Характеристика на чирлидинг като двигателна дейност и спорт
Изготвила: Лазарина Илиева
Старши учител по ФВС
Училище: ОУ „Евлоги Георгиев“, гр. Дупница
Резюме
Чирлидингът е динамичен спорт, който комбинира атлетика, акробатика и танци, превръщайки се в изключително интересна и предизвикателна двигателна дейност. От своето начало като подкрепяща дейност на спортни събития, чирлидингът е еволюирал в самостоятелна спортна дисциплина, изискваща висока физическа подготовка, координация и синхронизация. Основните елементи включват акробатични скокове, стънтове и пирамиди, които изискват сила, издръжливост, гъвкавост и прецизност. Важността на екипната работа и синхрона подчертава нуждата от добра комуникация и доверие между участниците. Освен физическите ползи, чирлидингът насърчава самоувереността, социализацията и лидерските умения, правейки го привлекателен за младите хора, които търсят израз на себе си чрез спорт и желаят да развият ценни умения. В тази статия се разглежда характерните особености на този спорт.
Въведение
През последните години, в които ускорено се развиват Информационни и комуникационните технологии (ИКТ) и социалните мрежи драстично се променя живота на хората по света. ИКТ предоставят възможност за достъп до неограничено количество разнообразна информация, което е удобство за учащите. Младите хора все по-дълго се застояват в затворени пространства, общуват и работят във виртуална среда. Това е предимство в живота на човека, но забавеният ритъм на живот, при който той прекарва по-голямата си част от живота в покой е причина за появата на сериозни заболявания. За да се реши проблемът с физическата неактивност, е необходимо да има движение и спорт. Мажоретните танци е едно от средствата, чрез което комплексно може да се въздейства върху физическата дееспособност и психическото състояние на човека.
Мажоретните танци намират различно място като обем и съдържание в часовете по физическо възпитание и спорт в училищата. Тяхното място е повлияно от редица биологични и социални предпоставки, подтикнато от социалните потребности на човека. Те са неразривна част от образователния процес. Богатата гама от танцови движения, елементите и комбинациите, разнообразната ритмичност и тактово разнообразие на този вид танци са достъпни за хора с различна физическа подготовка и здравословно състояние, различна възраст и пол.
История на помпоните
Състезателните или шоу съчетания с помпони са едни от най-популярните и предпочитани хореографии. Могат да бъдат строго спортни, могат да бъдат художествени или развлекателни и се практикуват от най-малка възраст 4+ и от 60+ групи. Този факт позволява и организация на различни състезания и фестивали с различни правилници. През 30 години на миналият век „pom pom“ са били използвани в гимназиите и университетите като декоративен аксесоар в ръцете на момичетата, за да направят демонстрацията по-пъстра. Създадени са от Джим Хазълууд от хартия и представляват тънки ленти стегнати в топка с тънка връвчица. През 1953г. Лорънс Херкимер създава модерните помпони, като основава първата компания за производство на аксесоари за различни видове мажоретни хореографии.
Видове помпони
Те са малки и не толкова „рошави“ и нямат дръжки. Идеални са за изхвърляне високо във въздуха или размяна с друг съотборник по време на танц.
В центъра на помпона има един или два пръстена от пластмаса или ластик. Отлично решение са за танцови хореографии, тъй като не могат да бъдат изпуснати.
Ако в съчетанието има поддръжки, пирамиди и гимнастически упражнения, помпонът трябва да се остави на земята или да се даде на съотборник за времето на упражнението. В този случай по-удобни са помпоните с малка дръжка в средата.
Това са помпони характерни за мажоретките до страничната линия и феновете в публиката. Служат основно за фигури и скандиране в подкрепа на любим отбор. Представляват дълга дръжка, към която са прикрепени много на брой и по-дълги ленти.
Основни признаци за класификация на упражненията
Базова класификация на основните признаци в чирлидинг е визуализирана като факторна структура на съотносимите към всеки признак изисквания, умения и научен подход. За класификация на акробатичните упражнения се дефинират пет основни признака:
Структурни групи упражнения в чирлидинг
1. Индивидуални упражнения
2. Групови упражнения
През учебната 2023/2024 година водих клуб „Мажоретни танци“. В статията по надолу са представени целите, методите и задачи, които са използвани по време на часовете.
Цели:
Методи
1. Методи за възпитание
То представлява разностранно въздействие върху съзнанието, чувството и волята на възпитаниците с цел да се формират от тях положителни качества на личността.
Склонността на учениците да подражават е в основата на този метод. Особено силен е примерът на самият учител.
Този метод предполага учениците да се приучават систематично и непрекъснато в уроците, при използване на средствата на физическо възпитание, към определените черти на поведение.
Заслужената положителна оценка влияе не само на похваления ученик, но и на целия клас. На тази основа се поражда стремеж всеки да се изяви по най-добрия възможен начин.
2. Методи за естетическо възпитание
За постигане на естетическо въздействие учителят следва да проявява непрекъснато взискателност спрямо външният вид на учениците, тяхното облекло. Дa полага грижа за красивото оформяне на обстановката в салона. Този метод е важен и по отношение на външният вид и облекло на самият учител.
Въздействие чрез цялостната организация на учебния процес. За постигане на естетическо въздействие учителят следва да проявява непрекъснато взискателност спрямо външния вид на учениците, тяхното облекло и чистота, да полага грижа за красивото оформяне на обстановката в салона и на спортната площадка. Методът предполага особено голяма взискателност от учителя по отношение на собствения си външен вид и облекло.
Словото на преподавателя, независимо дали е предадено като разказ, беседа, обяснение и др, за да изпълни своето предназначение, следва да притежава емоционална изразителност, ярка образност и естетическа оценка.
За тази цел на учениците в зависимост от възрастта и натрупания двигателен опит се поставят достъпни двигателни задачи за самостоятелно разрешение. Непрекъснато степента на тяхната сложност се повишава, поради което тези задачи изискват от учениците все по-голяма проява на творческата активност. Те имат задачата да събуждат радост, възторг и възхищение от правилно изпълненото упражнение, от високо постижение, от проява на големи волеви усилия в спорта.
За тази цел на учениците в зависимост от възрастта и натрупания двигателен опит се поставят достъпни двигателни задачи за самостоятелно правене. Непрекъснато степента на тяхната сложност се повишава, поради което тези задачи изискват от учениците все по-голяма проява на творческата активност.
Методика на тренировките
Bcяĸa eднa тpeниpoвĸa съдържа тpи чacти (пoдгoтвитeлнa чacт, ocнoвнa чacт и зaĸлючитeлнa чacт). Тpeниpoвĸите са двa пъти ceдмичнo с пoдължитeлнocт до 100 минути в зaвиcимocт oт пocтaвeнитe цeли.
Глaвнaтa цeл e дa ce пoдгoтви opгaнизма зa пpeдcтoящaтa физичecĸa paбoтa. Paзгpявaнeтo е зaдължитeлнo ycлoвиe зa пpoвeждaнe нa ĸaчecтвeнa тpeниpoвĸa. Чpeз тoвa плaвнo въвeждaнe в тpeниpoвĸaтa ce дoпpинacя зa нaмaлявaнe нa тpaвмaтизмa нa oпopнo-двигaтeлния aпapaт нa учениците и ги пoдгoтвя фyнĸциoнaлнo дa пoнecaт нaтoвapвaния в ocнoвнaтa чacт. Зaгpявĸaтa тpябвa дa бъдe пpoвeдeнa пpeцизнo и динaмичнo, защото игpae ĸлючoвa poля зa ycпeшнa peaлизaция нa зaдaчитe в ocнoвнaтa чacт. Haчaлoтo трябва да вĸлючвa xoдoвa и бeгoвa чacт, cлeдвaнa oт oбщo-paзвивaщи yпpaжнeния зa вcичĸи чacти нa тялoтo ĸaтo ce зaпoчвa oт глaвaтa и ce зaгpявa пocлeдoвaтeлнo дo xoдилaтa. Cлeд тoвa ce пpeминaвa ĸъм cпeциaлизиpaнa зaгpявĸa, ĸoятo вĸлючвa гимнacтичecĸи eлeмeнти, цeлящи дa paзвият гъвĸaвocттa и дa пoдoбpят пoзaтa.
Taзи чacт e c гoлямo вpeмeтpaeнe, тъй ĸaтo yпpaжнeниятa, ĸoитo тpябвa дa ce ycвoят ca мнoгoбpoйни cъc cpaвнитeлнo виcoĸa двигaтeлнa и ĸoopдинaциoннa cлoжнocт. Зaнимaниятa в ocнoвнaтa чacт нa тpeниpoвĸaтa ce paзличaвaт. Те включват разучаване и отработване на отделните технически елементи и упражнения. Обpъщa се повече внимaниe нa вpъзĸитe мeждy eлeмeнтитe oт cъчeтaнията. Изпълняват се пo няĸoлĸo цели cъчeтaния.
Bĸлючвa yпpaжнeния зa paзпycĸaнe нa мycĸyлaтypaтa c цeл дa ce пpивeдe opгaнизмa в нopмaлни физиoлoгични гpaници cлeд извъpшeнaтa paбoтa в тpeниpoвĸaтa.
Заключение
Чирлидингът представлява уникална комбинация от атлетика, акробатика и танци, която го прави изключително интересна и предизвикателна спортна дейност. Със своята история и развитие, той е прераснал от подкрепяща дейност на спортни събития в самостоятелна спортна дисциплина, изискваща висока физическа подготовка, координация и синхронизация.
В чирлидинга се акцентира върху комплексност и разнообразие на движенията, които включват акробатични скокове, пируети, стънтове и пирамиди. Тези елементи изискват от участниците не само физическа сила и издръжливост, но и гъвкавост, бързина на реакциите и прецизност. Синхронът и екипната работа са критични за успешното изпълнение на хореографиите, което подчертава важността на комуникация и доверие между съотборниците.
Чирлидингът също така има значително въздействие върху психическото и емоционалното здраве на участниците. Той насърчава самоувереността, социализацията и изграждането на лидерски умения. Стремежът към постигане на съвършенство и участието в състезания мотивира атлетите да се развиват и усъвършенстват непрекъснато.
В заключение, чирлидингът е много повече от визуално привлекателен спорт. Той е изискваща и комплексна двигателна дейност, която съчетава физическа активност, артистичност и екипна работа. Тази уникална комбинация го прави привлекателен за много млади хора, които търсят начин да изразят себе си чрез спорт и да развият множество ценни умения, както на терена, така и извън него.
Литература