СЪЗДАВАНЕ НА ПОЗНАВАТЕЛЕН ИНТЕРЕС В ОБУЧЕНИЕТО
ПО КОМПЮТЪРНО МОДЕЛИРАНЕ И ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ
Кристина Николова Ралчева
старши учител по компютърно моделиране и информационни технологии
ОУ „Проф. Марин Дринов“ – град Панагюрище
РЕЗЮМЕ: Настоящата статия разглежда създаването на познавателен интерес в обучението по компютърно моделиране и информационни технологии, който е от изключителна важност за успешното усвояване на знания и умения в областта. Подходящите условия за ефективното усвояване на знания и умения играят ключова роля. Едновременно с това се цели осигуряването на високо качество на образованието. Разглеждането на резултати от различни методи и средства, прилагани за постигане на заложени цели и осъществяването им по отношение на очаквани резултати на определени познавателни равнища допринасят за повишаване на качеството на образователния процес. Интереса се засилва чрез използването на различни методи, които засилват ефективността.
Целта на създаването на познавателен интерес в обучението по компютърно моделиране и информационни технологии е да се стимулира активно и ефективно учене чрез създаване на любопитство, любознателност и ангажираност на учениците. Това е предмет, които цели усвояване на знания и умения, необходими и приложими във всички предметни области. Тази необходимост учениците видяха реално в онлайн обучението при преминалата в близко време пандемия. Онлайн обучението разви в по-голяма степен дигиталните умения на учениците, които са от съществено значение в съвременния свят. Те се научават да използват различни технологични инструменти и платформи, което ги подготвя за бъдещето.
Интерактивните методи като групови проекти, дискусии, игри и симулации, могат да помогнат на учениците да усвоят нови знания по забавен и увлекателен начин. Те също така насърчават сътрудничеството и обмена на идеи.
Развитието на информационните технологии е непрестанно, както и настъпването на големи технологични промени през последните години. Този силно динамичен процес налага постоянно учене, усъвършенстване и надграждане на знанията на учителите, за да могат те да поднесат актуална и обновена информация на учениците, съответстваща на новостите и модернизацията на съвременното общество. Необходимо е модерното образование да предлага условия за развитие и надграждане на знанията и уменията на учениците по отношение както на теоретичната, така и на практическата част по компютърно моделиране и информационни технологии.
Предмета компютърно моделиране в начален етап създава у децата умения за построяване на алгоритми с помощта на блоковото програмиране. Учениците си създават представа и идея за построяването на програмен код с помощта на блокчета, опитват, променят, грешат, поправят грешките си и съставят работеща програма. В прогимназиален етап учениците надграждат придобитите знания и умения по блоково програмиране от предходния етап и се запознават с основните приложения от офис пакета.
Именно поради необходимостта тези базови знания в областта на програмирането да бъдат успешно развити и надградени в прогимназиалния етап на обучение, от учебната 2021/2022 година в образователната система в България се въвежда нов учебен предмет „Компютърно моделиране и информационни технологии“. Чрез него се предвижда да се надгради актуалното към момента учебно съдържание на досега съществуващия учебен предмет „Информационни технологии“ в прогимназията, като се продължи изучаването на тематиката, свързана с компютърното моделиране след 4. клас [1].
За постигането на познавателен интерес ключова роля играе практическото обучение, което предоставя на учениците възможност да прилагат усвоените теоретични знания на практика. Тук влизат разработването на реални проекти и участията в различни състезания.
Възприемането на учебния материал е основополагащо за всички следващи нива на усвояване на знанията. За възприемане, както и за илюстриране на отделните стъпки за реализиране на алгоритмите, могат да бъдат приложени различни видове нагледност. Условно се използва изобразителната нагледност (дидактически материал във вид на чертеж, схема, илюстрация), при която материалите могат да бъдат изработени с помощта на информационните технологии или схематично и илюстративно на ръка.
Би могъл да се използва и метода за словесното описание. Като тук се залага на обяснението основно с думи (предварително добре обмислени и подбрани за възрастта на обучаемите), правят се сравнения с познати елементи от изучен учебен материал и се надграждат усвоените знания.
Следва процеса на разбиране и усвояване на смисъла на предадените нови знания.
При аналитичната дейност разбирането се изразява преди всичко в способността за разделяне на дадена материя на нейните съставните части, за да се разбере и изследва структурата ѝ, както и осъзнаването на зависимостите между отделните компоненти.
При синтетичната дейност разбирането се изразява в осмисляне на значението на отделните части, които съставят цялото, и в осмислянето на техните взаимоотношения. В този случай ученикът трябва да организира добре отделните компоненти и да реализира новия вариант на решението на задачата. [2]
Не на последно място е приложението, където усвоените знания, идеи, методи и принципи реално се използват при решаване на практически задачи и проблемни ситуации.
В процеса на работа биха могли да се задават на учениците няколко варианта на решение на един и същи проблем, от които те да изберат най-ефективното, като аргументират своя избор. Приложението на знанията в различни условия изисква от учениците не само да могат да осмислят извършваните действия, но и да се стремят към тяхното рационализиране.
Използването на интерактивни технологии и методи на преподаване може да направи учебния процес по-интересен и ангажиращ вниманието на учениците. Виртуалната и добавената реалност за визуализиране на сложни концепции представляват голям интерес за учениците. Също така привличат вниманието и интерактивните дъски и софтуери, позволяващи на обучаемите да участват активно в урока. Не на последно място засилват интереса у учениците онлайн платформите за сътрудничество и споделяне на знания, умения и опит, където намират връстници и съмишленици.
Игровите елементи силно спомагат за ангажираността на вниманието, тук се включват създаване на образователни игри и викторини, решаване на кръстословици, буквени решетки, плетеници, въвеждане на системи за награждаване и точки за постижения в процеса на обучението, както на теория, така и на практика.
Включването на най-новите технологии в учебната програма мотивира учениците да учат, да разсъждават и да изследват. Интеграцията и съвременните технологии изучават изкуствения интелект, използват интернет във всяка сфера от живота, киберсигурността и защитата на данни.
Персонализираният подход към обучението помага на всеки ученик да се развива според собственото си темпо и интереси, което включва изготвяне на индивидуални учебни планове, използване на адаптивни обучителни платформи, които са съобразени с нуждите и прогреса на ученика и индивидуални консултации по предмета.
Установяването на връзката с технологичната индустрия може да даде на учениците реалистичен поглед върху възможностите за кариера и професионално развитие. Добро влияние оказват гостувания и лекции от експерти и професионалисти, посещения на институции и предприятия, както и стажантски програми и практики в компании, работещи в областта на информационните технологии или използващи технологиите в работния процес. Посещенията на технологични изложения и конференции променя мирогледа на подрастващите и им помага за тяхното кариерно ориентиране.
Стимулирането на креативността и критичното мислене е важно за успешното решаване на проблеми в информационните технологии. За тази цел помагат задачи за проектно-базирано обучение, които изискват иновативни решения, дискусии и дебати върху актуални проблеми и технологични тенденции, както и поощряване на експериментирането и изследването на нови идеи, проекти и мероприятия по интерес и желание на учениците.
Стимулирането на творческото мислене и иновациите чрез свободата да експериментират и да предлагат нови решения може да увеличи познавателния интерес и да помогне на учениците да развият критичното си мислене за настоящия момент и в бъдеще.
Поставянето на задачи и проекти, които съответстват на личните интереси на учениците, ги мотивира да се задълбочат в учебния материал и да приложат наученото на практика.
Осигуряването на възможности за индивидуално учене, където учениците да работят със свое собствено темпо и по свои интереси, може да повиши мотивацията и удовлетвореността им от учебния процес. Това би могло да се случва в заниманията по интереси или други часове, които са предвидени за упражнение, обобщение, дискусии, дебати и практическа работа.
Създаването на познавателен интерес в обучението по компютърно моделиране и информационни технологии изисква разнообразие от подходи и методи при отлично владеене на учебния материал от страна на обучаващия. Комбинацията от практическо обучение, интерактивни методи, игрови елементи и връзка с индустрията може да направи учебния процес по-ангажиращ, полезен и ефективен. Развитието на персонализирани подходи и стимулирането на креативност и критично мислене допълнително подпомагат учениците да се развиват и да се интересуват от тези динамични и бързо развиващи се области.
Предоставянето на постоянна подкрепа от страна на учителите и конструктивна обратна връзка е важно за поддържане на мотивацията и интереса на учениците. Учителите трябва да бъдат достъпни за въпроси и да поощряват учениците да преодоляват трудностите.
Чрез прилагането на тези подходи, учителите могат да създадат динамична и стимулираща учебна среда, която насърчава познавателния интерес и активното участие на учениците в обучението по компютърно моделиране и информационни технологии.
Когнитивните умения са набор от умствени умения, които се отнасят към начина, по който мозъкът ни се справя с информацията около нас – това включва минали преживявания, какво възприемаме със сетивата си, мислите и начинът ни на разсъждаване.[3]
Това са умения на учениците, а именно набор от умствени способности, от които те се нуждаят, за да изпълнят дадена задача. Важен механизъм за стимулиране на умствените и познавателни способности на учениците в обучението по компютърно моделиране и овладяването на теоретичните и практическите основи по предмета се явява рефлексията.
В научната психологическа и педагогическа литература важно място заема не само процеса разбиране, но и на рефлексията, като се има предвид овладяването на способите на учебните действия и „напълването“ им с личностен смисъл за ученика. Връзката на рефлексията и разбирането е илюстрирана на фигурата по много подходящ начин. Тя изяснява отношението обучение-рефлексия и го онагледява със схематичния модел на фигура 1, където в основата на овладяването е разбирането. Рефлексията е свързана с разбирането и осмислянето, които могат без нея, но тя не може да се реализира без тях, а самата рефлексия е в основата на приложението и овладяването на знания и умения, както и във формирането на рефлексивни способности. [4]
Използвана литература
МОН, Учебни програми по компютърно моделиране и информационни технологии (2020): https://mon.bg/bg;