Резултати и анализ на показатели за двигателна годност при учениците, участващи в извънкласни занимания по волейбол
Емилия Грозданова
Старши учител оп ФВС в 113 СУ,,Сава Филаретов“ гр София
Резюме:Статията представя резултатите от проверка на физическата годност на учениците, участващи в извънкласни заниманя по волейбол. Проверява се бързината, скоростта на придвижване, отскокливостта, издръжливостта на ученици в 7. клас в рамките на извънкласните занимания по волейбол. Значението на тези показатели за подготовката на подрастващите, които играят волейбол, както и за тяхното физическо развитие, е изключително голямо.
Ролята на извънкласните дейности се доближава до значението на Спортните дейности, при които се формират и умения и навици, свързани, от една страна, с последователните тренировки, а от друга страна, с образователната и състезателната дейност. При извънкласните занимания по волейбол се създават условия както за тренировъчни упражнения и последователно натрупване на натоварване, така и за състезателни умения, хъс и спортен дух. Движението, като естествено състояние на човека е ежедневна негова необходимост, но в условията на съвременния живот все повече се изпитва недостиг на двигателна активност. Ученическите години са най-решаващият период за общото закаляване, развитието на основните моторни функции, физическите качества и цялата двигателна култура на ученика (Рачев, К., 1998; Николова, Е. и кол, 2005). Затова този в период от човешкия живот трябва да се направи максимално много за създаването на трайни навици у подрастващите за системни занимания със спорт и физически упражнения. Децата са емоционални и нетърпеливи да започнат да играят, без да са усвоили на необходимото ниво основните технически похвати (Базелков, С., 2006). При преждевременно започване на учебни игри се получават посредствени, дори слаби резултати – ниска ефективност, елементарна игра, индивидуалност, надвишаваща необходимото, отрицателни емоции и неудовлетвореност, които могат да бъдат пагубни за децата. Учебният материал трябва да бъде „поднесен” с достъпни средства и да е лесен за усвояване, подкрепен с подготвителна игра. (Каландаров, В; Попов, Г., Ал. Ченгер, 2011)
Системните занимания с волейбол са незаменимо средство за развиване на основните двигателни качества (сила, бързина, издръжливост, ловкост и гъвкавост), както и за изграждането на координационни навици и умения. Волейболът е основен спорт, при който обучаваният извършва специфични двигателни действия, съобразени със съответните правила. Спазването на правилата, отборната игра и определените задължения неминуемо рефлектират положително върху социалното формиране и реализацията на индивида.
В основата на настоящата разработка залягат именно заниманията по волейбол в извънкласните дейности на ученици от 7. клас. Целта на изследването е да се установи динамиката на развитие на някои двигателни качества. Разглежданите в настоящата разработка извънкласни дейности се проведоха в . 113. СУ „Сава Филаретов“, гр. София с общо 2 групи, трениращи волейбол, разделени по пол.
Задачите, които си поставя настоящето изследване, са: подбор на подходящи тестове за оформяне на тестовата батерия; установяване динамиката на снетите показатели за двигателна годност и волейболни технико-тактическите умения на учениците.
Обект на изследване е урокът по волейбол като част от учебната програма за извънкласни дейности в общообразователно училище в седми клас.
Предмет на изследване са: двигателни качества, свързани със спецификата на играта. Участниците в изследването са общо 30 ученици (15 момичета и 15 момчета). Цялостната методика на изследването включва: анализ на литературните източници; спортно-педагогическо тестиране; анализ на получените от тестирането резултати.
За установяване динамиката на развитие са снети 8 показателя – за двигателни качества.
Показатели за двигателна годност
1. Совалково бягане – измерва се до 0,01 сек. (9-3-3-9 м.)
2. Специфична бързина – измерва се в брой (Последователно пробягва разстоянието от линията за нападение до средната линия и обратното за 20 сек. чрез странично придвижване (ляво и дясно) с прибавна крачка.
3. Бързина и ловкост – измерва се до 0,01 сек. Изследваното лице стартира от страната на частта от гимнастическия скрин с топките – поставен на крайната линия на волейболното поле. Взима по две топки, пробягва разстоянието до другата част от гимнастическия скрин и ги оставя там – на средната линия на волейболното поле. Връща се обратно и изпълнява същото действие. Финишира от мястото, откъдето стартира. Двете части от гимнастическия скрин са на 9 метра разстояние една от друга.
4. Скоростна издръжливост измерва се до 0,01 сек. Изследваният ученик стартира от седнало положение – ръце горе, върху плътната топка, намираща се в средата на волейболното игрище. След подаден сигнал (от учителя), става и спринтира към една от другите топки, намиращи се в ъглите на игрището. Стига до нея, сяда с ръце горе, става и отново се връща в центъра. Отново сяда, става и се отправя към друг ъгъл и повтаря същото, докато не обиколи всички топки.
5. Вертикален отскок от място измерва се до 0,05 сек Изследваното лице е в стоеж, с крака, разтворени на ширината на раменете. От място (без засилване) се извършват два последователни опита (отскока), с необходимия интервал между тях. Скача се странично, спрямо стената. Изпълняват се два опита, като за краен резултат се приема по-доброто постижение.
6. Хвърляне на плътна топка отгоре – измерва се до 0,05 сек.
7. Хвърляне на плътна топка отдолу – измерва се до 0.05 сек.
8. Гъвкавост до 1 см.
Тестиране – изследването се проведе с ученици в 7. клас. Тъй като в тази възраст момичетата и момчетата са в пубертетния период, са характерни много анатомо-физиологични особености при двата пола. Така се образуваха 2 групи – 1 женска група и 1 мъжка група. Самото изследване също се раздели на 2 части, като в едната част се тестираха показателите за двигателната годност, а в другата част – показателите за волейболните технико-тактически умения. Тестовете са подбрани с цел да дадат най-точна информация както за общата физическа годност (сила на горни и долни крайници, сила на трупа, взривност), така и за специфичните двигателни качества, проявяващи се във волейбола.
Показател № 1 „Совалково бягане“ дава информация за бързината на придвижване на учениците.
Показател № 2 „Специфична бързина“ дава много точна представа за специфичното придвижване във волейболната игра, което се характеризира с много бързи придвижвания на много кратки разстояния. Честотата на движенията при придвижването между средната линия и линията за нападение се повтаря постоянно в игрова обстановка.
Бързината и ловкостта, при показател № 3, са много важни за усвояването и усъвършенстването на техниката на волейболните елементи.
Показател № 4 „Скоростна издръжливост“ дава ясна представа за възможностите на учениците да извършват продължително време скоростна работа. При изпълнението му се изразходват прекалено много сили и в комбинация с трудността се постига тази вариативност на резултатите. Още повече, че във възрастовия период, в който се намират учениците, издръжливостта все още не е достигнала своя пълен капацитет. Именно това е и сензитивният период на развитие на качеството, така че колебанията, които се наблюдават, са нормални.
При показател № 5 се измерва най-високата докосната точка с една ръка след отскок от място (без засилване). Тестът носи информация за взривната сила на долните крайници, като по своя характер се доближава до някои от елементите във волейболната игра.
Показатели № 6 и № 7 „Хвърляне на плътна топка отгоре“ и „Хвърляне на плътна топка отдолу“ наподобяват изключително много на волейболните елементи подаване с две ръце отгоре и подаване с две ръце отдолу. Изследва се динамичната сила на горните крайници чрез специфични задачи. Показател № 8 е „Гъвкавост“. За по-лесно отчитане на резултатите е прието, че стойността 100=0 см. За положителна гъвкавост се счита тази над 100 см., а за отрицателна – тази под 100 см. Гъвкавостта е необходима при почти движения във волейбола.
Включването на повече подвижни игри с елементи на волейбол в тях би довело до подобряване на волейболните технически умения на учениците, както и на двигателните им качества бързина и ловкост. Чрез подвижните игри се подобрява значително емоционалното състояние на играещите ги, тяхната мотивация, желанието им за себедоказване и за участие.