„Образователна технология по география и икономика чрез ролева игра – Африка – пътешествие по суша, въздух и вода в 5 клас“
(резултати от иновационното изследване)
Емилия Миланова Новачка – Гиргинова – старши учител по география и икономика в СЕУ „Св. Паисий Хилендарски“, гр. Дупница, обл. Кюстендил, ema.nvn@abv.bg
В тази статия ще представя изпълнението на поставените задачи и дейности и отчетените резултати от етапа на иновационното изследване и модела на образователна технология по география и икономика чрез ролева игра – Африка – пътешествие по суша, въздух и вода в 5 клас.
Конкретно в учебната програма по география и икономика за 5 клас е заложено много по обем учебно съдържание, а часовете за упражнение са малко, за да бъде добре отработено всяко едно знание. Затова е необходимо всеки учител да успее да мотивира своите ученици да учат, да знаят и могат. А тук идва и въпросът: как? Всеки трябва да може да намери правилния подход, така че да заинтригува учениците си. И тук по-същественото е, че не е достатъчно само да им е интересно. Знанията трябва да бъдат трайно усвоени. По-важният въпрос е как работи учителят. Защото знанията и уменията на учениците по даден предмет зависят не само от тях, но и от мотивацията на учителя да бъде ползотворен, да знае, че си е свършил добре работата. Това проличава най-добре от резултатите на неговите ученици.
След като приключиха констативния, обучаващия и заключителния етап от изследването и беше направен педагогическия анализ, това спомогна да се установи дали технологията е ефективна и по-резултатна и дали може да се препоръча прилагането и от колегите.
Констативен етап
Според Закона за училищно и предучилищно образование в сила от 01.08.2016 г. география и икономика е общообразователен предмет, който се изучава в основна и в средна степен на образованието от 5. до 10. клас като задължителна подготовка (Наредба № 5)
Да започне формиране на географската култура на учениците като част от тяхната обща култура за пространството на глобално, регионално и национално ниво.
Да се усвои система от географски знания за: – природния облик на Земята; – отделните континенти и океани; – населението, селищата, политическата карта и стопанството.
Да се формират умения за: – получаване на информация от различни източници; – интерпретиране и представяне на информация.
Да се формират модели на разумно поведение в географското пространство.
Да се формират ценности: – интерес към географското знание; – светоглед за взаимната връзка между природата и човека, за природата и нейното опазване – нравствено-естетически, насочени към разбиране на някои проблеми на хората в различни континенти и страни, осъзнаване необходимостта от сътрудничество и уважение между тях.
В пети клас започва изучаването на география и икономика като самостоятелен учебен предмет. До момента учениците са изучавали географски материал в 3. и 4. клас по „Човекът и обществото“. В Учебната програма за 5. клас са включени базисни знания, умения и придобиване на ключови компетентности, свързани с формирането на основите на географската култура за заобикалящото пространство на глобално и регионално ниво, като част от общата култура на учениците. Застъпени са пет области на компетентност:
– Географска информация
– Планетата Земя
– География на природата
– География на обществото и стопанството
– География на континентите и страните
В първия раздел от учебника „Географска информация“ учениците трябва да могат:
Във втори раздел „Планетата Земя“ петокласниците трябва да:
– характеризират Земята като планета;
– да дават примери за взаимодействието между обвивките и влиянието на формата и движенията на Земята върху природата и живота на човека;
В раздел „География на природата“ учениците трябва да:
– обясняват особеностите на природните компоненти и връзките между тях.
– описват и разпознават природните зони на Земята.
– определят значението на природните компоненти и природните зони като среда за живот и условие за труд.
– обясняват необходимостта от опазване на природната среда
В раздел “География на обществото и стопанството“ учениците от 5 клас трябва да:
– характеризират населението на света по основни демографски показатели.
– описват основните форми на заселване в света;
– назовават и описват основни проблеми на населението и селищата;
– познават политическата карта на света и нейните промени, назовават някои международни организации;
– знаят същността на стопанството; групират основни стопански дейности;
На всеки от екипите е направен протокол за наблюдение, като са отчетени три нива на изпълнение на задачите 0 – ниско; 1 – средно и 2 – високо;
Таблица № 4 Протокол за наблюдение на задачите на двата екипа
ИНСТРУМЕНТАРИУМ: задачи, с които са установени резултатите |
|||
|
Ниво на изпълнение |
||
Задачи: |
Екип 1 |
Екип 2 |
|
подбиране на информация за характеризиране на дадена страна и открояване на позитивите в развитието ѝ;
|
1 |
2 |
|
проучват по посочени източници работа с географска карта;
|
2 |
2 |
|
търсене на информация от различни източници: географски карти, списания, Интернет и др.;
|
2 |
2 |
|
развитие на логическо мислене, чрез точен подбор на материалите по темата;
|
2 |
1 |
|
Съставя екскурзоводска беседа свързана с представените дестинации от туристическата програма
|
2 |
2 |
|
изготвя готови продукти интерпретиране на информация;
|
2 |
2 |
|
изказване на мнение;
|
1 |
1 |
|
оценяване на обекти, процеси и явления;
|
2 |
2 |
|
представяне и защитаване на географски (туристически) маршрути;
|
2 |
2 |
|
избиране и мотивиране дейности и форми на организация;
|
2 |
2 |
|
работа в екип.
|
1 |
2 |
|
ОБЩО: |
19 |
20 |
Таблица № 5 Трите нива на изпълнение на задачите
Екипи |
0 – ниско |
1 – средно |
2 – високо |
Екип 1 |
– |
3 |
8 |
Екип 2 |
– |
2 |
9 |
От таблицата става ясно, че Екип 2 имат малко по-високо ниво на изпълнение на задачите;
Диаграма № 1 Сравнителна диаграма с установените резултати от задачите на двата екипа с трите нива на изпълнение;
Диаграма № 2 Резултатите са представени и чрез кръгова диаграма
Заключителен етап
Общата география в 5 клас включва познания за Земята като планета, нейните природни образувания и деления, както и географското разпределение на живота в различните региони. Учениците учат за климата, реките, океаните, планините, горите и други географски елементи. Обучението включва и познания за картографията и закономерностите при изучаването на карти и глобуси. Учениците се запознават с различните видове карти, скали и съкращения, както и с начините за представяне на географските обекти и явления.
В рамките на общата география учениците в 5 клас също така разглеждат различните континенти, техните страни, градове и населени места. Те учат за различните култури, традиции и обичаи в различните части на света.
Обучението по география в 5 клас има за цел не само да запознае учениците със света около тях, но и да ги научи да разбират и ценят разнообразието на земната повърхност и културите на различните народи.
В настоящето изследване в констативния етап съм представила резултатите от тестовете на учениците от общата география, като всички тези знания са необходими и надградени в обучаващия етап където е представена и образователната технология посредством ролевата игра „На пътешествие в Африка по суша, въздух и вода“ подготовката и осъществената виртуална разходка. И в третия заключителен етап е направен тестът върху раздел „Африка“
Той съдържа богато разнообразие от въпроси, които обхващат различни аспекти на континента – културни, исторически, географски и други. Тестът цели да провери знанията на учениците за различните страни, етнически групи, географско разпределение, исторически събития и други важни аспекти на Африка.
За успешно справяне учениците трябва да разполагат с познания за различните страни в Африка, техните култури, народи, география, климат и история. Също така е важно да имат знания за икономиката, политиката и социалната ситуация в различните държави на континента. Да са запознати с основните географски характеристики на континента, като географското разпределение на реки, планини, езера и други природни обекти, както и с историческите събития и културното наследство на различните народи в Африка.
Този тест може да бъде предизвикателен и труден, но също така може да бъде и интересен и образователен за учениците. Все пак, ще бъде полезно да са подготвени със задълбочени знания за Африка, за да се справят успешно със задачите, които тестът представя.
В раздел „География на континентите и страните“ петокласниците трябва да:
В настоящето изследване чрез основните три етапа в него – констативен, обучаващ и заключителен е създаден един модел на образователна технология в която подробно са описани и изследвани основните аспекти на настоящата разработка. В констативния етап където са включени първите четири раздела от учебното съдържание в 5 клас учениците получават знания и умения да назовават, описват, определят географски обекти, формулират определения. Посочват примери. Изчертават маршрути върху контурната карта. Ориентират се в природата с помощта на карта и компас. Наблюдават и различават географските карти. Дават определение на градусна мрежа, географска ширина и дължина. Определят главни и второстепенни посоки на света. Извършват мислено пътешествие по карта. Работят с мащаб и изчисляват. Определят географско положение на географски обекти. Разпознават видовете карти. Обясняват формата на Земята. Решават задачи, свързани с движенията и`. Изясняват формирането на континентите и океаните. Правят разлика между време и климат. Надписват имената на морета и океани в контурната карта. Описват природна зона по правило. Разпознават и описват основните раси и религии на Земята. Работят с политическата карта на света и континента Африка.
Педагогически анализ
В тази глава ще направя количествен и качествен анализ на резултатите и изводи. Конструирането на модела на образователната технология е продължителна и творческа работа. Тя се извършва в три етапа: констативен, обучаващ и заключителен.
Констативният етап се фокусира върху представяне на информацията и установяване на факти. Това е началният етап, където се представят ключовите факти и понятия, необходими за разбиране на темата. В случая това е материала от общата география, където учениците получават знания за заобикалящата ги природна среда като цяло. За континентите и океаните на Земята, за населението и стопанството, за природните компоненти, като релеф, климат, води, почви, различните природни зони, за видовете географски карти и др.
Обучителният етап има за цел да предостави подробна информация и да обясни концепциите, които са необходими за разбирането на материала. Този етап може да включва примери, илюстрации и упражнения, които да помогнат на учащите се да усвоят знанията. В моето педагогическо изследване именно в този етап съм разработила модел на образователна технология под формата на ролева игра за по-атрактивен и забавен метод за учене. Много важно умение тук беше работата в екип защото от качеството на задачите и правилата за изработване на презентации зависи крайния резултат. Презентациите са представени по един и същи модел, което улеснява подготовката и провеждането им.
Избора и мотивацията на дестинациите за виртуалната разходка за изработване на презентациите е съществен момент от образователната технология. С учениците беше обсъдено защо ще се изработват презентации, тяхното съдържание и това какво да включат и от какво да се водят за правилно изготвяне, технически изисквания и изисквания при представяне на презентациите. В началото споделих очакването си, че учениците ще се справят отлично и очакванията ми бяха оправдани.
Заключителният етап обикновено се фокусира върху повторението на основните понятия и идеи, извлечени по време на обучителния етап. Тук се прави оценка на знанията и уменията, придобити от учащите се, и се предоставят заключителни мисли и съвети за бъдещото развитие. Именно в третия етап направих заключителния тест върху раздел „Африка“, където учениците трябваше да покажат знания от констативния и обучаващия етап т.е всичко от първите четири раздела и знанията и уменията от ролевата игра.
В края на месец май 2024г. се проведе и виртуалното пътешествие в двете държави от Африка – Египет и Мароко. През цялото време, което имаха за подготовка те непрекъснато се допитваха и консултираха с мен.
Активността и на двата екипа при изработването на презентациите и в консултациите потвърждава теоретичните постановки разкрити в първа част на изследването за модела като ефективна форма за насърчаване на умения за работа в екип.
Моето проучване включва емпирични данни и резултати от изследвания в областта на географията и модела на образователна технология. Чрез анализ на тези данни можем да извлечем ценни информации относно ефективността на педагогическите методи, учебните програми и обучителните стратегии.
Педагогическият анализ може да ни помогне да разберем какво работи добре в образованието и какво може да бъде подобрено. Това може да ни помогне да създадем по-ефективни образователни стратегии и програми, които да помагат на учениците да постигнат по-добри резултати в учебната си дейност.
Анализ на резултатите от констатиращия етап
Констатиращият етап даде възможност на учениците от 5б клас да направят четирите теста от общата география, чрез тях се установи първоначалното им ниво на знания за географията като наука и всички подраздели които тя обхваща. Самите тестове включваха комплекс от задачи, които са свързани с целите и очакваните резултати от учебната програма по география и икономика за пети клас.
Резултатите показват, че част от учениците са усвоили много добре основни знания за географията, като наука има и такива, които са отчели съществени пропуски.
Анализ на резултатите от обучаващия етап
Методика на оценяване на екипите по проекта се използва за оценка на постигнатите резултати и качеството на изпълнението на участниците в процеса на работа.
Таблица № 10 Резултатите от представените презентации
Екип |
Качество на представената географска информация |
Оптимален обем |
Атрактивност на представянето |
Макси-мален брой точки |
Оценка |
Екип 1 |
Макс. бр. точки 10 |
Макс. бр. точки 9 |
Макс. бр. точки 8 |
|
|
1. Борислав Б. |
8 |
9 |
8 |
25 |
6 |
2. Алекс А. |
9 |
9 |
7 |
25 |
6 |
3. Валери З. |
7 |
8 |
8 |
23 |
5 |
4. Адриан А. |
10 |
9 |
7 |
26 |
6 |
5. Божидар Л. |
8 |
7 |
8 |
23 |
5 |
6. Велислава М. |
10 |
9 |
8 |
27 |
6 |
7. Симона К. |
8 |
8 |
8 |
24 |
6 |
8. Борислав К. |
9 |
8 |
7 |
24 |
6 |
9. Натали И. |
10 |
9 |
7 |
26 |
6 |
|
79 |
76 |
68 |
|
5.78 |
Екип 2 |
Макс. бр. точки 10 |
Макс. бр. точки 9 |
Макс. бр. точки 8 |
|
|
1. Борис О. |
10 |
9 |
7 |
26 |
6 |
2. Алекс В. |
9 |
9 |
8 |
26 |
6 |
3. Дария Н. |
9 |
9 |
8 |
26 |
6 |
4. Диляна А. |
8 |
9 |
8 |
25 |
6 |
5. Данаил Н. |
10 |
8 |
8 |
26 |
6 |
6. Валентин М. |
8 |
8 |
7 |
23 |
5 |
7. Йордан Н. |
7 |
7 |
7 |
21 |
5 |
8. Георги П. |
7 |
7 |
7 |
21 |
5 |
9. Вероника П. |
10 |
9 |
8 |
27 |
6 |
|
78 |
75 |
68 |
|
5.67 |
Диаграма № 7 Резултати от представените презентации
Резултатите от представените презентации са обработени и представени обобщено в таблица 10 и диаграма 7.
Точките приравнени към оценка за Екип 1 (Египет) – Отличен 5.78, за Екип 2 (Мароко) – Отличен 5.67;
По – високи са постиженията на Екип 1. Презентациите са изработени и представени, в съответствие с приетите показатели от изследователската програма. Учениците са изработили презентацията с високо качество на информацията, обемът е оптимален използвали са различни източници на информация /текст, карта, графика, таблица, снимки /членовете на всеки екип работят заедно/. Представянето на екипите беше в рамките на часа. Изложението беше кратко, точно и ясно. В края на часа при обсъждането на представянето на всеки екип прави впечатление, че разликата в резултатите от разработването и представянето на презентациите за двете дестилации от раздел „Африка” е минимална и резултатите са сравнително високи. Това означава, че този тип образователна технология за формиране на умения за рабата в екип и представяне на информацията за постигнатите знания, умения и компетентности води до постигане на по – високи резултати от учениците и дава възможност развитите умения да се използват и в други сфери;
Анализ на резултатите от протоколите за наблюдение при обучаващия етап:
Таблица № 12 Резултати от протоколите за наблюдение при ролевата игра
Екип 1 Египет |
Екип 2 Мароко |
–по-високи постижения и резултати при презентиране
|
–по-високо ниво на изпълнение на задачите от проведената ролева игра
|
–по-високо процентно съотношение на трите показатели:
–качество на представената географска информация
–оптимален обем
–атрактивност на представянето
|
–по-високо ниво на изпълнение на задачите от протокола за наблюдение на гражданите
|
Както се вижда от представените резултати и двата отбора показват изключително добри резултати при иновационното изследване.
Избора на образователна технология като инструмент води до подобряване на преподаването и учебния процес. Оформянето на презентациите по един и същи модел улеснява подготовката, провеждането и анализа на резултата. Подготовката и желанието за отлична изява доведе до по – висока мотивация за учене и задоволяване на индивидуалните потребности на ученика чрез развитие на творческите му заложби. Тук няма победители и победени, защото екипът на гражданите след представяне на презентациите от двата екипа, когато се обсъждаха и положителните и отрицателните неща в двете дестинации имаше привърженици и за Египет и за Мароко. И наистина учениците се бяха справили отлично с поставените задачи.
Прилагането на конструктивния модел на образователни технология, в който учениците сами изработват презентациите, способства за по – висока мотивация за учене, за формиране на отговорност, дисциплина, сътрудничество, създаде интерес към науката. Това потвърждава теоретичните постановки в първа част за развитие на уменията като вариант за обучение в интерактивна среда.
Анализ на резултатите от заключителния етап
Заключителният етап се проведе в началото на месец юни, когато приключихме и с последния раздел от предвидения материал в пети клас. Чрез теста върху раздел Африка се установи нивото на знания на учениците. Самият тест включва комплекс от задачи, които са свързани с целите и очакваните резултати от учебната програма по география и икономика за пети клас.
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА
1. Учебна програма по география и икономика за пети клас. Задължителна подготовка, 2023;
2. Н. Маринова, Ц. Пейкова, Тестови задачи по география и икономика за 5 клас, Просвета София
3. Л. Цанкова, Е. Лазарова, Н. Гетова, География и икономика – книга за учителя, Просвета плюс
4. Р. Гайтанджиева и др., Контролът в обучението по география. Теория, методология, практика, Просвета 2000
5. Събева , П. , 2012 , Учителят по география като модератор на учебни географски умения , „Международно конференция географски науки и образование” ,Сборник научни трудове, Шумен , Университетско издателство , „Епископ Константин Преславски”.
6. Гюрова В , Божилова В.2006 , „ Магията на екипната работа” София .
Европрес