УСВОЯВАНЕ НА ЕЗИКОВИ ПОНЯТИЯ В 3. КЛАС ЧРЕЗ МИСЛОВНИ КАРТИ
Калинка Луканова
Главен учител начален етап
СУ“ Христо Ботев“ – гр. Брусарци, обл. Монтана
Резюме: В статията се разглеждат възможностите за по-осъзнатото и задълбочено усвояване на изучаваните езикови понятия на учениците от 3. клас чрез изработване и използване на мисловни карти в часовете по български език.
Ключови думи: мисловни карти, иновация, езикови понятия
За да предизвикаме задълбочен и истински интерес към обучението по български език и литература, за да работим за все по – успешното преодоляване на инертността на учениците и за да ги убедим, че получаваните от тях знания са с практическа стойност, е необходимо да активизираме и разнообразим по нов начин дидактическия процес. Постигането и реализирането на тези задачи може да се осъществи чрез въвеждането на иновативни методи и техники на обучение, които да комбинираме с традиционните.
Една от иновациите за повишаване на резултатите от обучението е използването на мисловните карти като метод за визуализиране на образователната информация.
Мисловните карти представят едновременно „голямата картина“ и детайлите, като подобряват ученето и креативността. Те се прилагат успешно при водене на записки, целеполагане, решаване на проблеми, генериране на идеи, запаметяване на информация, планиране на проекти и много други.
През учебната 2023/2024 година бе разработена и апробирана в педагогическата ми практика иновационна образователна технология, базирана върху използването на мисловни карти за онагледяване на образователната дейност за усвояване от третокласниците на знания и усъвършенстване на техните умения за откриване, осмисляне, определяне, преобразуване и целесъобразна употреба на изучените езикови понятия. Резултатите от проведената експериментална работа доказаха, че създадената технология допринася за по-осъзнатото и задълбочено усвояване на изучаваните езикови понятия и че тя е удачна за прилагане в различните етапи на учебния процес.
Основен инструментариум на методиката са мисловните карти, които се явяват като достъпна и забавна форма за стимулиране на познавателния процес. Те са свободен синтез между познати и усвоени от ученика обобщени понятия и понятие, до което той сам трябва да достигне в резултат на сложен мисловен процес.
Въз основа на анализа на специализираните източници, както и на актуалността на проблема съобразно приложението на мисловните карти в образователния процес по български език в 3 клас са формулирани следните цел, задачи, хипотеза, предмет и обект на експерименталното изследване.
Цел: Да се разработи и апробира експериментално дидактична технология за използване на мисловни карти при усвояването на езиковите понятия в 3 клас.
За постигане на тази цел си поставих следните задачи: Да се анализира теоретична литература; Да се създаде или разработи технология за усвояване на езиковите понятия в трети клас чрез изработване и използване на мисловни карти; Да се апробира ефективността на технологията; Да се съберат емпирични данни; Да се обработят статистически получените резултати; Да се направи качествен и количествен анализ, за да се определи ефективността на технология за усвояване на езиковите понятия в трети клас чрез изработване и използване на мисловни карти; Да се направят изводи и обобщения, като се даде възможност за прилагане на технологията; Да се докаже хипотезата на експерименталното изследване.
Хипотеза: Ако се разработи и апробира подходяща дидактическа технология за изработване и използване на мисловни карти в часовете по български език в 3. клас, съобразена с възрастовите характеристики и индивидуалните особености на изследваните ученици, то може да се очаква разширяване и затвърдяване на знанията и уменията на третокласниците и стимулиране интелектуално-познавателнатата активност и мотивацията.
Нулевата хипотеза Н0 и алтернативната хипотеза Н1 гласят:
Н0: Разликата между констатиращия и контролния тест не е статистически значима, тоест изработването и използването на мисловни карти при усвояване на езиковите понятия по български език в 3. клас не води до разширяване и затвърдяване на знанията и уменията на третокласниците по български език.
Н1: Разликата между констатиращия и контролния тест е статистически значима, тоест изработването и използването на мисловни карти при усвояване на езиковите понятия по български език в 3. клас води до разширяване и затвърдяване на знанията и уменията на третокласниците по български език.
Предмет: Целесъобразност и ефективност на дидактичната технология по български език , основана на разширено използване на мисловни карти за онагледяване на образователната дейност, върху усвояването на знанията за езиковите понятия и на уменията за целесъобразната им употреба в речта.
Обект: Процесът на обучение, свързан с усвояването на езиковите понятия от учениците в 3. клас чрез онагледяване на образователните дейности посредством изработване и използване на мисловни карти.
Обхват: 16 ученика от 3. клас на СУ“ Христо Ботев“ – гр. Брусарци, обл. Монтана.
Преди да започне работата по експерименталната програма родителите бяха запознати с причините за приложението на метода на мисловните карти при усвояването на езиковите понятия в часовете по български език, а именно мотивиране на учениците по един забавен за тях начин да станат активни участници в учебния процес.
Следващата стъпка бе самите ученици да се запознаят с възможностите на мисловните карти чрез презентациите от образователната платформа „Уча се“.
Първите мисловни карти бяха изработени от учителя. Учениците се учеха да ги „четат“ и да възпроизвеждат текст.
Следващите мисловни карти бяха изработени с помощта на учителя. Картата се прави на дъската, учениците предлагат какво да се включи в нея, как да изглежда, какви цветове да се използват, да има ли картинки или други изображения. Готовата карта се пречертава в тетрадките.
На следващо място на учениците се предлагат готови мисловни карти, които те трябва да разширят и допълнят съобразно знанията си за езиковите понятия. Картите се обсъждат и ако се налага, се поправят, дописват, разширяват.
Следващ етап от експерименталната работа включва изготвяне на шаблони на мисловни карти, които учениците попълват. Всеки ученик представя картата си пред класа, който избира коя карта най – пълно и най – точно предава информацията за даденото езиково понятие.
Като проектна дейност на учениците се постави задача да потърсят подходящи картинки или други изображения, които могат да бъдат използвани в мисловни карти за изучаваните езикови понятия.
В някои часове учениците се деляха на екипи със задача да изготвят мисловна карта за дадено езиково понятие. Всеки екип презентира картата си пред класа и обяснява какво и защо е включил. Останалите екипи оценяват изготвените мисловни карти.
На следващо място се даде възможност на учениците сами да изработват мисловни карти, сами да подберат какво да включат, какви цветове, линии и изображения да използват. Преди да започнат творческата си работа, те трябваше да прочетат информацията от учебника за дадено езиково понятие. След това имат свободата да представят информацията по най –подходящия според тях начин.
След като учениците са създали своите мисловни карти, следва проверка от учителя и коментар как мисловните карти могат да бъдат подобрени.
Обратната връзка включва: анализ на начина, по който е представена информацията; анализ на визуалното оформление; анализ на допуснатите грешки.
В часовете по компютърно моделиране учениците се запознаха с възможностите за изработване на компютърни мисловни карти.
Анализирайки данните от проведеното експериментално изследване, могат да бъдат формулирани следните изводи:
1. Съвременното образование изисква прилагането на форми, методи и подходи, които гарантират усвояването и интерпретирането на учебното съдържание и стимулират мисловната дейност и познавателната активност на учениците.
2. Методът на мисловните карти води до ефективно усвояване на езиковите понятия в часовете по български език.
3. Мисловните карти са достъпна и забавна форма за стимулиране на познавателния процес. Те са свободен синтез между познати и усвоени от ученика обобщени понятия и понятие, до което той сам трябва да достигне в резултат на сложен мисловен процес.
kalinka_lukanova@abv.bg