEM центъра на училището, това предлага подходяща среда за учениците и учителите. Презентациите на учителите, последователно описаните стъпки за работа, видеоклиповете по темите, снимките на предметите за изработване, материалите за работа, както и взаимната помощ между децата, подпомагат в голяма степен обучението им. Темите, дейностите по тях и придружаващите ги материали, съставени от преподавателите, да са подходящи за учениците от начален етап. В същото време педагогическите материали подпомагат работата и на учителя.
Определеното време за всяка стъпка трябва да е достатъчно. В края на часа учениците правят самооценка, като дават високо ниво на посочените критерии.
Правят изводи, полезно ли е изделието, което са изработили в часа и има ли приложение в живота. Интересно за учениците е да демонстрират как се използва предметът.
В часовете учениците работят по двойки или в малки екипи, виждат пред себе си свят на възможности и биват ангажирани по смислен начин. Ученето става по-ефективно, когато се съчетава с правене, тогава всеки ученик е активен. Повишава се мотивацията и се подпомага усвояването на ключови компетентности. Знанията, придобити чрез активно учене са по-трайни и дават добър резултат.
Учениците разбират, че STEМ е нещо повече от сложни уравнения или скучни учебници, става въпрос за творчество, решаване на проблеми и иновации.
Литература: 16.06.2024:Какво е STEAM образование и защо е важно? – Pedagogika