Резултати от проведено обучение за повишаване на мотивацията на педагогически специалисти за работа по образователни проекти в детската градина
автор:Красимира Илиева Стефанова
Месторабота:ДГ“Мечо Пух“гр.Долни чифлик
e-mail: krasimirastefanova141035@gmail.com
Резюме
Мотивацията на персонала, като една от основните функции на управлението, в съвременните условия трябва да се превърне в лост за най-ефективно постигане на високи цели. Ето защо днес ръководителят на детската градина трябва да установи най-оптималните методи за мотивиране на персонала за успешно решаване на поставените задачи. Чрез провеждането на обучение с цел мотивация ще се даде възможност педагозите да бъдат активна страна в реализирането на образователни проекти.
В настоящата статия са представени резултатите от проведено изследване сред педагогически специалисти, насочено към проучване мотивацията им за работа и по- конкретно за работа по образователни проекти в детската градина.
Keywords: учители, мотивация, изследване, проекти, обучение
Въведение
Професионалното израстване на учителя, неговото желание за самореализация, самоактуализация, самоусъвършенстване и овладяване на конструктивни стилове на професионална дейност се подкрепят чрез държавни програми, национални конкурси, материални и нематериални стимули в детската градина.
В системата за повишаване на квалификацията мотивацията за професионалното развитие на учителя е важно условие за ефективното обучение във всички видове курсове и във всички семинари, независимо от техните форми на провеждане.
За да се повиши мотивацията на детските учители за работа по образователни проекти е необходимо дас е проведе обучение, чрез което да се насърчи работата на екипа в дейности извън преките задължения. За успешната производителността на труда и към интереса за изпълнение на поставени задачи на всеки служител зависи от степента на индивидуалната мотивация на всеки един от тях.
Организация на изследването
Цел на изследването – да се създаде модел за повишаване мотивацията на педагогическите специалисти за работа по образователни проекти в детската градина и да се провери неговата ефективност.
Задачи на модела на обучението са:
Обект на изследването са 16 педагогически специалисти от детска градина „Мечо Пух“ град Долни чифлик.
Предмет на изследването е ефективността на приложения модел за мотивация на педагогическите специалисти за работа по образователни проекти в детската градина.
За постигане на целта на изследването беше използван следния метод:
Анкета– „Чрез анкетата се провежда проучване на мнения, оценки, отношение към мерки или планирани дейности в областта на образованието. По този начин методите на изследване предоставят на изследователя възможност за получаване на информация от конкретно лице, както за фактите, които го интересуват, така и за позиции, интереси, оценки на респондента.“ (Овсянникова С. 2011)
Анкета
|
Няма никакво значение |
По- скоро няма значение |
По- скоро важно |
Много важно |
Ниво на заплата
|
|
|
|
|
Престиж на работата
|
|
|
|
|
Екип
|
|
|
|
|
Отношения с ръководството
|
|
|
|
|
Възможност за професионално развитие и себереализация
|
|
|
|
|
Възможност за получаване на социални придобивки
|
|
|
|
|
Кариерни възможности
|
|
|
|
|
Условията на труд
|
|
|
|
|
Удобно местоположение на работното място
|
|
|
|
|
Съответствие на длъжността със степента на образование и специалността
|
|
|
|
|
|
Изобщо не съм доволен |
По- скоро доволен |
По- скоро доволен |
Напълно доволен |
Ниво на заплата
|
|
|
|
|
Условията на труд
|
|
|
|
|
Взаимоотношения в екипа
|
|
|
|
|
Отношения с ръководството
|
|
|
|
|
Самата същност на дейността
|
|
|
|
|
Кариерни възможности
|
|
|
|
|
Разстояние на работното място от дома
|
|
|
|
|
|
Мотивират ме |
Мотивират ме до някаква степен |
Не ме мотивират |
Финансови стимули
|
|
|
|
Морално стимулиране
|
|
|
|
Страх да не загубите работата си
|
|
|
|
Рейтингова система за оценяване на дейностите
|
|
|
|
Административни мерки
|
|
|
|
Общ работен дух на екипа
|
|
|
|
|
Няма никакво значение |
По- скоро няма значение |
По- скоро важно |
Много важно |
Материално възнаграждение (бонус, увеличение на заплатата)
|
|
|
|
|
Получаване на допълнителни придобивки и социални привилегии
|
|
|
|
|
Възможност за повишаване на квалификацията
|
|
|
|
|
Одобрение от ръководството
|
|
|
|
|
Одобрение от колегите
|
|
|
|
|
Одобрение от родители
|
|
|
|
|
може да посочите до 3 отговора
РЕЗУЛТАТИ ОТ ИЗСЛЕДВАНЕТО
През учебната 2023/2024 година беше проведен тренинг и изследване сред педагогически специалисти, насочено към проучване мотивацията им за работа и по- конкретно за работа по образователни проекти в детската градина.
В статията са представени резултатите от анкетата проведена след тренинга.
Графика № 1 Въпрос 1
За 60% от изследваните педагози работата заема важно място в живота им, както и други видове дейност, а според 30% е в основата на човешкия живот. 10% са на мнение, че е по- значимо от други дейности. Отговорите на анкетираните учители показват, че за тях работата е призвание, влагат много от личното си време за осъществяването на различни дейности с децата, които не са в преките им задължения.
Графика № 2 Въпрос 2
Водещ фактор, който влияе върху мотивация на екипа в детската градина е условието на труд ,престижа на професията и възможността от професионално развитие и себереализация. За 80% от анкетираните педагози е от значение и отношението на директора и възможността за получаване на социални придобивки. За 60% екипа, с който работят е важен фактор за мотивация, тъй като от отношението на колегите служителя може да бъде както мотивиран, така и демотивиран за работа. 50% споделят, че за тях възможността да израстват в кариерата е важен мотивиращ фактор.
Графика № 3 Въпрос 3
Всички анкетиран детски педагози за удовлетворени от условията на труд в детската градина, както и от работата с децата. 90% споделят, че ръководството проявява положително отношение към тях и работата им, което показва, че директора притежава много добри умения за ръководене на екип. В детската градина се работи активно в посока на кариерно израстване, което 90% от учителите са посочили този фактор като напълно удовлетворени. За 80% взаимоотношенията в екипа са важни по отношението на климата на работното място. Само за 60% разстоянието на работното място от дома е от значение.
Графика № 4 Въпрос4
Всички учители споделят, че в работата ги мотивира на първо място рейтинговата система за оценяване, а 90% са посочили и финансовите стимули. Въздействието на екипа върху работата за 80% от анкетираните е силен мотиватор. Прави впечатление, че за 70% административните мерки не биха ги мотивирали.
Прави впечатление, че 80% би ги мотивирало в работата ако има риск от загуба на работното място.
Графика № 5 Въпрос 5
За 80% от педагозите одобрението на ръководството и на родителите са важни за мотивирането да работят, а за 70% водещо е възможността да повишават квалификацията, както и материалните възнаграждения.
60% от анкетираните учители споделят, че много важно одобрението от колегите.
Резултатите от този въпрос показват, че за да бъдат насърчени учителите в работата си е важно да получават одобрение, похвала, различни социални придобивки, възможност за включване в обучения, с цел повишаване на квалификацията. Всичко това е необходимо директора на детското заведение да отчита при възлагането на работа на своите служители с цел повишаване на тяхната мотивация за работа.
Графика № 6 Въпрос 6
Анкетираните учители споделят, че включването им в различни дейности извън преките им задължения, се дължи на първо място от чувството за отговорност към работата си в детското заведение. 30% смятат, че това е в резултат на желанието им да приложат в работата си придобитите знания и опит, а според 20% за да се повиши престижа и ефективността на детската градина.
Графика № 7 Въпрос 7
40% от учителите са на мнение, че за успешната работа в екип са най- важни хората в него, докато 20% могат да работят както в екип така и самостоятелно, докато 20% не проявяват претенции в какъв точно екип ще работят.
Отговорите на педагогическите специалисти показват, че притежават нужните умения за работа в екип, готови са да проявяват разбиране, толерантност, емпатия, да не влизат в преки конфликти, а да търсят съвместно решение за изпълнението на поставени им от директора задачи.
Графика № 8 Въпрос 8
80% от учителите биха се включили в реализирането на образователни проекти в детската градина, независимо от планираните дейности в него. 20% биха участвали, но само в определени дейности.
Отговорът на анкетираните педагози показва, че са готови да участват в изпълнението на проекти, но за да бъдат те успешни е нужно съвместно обсъждане на дейностите и добра организация при тяхната реализация.
Графика № 9 Въпрос 9
Отговорът на последния въпрос потвърждава необходимостта от познаване членовете на екипа. 70% за учителите възможността да придобият знания и умения за работа по проекти е важен мотиватор, както и представянето на опита на различни педагогически форуми.
За да бъдат реализирани на територията на детската градина различни образователни проекти насочени както към децата, така и към техните родители е нужно да се сформира екип, които да е високо мотивиран, с възможност да приложи на практика своите идеи за съвместна работа. Организацията и изпълнението на проектите ще бъдат успешни при добро планиране от страна на ръководството и предоставяне на възможност на педагозите да бъдат източник на проектни идеи.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Реализиране на мотивационен тренинг с педагогическите специалисти в детската градина, насочен към работа по образователни проекти показва, че за да се постигнат високи резултати в работата екипа е нужно да бъде стимулиран по различни начини, да участва активно при обсъждането на проектните дейности. Възможността да разработят проекти по време на обучението ги мотивира да планират реализацията им през следващата учебна година.
ЛИТЕРАТУРА
Овсянникова С. (2011) Педагогическа диагностика и коррекция в воспитанельном процессе Москва