ДИДАКТИЧЕСКА ТЕХНОЛОГИЯ ПО Гражданското образование в ДЕТСКАТА ГРАДИНА /теоретична насоченост/
Мариaна Георгиева Василева– обучение за придобиване на I ПКС, 8460
Входящ номер 053161 в ДИУУ;
Директор на детска градина „Детелина“, село Паталеница, община Пазарджик
Резюме: Гражданското образование е специфичен вид образование. Неговото призвание е да развива индивида и да дава обосновани отговори на въпросите за мястото и ролята на човека в обществото, за неговите права, свободи и отговорности като гражданин на определена държава и общество, като член на определена политическа и социална общност.
Днес повече от всякога образователната ни система е изправена пред новите изисквания и предизвикателства на демократичното общество и необходимостта от изграждане на гражданска култура у децата.
Във връзка с тези изисквания е важно да насочим вниманието си към развиване модели на поведение на децата да живеят заедно, което по-конкретно се изразява в следните умения:
– да решават реални проблеми;
– да поемат отговорности;
– да осъзнават значението на нормите като регулатор на обществото;
– да създават справедливи правила за съвместен живот;
– да осъществяват сътрудничество.
Конвенцията на ООН за правата на детето предоставя една одобрена от международната общност система от минимум необходими за доброто съществуване на детето стандарти, на които всяко дете има право.
Динамичните промени, настъпили в последното десетилетие, европеизацията на обществото, „отварянето“ към света са причина все по-често да се говори за социализация. Считам, че новите условия предполагат различни от досегашните подходи към социализация на детето, тъй като то е свидетел и потърпевш от кризата у нас.
Темата „Гражданското образование в детската градина“, ме вълнува, защото съм уверена, че учители, директори и семейството – като уникална възпитателна среда, детската градина – като специфичен възпитателен феномен, и обществото – като природно и социално обкръжение, не трябва да се противопоставят, а чрез равнопоставеност, взаимодействие и сътрудничество да спомагат за личностно социално развитие на детето. Съвременното българско образование е призвано да подготви младото поколение за свят, в който човечеството като цяло и отделният индивид ще живеят по законите на взаимното хармонично вписване в цялото, изградено върху вътрешната взаимозависимост.
От образованието се очаква не само да дава знания, нужни за живота, но и да формира стремежи, амбиции и ценностни нагласи, изграждащи детето като гражданин в демократичното общество и в личния му живот. Възпитателните въздействия да осигуряват самоизява на индивидуалните му способности, неговото собствено човешко достойнство и толерантност към другите хора. Постигането на висока социална ефективност на учебно-възпитателния процес в предучилищна възраст изисква добро взаимодействие между детска градина, училище, семейство и общество, осъществявайки се на различни равнища, но с общ акцент – гражданско образование и възпитание. В детската градина гражданското образование е насочено към усвояване на екологични, културни, исторически, социални знания, формиране на чувство за национална идентичност, умения за общуване, толерантно отношение към индивидуалните и културните различия на другите, проява на грижи , откриване и култивиране на собственото Аз.
Като директор на ДГ „Детелина“ с Паталеница, създадох Програма по гражданско образование, за учебната 2023/2024 година, с която на констатиращ и контролен етап, искам да докажа своята хипотеза, а именно Авторската програма по гражданско образование на ДГ „Детелина“ с. Паталеница, подпомага и развива обществените и граждански компетентности на детето в детската градина, защото създаването на благоприятна и подкрепяща среда както в детската градина, така и у дома, е ключът към успешното прилагане на гражданското образование и изграждането на бъдещи отговорни и активни граждани.
Ключови думи: детска градина, гражданско образование, права на детето, умения, знания, умения, възпитание, предучилищно образование, авторска програма, учебно-възпитателния процес.
Гражданското образование в широк смисъл обхваща кръг от проблеми, свързани с формирането на личността на гражданина. В тесен смисъл се разбира главно като образование за правата на човека и се свързва с политико-правните аспекти в подготовката на бъдещите граждани, които съставляват ядрото на гражданското образование.
Тезаурус или основни изследователски понятия. Тук под формата на семпъл, но ясен и еднозначен „речник” съм определила границите и съдържанието на основните понятия, с които съм оперирала в своето описание:
Програмната система е цялостна концепция за развитието на детето с подходи и форми на педагогическо взаимодействие, подчинени на обща цел. Тя е концепция за реализиране на Държавния образователен стандарт за предучилищното образование и определя принципите, подходите, методите и организационните форми на педагогическото взаимодействие в детската градина.
Иновативната програмна система в детската градина играе ключова роля в подобряването на учебния процес и управлението на образователните институции. Тя може да предложи различни функционалности, които улесняват работата на персонала и подобряват преживяването на децата. Предлага цялостно решение за управление на детски градини, включително управление на присъствия, фактуриране, комуникация с родители и др. Фокусира се върху комуникацията с родители и предлага функции като дигитални дневници, споделяне на снимки и видеа, и проследяване на развитието на децата.
Използването на иновативни програмни системи в детските градини не само улеснява работата на учителите и администрацията, но и обогатява учебния процес и подобрява комуникацията с родителите.
Механизъм на взаимодействие между участниците в предучилищно образование:
Сътрудничество и взаимодействие с родителите. Сътрудничество със семейство.
Родителите са първите и най-влиятелни педагози за малките деца и най-влиятелните хора в живота им. Те имат най-пряка отговорност и участие при подготовката за училище.
Родителите са участници и партньори в системата на предучилищното образование, заедно с децата, учителите, директорите и другите педагогически специалисти.
Цели за съвместно сътрудничество между педагози от детската градина и родители:
1.Повишаване на доверието в образователната система.
2.Активно участие на родителите за успешна адаптация и социализация на детето, както и в образованието на техните деца за подкрепа на личностното развитие на децата.
3.Създаване на условия за ранно детско развитие и подготовката на децата за училище.
4.Разбиране, подкрепа и споделена отговорност между детската градина и семейството, формиране на положително отношение към училището и мотивация за учене.
5.Съвместна работа за разбиране на ученето като ценност.
6.Разпределяне на правата, задълженията и отговорностите между детската градина и семейството за постигане на стратегическите цели и приоритетите на политиката за учене през целия живот
Позитивното семейно възпитание – е свързано с грижи за благополучието на децата и общуване, които им дават възможност да постигат най-добри резултати в отношенията в семейството, в детската градина и училището, с приятелите в обществото.
Позитивно възпитание предполага родителите да развиват способностите на детето чрез признание, ориентиране в света и определяне на рамки, в които то се чувства сигурно и може да се развива в пълна степен.
Реализирането на „педагогическо образование на родителите” провокира инициативност в сътрудничеството между педагогическия екип и семейството. Педагогическото образование предполага запознаване на родителите с ефективни методи и средства за възпитателно влияние чрез провокиране и оптимизация на техните житейско-възпитателни ориентири. То подпомага усвояването на позитивни модели на родителско поведение; осмисляне и осъзнаване конкретните възпитателни ситуации и начините за разрешаването им; изграждане достойнство, комфорт и увереност в себе си като възпитатели. Педагогическото образование на родителите е свързано както с традиционни форми за сътрудничество със семейството /поддържане на постоянна връзка, родителски срещи/, така и с неформални интерактивни стратегии и технологии /социално-педагогически тренинг за оптимизация на житейско-педагогическата култура на семейството/.
Обща и допълнителна подкрепа на личностното развитие на децата -екипът за подкрепа за личностно развитие работи съвместно с родителите – чл.176. ал.5 от ЗПУО.
Работата в сътрудничество и партньорство между педагози и родители е основата, върху която се създават конкретните практики и опит за печелене на широка обществена подкрепа на детската градина като институция.
Стратегията за развитие – определя актуалните цели за петгодишен период от развитието на детската градина, начините за реализирането и , както и очакваните резултати. Тя се основава на принципите и насоките от Закона за предучилищното и училищното образование /ЗПУО/, Наредбите и държавните образователни стандарти с системата на предучилищното и училищното образование, приоритетите на МОН, стратегията на Община Пазарджик за развитието на образованието, както и на спецификата на детската градина. Идеята на стратегията е чрез реализиране на система от управленски, административни и педагогически действия, залегнали в нея и съобразени с традициите, социално-икономическите условия и съвременните образователни идеи, да доведе до утвърждаване на авторитета на детското заведение като институция, отговаряща на потребностите на обществото и европейските образователни стандарти. Стратегията се опира на съвкупността от взаимосвързаните мисия, визия, ценности, стратегически и оперативни цели, план и дейности.
ЛИТЕРАТУРА
Борисова, С., Гражданското образование в началното училище и новата учебна документация. (2017 г.)
ЗАКОН за предучилищното и училищното образование Обн. ДВ. бр.79 от 13 Октомври 2015г., изм. и доп. ДВ. бр.27 от 29 Март 2024 г.
Конвенция за правата на детето Приета от ОС на ООН на 20.11.1989 г.
Минчева-Ризова, М. Гражданско образование в детската градина. За квалификационните нужди на педагогически кадри в областта на предучилищното възпитание ДИКПО-Варна
Легурска М., Сн.Янакиева. Формиране на елементи на гражданска култура у 3-7 годишни деца. – В: В.Търново]