Степен на усвоеност
ниска
средна
добра
висока
много висока
Крайна оценка
Слаб (2)
Среден (3)
Добър (4)
Много добър (5)
Отличен (6)
Средна оценка
2,00 – 2,99
3,00 – 3,49
3,50 – 4,49
4,50 – 5,49
5,50 – 6,00
Брой ученици
0
0
2
17
7
Таблица № 19 Резултати от тест № 2 Раздел “Съществително” и “Глагол” експериментална група.
Анализът на резултатите в експерименталната група показва, че най-много верни отговори са дадени на въпросите с номера 3,8, 9 и 15. Това означава, че знанията за същността на глагола като част на речта са усвоени, което е отлично постижение, тъй като този елемент е от фундаментално значение. На второ място по брой верни отговори се нареждат въпросите с номера 1, 18 и 19. Това са знания в областта на съществително, които са били усвоени, но не в целия си обем. Тук трябва да се работи допълнително. На трето място по верни отговори се нареждат въпросите с номера 4,5,6,12 – това са знания за правопис и правоговор на съществително и глагол. Правописът е вселена, която се стремим да бъде овладяна в рамките на ограничения брой часове в учебната програма. Това е област, в която ще се надгражда и в бъдеще. С най-малко верни отговори са въпросите за съществителни собствени и нарицателни имена. Те са за по-трудни за разбиране и не толкова за разбиране, колкото за запомняне от учениците.
Анализът на резултатите показва, че в контролната група като цяло имаме по-малък брой дадени верни отговори – 383 срещу 432 от експерименталната група. Тук учениците са дали най-много верни отговори на 8 и 9 въпроси, които са свързани с глагол, следвани от 17,18 и 19 въпрос, които са свързани с със съществително. Най-малко верни отговори са получени на въпросите 7,11,14,24. Учениците от контролната група са се затруднили най-много на учебния материал за определяне на рода на съществителното и съществително собствено и нарицателно име. В графичен вид резултатите изглеждат така:
Диаграма №3 Процентно разпределение на експериментална група по оценки Тест 2
Какво се вижда от диаграмата средните постижения са 12 % срещу 8 на сто в експерименталната група, добрите постижения са 42 на сто срещу 34 % в експерименталната група, многодобрите постижения отстъпват по брой в сравнение с експерименталната група. Те са 42 % срещу цели 50 % в експерименталната група.
Съдържателната валидност за предлаганата иновация е определена по метода на Експертните оценки. За целта е формиран екип от петима експерти, начални учители с дългогодишен опит, педагози, доказали се в своята област от НУ “Васил Друмев“ гр. Пазарджик – четирима начални учители и психолог.
Те дават оценка за всяка от задачите в Експертната карта, информацията от които е обобщена в следната таблица №31 за определяне на съдържателната валидност.
Диаграма № 7 Анализ на отговорите от Експертна карта
Изводите от анализа на резултатите от експертната карта са, че предложеният „Модел на система от трансдисциплинарни игрови задачи в обучението по БЕЛ във втори клас, разделите съществително и глагол“ е актуален, спазва структурата на учебната програма по предмета БЕЛ във втори клас, съдържанието на задачите в модела съответстват на ДОИ за Български език. Също така експертите потвърждават, че предложения модел дали е достъпен за учениците като знания, осмисленост и създаване на умения и отговаря на критерия актуалност игрови подход.
Ефективността на представената иновация бе проверена чрез използването на Т- критерии на Стюдънт. [3] Бяха формулирани нулева и алтернативна хипотеза:
H0 (Нулева хипотеза) гласи, че разликата в средния успех на двете извадки (експериментална и контролна група) е случаен и не зависи от провеждането на педагогическия експеримент за самостоятелното проектно учене.
H1 (Алтернативна хипотеза) гласи, че разликата в средния успех между двете извадки не е случаен, а закономерен в резултат на прилагане на Модела от трансдисциплинарни игрови задачи в обучението по БЕЛ, във втори клас, в разделите съществително и глагол. Следвайки алгоритъма[4] бе доказано, че използването на Модел на система от трансдисциплинарни игрови задачи в обучението по БЕЛ във втори клас, разделите“ съществително„ и „глагол“ работи и има положителен ефект върху усвояването на знанията от учебния материал включен в програмата. Нещо повече – той допринася за формиране на умения за усвояване на учебния материал от разделите „Съществително“ и „Глагол“. Учениците изпитват интерес и удовлетворение от игровия модел на задачите, което допринася допълнително, не само за пълноценното усвояване на знанията, но и за тяхната трайност. Резултатът като удовлетворение от тяхна страна е в две посоки – усвояването на теорията като определения и намира своето практическо приложение в откриването на съществителните и глаголите като части на речта.
ЛИТЕРАТУРА