Технологичен модел базиран на футболната игра и приложен в
гимназиален етап
Мария Петрова Транкова
Учител по ФВС ПГТ,,Д-р Асен Златаров,,
Гр. Пловдив
Резюме:
Най-често задачата свързана с изграждането на професионални футболисти чрез специализирана многогодишна подготовка е отдадена на компетентността на клубовете и по-точно на техните детско-юношески школи и академии. При този процес на селекциониране на деца, юноши и младежи в значителна степен влияе общата зрелост на страните в обществото . Остарялата методика и скучните упражнения не съумяват да се преборят с изкушенията, които привличат младото поколение и го отдалечават от масовия спорт (Игнатова, 2023). Това възпрепятства и изграждането на една широка двигателна основа у децата, на която те би трябвало да издигнат един висок връх на спортното майсторство (Ignatova & Iliev, 2023).
Ключови думи: спортно майсторство, футболна игра, гимназиален етап.
Въведение
Оптимизирането на училищните програми за физическо възпитание и допълнителната мотивация на учителите или специално привлечени инструктори и треньори, както и финансовата мотивация на тази дейност може успешно да реализира нови форми за популяризиране на заниманията с футбол от страна на учениците. Обучението по Физическо възпитание и спорт в училище в страните от Европейския съюз играе ключова роля за физическото развитие на децата и юношите (Ignаtоvа, 2018; 2021; 2023; 2023а).
По време на своето детство и юношество човек изгражда предпочитания към спортни занимания в свободното си време, които продължават чак до старини. В съвременното общество, особено в младежката среда, се наблюдава увеличаващата се липса на морални ценности като толерантност, колективен дух и възприемане на правила и норми. Времетраенето на един футболен мач е 90 минути в две полувремена по 45 минути и почивка между тях от 15 минути. Играта се ръководи от един главен и двама помощниксъдии(в някои турнири и първенства и още двама помощници зад вратите), като целта е при спазване на състезателните правила да се отбележи гол повече от противника и да се спечели победата.
Една от важните особености на футболната игра е, че се играе на терен с размери: дължина 90- 120 метра; ширина 45-90 метра и от двата отбора с по 11 футболисти. Голямото пространство и големия брой състезатели правят играта изключително интересна, създават се практически безброй игрови ситуации. Разностранното въздействие на футболната игра и естествените условия, при които тя се практикува, лесно достъпните правила, голямата емоционалност и зрелищност определят нейното социално и обществено значение.
Методика
Водеща идея за създаването на този технологичен модел базиран на футболната игра в гимназиален етап е да докажем, че чрез включването на ученици в допълнителни занимания по футбол в извънурочните занимания по интереси в училище, постигаме подобряване на физическата им активност, чрез внедряването на подходящ модел на специализирана методика, съобразен с всички конкретни фактори, определящи обучението по футбол. Няма да спорим коя от спортните игри е по интересна или по атрактивна. Но футбола се отличава по динамизъм и борбеност, носещ в себе си голям емоционален заряд. Това го прави любим спорт на милиони хора от всички континенти. Той привлича интереса на големи групи хора и най вече на учениците. Съвременната футболна игра се характеризира със скоростна техника, в бързо променящата се ситуация на футболното игрище. Ударите и подаването на топката се извършва при големи скорости и в сложни комбинации с други елементи на играта и в условията на плътно противодействие. Решаващо е топката да отиде най -бързо и най-точно до своевременно освободилия се футболист в най – изгодна позиция, който трябва да завърши успешно атаката. Значението на воденето и изнасянето на топката в условията на активизацията в защита нараства много в съвременния футбол. Точно поради всички тези изброени причини се налага въвеждането на специализирана методика за обучение по футбол още от най-ранна детска възраст, за да може да се отговори на високите изисквания на съвременната футболна игра и да се развият физическите и технико –тактическите качества на учениците занимаващи се с футбол.
Цел на изследването
Основната цел на изследването е насочена към оптимизиране на извънурочните форми за специализирана подготовка по футбол на ученици от 7до 10 годишна възраст в рамките на училищното физическо възпитание. Така формулираната цел изисква решаването на следните основни задачи:
Задачи на изследването:
Провеждане на първоначален подбор сред 5- 16 годишните ученици, с оглед привличането им към експерименталните специализирани групи.
Първоначално спортно-педагогическо тестиране за оценка на изходното равнище на
двигателните им способности .
Провеждане на практическа експериментална дейност насочена към техническото им обучение и усъвършенстване.
Спортно-педагогическа оценка на равнището на двигателните и техническите им
способности в края на експерименталния период.
Методика на изследването
За решаване на поставените цели и задачи бяха използвани следните методи:
1. Анализ на литературни източници, както следва:
– За проучване проблемите, свързани с практикуването на футболната игра сред учащите се, резултатите от системни занимания и методически указания бяха проучени голям набор литературни източници;
– Специалната педагогическа и методическа литература, издадена у нас и в чужбина послужи за създаване на оптимизирана методика по футбол в учебния процес по физическо възпитание;
– Проучени са редица правителствени решения във връзка с футбола в България, както и
учебната и нормативната документация на МОН.
2. Експериментално изследване
Изследването бе проведено системно и целенасочено .
Обект на наблюдение бяха моделното съдържание на методическата разработка на уроците по футбол, овладяването на основните упражнения от техниката на футболната игра, активността на учениците в урочната работа, организацията и мястото на провеждане на уроците по футбол, периодът на провеждане, в каква степен учебният процес допринася футболната игра да намери място в извънурочни форми на занимания .
3. Педагогически експеримент
Проведе се с разработено моделно съдържание на уроци по футбол в продължение на 30 урочни занимания с ученици от 8-ми и 9-ти клас – експериментална и контролна група.
4. Тестиране
При подбора на тестовете са поставени изисквания, които да задоволяват в определена степен спецификата на двигателната дейност от футболната игра. От друга страна сме направили опит да разкрием в определена степен комплексността между нивото на развитие на определено двигателно качество като фактор при изпълнение на определена техника на упражнението .
За установяване влиянието на урочната работа по физическо възпитание със средствата на футбола за развиване на двигателните способности използуваме следните тестове:
– Бягане от висок старт на разстояние 20 м;
– Бягане от висок старт на разстояние 60 м;
– Учениците пробягват разстоянието от 60 м по двойки като едновременно се
измерва и постижението на 20 м с точност до 0,1 сек.
– Бягане с дриблиране на топката на разстояние от 20 м. По време на бягането изследваният трябва да направи не по -малко от 3 докосвания до топката. Измерва се времето от стартирането с удар по неподвижна топка, поставена на стартовата линия, до преминаване на тялото зад финалната линия;
– Удар по неподвижна топка с десен крак от място на далечина;
– Удар по неподвижна топка с ляв крак от място на далечина. Отчита се разстоянието на летеж от началната точка до точката на падане на земята с точност до 1 см.
– Кълбо напред ставане с удар по неподвижна топка поставена на 3 м от стартовата линия. След сигнал ученикът изпълнява кълбо напред, бързо се изправя и нанася удар по топката. Засича се времето от сигнала до момента на удара по топката с точност до 0,1 сек.;
На същото разстояние от седеж с гръб към топката, изправяне, обръщане, бързо придвижване и удар по топката. Измерва се времето от сигнала до удара по топката с точност до 0,1 сек.;
Жонглиране с крак. Ученикът държи топката с ръце, подхвърля я на единия крак и започва да жонглира. Отчита се максималния брой направени крачета;
Жонглиране с глава. Включва подхвърляне на топката над главата и стремеж да се изпълнят максимален брой удари без топката да пада на земята. Отчита се броя на ударите;
Комплексно упражнение. Включва подхвърляне на топката над главата, удар с главата по топката напред, достигане на топката и водене между четири стойки стоящи на 1 м една от друга, като първата е поставена на 20 м от старта. Цялото упражнение се изпълнява на разстояние 30 м. Отчита се времето от сигнала на старта до спиране на топката зад финала.
5. Математико-статиcтически методи за обработка и анализ на данните .
Получените количествени данни от изпълнението на планираните тестове бяха подложени на математико-статистическа обработка с извеждане на показателите чрез вариационния анализ . Достоверността на получените разлики е оценявана чрез извеждане на Т-критерия на Стюдънт за гаранционна вероятност на достоверността сме приели ниво на значимост Рt ≥95% (L = 0,05). За онагледяване на автентичните данни използвахме таблично представяне и фигури.
Работна хипотеза
Предполагаме, че ако се апробира иновативен технологичен модел базиран на футболната игра и приложен в гимназиален етап в извън урочните форми по футбол на 30 ученика от 8-ми и 9-ти клас от ПГТ,,Д-р Асен Златаров,, – гр. Пловдив, то технологичния модел може успешно да служи като предпоставка за ефективен подбор и оперативна селекция на ученици с особено предразположение и комплексна надареност към занимания с футбол.
На първо място, следствие приложението на специализирания технологичен модел за обучение по футбол в извънурочни форми очакваме да докажем, че при извънурочни форми на обучение и двуциклична годишна периодизация на планирани занимания, величината на регистрираните приръсти в развитието на двигателните качества и техническите способности е съществена. Следователно недостатъчният обем по физическо възпитание в основната училищна програма може да се допълва и компенсира чрез извън -урочни форми на обучение.
Математико-статистически методи приложени в изследването
Очакваме чрез приложение на математико -статистическия метод Т-критерий на Стюдънт, за оценка на произхода на прирастите да докаже, че регистрираните положителни разлики при тестовите резултати се дължат преди всичко на целенасоченото тренировъчно въздействие само в допустимо малка степен на случайни фактори (естествени темпове на възрастовото развитие – онтогенетичен фактор, както начин на живот и точност на измерванията).
Учебна програма на технологичния модел
Програма за обучение по футбол с ученици от гимназиален етап
Таблица 1. Учебен план
|
I срок |
II срок |
Теория |
1 |
1 |
Практика |
3 |
3 |
1. Физическа подготовка |
5 |
10 |
2. Технико-тактическа подготовка |
20 |
13 |
3. Игрова подготовка |
5 |
9 |
4. Контролни нормативи |
1 |
1 |
Общо занятия: |
32 |
34 |
Общо: |
67 71 |
Съдържание на учебния материал
Теория
1. Основи на футболната техника и тактика: Понятие за техника и тактика, анализ на техническите елементи и грешки при изпълнението им, взаимозависимост между техниката, тактиката и физическата подготовка.
2. Физиологически особености на футбола: Играта като средство за повишаване физическата дееспособност на учениците, формиране на двигателни навици.
3. Системи за игра: Преглед на развитието на играта чрез установяване различни постройки и стилове на игра.
4. Правилознание:
Значение на правилата за развитието на играта.
Забалежка: Теорията се провежда на всеки първи урок на новия
срок, както и в самите занимания като кратки беседи.
Практика
1. Физическа подготовка – прилагат се упражнения за развитие на физическите качества: сила, бързина, издържливост, ловкост, гъвкавост и отскокливост със средствата на основната гимнастика, лека атлетика, спортни игри и щафети, специфични за футболната игра. Упражнения от други видове спорт за обогатяване двигателната култура на учениците и усъвършенстване на всестранната им физическа подготовка.
2. Техническа подготовка – удари по топката с крак /прав -вътрешен удар, прав, вътрешен/. Спиране на топката /с вътрешната част на ходилото, със стъпалото, с горната част на ходилото, с гърди, с бедро/. Водене на топката /с горната, външната и вътрешната част на ходилото/. Отнемане на топката.
3. Тактическа подготовка – Индивидуални тактически действия /откриване и покриване, отнемане на топката, водене на топката и преминаване на противник/.
4. Колективни тактически действия – тактически действия в защита и нападение, взаимодействие между играчите .
5. Игрова подготовка – изразява се в двустранни игри с поставяне на определени условия в зависимост от целта, която се преследва в даден урок.
6. Учебни игри – провеждат се във всеки час с преобладаващо използване на заучените елементи .
Литература:
Ignаtоvа, D., (2018). The effects of swimming on preschool children with spinal
abnormalities, 17th International Balkan Society for Pedagogy and Education
/BASOPED/ Conference „Traditions and innovations in the education of the Balkan countries“, ISBN 978-954-326-370-7,pp. 207-212, Sofia.
Ignatova, D., (2021). Specificity of the motor potential for achieving Scholar
Wellness, Trakia Journal of Sciences, Vol. 19, Suppl. 1, pp 867-873, ISSN 1313-3551
(online), Trakia University doi:10.15547/tjs.2021.s.01.136, Available online at:
Игнатова, Д., (2023). Уелнес култура – основа за формиране на двигателни умения и повишаване на емоционалната интелигентност, Рекреативна &
Wellness Индустрия и Нишов Туризъм, – Международно научно списание за
иновации, e-ISSN: 2603-493X, T.5, бр. 1 2023, стр. 35 – 40, Сайт:
https://scjournalbg.globalwaterhealth.org/wp–
content/uploads/2024/02/Sc J BG_V.5_Innov_Recr_Iss 2 2023.pdf
Ignatova, D. & Iliev, A. (2023). Current methods and models combining nutritional
regimes with motor activity, Recreation, Wellness Industry and Niche Tourism,
International Scientific Journal for Smart Innovations, ISSN: 2603-4921, 05 (1-2), pp. 08- 14,https://scjournal.globalwaterhealth.org/wp– content/uploads/2024/02/2.IGNATOVA_ILIEV_p.7-13_2023.pdf
Ignatova, D., (2023).Motor activity based on learning – contemporary trends in school wellness, Smart Inovattions in Recreative & Wellness Industry and Niche Tourisum – Scientific Journal, Vol. 5 Issue 1-2, ISSN: 2603-493X , eISSN: 2603-4921(online), page 22-26, Sofia. Available online at: https://scjournal.globalwaterhealth.org/wp– content/uploads/2024/02/4.%E2%80%8CIGNATOVA__p.22-26-_V.5-Is.-1- 2_2023.pdf
Ignatova, D., (2023а). Affirming wellness culture through innovative methodology related to Blaze-pod trainer system, Bulgarian Educational Journal,Strategies for policy in science and education www.azbuki.bg, www.azbuki.eu, ISSN 1310 – 0270 (Print),
ISSN 1314 – 8575 (Online), Volume 31, Number 2,pp. 212-225, Sofia.
https://doi.org/10.53656/str2023-2-7-aff