ТЕХНОЛОГИЯ ЗА МОТИВАЦИЯ ЗА УСПЕХ И ИЗБЯГВАНЕ НА НЕУСПЕХ ПРИ УЧЕНИЦИ ОТ 8 КЛАС
автор: Калинка Цветанова Стоянова
Месторабота: Средно училище
„Никола Войводов“- Враца
e-mail: kalian.vr@abv.bg
Резюме
Едно от главните условия за осъществяването на дейност и достигане до определена цел, се явява мотивацията. И тъй като в основата на мотивацията са потребностите и интересите на личността, то е напълно логично да се направи заключението, че за да постигне добри успехи ученикът е необходимо да се направи така, че обучението да стане желан процес. Формирането на мотивация за успех в училищна възраст е един от най-важните проблеми на съвременното училище. Задоволяването на потребностите на учениците влияе върху желанието им да учат, което от своя страна влияе върху успеха на образователната дейност.
В настоящата статия са представени особеностите на мотивацията за учене, както и модел за мотивация за успех и избягване на неуспех при ученици от 8 клас.
Ключови думи: мотивация, учене, успех, ученици, осми клас
Въведение
Мотивацията е основна категория в психологията, чието изследване е с изключително и теоретическо, и практическо значение. Нейното разкриване от една страна, дава възможност да се разберат вътрешните подбуди или “пружини“ на човешката активност, а от друга – познаването на мотивацията на учениците и стимулирането и откриват път за влияние върху количествено – качествените резултати от дейността на субекта. Специален тип мотивационна система е мотивацията за постигане на успех и избягване на неуспеха.
Едно от главните условия за осъществяването на дейност и достигане до определена цел, се явява мотивацията. И тъй като в основата на мотивацията са потребностите и интересите на личността, то е напълно логично да се направи заключението, че за да постигне добри успехи ученикът е необходимо да се направи така, че обучението да стане желан процес. В този контекст мотивът се разглежда като насоченост на ученика към отделните страни на учебната работа, свързана с вътрешното му отношение към нея.
Формирането на мотивация за успех в училищна възраст е един от най-важните проблеми на съвременното училище. Задоволяването на потребностите на учениците влияе върху желанието им да учат, което от своя страна влияе върху успеха на образователната дейност.
Изложение
Различни автори характеризират мотивацията, отчитайки спецификата на научното направление. Самата дума „мотив“ идва от лат. moveo – „преместване“.
Според Г. Пирьов и Л. Десев мотивацията е „субективна, вътрешна детерминация на човешкото поведение, чуето разкриване дава отговор на въпроса защо и в името на какво се проявява активността на личността; процес на специфичен начин на организиране на психическата подготовка за действие, особена форма на интериоризация на структурата на социалната система и неин адекватен психически продукт“ (Пирьов Г., Десев. Л.1981. с. 115)
„Мотивацията представлява ядрото в общата психологическа структура на личността. Системата от мотиви, намираща се в противоречие и единство помежду си, регулиращи дейността и поведението на човека могат да се разглеждат като база в психологическото развитие в личността“ (Николов П. Александрова Н., Кръстев Л. 2007г., с.. 136)
В психологията чрез понятието мотивация се изразява “насочената активност” на личността. Тя се разглежда като йерархична система на много равнища, в която обаче различните мотиви се намират в единство и взаимодействие. В понятието мотивация се включват също така и всички видове подбуди:
Мотивацията за учене може да бъде определена като система от подбуди, предизвикващи учебна активност. Въпросът за характера на тази система и йерархията на подбудите в нея е основен за разбирането и ръководството на поведението на личността.
Най-разпространено е разделянето на мотивацията на вътрешна и външна. Израз на това разделяне е разбирането съответно за непосредствения и опосредствания характер на мотивите за учене. Непосредственият интерес към знанията въобще, към отделен учебен предмет или към процеса на учене като цяло, е относително обособен от съзнанието за предимствата, които носи високото образование или от чувството за дълг пред учителите, родителите, училището, обществото. (Рубинщайн С. 1989с. 80-81)
„Освен потребностите, които биват задоволявани благодарение на резултата, личността изпитва и една особена потребност от успех, която се задоволява в преживяването на успешността на изпълнението относително независимо от конкретното съдържание на постигнатия резултат“ (Николов Л. 1982, с. 345)
Силен мотивиращ фактор за личността са постигнатите от нея успехи в учебната дейност както като резултат, към който са се стремили, така и като преживяване на успешността на действието. Съдържанието на успеха и неговото преживяване формират един основен за ученето вид мотивация – мотивация за успех. Трябва да отбележим, че мотивът за успех е един от първите обобщени и устойчиви мотиви, изучени от психологията на мотивацията (Василиьв И. 1991, с. 113). Безспорен е фактът, че успешните действия стимулират претенциите на учениците, повишават тяхната увереност и активност в обучението. Постигнатият успех под формата на получен резултат, висока оценка, похвала от учителя, е източник на положителни преживявания. Успехът е причина ученикът да изпита удовлетворение от дейността си и да придобие усещане за собствена значимост. Успехът играе ролята на позитивно подкрепление за усилията на ученика, което се превръща в подбудителна сила за нова учебна активност – ученикът се стреми отново да се реализира в дейността, която му е позволила да се почувства значим, защото „потребността от успех е потребност на личността от самата себе си (Николов Л. 1982, с. 347). Мотивиращото въздействие на успеха поставя учителите пред трудната задача да конструират ситуации на успех, използвайки разнообразни способи – усвояване на учебния материал на малки стъпки, каквото е характерно за програмираното обучение, достъпност при преподаването, съобразяване на учебните изисквания с възможностите на всеки ученик. Разработват се и психологически тренинги за развитие на мотивацията за учене, насочени към овладяването на мисленето и поведението на стремящия се към успех човек.
Неуспехът също може да мотивира, тъй като придобива положителен или отрицателен знак в зависимост от начина, по който личността го преработва. Единствено от отношението на личността към неуспеха зависи дали той ще се превърне в причина за апатия, отчаяние и депресия или, напротив, ще се възприеме като сигнал за реванш и стимул за мобилизация на силите
Неуспехът мотивира, когато е претърпян в дейност, свързана с високите претенции на личността. Затова важно условие за овладяването му е формирането на адекватна представа за собствените възможности. Неуспехът оказва мотивиращо въздействие и когато се отнася до личностно значима дейност или до престижна сфера на социалните взаимоотношения.
Модел на технология за мотивация за успех и избягване на неуспех при ученици от 8 клас
През учебната 2023/ 24 година с учениците от 8 клас на училище „Никола Войводов“ град Враца беше проведено обучение за мотивация за успех избягване на неуспех. В настоящата статия е представен тренинги свързани с мотивацията за успех.
Цел на обучението : формиране на образователни ценности, вяра в собствените способности, получаване удовлетворение от усилията, насочени към постигане на положителни резултати у учениците.
Тема „Моите чувства“
Продължителност: 2 учебни часа по 45 мин.
Цел: създаване на условия за формиране положителна мотивация за учене, за споделяне на чувствата с другите и да обсъждане причините, които ги причиняват, и да формирате адекватно самооценка.
Задачи:
– формиране на положителна мотивация за учене;
– формиране на положително отношение към училището;
– формиране на адекватно самооценка у учениците;
– развиване на положително отношение към себе си и другите.
Упражнение № 1 „Моите чувства“
Цел на упражнението: осъзнаване на настроението.
Време: 10 мин.
Ход на упражнението: Учениците споделят чувствата и настроението си.
Упражнение № 2 „Мотиви за моето обучение“
Цел на упражнението: осъзнаване на мотивите за учене от учениците.
Време: 15 мин.
Ход на упражнението: Учениците трябва да напишат 10-15 изречения „Аз ходя на училище, защото…“
Дискусия: Какви трудности предизвика това упражнение?
Упражнение № 3 „Първо впечатление“
Цел на упражнението: формиране на положителна самооценка.
Време: 15 мин.
Ход на упражнението: Спомнете си кога за първи път видяхте съседа си отляво, запомнете първото си впечатление от него, кажете на другите участници за това. (кръгъл).
Дискусия: Какви трудности предизвика това упражнение?
Упражнение № 4 „Как поддържаме или променяме самочувствието си.“
Цел на упражнението: формиране на адекватна самооценка
Време: 15 мин.
Ход на упражнението: Участниците пишат на листчета как поддържат или променят самочувствието си. (подобряване на външния вид, самообразование, способности, талант, хобита, взаимопомощ, решителност).
Рефлексия: какви нови неща научихте за себе си, след като завършихте упражнението?
Упражнение № 5 „Комплименти“
Целта на упражнението: осъзнаване на качествата на другия и повишаване на самооценката.
Време: 20 мин.
Ход на упражнението:Трябва да поставите 2 стола един срещу друг. Един от участниците сяда на стол, останалите се редуват да седят на втория стол и отбелязват само положителни качества в слушателя. Слушателят може да изясни нещо, да зададе допълнителни въпроси, но не отрича и не се оправдава. Всеки член на групата трябва да бъде на мястото на слушателя. След това се обсъжда какво е мислил всеки от участниците по време на задачата.
Рефлексия: трудно ли беше да открия положителни качества в друг човек?
Упражнение № 6 „Днес аз…“
Цел на упражнението: осъзнаване на поведението и действията.
Време: 15 мин.
Ход на упражнението: Всеки участник продължава предложената фраза, като се старае да не се повтаря.
Заключение
Мотивацията е силата, която стимулира, поддържа и ръководи поведението на учениците и на отделните личности. От изключителна важност за съвременното училище е създаването на такава учебна среда, която да спомага за постигането на целите на обучението. В тази насока съществено значение има мотивацията.
Мотивирането на учениците да учат усърдно не е лесно. Това е бавен процес. За което е необходимо педагозите да бъдат креативни при постигането на поставените цели. Мотивацията се счита за важна в ученето по отношение на нейната функция и стойност. Мотивацията насърчава, влияе и променя поведението. Колко силна е мотивацията на даден ученик се определя от качеството на поведение, което той демонстрира както в контекста на ученето, така и в други области на живота. Затова учителите трябва да стимулират мотивацията на своите учениците.
Използвана литература
Васильев, И. А., М. Ш. Магомед-Еминов (1991) Мотивация и контроль за действием. МГУ
Николов, Л.(2001) Социология на личността. Избрано. С., Софи-Р,
Николов П. Александрова Н., Кръстев Л. (2007) ПЕДАГОГИЧЕСКА ПСИХОЛОГИЯ Учебник за студенти от педагогически специалности Университетско издателство „Неофит Рилски”
Пирьов Г., Десев. Л. (1981) Кратък речник по психология София,
Рубинщейн, С. Л. (1989) Основы общей психологии. В двух томах. М., Педагогика,