Автор: Ива Иванова Златева
Педагогическа практика
Учител в детска градина “Велимира”, град Пловдив
Имейл: i.zlateva@dg-velimira.com
Тема на статията: ,,Стимулиране на представите за гражданското образование при 5-6-годишните деца чрез създаване и апробиране да дидактична технология по образователно направление околен свят.”
Резюме :Настоящата статия описва апробирането на експериментална програма по направление околен свят с фокус гражданското образование при 5-6 годишните деца. Тя е с продължителност шест месеца и е фиксирана в периода месец октомври 2023 година- месец март 2024 година. Този период обхваща 25 учебни седмици. Изследваните деца са в трета възрастова група. Извадката е зависима.
Ключови думи: цел, задачи, хипотеза, предмет, обект, изследване, гражданско образование, прдучилищна възраст
Цел, задачи, хипотеза, предмет и обект на изследването
Въз основа на анализа на специализираните източници, както и на актуалността на проблема съобразно приложението на гражданското образование в образователния процес по околен свят в условията на детската градина са формулирани следните цел, задачи, хипотези, предмет и обект на експерименталното изследване.
Цел: Да се разработи и апробира експериментално дидактична технология за стимулиране представите за гражданско образование при 5-6-годишни деца.
За постигане на тази цел си поставих следните задачи.
Задачи:
1. Да се проследят и установят знанията и уменията по околен свят на децата от трета възрастова група на констатиращия и на контролния етап от експеримента чрез дидактичен текст за проследяване постиженията на децата.
2. Да се разработи и апробира на обучаващия етап от експеримента дидактична технология за стимулиране на представите за гражданско образование при деца от трета възрастова група чрез приложение на програма със ситуации по гражданско образование като форма на взаимодействие и метод. Дидактичната технология се прилага на обучаващия етап на експеримента.
3. Да се докаже хипотезата на експерименталното изследване.
Хипотези:
Нулевата или работна (Н0) :
Ако се разработи и апробира подходяща дидактическа технология за стимулиране на представите за гражданско образование у 5-6- годишното дете, съобразена с възрастовите характеристики и индивидуалните особености на изследваните деца, методиката за изграждане на елементарни представите по околен сваят и приложението на гражданското образование чрез познавателни ситуации, то не може да се очаква разширяване и затвърдяване на знания и умения на децата и стимулиране интелектуално-познавателнатата активност с гражданска насоченост.
Алтернативна хипотеза (Н1):
Ако се разработи и апробира подходяща дидактическа технология за стимулиране на представите за гражданско образование у 5-6- годишното дете, съобразена с възрастовите характеристики и индивидуалните особености на изследваните деца, методиката за изграждане на елементарни представите по околен сваят и приложението на гражданското образование чрез познавателни ситуации, то може да се очаква разширяване и затвърдяване на знания и умения на децата и стимулиране интелектуално-познавателнатата активност с гражданска насоченост.
Предмет: Целесъобразност и ефективност на дидактичната технология по околен свят чрез приложение на гражданското образование.
Обект: Обект: Знанията на децата за:
1. Предназначението на обществените сгради в близка среда (поликлиника, детска градина, магазин).
2. За професии от близкото му обкръжение – образование, медицина, услуги и др.
3. Поздравява по повод на конкретен празник, като се стреми да спазва обичаи на общността.
4. Правила за собствена защита на здравето и здравословното хранене.
5. Семейните отношения и мястото си в тях. Има конкретни представи за проява на толерантност и доверие към другия.
6. Правила на движение на улицата, по коридора, ескалатора.
7. Правила за безопасност при поледица, буря, наводнение, силен снеговалеж и пожар.
8. Разпознава националния флаг
9. Има конкретни представи за проява на доверие и толерантност към другия. Изразява желание да оказва взаимопомощ в игри по двойки и в малки групи. Сравнява действията си с тези на другите и активно взаимодейства с възрастни и връстници.
10. Свързва традиционни ритуали със съответните празници (напр. Коледа, Великден и др.)
Обхват на изследването: 30 деца на възраст 5-6 години, трета възрастова група.
Етапи на експерименталното изследване:
Първи етап: Констатиращ етап – установяване ниво на представите за гражданско образование на децата преди обучаващия етап на експеримента
Втори етап: Формиращ етап – апробиране на система от форми на педагогическо взаимодействие в условията на детската градина (познавателни ситуации по образователно направление околен свят за трета възрастова група) чрез приложение на изготвена програма по гражданско образование.
Трети етап: Контролен етап – установяване продуктивността на приложените методически инструменти, анализ и обобщаване на получените резултати след обучаващия етап.
Четвърти етап: Доказване на хипотеза
Пети етап: Проверка на хипотеза
Обхват: Изследвани са 30 психически и физически здрави деца на възраст шест и седем години от трета възрастова група в периода октомври 2023г.- март 2024г.
2.3. Методика на експерименталното изследване
Тестове за проследяване на постиженията на децата по гражданско образование.
За реализиране целта на настоящото изследване и съобразявайки се с възрастта на изследваните деца от трета възрастова група използвах тест от познавателната книжка на издателство “Изкуства” и нестандартизиран тест от издтелство “Бит и техника” по околен свят (в частност-гражданско образование) предназначен за 5-6-годишните деца.
Цел на теста: Установява степента на усвоеност на представите по гражданско образование при децата от трета възрастова група.
Материали:
Познавателни тест, който се провежда 2 пъти в учебната година (на констатиращетап- края на месец септември) и на контролен етап (началото на месец май). Въпросите са представени така, че да установят представите на децата по ядра- културни и национални ценности, социална и здравословна среда, самоутвърждаване и общуване с околните. Осигуряват се цветни и черни моливи за всяко дете. Индивидуален протокол на детето за нанасяне на отговорите на задачите и наблюдаваното детско поведение.Химикал за проследяващия изследването.
Процедура и инструкции:
За да се въведе детето в ситуацията, учителят прочита текста към всяко упражнение. След като всяко дете разгледа картината, учителят прочита инструкцията за детето. Инструкциите към изследваните деца се подават точно и ясно. Времето за изпълнение е неограничено. Детето се оставя да работи спокойно.
Въпросите, които съм избрала от съответната познавателна програма са различни на брой за всяка теметична област. И са както следва:
-Междуличностни отношения- месец октомври – 6 ситуации
-Социална среда- месеците ноември и декември- 10 ситуации
-Права на човека-месец януари- 6 ситуации
-Демократично гражданство-месец февруари- 10 ситуации
-Идентичности и различия в обществото- месец февруари-6 ситуации
-Власт, политика и демократични ценности- март- 5 сутиации
-Социална политика, справедливост и солидарност- март- 10 ситуации
Част от ситуациите са проведени в следобедни моменти и под формата на проекти. При ситуации, свързани с празници, са под формата на изделия с или без помощта на родители (уъркшопове). Други теми са изнесени и са реализирани със съдействието на родители.
Оценяване:
Резултатите от изследването се нанасят в протокол, който е приложен в края на разработката като приложение. В рамките на шест месеца, детето има два резултата. Те оформят неговия профил на развитие и динамиката на промените през шестте месеца.
Всяко дете в групата има свой индивидуален темп на развитие и това го прави уникално и специално. Независимо от регистрираните резултати в протокола, е необходимо да се има предвид, че те са:
– моментна „снимка“ на детското развитие;
– не отразява цялостното развитие на детето и неговия потенциал, а само академичните му знания.
Поради това оценката има ориентировъчен характер. Тя отразява спецификата на детското развитие и подпомага учителя за изработването на развиваща програма при реализиране на възпитателно- образователния процес в трета група.
При оформянето на оценката по отделните показатели трябва да се има предвид, че
демонстрираните от детето знания, умения и поведение са „времеви откъс“ или „етап“ от шест-месечните периоди на детското развитие между 5-6 години. Именно поради това някои от показателите ще бъдат в „ход“ на развитие, други ще бъдат овладени и трети – в процес на овладяване с помощта на учителя и родителите.
В зависимост от изпълнението на критериите за постигането на очакваните резултати по образователно направления „Околен свят“, учителят отбелязва в протокола, резултата на детето в една от трите колони:
1. Справя се с помощ от учителя – 1 т.
2. Справя се с насочващи въпроси – 2 т.
3. Справя се самостоятелно – 3 т.
След приключване на работата на детето върху съответната задача оценявам изпълнението му с бал между 1 и 3 и попълнете съответната колона от протокола. Така се получава диаграма на детското развитие.
Ако диаграмата е в колона – 3, става въпрос за дете, което има изпреварващо развитие по критериите на очакваните резултати. Това дете изисква специални грижи от страна на учителя, които да имат продължаващ развиващ ефект върху неговото развитие.
Ако диаграмата е предимно в колона – 2 става въпрос за дете, което е в най-широката граница на развитие по критериите на очакваните резултати. Това дете също изисква специални грижи от страна на учителя, които да имат подпомагащо развиващо въздействие върху по-нататъшното му развитие. При целенасочена развиваща програма и организирано взаимодействие между учителите и детето, може да се очаква към м. май, по някои от критериите, резултатите на детето да се „придвижат“ – към колона №3.
Ако диаграмата е предимно в колона – 1 става въпрос за дете, което има забавени темпове в неговото развитие. Това дете изисква специална индивидуализирана и диференцирана грижа от страна на учителите в групата. Тяхна задача е изработване на целенасочена развиваща програма, която да има развиващ ефект върху детето. При така организираното взаимодействие между учителите и детето, се очаква към м. май, по някои от критериите, резултатите на детето да се „придвижат“ – към колона №2.
Проверка и оценка на нивото на усвоеност на знанията на децата от проведените ситуации по гражданско образование:
Оценяване на постиженията: Получените резултати се обработват съобразно посочените стойности по-горе. Оценката е коефициент, представляващ отношение между броя точки и максималния брой точки, които може да получи всяко дете.
Литература:
Георгиева, Е. Програмна система „Златно ключе“, Издателство „Бит и техника“ , Методическо ръководство за учителя за трета група, Варна 2018г.,с.113
Калева, Б. , Д. Димитров. , Методическо ръководство за учителя, София 2021г, с. 181, 182, Издателство „Изкуства“
Наредба №13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование.