ГЕЙМИФИКАЦИЯТА В ОБУЧЕНИЕТО ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК
Автор:Елка Василева Григорова Ст. учител по английски език
СУ „СУ Св. Св. Кирил и Методий“ гр. Смолян Тел.: 0876999143
E-mail: grygorova@abv.bg
РЕЗЮМЕ
Настоящата статия се фокусира върху една сравнително нова мотивационна техника за учене, така наречената геймификация, която се състои от въвеждане на игрова методика в учебна среда за насърчаване на мотивацията и ангажираността на учениците при изучаването на чужд език. Използването на динамични методи в обучението по чужд език предоставя на учениците възможност за самостоятелна работа, като по този начин се развива тяхната интелектуална активност, надгражда техните знания и практически умения по чужд език.
Keywords: геймификация, обучение базирано на игри, мотивация, технологии в обучението, затвърждаване на знания и умения.
ВЪВЕДЕНИЕ
В днешния глобализиран свят технологията се превърна в основен инструмент във всички области на обучение. Новите изисквания на съвременното информационно общество и комуникацията потопиха настоящата образователна система в процес на промяна и адаптация. Всъщност нарастващото използване на технологичните ресурси във всички области на нашето ежедневие доведе до тяхното внедряване и в класните стаи с цел преобразяване на традиционните класни стаи в нови STEAM центрове, което води до насърчаване на учениците да придобият умения типични за съвремения начин на учене и за успешна реализация в живота. Голяма част от педагогически практики са насочени преди всичко към формирането на компетентни специалисти, които са конкурентоспособни на световния пазар на труда. Специалисти, които са способни бързо да се ориентират при обновяване на технологиите, да разбират принципите на своята работа и са готови да следват образователната концепция „учене през целия живот“.
От особена важност е включването в методическия инструментариум на съвременния учител на продуктивни методи на обучение, сред които приоритетно място се отделя на игровия метод. Ето защо се разработиха платформи, които са ориентирани към учебни игри наситени с учебни елементи, водещи към определени резултати, свързани с целите на преподаване и учене на конкретен урок или поредица от уроци.
През последните няколко години се наблюдава положителния ефект от геймификацията особено в преподаването и ученето на чужд език.
СЪЩНОСТ И ОСБЕНОСТИ НА ИГРОВИЯ МЕТОД
Геймификацията или още така наречената игровизация е термин, използван за описване на процеса на мотивация и ангажираност чрез различни видове игри в обучението по чужд език.Геймификацията, също така се определя като „включване на елементи и дизайн на игри в неигрова ситуация“ (Werbach & Hunter, 2012). При изучаването на даден чужд език геймификацията е в съответствие с комуникативното езиково обучение (CLT) и езиковото обучение, базирано на задачи (TBLT). Malone (2012) обяснява, че „CLT набляга на подобряването на опита на учащите, както и на свързването на изучаването на езици с външния свят“. Skehan (1998) описва TBLT като „учебна практика, която се фокусира върху смисъла, отколкото върху формата, изпълнението на задачите и оценката на резултатите от задачите, както и връзката му със сравними дейности в реалния свят“.Геймфикацията активира познавателната и креативна дейност на ученика, разширява неговият кръгозор на знания и формира определени негови личностни качества в процеса на учене .
Обучението по даден предмет е двустранен процес, в който и двете страни – учител и ученик изпълняват специфични функции за усвояване на определени знания и умения в съответната област. За да се приложи метода базиран на игри, и преподавателите, и учениците трябва да са активни страни в процеса на обучение. Прилагането на този метод дава възможност на учителя не само да обучава, но и да помага на учениците да учат, като насочва тяхната познавателна дейност. Съответно геймификацията дава възможност не само ученика да бъде обучаван, но и самия преподавател да черпи от опита на децата.
ЕЛЕМЕНТИ НА ГЕЙМИФИКАЦИЯТА
Геймификацията предлага на учениците адекватно и предизвикателно обучение, тъй като от тях се очаква да постигнат една цел на един етап от поставената им задача, преди да преминат към следващия етап на усвояване на знанията. Елементите на играта, вградени в поредица от учебни дейности, могат да повлияят положително върху нагласите на учениците за тяхната вътрешна мотивация за учене. Фог (2002) твърди, че тъй като „геймификацията служи като платформа за взаимодействие на учениците помежду си, докато изпълняват предизвикателството, тя насърчава социалните им умения, особено способността им да реагират на емоции като радост, неудовлетвореност и емпатия, както и да спазват социалните правила като редуване“. Съществуват поредица от няколко елемента на игрите, които могат да бъдат интегрирани в неигрова ситуация, както е посочено в таблица 1.
Табл. 1. Елементи на геймификацията
Елементи |
Описание |
Точки |
Натрупване на точки преобразувани в числа въз основа на определен вид дейности. |
Значки |
Визуално представяне на постиженията на учениците чрез различни знаци |
Таблици с класации |
Как се класират играчите въз основа на точките които са получили . |
Ленти за прогрес |
Показва състоянието на всеки участник . |
Графика на производителността |
Показва представянето на участника. |
Цели |
Някои от задачите, които участниците трябва да изпълнят в дадена игра. |
Нива |
Раздел или част от играта. |
Аватари |
Визуално представяне на участника или алтернативно изображение, чрез която се представя участника. |
Социални елементи |
Взаимоотношения с друг участник от играта. |
Система за поощряване на участниците |
Система за мотивиране на участници, които изпълнят определена цел в играта. |
ПЛАНИРАНИ ДЕЙНОСТИ ПРИ ГЕЙМИФИКАЦИЯТА В УРОКА
Използването на игрови елементи в урока или раздел от уроци се изисква: ясно поставена цел; алтернативни средства и система от действия, за реализиране на идеята; резултати от игровите елементи в урока и критерии за тяхната оценка.
При избора на игрови елементи, учителя, трябва да се съобрази с поставените цели на обучението по чужд език; нивото на знания и умения на обучаемите, готовност и мотивация за учене.
Използването на геймификацията в дадена урочната дейност е поредица от предварително планирани дейности:
Избор на образователната игра – предварителният избор на дигитални игри в часове по английски език трябва да отговаря на учебното съдържание и учебната програма в съответния етап и не на последно място нивото на учениците.
Организиране и планиране на урока базиран на образователна игра – след правилния избор на игра, преподавателят трябва да обясни правилата на играта на учениците , както и да съобщи образователните цели и критериите за оценка на резултатите от играта..
Изпълнение на дейностите с игрови елементи – този етап е основния при изпълнение и включва реализиране на планираните учебни дейности и активността на участниците е най-голяма. В подходящо разработена игрова среда участниците работят за постигане на определена цел, избирайки самостоятелно определени действия за участие в играта.
Анализ на резултатите от образователната игра и връзката и с урочното съдържание – необходимостта от анализ на резултатите е задължителна поради факта, че учениците не са прекъсвани за корекция по време на играта. Според Celce-Murcia (1979, стр. 54), „прекъсванията трябва да бъдат както възможно най-рядко, за да не отклонява интереса на ученика от играта. Алтернатива на незабавната корекция е да се отбелязват грешките и да се обсъждат, когато играта приключи”. Обсъждането и корекцията грешките на обучаемите е основна задача в заключителния етап от урока, тъй като се активизират вече придобити умения по четири вида речева дейност и формират основа за по-високо ниво на комуникативна компетентност по чужди езици.
Оценяване на постиженията на учениците – при игрово-базираното обучение се акцентира върху съвместната оценка и самооценката, като както учителят, така и учениците участват в обсъждането на грешките и пропуските. Също така всеки опит бива оценяван и ученикът веднага вижда резултата от своите действия, което го мотивира да опитва отново и отново, докато постигне възможно най-висок резултат, като се самокоригира. В процеса на самооценка могат да възникнат и въпроси, които после групово да бъдат обсъдени.
ИНСТРУМЕНТИ ЗА ГЕЙМИФИКАЦИЯ
През последните години геймификацията превзе света на образованието. Бързо развиващите се технологиии, както и тласъкът към дигитални устройства, също изиграха значителна роля за нейния възход. С класните стаи, пълни с смартфони, таблети, електронни книги и дигитални дъски, всичко е по-интерактивно, което прави още по-трудно задържането на вниманието на учениците. Геймификацията в класната стая обаче позволява на учителите да ангажират учениците по-бързо и да задържат вниманието им в урочните дейности посредством дигитални игри или с това, в което са най-добри учениците. Това води до по-лесно възприемане и научаване на определена граматика или лексика и т.н.
За щастие опитният учител лесно може да внедри подходяща дигитална игра в учебния час, за да допълни стила на преподаване. Нека да разгледаме изпитани техники за геймифициране на вашата класна стая и да държите учениците си на ръба на местата си. На фигура 1 са показани дигиталните инструменти, игри и платформи, които успешно се използват при изучаването на английски език: Quizlet, Pear Deck, Classcraft, Kahoot, Quizziz, Socrative, Storyjumper и EdPuzzle.
Фиг. 1. Процентно разпределение на дигиталните инструменти, игри и платформи според честотата на използване.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Използването на дигитални образователни игри, инструменти и платформи в обучението по английски език, въз основа на множество изследвания в тази област и описанието на характеристиките и функциите на дигитални образователни игри, стигаме до извода, че дигиталните образователни игри, ако се използват по подходящ начин, може да повиши ефективността на обучението по чужд език и в частност по английски език. Развитието на информационните и комуникационни технологии (ИКТ) не само оказва влияние върху образователната теория, но и образователната практика. Освен това помага учителите получават по-добро разбиране за използването на дигитални образователни игри в учебната практика.
В заключение, заслужава да се отбележи, че учениците се нуждаят от различни методи на обучение, за да постигнат ефективни учебни резултати.