Възможности на образователните сайтове по КМИТ
6. клас
Калина Данаилова, старши учител по математика, информатика и ИТ, СУ „Христо Ботев“- град Девин
Резюме
Образователна реформа налага необходимостта от нови стандарти и методически постановки на преподаване и усвояване на нови знания и умения по КМИТ, които да осигурят богато интерактивно съдържание. Авторските сайтове са средство, чрез което лесно може да се организира обучението по компютърно моделиране и информационни технологии, а също така да се онагледи чрез видеа, презентации и др. Чрез тях може да се получи учебна и справочна информация, да се контролира процеса на усвояване на знанията, да се придобият умения и навици за самостоятелна учебна работа и ефективно да се контролират резултатите от обучението. Ще разгледаме предимствата и недостатъците на авторските образователни сайтове.
В момента основната задача на учителя е да развива интереса на учениците към учене чрез съвременните информационни технологии, за да се повиши образователният процес и неговото качество. Един от инструментите за осъществяване на такова обучение са авторските образователни сайтове.
В новата обществена реалност са необходими личности, които в проблемни ситуации да намират решения за себедоказване и успех. Общата култура и грамотност на подрастващите включва познаване на информационните технологии и прилагане на възможностите им, т.е. всеки ученик да има дигитална компетентност.
Съвременните ученици са родени и израснали с развитието на съвременните технологии. Информацията е навсякъде около тях и достъпът до нея се променя и улеснява ежедневно.
Днес мисията на образованието се преориентира не толкова към натрупването на знания, колкото към формиране и развитие на творческото мислене, към намиране на нестандартни решения в живота, към промяна на съществуващата действителност и т.н.
Способността за учене е особено важна в съвременния свят поради факта, че във всички сфери на професионалната дейност промените настъпват достатъчно бързо и човек, за да бъде търсен в своята област на дейност, трябва да се учи, да се подобрява непрекъснато през целия си живот.
Авторските образователни сайтове подпомагат учителя по време на неговата преподавателска кариера и са базирани на електронното обучение, в частност уеб базираното обучение. Преподавателят обаче остава водещата фигура, която структурира и подготвя учебното съдържание. Идеята на електронното обучение е не да измести живия контакт, а да бъде комбинирано с други методи за преподаване, за да се повиши ефективността от образователния процес.
Електронното обучение е част от глобалното информационно общество, което отговаря на нуждите на съвременния ученик от гъвкаво обучение, достъпно по всяко време и на всяко място. За този вид обучение е необходима подготовка, провеждане и използване на съвременни информационни и комуникационни технологии и Интернет. Може да бъде осъществявано в присъствена или дистанционна форма. Те предлагат учене не само в училище, но и вкъщи или през свободното време.
Бързото развитие на информационните и комуникационните технологии създават множество предпоставки за използването на образователни сайтове:
Предимствата на образователните сайтове позволяват на учениците:
Използването на технологии за обучение чрез авторски образователни сайтове е:
Като проблеми на електронните средства и форми на обучение могат да се посочат:
Софтуерните средстава за създаване и провеждане на уеб базирано обучение се разделят на две категории:
Тези средства за създаване включват редица възможности, улесняващи процеса на обучение: машини за търсене, хипервръзки към други информационни ресурси в Web пространството, синхронна и асинхронна комуникация, управление на информацията и други.
Наборът от инструменти за създаване на уеб страници е изключително разнообразен – от текстообработващи системи, през различни редактори до възможностите, предоставяни от различни сайтове и програми предназначени за създаване на образователни сайтове. Разнообразните възможности, които предлагат средствата за създаване на уеб страници, са предпоставка за проявяване на творчество от страна на преподавателите.
Използването на съвременни технически и софтуерни средства, както и различни платформи предоставя възможности за оптимизиране на учебния процес и постигане на по-висока ефективност на обучението.
Уроците, при които се използват образователни софтуерни продукти, са по-динамични, онагледени и интерактивни, всеобхватни, дават по-добра възможност за осъществяване на междупредметни връзки. Чрез ИКТ се оптимизира образователния процес, като:
Днес в Интернет могат да се открият множество образователни сайтове, предоставящи безплатно образователно пространство за преподаватели и ученици. Предимствата които имат електронните технологии, ги правят удобни за целите на съвременното образование.
С помощта на този сайт се стремя да повиша учебните постижения и умението за учене на учениците по КМИТ.
Използвана литература:
Павлов, Д. (2001). Образователни информационни технологии. Университетски курс. Модул първи (М–1), изд. къща „Д. Узунова“, С.
Димов, П. (2004). Електронно обучение чрез интернет. изд. Сиела.
Тотков, Г. (2006). Педагогически модели и е-обучение, Национален семинар по е-обучение,С.
https://edubg2020.wixsite.com/edubg/e-obrazovatelni-platformi
https://prepodavame.bg/4-digitalni-instrumenta-za-interaktivni-urotsi/