„Образователна технология по география и икономика чрез ролева игра – Африка – пътешествие по суша, въздух и вода в 5 клас“
Емилия Миланова Новачка – Гиргинова – старши учител по география и икономика в СЕУ „Св. Паисий Хилендарски“, гр. Дупница, обл. Кюстендил, ema.nvn@abv.bg
Има много и различни начини и методи, които учителите да използват, за да засилят интереса на учениците. Освен самото протичане на учебния час, важно за тяхната мотивация е и това те да знаят какво точно се изисква от тях, по какъв начин ще бъдат оценявани и до какво ще доведе успеха или неуспеха им.
Живеем във време, в което светът е завладян от технологиите и непрекъснато се измислят нови неща в областта на всички сфери. Логично би било и образованието малко по-малко да се насочи към усъвършенстване в тази посока.
В настоящата статия съм описала приложената от мен образователна технология по география и икономика чрез ролева игра – „Африка – пътешествие по суша, въздух и вода“ в 5 клас.
Географията е един от основните учебни предмети в българското училище. Това се обосновава с факта, че всички процеси и събития имат географски измерения. Като учебен предмет географията помага на учениците да разберат пространствените взаимоотношения на земната повърхност и характера на нейното усвояване от човека. Овладявайки географски знания и умения у тях се изгражда ценностно отношение към света, способност да мислят, да реагират адекватно в различни учебни и житейски ситуации. Като част от общото средно образование, географското образование формира два вида ценности – „абсолютна ценност” (присъща само на географията като учебен предмет, развиваща специфични мисловни способности) и относителна (обусловена от връзките на географията с другите учебни предмети). Като всяка обществена дейност, географското образование се развива в съответствие с изменящите се потребности на обществото. Днес то е поставено пред различни по своята същност и мащаби предизвикателства:
Отговор на потребностите на обществото е формирането на нова образователна култура, нова образователна среда за географското образование с нови изисквания към подготовката на младите хора – за успешна адаптация и реализация, за учене през целия живот. Налага се разработването и утвърждаването на нова образователна парадигма, нови образователни модели, в центъра на които да стои освободената личност със своите потребности, интереси, отговорности за собствения и за обществения просперитет, с качествено нови възможности за избор, за дейност, за индивидуална (колективна, екипна) изява, личност – едновременно гражданин на своята страна и гражданин на света. В настоящата разработка си позволявам да предложа именно такъв примерен модел на географското образование. Конструирам го въз основа на актуални интерпретации от съвременната дидактика на географията у нас и в страните с развити образователни системи. Представям го чрез метафора, което е в известен смисъл „нестандартен“ подход.
Практическото ми основание да започна да работя по тази тема е свързана с новите роли на учителя и изискванията и промените наложени в географското образование през последните години.
Образованието не би изпълнило своето предназначение ако ученика се изживява само като пасивен съзерцател на учебния процес и на консуматор на готови знания. От тук произтича и новата мисия на учителя. Той трябва да събужда любознателността да развива самостоятелност, да насърчава интелектуалните умения.
Концепцията на изследването за образователна технология се фокусира върху проучване на ефективността на различни технологични иновации в учебния процес, развитието на стратегии за успешна имплементация (изпълнение, осъществяване) на технологии в образованието, както и разработването на нови образователни програми и услуги, базирани на последните технологични постижения.
Иновацията като термин, означава новост, нововъведение, промяна, подобрение, които се представят като резултат от творчески процес във вид на нова технология, метод и др. Тя е продължителен процес, с цел по- добър краен резултат;
Иновацията в училище може да включва:
Иновативните училища са модел за изграждане на нова образователна парадигма, чрез която учениците ще подобрят образователните си резултати и ще повишат критичното мислене и творчество чрез иновативни образователни процеси и методи на преподаване;
Екипната работа е съвкупност от действия, които се извършват от няколко души, или група, чрез които всеки ученик допринася със своите уникални умения, способности, мнение и индивидуалност за единството и ефективността на екипа, с оглед постигането на общи цели.
Умението за работа в екип се състои от четири елемента:
• организация на процеса;
• ефективна работа и управление на времето;
• представяне и защита;
• рефлексия, която позволява на учениците да осмислят процеса и своето
участие в него;
Цел на изследването
Целта на изследването е създаване и прилагане на образователна технология чрез ролева игра по география и икономика при изучаване на континента Африка и да се провери нейната ефективност в практиката.
Основни изследователски задачи
За изпълнението на поставената цел е необходимо да се изпълнят следните задачи:
Хипотеза
Предполагам, че в настоящото изследване с използването на иновационен модел на образователна технология под формата на игра за формиране на знания и умения при изучаване на континента Африка в пети клас ще постигна следното:
По – висока активност, ангажираност и повишаване на интереса към географията като учебен предмет. Най-вероятно някои ученици няма да проявят желание да се включат, но в хода на учебния процес и водени от желание за лидерски позиции, те спонтанно ще се включват реагирайки на емоцията, която носи играта в обучението;
Включването в обучението едновременно на голямата част от класа развива умението за работа в екип;
Изграждане на ценности – сътрудничество, уважение, отговорност, взаимопомощ. Осъществяването на обучението чрез предлагания иновативен модел се постига единство на обучение, възпитание и социализация.
Обектно-предметна област на изследването
Субект в изследването са двадесет и четири ученици от 5б клас на Средно езиково училище Св. ” Паисий Хилендарски” – гр. Дупница. Изследването е проведено в периода от м. март до м. май 2024 година. Учениците изучават учебният предмет в задължителна подготовка с 68 часа годишно. В паралелката има двама ученици от ромски произход. Успеваемостта е много добра, любопитни, любознателни и амбициозни деца към нови знания и интереси. Предпочитат обучение чрез действие, чрез преживяване. Артистични, емоционални и можещи личности.
Обект на изследване е обучението по география и икономика в задължителна подготовка в пети клас, география на континента Африка.
Предмет на изследването е образователната технология за характеризиране на континента чрез ролева игра – Африка – пътешествие по суша, въздух и вода.
Изследователски методи и инструментариум
Педагогическото изследване премина през три етапа:
Констативен етап – в периода от м. октомври до м. февруари учениците от 5б клас след всеки раздел имаха тест. Целта беше да се установи първоначалното ниво на знанията им от общата география и да се отчетат техните резултати. Съответните раздели са:
Обучаващ етап – в периода от м. март до м. май 2024г. всички дейности от този етап са включени в план-програма която обхваща иновационното педагогическо изследване на пътешествие в Африка.
Заключителен етап – той се проведе в началото на месец юни, непосредствено след като приключих с обучаващия етап. Последният етап имаше за цел да установи изходното ниво на знанията и уменията за континента Африка.
В обучващия етап на иновационното изследване всички дейности които предстоят са включени в една план-програма:
Ролева игра по География и икономика на тема:
“ На пътешествие в Африка – по суша, въздух и вода“.
Задачите на играта са следните:
1) да се усвоят и затвърдят знания за:
2) да се формират умения за:
Дидактически средства за часа:
1. Учебник по География и икономика за 5. клас, издателство „Просвета плюс“
2. Нагледни средства: стенна карта „Карта на Африка – природна и политическа“
3. Технически средства: компютър, мултимедиен проектор;
Предварително на случаен принцип бях разделила класа на три отбора, като първите два с по 9 ученици са участници в различни туристически фирми. Екип 1 за Египет и Екип 2 за Мароко. По предварително зададени маршрути, учениците трябваше да разработят програма ден по ден какво ще посещават и как да си организират виртуалната разходка, за да стане по атрактивна и да се предпочете от гражданите (третата група от 6 ученици).
Казус:
На служители в конкуриращи се туристически фирми (две на брой, два екипа) е възложена задача да съставят и изработят туристически маршрути в екзотична страна от Африка;
Участниците в играта са разделени на три групи (група за Египет, група за Мароко, група на гражданите, които търсят да закупят туристическа услуга, екскурзия до Египет или Мароко):
Цели на участниците в играта:
На туроператорите – да съставят атрактивни маршрути, да продадат продукта (туристическа услуга) на изгодна за фирмата цена; да организират пътешествия по тези маршрути;
На гражданите – да направят най-изгодния за тях избор (познавателен и икономически);
Предварителна подготовка
Дейността, която извършва всяка група, е работа в екип. Екипът се състои от хора, които отговарят заедно за изпълнението на дадена задача. Те излъчват водещ (лидер), който организира дейността на групата; И тъй като исках всички ученици от двата екипа да се включат адекватно в играта и да имат еднакви заслуги за сглобяването на подбраната информация и изготвянето на презентацията, ролите бяха разпределени ден по ден и всеки един от тях трябваше да потърси информация за съответната дестинация.
Правила за работа в екип
Туроператорите от двете туристически фирми имат следните задачи:
За определяне на цената на екскурзията се ползва информация от Интернет, от туристически фирми.
Ще бъде изготвен протокол за наблюдение на гражданите с три нива за изпълнение на задачите (0 – ниско, 1 – средно, 2 – високо) от двата екипа за предпочетената дестинация
Таблица № 2 Протокол за наблюдение на гражданите
Задачи |
Екип 1 Египет |
Екип 2 Мароко |
|
Ниво на изпълнение |
Гражданите – клиенти проучват внимателно условията на всеки от предложените маршрути:
Задача 1. Организиране продажбата на туристическите услуги. Създаване на среда, напомняща обстановката в туристическа фирма. Окачване на подходящо място изработените за всеки маршрут рекламни материали, осигуряване на техника за представянето на тези материали.
Задача 2. Провеждане на играта. Чрез говорителите всяка група представя резултата от дейността си, като играе определената ѝ роля. Провеждане и обсъждане на дейността, в което участва целия клас.
За участниците от трета група е важно да знаят, че присъствието им на представянето означава, че са приели да закупят една от екскурзиите. Ученици от тази група задават въпроси относно: условията за влизане в избраната за посещение страна; местната валута; как се пазарува; традиционна храна; и др.
Задача 3. Обсъждане изпълнението на задача 2. Основен критерий за постигнати положителни резултати от играта:
За туроператора – да е закупена неговата екскурзия.
За гражданите – да са удовлетворени от качеството на избрания маршрут; от цената, която са платили.
График
Начало: от месец март
Край: до месец май
Стъпки за изпълнение на мултимедийната презентация:
1. Събиране на информация – учениците трябва да използват различни източници на информация /текст, карта, графика, таблица, снимки /членовете на всеки екип работят заедно . Изработват сами план за действие, като правят списък от дейностите , които трябва да изпълнят във времето.
2. Изработване на презентацията – трябва да съдържа текст или снимки;
3. Представяне на презентацията – участниците в двата екипа са разделени по 9 ученици, като всеки един от тях представя отделен ден от екскурзията;
При представянето на презентация се оценяват редица фактори, включително:
Съдържание: качеството на информацията, изложена в презентацията, и нейната актуалност за аудиторията.
Форма: начина, по който информацията е представена – графичен дизайн, използвани визуални елементи, структуриране на материала и др.
Умения за комуникация: начина, по който презентаторът – ученикът комуникира с аудиторията, включително гласови и невербални умения, ясност и убедителност на изразяване.
Умения за владеене на публика: способността на презентатора – ученика да се справи с евентуални въпроси и коментари от аудиторията, както и да запази интереса и ангажираността на слушателите през цялото време на презентацията.
Време за подготовка: в съчетание с качеството на представянето, гражданите вече оценяват и подготовката на презентацията.
При презентирането третият екип на гражданите може да зададе следните въпроси към екипите от двете фирми:
1. Каква е целта на тази презентация, с какво сте по-добри и защо да предпочетем вашата дестинация?
2. Какви са основните неща, които трябва да запомним, като туристи от презентацията?
3. Какъв е прогнозиран ефект от презентацията, вие как смятате, че се справихте с презентирането на вашата услуга?
4. Какви допълнителни източници на информация или ресурси могат да бъдат полезни за подобряване на презентацията?
5. Какво е съдържанието на визуалните материали, използвани в презентацията?
6. Как ще бъде измерен успехът на презентацията?
Избора на образователна технология като инструмент води до подобряване на преподаването и учебния процес. Оформянето на презентациите по един и същи модел улеснява подготовката, провеждането и анализа на резултата. Подготовката и желанието за отлична изява доведе до по – висока мотивация за учене и задоволяване на индивидуалните потребности на ученика чрез развитие на творческите му заложби. Тук няма победители и победени, защото екипът на гражданите след представяне на презентациите от двата екипа, когато се обсъждаха и положителните и отрицателните неща в двете дестинации имаше привърженици и за Египет и за Мароко. И наистина учениците се бяха справили отлично с поставените задачи.
Прилагането на конструктивния модел на образователни технология, в който учениците сами изработват презентациите, способства за по – висока мотивация за учене, за формиране на отговорност, дисциплина, сътрудничество, създаде интерес към науката. Това потвърждава теоретичните постановки в първа част за развитие на уменията като вариант за обучение в интерактивна среда.
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
1. Г. Бижков, (1988), Педагогическа диагностика, Просвета
2. Р. Славин, (2004), Педагогическа психология, Наука и изкуство
3. В. Краевски, (2007), Методология и методи на педагогическите изследвания, Университетско издателство „Св. Климент Охридкси”
4. Р. Неминска, (2015), Повишаване на мотивацията за учене. Фактори и мотивационни модели, РААБЕ България ООД
5. Л. Цанкова, Н. Димов, Е. Лазарова, География и икономика за 5 клас, Просвета плюс
6. Учебна програма по география и икономика за пети клас. Задължителна подготовка, (2023);
7. Н. Маринова, Ц. Пейкова, Тестови задачи по география и икономика за 5 клас, Просвета София
8. Л. Цанкова, Е. Лазарова, Н. Гетова, География и икономика – книга за учителя, Просвета плюс
9. Р. Гайтанджиева и др., Контролът в обучението по география. Теория, методология, практика, Просвета 2000