Първа статия
Теоретичен модел за формиране на професионална чуждоезикова компетентност на специалисти в областта на сигурността и охраната
Автор:
Катя Петрова Недкова
старши учител по английски език
СУ “Тодор Кирков” – гр. Ловеч
Рецензент: ас. д-р Петър Тодоров, ДИУУ
Методически аспекти
Резюме. Проблемът с качеството на кадрите в областта на сигурността и охраната е един от най- съществените при сертифицирането на агенциите за охранителна дейност. Ефективността и ползата от предлаганите услуги до голяма степен зависят от знанията и уменията на лицата, заети в този бранш. Повишаващите се изисквания към езиковата компетентност на специалистите в областта на охранителните услуги обуславят необходимостта от създаване на съвременен модел за формиране на професионална чуждоезикова компетентност. Целта на настоящата разработка е да предложи някои съвременни подходи за подобряване на чуждоезиковата подготовка по английски при усвояване на английска лексика чрез разиграване на служебно-професионални ситуации в процеса на обучението по чужд език по професията за ученици, които са приети за обучение за придобиване на професионална квалификация по професията “Охранител” в професионално направление “Сигурност”. Предложеният чуждоезиков модел е насочен към създаване на практически навици за употреба на английски език и развиване на комуникативна компетентност, необходима за професионалната реализация. Моделът на обучение отговаря както на общите методически правила, така и на конкретните изисквания за професионално ориентирано обучение по чужд език за специфични нужди.
Ключови думи: обучение; чужди езици; сигурност и охрана
Секторът на сигурността и охраната е един от най – бързо развиващите се у нас. Високият ръст на интереса към всички направления в сектора до голяма степен се дължи на нуждата от експерти по сигурността в управленски и административни звена в структурите на Президентството и министерствата, специалисти в сферата на сигурността в институциите на публичната администрация, специалисти в Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“; специалисти по сигурността в институциите на Европейския съюз за страната, имиграционни служби, летища, експертна охранителна дейност в областта на сигурността в обществени организации, нужда от специалисти на обекти, събития и хора, осигурявани от фирми за сигнално-охранителна дейност. Освен това Република България е външна граница на Европейския съюз, което увеличава необходимостта от квалифицирани служители в сектор „Гранична полиция“ и „Миграция“, отговорни за контрола и охраната на държавната граница, противодействието на незаконната миграция и трафика на хора. Могат да бъдат дефинирани четири основни категории активи, чиято цялостна или частична защита е отговорност на охранителния състав: физическо имущество, хора, информация, репутация.
Качеството на специалисти в тези сфери се формира в резултат на редица условия и фактори, сред които кадровото обезпечаване заема изключително важно място. Ефек-тивността и ползата от предлаганите дейности и услуги до голяма степен зависят от знанията и уменията на лицата, които ги предоставят. Обектите, които развиват и предлагат охрана в България, срещат проблеми с покриване на задължителните изисквания за професионална и езикова квалификация на персонала, на които трябва да отговарят съгласно Закон за частната охранителна дейност. След проучване на обезпечеността от кадри в бранша, един от проблемите който се очертава е сравнително ниско ниво от познания по чужд език от страна на кадрите в областта. Преподаватели по чужди езици също подчертават, че чуждоезиковата подготовка е фундаментална за специализиран персонал в сектора на сигурността и охраната, за да се гарантират качествени услуги. Разширяването на дейността и повишаващите се изисквания към езиковата компетентност на специалистите в областта на охранителната дейност обуславят необходимостта от създаване на съвременен модел за формиране на професионална чуждоезикова компетентност. Акцентът в овладяването на английски език бавно, но сигурно се измества от овладяване на общ английски език към английски език с по-специфични цели и потребности, обвързани с професионалната кариера на обучаваните (Павлов, М., 2023). В тази връзка, цел на разработката е да предложи някои съвременни подходи за подобряване на чуждоезиковата подготовка по английски език на служители, работещи в областта на охраната и сигурността.
Трябва да бъдат разгледани педагогическите индикатори, определящи спецификата на преподаване, както следва:
1. Методи, техники и дейности при обучението за овладяване на лексиката и терминологичните изрази, свързани с конкретната дейност на бъдещите охранители ;
2. Подбор на специализирани пособия за обучение.
Преподавателят по чужд език се ориентира за тематичното съдържание, което трябва да бъде застъпено в учебните часове от основните характеристики на профила на професията и от темите застъпени в учебния план на специалността, тъй като учебна програма по чужд език по професията – английски език в професионално направление Сигурност липсва, липсват цели на обучението, учебно съдържание и очаквани резултати. При формиране на специфичните компетенции за изпълнение на дейностите от „Профила на професията“ се очаква учениците „да владеят и ползват чужд език при изпълнение на функционалните си задължения“. Другият ориентир за лексикалния обхват, който трябва да е застъпен са Държавните Образователни Стандарти (ДОС). След завършване на обучението си, бъдещите специалисти охранители трябва да общуват ефективно с работния екип, да осъществяват ефективна комуникация, да владеят английски език насочен предимно към практически ситуации. Акцентира се основно върху комуникативните езикови умения, а не толкова върху езиковите конструкции. Знанията и уменията на учещите в професионална област подобряват способността им да усвояват английския език. Специализираните познания им помагат за разбирането на преподавания английски език в контекст. Затова обогатяването на лексикалния запас е основен аспект от развиването на комуникативните умения за професионално общуване. Желателно е лексиката да се изучава основно в контекст, а не само в изолация под формата на списъци от речникови дефиниции за наизустяване. Препоръчително е по възможност да се използват предмети и илюстрации при обясняването значението на новите думи в контекста на ситуациите, в които те се появяват (Schleppegrell & Bowman, 1986, стр. 18).
Изхождайки от тематичната застъпеност в ДОС и ЕРУ (единици резултат от ученето) от обучението преподавателят подбира уроци, които да помогнат на учениците да постигнат определените нива на обучение по ЕКР (Европейската квалификационна рамка) – знания, умения и компетенции при комуникация на чужд език и в същото време да има тематична застъпеност на предметите по отраслова и специфична професионална подготовка.
Фокусът на обучението е предложеният модел за усвояване на английска лексика чрез разиграване на служебно-професионални ситуации, който е насочен към създаване на практически навици за употреба на английски език и развиване на комуникативна компетентност, необходима за професионалната реализация. Отчитат се реалните възможности за усвояване на материала и се изучават само тези езикови средства, които са необходими и достатъчни за постигане на поставената цел. Затова текстовите материали и упражненията са конструирани така, че да стимулират използването на основни граматични единици и специфични термини по специалността.
Използвана литература”
1.ДОС за придобиването на квалификация по професия (Наредба № 2 от 1 март 2021 г. за придобиване на квалификация по професията „охранител“).
2.ДОИ за придобиване на квалификации по професии (Наредба № 9 ОТ 4 декември 2006 г. за придобиване на квалификация по професия „ОХРАНИТЕЛ“).
3.Schleppegrell, M. & Bowman, B. (1986). ESP: Teaching for specific purposes. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED274218.pdf
(15.05.2024 г.)