Гражданското образование – приоритет в образователната политика
Иванка Стойчева Желязкова, главен учител,
ОУ „ Иван Вазов“, гр. Силистра
Резюме
Гражданското образование е сред приоритетите в образователната политика България. Историческото развитие за въвеждането на този предмет в българското училище е дълъг и противоречив. Независимо от отделните епохи и общества, главната цел е развитие и утвърждаване на младия човек като добър гражданин.
***
Гражданското образование е сред приоритетите в образователната политика и практика на всички страни – членки на обединена Европа. То е един от измерителите на качеството на образователната политика. Обществените и гражданските компетентности са сред осемте ключови компетентности, идентифицирани през 2006 г. от Европейския съюз.
Терминът гражданско образование е дискусионен. Н. Станев първи изяснява понятието „гражданско учение“. Според него „Гражданското учение ни учи какво трябва да знаем и правим, за да станат добри и полезни граждани … как е наредено отечеството, какви са законите, правата и задълженията“. (Станев. Н. 1994:27)
Петър Балкански и Захари Захариев подробно разкриват същността на понятието. „Гражданското образование е: вид образование с интердисциплинарен и интегрален характер – симбиоза от социални знания, умения, компетентност, ценностни отношения и демократична култура“. (Балкански, П., Захариев, З. 1998:35)
В България през 1892 г. се въвежда предмета Гражданско учение и съществува до 1944 г. От 1944 до 1989 г. е заменен с предмета Основи на комунизма. Гражданското образование се появява отново през 1999 г. със започването на образователната реформа в българското училище. Първоначално е като свободно избираем предмет за учениците от 1-12 клас. През 2020 година предметът Гражданско образование става и част от задължителната програма за учениците от 11 и 12 клас, като замества съществуващия до момента предмет Свят и личност.
Държавните образователни стандарти по гражданско образование в българското училище са насочени към формирането на ученика като добър гражданин. В Наредба № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователната подготовка са определени ДОС деветте групи ключови компетентности, като една от тях включва социални и граждански компетентности, а в Приложение № 11 към чл. 6, ал. 1, т. 11 са посочени специфичните цели на обучението в съответния етап.
В Наредба № 13 от 12.09.2016 г. за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното бразование, чл. 3, ал. 2 отново се акцентира върху гражданското образование, което е насочено към формиране на гражданско съзнание и граждански добродетели и е свързано със знания за устройството на демократичното общество, за правата и задълженията на гражданина и с умения и готовност за отговорно гражданско поведение.
Гражданското образование е в основата на личностното развитие и подготовката на учениците за социална реализация чрез познаването, владеенето и ползването на човешките права и свободи, съобразени със законите на демократичното общество.
Главната цел на гражданското образование е да подпомага развитието и утвърждаването на младия човек като гражданин, който:
другите;
народи;
Факторите, които оказват влияние върху личността, са семейството, училището и обществото. Семейството предава от поколение на поколение социалните знания и родовите традиции, националните и духовните ценности. Училището е свързващо звено между семейството и обществото. То предлага богато разнообразие от дейности, в които младият човек трябва да намери своето място. Обществото определя обществените ценности и създава условия за реализиране на младия човек след излизането му от училище.
Гражданската компетентност се основава на познаване на концепциите за демокрация, справедливост, равенство, гражданство и граждански права, залегнати в Хартата на основните права на Европейския съюз и международните декларации. Включва знания за събития в националната и световната история. Уменията за гражданска компетентност се отнасят до:
дейности, както и вземане на решения;
Гражданското образование е важен интердисциплинарен елемент на учебното съдържание по предметите от задължителната общообразователната подготовка от I – XII клас. То формира бъдещи граждани на нашата страна. Превръща се в стожер на демокрацията и обединител на обществото.
Литература
Балкански, П., Захариев, З. (1998). Въведение в гражданското образование, София: ИК Ласка
Станев, Н. (1994). Учебник по гражданско учение, Пловдив: Хр. Г. Данов
Email: presian_96_gl@abv.bg