ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ИНТЕРАКТИВНИ ПРИЛОЖЕНИЯ С ИГРИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО КОМПЮТЪРНО МОДЕЛИРАНЕ И ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ В V КЛАС
Кристина Николова Ралчева
старши учител по компютърно моделиране и информационни технологии
ОУ „Проф. Марин Дринов“ – град Панагюрище
РЕЗЮМЕ: В статията се разглежда използването на интерактивни приложения с игри в процеса на обучението по компютърно моделиране и информационни технологии с цел атрактивност и занимателност на учебния процес. С помощта на интерактивността под формата на различни игри учениците усвояват лесно, приятно и забавно дори и сложния учебен материал. Показва се важността на иновационните елементи в образователния процес. Повишава се мотивация и ангажираността на учениците, което е гаранция за успешно усвояване на знания, умения и компетентности, които са необходими не само по компютърно моделиране и информационни технологии, но и по всички учебни предмети.
Непрекъснато развитие на информационното общество в последните години води до големи технологични промени. Действителността налага много и чести подобрения и новаторства по отношение на образователната система. Неминуемо има необходими изисквания, покриващи новостите към учителите и в последствие към учениците. Интерактивните приложения предлагат практическо приложение на теоретичните знания, което помага на учениците да усвоят материала по-добре. Чрез симулации, виртуални лаборатории и интерактивни упражнения учениците могат да видят как теорията се прилага на практика, което е изключително полезно и мотивиращо. Подобрява се усвояването на знания, умения и компетентности. Интерактивните технологии позволяват на учителите да адаптират учебния материал според индивидуалните нужди и интереси на всеки ученик. Това включва възможността за различни нива на трудност, индивидуални задачи и персонализирана обратна връзка.
Технологичното развитие се развива и обновява с много бързи темпове в почти всички области, предлагат се множество иновации и решения, променящи изцяло начина на живот и работа ни с цел подобряване, усъвършенстване и израстване в дадена област.
Иновациите са основен движещ механизъм на технологичното развитие. В случая се има предвид нови открития и разработки, които променят съществуващите технологии или създават изцяло нови. Иновацията или елемент от нея по отношение на организацията е свързана с подобряване на качеството и с повишаване на резултатите от обучението.
От научна гледна точка педагогическата иновация сe определя като контролирана промяна, която се осъществява посредством целенасочено и планирано въвеждане на иновативни практики, с които се решават организационни и съдържателни проблеми в образователния процес. [1]
Уроците по компютърно моделиране и информационни технологии имат за цел запознаване и усвояване на новия материал от една страна и развиване на наученото от друга страна. При усвояване на новите знания целта е те да се поднесат по възможно най-разбираемия и лек за учениците начин. В обучителния процес наученото трябва да се усвои добре и да се приложи на практика с цел овладяване на знанията и уменията.
В практиката се използват различни интерактивни игри, съобразени с учебния материал, възрастовата група, времето, вида на урока и възможностите на учениците (нови знания, упражнение, обобщение, проверка и контрол или тест).
Играта е съзнателна и целенасочена дейност. При игрите децата и учениците си поставят определени цели, стремят се да ги постигнат, правят усилие за това, изпитват радост от постижението или разочарование от неуспеха. Характера на играта е от съществено значение. В играта най-бързо се проявява активността на ученикът към околната среда. Чрез нея той не само отразява околната действителност, но я и пресъздава. Чрез играта ученикът най-рано се приобщава и към обществените прояви, включва се в социалните взаимоотношения и придобива социален опит.
Играта заема главна роля в развитието на социалните, емоционалните, лингвистични и интелектуални способности. Играта се разкрива като функция на индивида в процеса на неговите взаимодействия с околния свят, защото в нея и чрез нея той се отнася към обектите и явленията от околния свят преднамерено, превръща ги в същност на своята активност.[2]
При работата с по-малките ученици една от най-често използваните платформи е www.dechica.com [3]. Там има забавни математически задачи, рисуване, оцветяване, приказки, занимавки и други. В много от разделите на приложението има интегрирани по повече от един учебен предмет, което допринася за развитието на различни умения, компетентности и знания по дисциплините. Организирането на викторини, състезания и отбори в различните раздели от учебния материал силно мотивира учениците и прави учебния процес забавен и интригуващ.
Платформата LearningApps.org [4] предоставя прекрасни възможности за използване на интерактивни приложения и игри в обучението не само по компютърно моделиране и информационни технологии, но и по всички учебни предмети. При избор на учебен предмет се генерират тестове, кръстословици, игрословици, буквени решетки, плетеници и други. Освен всичките други възможности, тя е и многофункционална платформа за създаване на интерактивни упражнения, официално опомената в Каталога на образователни ресурси със свободен достъп по проект „Образование за утрешния ден“ /https://oer.mon.bg/ [5].
Прилагането на интерактивни технологии в обучението предоставя множество възможности за подобряване на учебния процес. Те не само правят ученето по-ангажиращо и забавно, но и развиват важни когнитивни и технически умения, необходими за успеха на учениците в съвременния свят. Интерактивните технологии също така позволяват персонализация и незабавна обратна връзка, което допълнително подпомага индивидуалното развитие на учениците. Повишава се ангажираността на учениците като интерактивните технологии правят учебния процес по-интригуващ за обучаемите. Те насърчават активното участие чрез мултимедийни елементи, виртуални симулации и игрови механики. Това води до по-висока мотивация и желание за учене.
Развиването на иновативния процес е по отношение на критичното и логическото мислене. Използването на технологии като кодиране, проблемни задачи и симулации помага на учениците да развият своите когнитивни умения, включително критично мислене, разрешаване на различни проблеми и логически разсъждения.
Застъпва се колаборативното обучение, интерактивните технологии често включват платформи и инструменти, които насърчават съвместната работа в екип. Учениците могат да работят в екипи, да споделят идеи и да сътрудничат по проекти, което развива техните социални и комуникативни умения.
Осъществява се незабавна обратна връзка, чрез използване на интерактивни платформи в обучителния процес и учителите могат да предоставят незабавна обратна връзка на учениците. Това позволява бързо коригиране на грешките и подобряване на разбиранията по конкретни теми.
Достъпа до глобални ресурси и информация е постоянен. Интерактивните технологии предоставят достъп до богати ресурси и информация от Световната глобална мрежа. Учениците могат да използват онлайн ресурси и библиотеки, видео уроци и лекции, виртуални обиколки и други материали, които разширяват знанието и перспективите им.
Развитието на технологиите с помощта на използването на интерактивност в обучението помага на учениците да развият важни технически умения, които са от съществено значение за съвременния свят. Това включва умения по програмиране, работа с различни софтуери и разбиране на дигитални платформи.
Интерактивните технологии в процеса на обучението дават възможност за създаване на интерес у учениците, което води до изграждането на трайни знания, умения и компетентности. Прилагането на интерактивността като подход в хода обучението е част от ефективната и работеща стратегия в съвременния образователен процес, който протича в интерактивна образователна среда, в чийто център задължително са учениците. Интерактивните образователни игри в обучението по компютърно моделиране и информационни технологии повишава ефективността от обучението, мотивацията, заинтересоваността и постиженията на учениците. Тези приложения помагат за развиване на логическо мислене, креативност и практически умения в безопасна и забавна учебна среда.
Интерактивните приложения с различни игри като кръстословици, игрословици, буквени решетки и други подобни със състезателен характер се оказват мощен инструмент в обучението, особено в областта на компютърното моделиране и информационните технологии. Тези приложения не само ангажират учениците, но и улесняват усвояването на сложни теоретични знания чрез забавление, приложение и практическа насоченост. Въведението на интерактивните приложения в учебния процес на V клас може значително да подобри мотивацията и постиженията на учениците за бъдеще.
От изключителна значимост са повишената мотивация и ангажираността на учениците. Игровите елементи като лабиринти, нива и предизвикателства стимулират учениците да участват активно в учебния процес, което въздейства върху подобреното усвояване на знания и умения. Чрез интерактивните игри учениците прилагат наученото на практика, което води до по-задълбоченото разбиране и трайно усвояване на материала. По отношение на развитието на когнитивните умения игрите помагат за развитието на критичното мислене, решаването на различен тип проблеми и подобряване на логическото мислене. Колаборативно учене се развива в посока на множество интерактивни игри, които насърчават груповата работа и комуникацията между учениците, което силно работи в посока подобряване на социалните им умения.
Образователните платформи предлагат интерактивни тестове, викторини и уроци по компютърно моделиране, които правят ученето забавно и ангажиращо вниманието на обучаемите.
Използването на интерактивни приложения с игрови характер в обучението по компютърно моделиране и информационни технологии в V клас предлага множество предимства, които включват повишена мотивация, по-добро усвояване на знания и развитие на когнитивни умения. Включването на игрови елементи и интерактивни платформи в учебния процес може значително да подобри ангажираността и успеха на учениците, превръщайки обучението в забавен и продуктивен процес.
Използвана литература: