Форми на работа по системата за музикално възпитание на проф.Карл Орф-Шулверк.. Иновативният метод Саундпейнтинг и STEAM обучението
Ива Василева Райновска
Музикален педагог-Детска Градина ‘‘Иглика‘‘№17 -гр.Хасково
Резюме:Като основни методи са използвани дидактически тестове, които са включени в програмната система с която се работи ‚‘‘Бит и Техника‘‘от (Познавателни книжки‘‘Златното ключе‘‘ и открито педагогическо наблюдение за знанията и уменията на децата към практическата част за музикалните способности на музикално-подвижните игри по системата на проф.Карл Орф Шулверк-музика, ритъм, движение, говор, съчетани в увличащи игри, които целят да събудят и развият креативността, заложена в нас още от деца.Като иновация е използвано: Иновативния метод саундпейнтинг и STEAM обучението.
Ключови думи:Движения на тялото, работа с речта, работа с емоциите, работа с гласа, работа с музикалните инструменти.Въображението,импровизация на звуци, моделиране и научното/математическото мислене.
Подбраните задачи са съобразени с възрастовите особености и образователния минимум от знания за Четвърта група.
Целта на използваните дидактични тестове е да проверя знанията и уменията на учениците, както и да провокирам въображението и творческата им активност.
Какво представлява подходът Орф-Шулверк?
Това е креативен начин на работа с деца, съчетаващ ритъм, говор, музика, движение с интересни игри, в който децата творят, за да откриват и разбират света на изкуството – музикалното, танцовото и театралното. Така децата се учат да бъдат част от група, да се съобразяват с другите, не само със собственото си аз; да бъдат част от едно цяло, но в същото време и да се запазят собствения си почерк. В едно музикално занимание се редуват усвояването на различни модели на работа чрез ритъм, говор, движение и музика, които педагогът поставя с моменти на собствена изява на участниците чрез импровизация. Моделът е нужен, защото служи за опора на децата. Въпреки тяхната спонтанност на децата им е трудно да се изразяват свободно в груповата работа в рамките на определено време и игра. Чрез имитацията на модела те са равноправни участници в групата, имат възможност да изявят себе си, да заявят присъствието си в групата и се научават да се съобразяват с другите в процеса на работа.В този креативен процес като основен музикален инструмент използваме нашето тяло. Чрез различни техники- пляскане с ръце, тропане с крака- собственото тяло се превръща в музикален инструмент. Игрите с ритмика с тялото като инструмент развиват координация на движението, фината моторика и др.
В „Шулверк“ се използват многообразни перкусионни инструменти и специално създадени за този начин на работа мелодични пластинкови инструменти като глокеншпили, металофони и ксилофони./1/
Месец |
Образ. ЯДРО |
Тема |
ОЧАКВАНИ РЕЗУЛТАТИ |
Ресурси |
|
За детето
|
За учителя |
||||
Октомври
|
ЕМИ |
Есенни ята |
Конкретни представи, свързани с възприемане на „инструментална“ музика („музикална пиеса“). |
Познавателна книжка Пиеса-‚‘‘Есенни ята‘‘Кр.Милетков МПИ-‘‘Разходка‘‘ ИИ „Подари есенно клонче“ |
Музикален диск Орехи,кестени,шишарки,листа и клончета |
Ноември
|
МИ
|
Обичам тези игри |
Конкретни представи за динамиката в музиката. Реагира двигателно на динамични промени (силно–тихо) в музиката. |
Познавателна книжка МДИ‘‘Познай музикалния инструмент‘‘/‘‘Кълвач и папагал‘‘/‘‘Коя е песента която намислих‘‘. |
Музикален инструмент на учителя. ДМИ |
Декември
|
ВЖ |
Режисьори |
Използва елементарен метро-ритмичен съпровод и шумови ефекти за озвучаване на текст. Проявава желание за творческа дейност.
|
Познавателна книжка Песен:‘‘Есенни дарове‘‘М.Шоселова МДИ‘‘Режисьори‘‘
|
Музикален диск ДМИ Природни и подръчни материали |
Януари |
ЕМИ
|
Семейство |
Конкретни представи за мелодия – високи и ниски тонове, и определяне посоката на движение на мелодията. Изпълнява мелодия с музикален инструмент металофон. |
Познавателна книжка Песен:‘‘Семеен албум‘‘М.Шоселова МДИ‘‘Композитор‘‘ МДИ‘‘Зоологическа градина‘‘ |
Музикален диск, Металофон |
Февруари
|
ВЖ |
Коледни звънчета |
Двигателно преживяване на ритмическия рисунък на песента. Забавно и увлекателно разучаване на текст и мелодия на песен с кубчета. |
Познавателна книжка Песеен:‘‘Коледно звънче‘‘М.Шоселова Пиеси:‘‘Птицикато полка‘‘,‘‘Военен марш‘‘ МДИ‘‘Музикална кутия‘‘ |
Музикален диск Кубчета,звънчета |
Март
|
ВЖ |
Музикална приказка –„Снежанка и седемте джуджета“ |
Конкретни представи за изпълнителска дейност. Пресъздава характера на музикалната приказка при екипно изпълнение. Проявява желание за сценично изпълнение.
|
Познавателна книжка Пиеса:‘‘Снежанка и седемте джуджета‘‘автор-деца МДИ:‘‘Автори‘‘ ИУ:‘‘Сценарирсти‘‘ |
Музикален инструмент на учитела ДМИ |
Април
|
ВЖ |
Народни песни |
Изпълнява метроритъм на „хороводни“ песни. Изразява ритмите на хоро и ръченица с моделиране на предмети
|
МДИ:‘‘Моделиране на музика‘‘ |
Музикален диск Кубчета |
Методът саундпейнтинг е достъпен за всички ученици – от деца в предучилищна възраст до гимназисти и дори до тези със специални нужди. Чрез ангажиране на множество стилове на обучение (вербален, визуален, слухов и кинестетичен), Саундпейнтингът разчупва границите, докосвайки скрити умения и изразяване, които помагат на децата и учениците да разберат по-добре себе си и света, в който живеят, докато учат и изследват изкуството чрез форми на танц, театър и музика. Саундпейнтингът е напълно достъпен за хора от всяка възраст, опит или способности. Чрез този иновативен метод си партнират равнопоставено професионални артисти с аматьори; здрави хора – с лица с увреждания (нарушение в слуха, говора, зрението, с интелектуален дефицит, с физическо увреждане); възрастни и деца; мултикултурни среди, които не говорят никакъв общ език . Дори няма нужда в еднаква степен да владеят езика Саундпейнтинг. Важно е да разпознават знаците, с които работи водещият (учителя). И още по-важно е участниците/децата от предучилищна възраст/ да не се страхуват от грешките си, а да продължат да участват и учат – с/и въпреки тях. Защото, единствена по рода си, философията на Саундпейнтинг е: „Греши смело, твори с грешката” (Уолтър Томас)
Адаптирането на Саундпейнтинг в детската градина се явява един съвсем естествен процес, поради вродената готовност на децата да играят, да творят, да бъдат част от един екип, една цялост. Поради същността си този метод позволява на децата свободно да участват в импровизации, театрални и музикални игри, рисуване на фона на музика, или чрез техниката“посочване“, а след това развивайки креативността си да изработят дори готов продукт,върху основата на изобразителното изкуство.
При Музиката , като направления можем спокойно да адаптираме Саундпейнтинг чрез подвижните игри и музикални композиции, които могат да се превърнат дори в шедьоври на изкуството. Прилагането на иновативния метод е от особено значение в предучилищната възраст, поради факта ,че открива и развива възможностите на децата , в тази ранна и крехка възраст. Развитието на способностите, творческите умения, знанията за природа, математика, български език, физическа култура и т.н ще спомогнат за изграждането на самостоятелни, образовани и креативни индивиди,които не се страхуват да разкрият потенциала си и най-важното не се боят от допускането на грешки,а точно обратното да се учат от тях./2/
След проведено експериментално изследване на деца от Четвърта възрастова група в ДГ “Иглика“№17, гр. Хасково, използването на Саундпейнтинг като метод показа зашеметяващи резултати. Децата от експерименталната група пристъпваха с огромен ентусиазъм към всяка нова предложена игра, включваща изследвания метод. Освен това участвайки активно и съпреживявайки всяка ситуация или новост те много бърза усъвършенстваха натрупаните знания и умения.
Бяха проведени шест различни ситуации, по напълно различни теми:
Основна тема |
ядро |
Под тема |
Очаквани резултати |
Саундпейнтинг игри- импровизации |
Красива есен
|
ВЖ
|
МДИ‘‘Съчини мелодия‘‘
|
Импровизира съпровод с ДМИ със задача от учителя.
|
Познавателна книжка Пиеса‘‘Приказка за Виенската гора‘‘Щраус
|
Режисьори |
ВЖ |
МДИ‘‘Режисьори‘‘ |
Използва елементарен метроритмичен съпровод и шумови ефекти за озвучаване на текст. |
Текст‘‘Игри в бабиния двор‘‘ Природни и подръчни материали |
Рождество Христово
|
ВЖ |
МПИ:‘‘Оркестър‘‘
|
Умее да свири в „оркестър“ с детски музикални инструменти. |
Познавателна книжка Песен:‘‘Рождество Христово‘‘М.Шоселова Стихове на М.Дългъчева
|
Музикална приказка за коледно тържество
|
ВЖ |
МДИ:‘‘Композитор |
Пресъздава с подходяща музика настроението в зимни картини чрез ДМИ |
Познавателна книжка ИИ:‘‘Съчини мелодия‘‘ |
Музикална приказка –„Снежанка и седемте джуджета“,
|
ВЖ |
МДИ:‘‘Автори‘‘
|
Пресъздава характера на музикалната приказка при екипно изпълнение. |
Познавателна книжка Пиеса:‘‘Снежанка и седемте джуджета‘‘автор-деца
|
Баба Марта бързала, мартенички вързала
|
ВЖ |
МДИ:‘‘Оркестър‘‘ |
Изпълнява по схема (нагледно) различни по продължителност звуци. |
Познавателна книжка Песни:‘‘Баба Марта‘‘Д.Маринова,‘‘Малка мома‘‘нар.песен
|
Музикална кутия,
|
ВЖ |
ИИ:‘‘Музикално езеро-звучащо езеро‘‘ |
Пресъздава с подходяща музика настроението на муз.пиеси чрез ДМИ |
Познавателна книжка Пиеси:‘‘Къщата на Баба Яга‘‘,‘‘Зима‘‘,‘‘В пещерата‘‘
|
Пролетни изненади
|
ВЖ |
МДИ:‘‘Зоологическа градина‘‘ |
Определя бързината (темпото) на непознато произведение и свързва темпото с характера на музиката. |
Познавателна книжка Пиеси:‘‘Лебед‘‘,‘‘Костенурки‘‘,‘‘Петли и кокошки‘‘-К.Сен-Санс
|
Аз съм композитор
|
ВЖ |
МДИ:‘‘Композитор‘‘- |
Импровизира кратка мелодия по определен текст. |
Познавателна книжка Текст:‘‘Приятели добрички,запейте всички‘‘. Стих-Кукувичка,влак,звънче |
Изследването се реализира в рамките на няколко етапа ,свързани с приложението на следните методи: тестиране и педагогическо наблюдение.
Саундпейнтинг може да бъде идеалното средство за изследване на връзката между реалното, истинско изкуството и изкуствения интелект и най-вече между взаимодействието и интерактивността в реално време . А още повече , методите за комуникация спомагат по достъпен начин да се открият недостатъците и положителните страни в обучението на децата.
STEM и STEAM подходите в съвременното образование съчетават знания и методики, чрез които по естествен и лесен начин се достига до учениците. Чрез тях се запазва любопитството и интереса на децата към иначе сложната материя за усвояване.
STEM /Science, Technology, Engineering, Math/ методът се основава на практическия подход при ученето. Комбинирането на различните предмети води до общо, цялостно разбиране на дадени понятия и теории, както и как те са приложими в реалния живот.
STEAM /Science, Technology, Engineering, Art, Math/ образованието възприема концепцията за STEM образование и го придвижва на следващо ниво, като в допълнение съчетава и различни видове изкуства.
Какво означава STEAM?
STEAM като абревиатура идва от английските думи за наука, технология, инженерство, изкуство и математика. Разширение на STEM образованието, създадено през 2001 г., STEAM образованието добавя изкуството към съществуващия набор от тематични предмети.
Първоначалните дисциплини на STEM са обединени с цел да подготвят младите хора за нарастващите нужди на глобалната работна среда, която все повече дава приоритет на този набор от знания и умения. По време на въвеждането новата методика, се усеща липса на интерес от страна на учениците, затова преподавателите и институциите се опитват да поставят по-добре акцента върху тези области чрез нововъведение.
Това води и до появата и развитието на STEAM.
STEAM дава възможност на учителите да използват обучение, базирано на проекти, което съчетава всяка от петте дисциплини и насърчава учебна среда, в която всички ученици могат да се включат и да дадат своя принос. За разлика от традиционните модели на преподаване, учителите, използващи рамката STEAM, обединяват дисциплините, използвайки синергията между процеса на моделиране, математическото и научното съдържание, например, за да се размият границите между техниките за моделиране и научното/математическото мислене. Чрез този холистичен подход учениците могат да упражняват едновременно двете страни на мозъка си.
Разликата между STEM и STEAM в образованието
Разликата между STEM и STEAM в образованието е интегрирането на редица предмети, фокусирани върху изкуството. Важно е да се отбележи, че те не се ограничават до това, което първоначално бихме могли да мислим за изкуство (естетическото изобразително изкуство, например), а по-скоро до всяка дисциплина, базирана на изкуството. Това включва социални науки, свободни изкуства, музика и физически изкуства.
Докато STEM образованието се стреми да преодолее много специфична “пропаст” в науката, технологиите, инженерството и математиката, STEAM образованието има за цел да предостави на учениците по-универсален и всеобхватен метод за разбиране на света около тях.
Въпреки тази основна разлика между STEM и STEAM образованието и двата подхода се основават на същите основополагащи принципи, които трябва да предоставят на учениците уменията да:
Значението на STEAM образованието
Въпреки някои твърдения, че добавянето на изкуствата е отклонило вниманието от първоначалните учебни предмети за STEM, значението на неговата интеграция е жизненоважно. Сега е още по-силна и важна пресечна точка между науката, технологиите, инженерството, математиката и изкуствата. Въвеждането на този пети елемент позволява на учениците да бъдат по-креативни в подхода си за решаване на проблеми, като използват изобретателни и иновативни умения, придобити чрез изучаването на изкуствата, които свързват тези различни области.
Ползите от STEAM образованието
STEAM образованието има следните цели:
Въз основа на тези цели, ползата от STEAM образованието е в подобряване на качеството, разнообразието и иновациите на съвременната работна сила чрез интегрирането на множество дисциплини в образованието./4/
Тема |
Образователно ядро |
Под тема |
Очаквани резултати |
STEAM-материали |
Обичам да пея
|
ВЖ |
ИИ‘‘Направи си музикални дискове‘‘ |
Да направят муз.дискове от любими песни |
Материали за рисуване и изрязване |
Слушам музика
|
ВЪЗПР. |
ИИ‘‘Рисувай върху лист хартия‘‘ |
Да изрази настроението на муз.с подходящи цветове върху лист хартия. |
Материали за рисуване |
Деца рисуват музика
|
ВЪЗПР. |
Пиеса:‘‘Къщата на Баба Яга‘‘М.Мусоргски
|
Проследява образа в програмното музикално произведение.Рисуват докато слушат. |
Материали за рисуване |
Обичам да танцувам, дори да лудувам
На концерт
|
МИ
ВЪЗПР. |
Направи си музикален инструмент-Маракаси
Направи си музикален инструмент-Китара |
Елементарни познания за метроритмичните особености на танци от наши и други националности.
Има общи представи за струнни музикални инструменти |
Материали-пластмасово шише,ориз,картони и др.
Материали-кутия от обувки,прежда |
Подреди кубчетата като мен
|
ВЖ |
Нареждаме кубчета като влакче. |
Трябва да подредят правилното броене на същите танци (Марш,хоро,ръченица,валс) |
Материали-цветни кубчета |
Литература
2. Списание „Детска градина“БРОЙ 2/2023 Г.
3. Издателство ‘‘Бит и Техника‘‘Златното ключе. Разпределение за Четвърта група ОН Музика
4. https://pedagogika.bg/kakvo-e-steam-obrazovanie-i-zastho-e-vazhno/