Анализи от приложението на иновативен технологичен модел базирана на
футболната игра в гимназиален етап
Мария Петрова Транкова
Учител по ФВС
ПГТ,,Д-р Асен Златаров,,
Гр. Пловдив
Резюме:
В хода на проведеното експериментално изследване се оперира с количествени показатели. Тяхното точно измерване трябва да се съчетае и с подходяща статистическа обработка. В работата си използвахме основните статистически параметри на вариационен анализ . Чрез него се получава информация за изменчивостта в наблюдаваните явления (Игнатова, 2023; Ignatova, Iliev, 2023).
Ключови думи: математико-статистически анализи, приложение на иновативен
технологичен модел, футболната игра, гимназиален етап.
Въведение
Показателите, които се използват описват различните страни на изследваната извадка и носят богата информация за тях (Ignаtоvа, 2018; 2021; 2023; 2023а). Използват се следните формули:
Е . Х1
Х = ––––- , където
n
Х – средна аритмитична величина
Е – сума
Х1 – резултат на всеки изследван
n – брой изследвани ученици
d = Х1 – Х2
D е разликата между средните стойности Х1 и Х2
Признаците даващи информация за характера на всички отделни събития се наричат алтернативни, а методът чрез който се обработват и интерпретират
алтернативен анализ .
– Размах – R – Разликата между най-голямата и най-малката стойност на изследвания признак. R = X max – X min
Коефициентът на рангова корелация на Спирман има голямо приложение, тъй като там спортния резултат е рангово скалиран. Стойността на коефициента се изчислява по формулата, където:
d – разлика в ранговите номера по Х и Y; n – обем на извадката:
Когато R=0, няма линейна връзка между променливите, т.е няма никаква корелация. Когато R=1 или R=- 1, имаме перфектна линейна връзка между двете променливи. Това означава, че диаграмата в тези случаи ще бъде права линия. Знакът пред R показва посоката на зависимостта между двете променливи. Когато R е с положителен знак има права зависимост между двете променливи. При нарастване на X, нараства и Y. Когато знакът е отрицателен, има обратна зависимост. С нарастване на X, намалява Y. Интерпретацията, относно тълкуването на коефициента на корелация
направих по следната скала:
0 < R < 0,3 – слаба корелация
0,3 < R < 0,5 – умерена корелация
0,5 < R < 0,7 – значителна корелация
0,7 < R < 0,9 – висока корелация
0,9 < R < 1 – много висока корелация
Методика – дискусия
Описание на педагогическия експеримент, организация на експерименталната работа
и анализ на получените емпирични данни.
В експерименталното изследва бяха обхванати 30 ученика от 8-ми и 9-ти клас на
ПГТ,,Д-р Асен Златаров,, – гр. Пловдив .
Етапи на изследването:
Математико-статистически анализи
В продължение на една година се проведе педагогически експеримент с разработено съдържание и методика за обучение по футбол в извънурочни форми по физическо възпитание на ученици от 8-ми и 9-ти клас. За регистриране количествените изменения на постиженията на учениците по наблюдаваните от нас признаци получихме данни за състоянието им в началото и в края на експеримента. Събраният фактически материал анализирахме по отношение настъпилите изменения във величините, на разликите между стойностите на постиженията по класове в експерименталната и контролна група. Тази информация е изложена в Таб .1 за 8-ми клас и Таб. 2 за 9-ти клас .
Таблица 1. Резултати от педагогическия експеримент – 8-ми клас
20 м. гладко бягане |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст – % |
t |
P(t) |
Експериментална |
4,30 |
3,98 |
-0,33 |
-7,55 |
2,09 |
93,34 |
Контролна |
4,12 |
4,38 |
0,27 |
6,50 |
4,18 |
99,85 |
60 м. гладко бягане |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
10,66 |
10,36 |
-0,30 |
-2,78 |
1,86 |
90,35 |
Контролна |
10,69 |
10,92 |
0,23 |
2,13 |
1,31 |
78,41 |
Дрибъл 20 м. |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
5,58 |
5,11 |
-0,47 |
-9,17 |
6,86 |
99,99 |
Контролна |
5,19 |
5,53 |
0,34 |
6,14 |
2,30 |
95,77 |
Сила на удара с д. крак |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
8,67 |
13,85 |
5,18 |
37,42 |
38,51 |
100,00 |
Контролна |
9,65 |
9,51 |
-0,14 |
– 1,51 |
0,56 |
41,35 |
Сила на удара с ляв крак |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
6,46 |
9,17 |
2,72 |
29,60 |
15,04 |
100,00 |
Контролна |
7,29 |
7,02 |
-0,27 |
-3,90 |
0,63 |
45,58 |
Удар след изп. на кълбо |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
2,71 |
2,49 |
-0,22 |
-8,80 |
2,09 |
93,43 |
Контролна |
2,60 |
2,72 |
0,12 |
4,53 |
0,87 |
59,72 |
Удар след седеж |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
2,34 |
2,06 |
-0,27 |
– 13,23 |
5,73 |
99,97 |
Контролна |
2,48 |
2,49 |
0,01 |
0,50 |
0,39 |
29,81 |
Жонглиране с крак |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
3,50 |
7,60 |
4,10 |
53,95 |
8,13 |
100,00 |
Контролна |
3,67 |
3,50 |
-0,17 |
-4,76 |
0,62 |
44,95 |
Жонглиране с глава |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
2,40 |
5,40 |
3,00 |
55,56 |
11,62 |
100,00 |
Контролна |
2,33 |
2,50 |
0,17 |
6,67 |
0,62 |
44,95 |
Слалом поединично |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
17,07 |
13,87 |
-3,20 |
– 18,73 |
13,39 |
100,00 |
Контролна |
16,89 |
17,13 |
0,24 |
1,45 |
1,73 |
88,89 |
След проведеният експеримент картината се променя. При момчетата от експериментална група величината на постиженията по теста бягане 20 м намалява, което говори за настъпило подобрение (0,3 сек.) в резултат на заниманията по футбол (фигура 1).
Фигура 1. 20 м.гладко бягане
При момчетата от контролната група (занимаващи се с друго учебно съдържание) постижението се влошава. Подобно е състоянието и на теста бягане 60 м, където постижението на момчетата от контролната група отново показват тенденция за
увеличаване на времето за пробягване на дистанцията (Фигура 2).
Фигура 2. Гладко бяване 60 м.
Анализът на теста дрибъл 20 м . разкрива две страни от възможностите на учениците. На първо място той ни показва скоростните възможности на придвижване на учениците и на второ място техническото умение да се борави бързо с топката. Сравнителният анализ на данните при момчетата от експерименталната група показва, че наред с подобряване на бягането на 20 м . се е подобрило и умението в дрибъл, което е довело до увеличаване на разликата след експеримента (Р(t)=99,99%). Този резултат съвсем убедително разкрива, че овладяването на умението във воденето на топката в резултат на обучението по футбол довежда до подобряване на постижението в дрибъла. Липсата на подобно обучение, не позволява на контролната група да постигне положителни резултати (Фигура 3).
Фигура 3. Дрибъл на 20 м.
Анализът на резултатите в началото на експеримента на учениците от 9-ти клас, показва превъзходство на контролната група по 7 показателя, срещу 3 от тези на
експерименталната (Таблица 2).
Таблица 2. Резултати от педагогическия експеримент – 9-ти клас
20 м. гладко бягане |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
4,13 |
3,86 |
-0,27 |
-6,46 |
2,11 |
94,37 |
Контролна |
4,00 |
4,32 |
0,33 |
8,18 |
4,39 |
99,91 |
60 м. гладко бягане |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
10,56 |
10,15 |
-0,41 |
-3,84 |
3,22 |
99,27 |
Контролна |
10,46 |
10,67 |
0,21 |
2,04 |
1,75 |
89,47 |
Дрибъл 20 м. |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
4,94 |
4,56 |
-0,38 |
-8,38 |
4,80 |
99,96 |
Контролна |
4,82 |
5,34 |
0,52 |
9,70 |
5,45 |
99,99 |
Сила на удара с д. крак |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
14,38 |
18,62 |
4,25 |
22,80 |
9,32 |
100,00 |
Контролна |
12,42 |
12,42 |
0,00 |
0,01 |
0,01 |
0,40 |
Сила на удара с ляв крак |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
8,73 |
11,90 |
3,16 |
26,57 |
21,83 |
100,00 |
Контролна |
9,35 |
9,34 |
-0,01 |
-0,13 |
0,16 |
12,68 |
Удар след кълбо |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
2,55 |
2,13 |
-0,42 |
– 19,62 |
3,51 |
99,57 |
Контролна |
2,51 |
2,61 |
0,10 |
3,66 |
1,27 |
77,23 |
Удар след седеж |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
2,49 |
2,14 |
-0,35 |
– 16,59 |
5,47 |
99,99 |
Контролна |
2,20 |
2,41 |
-0,21 |
8,66 |
3,23 |
99,28 |
Жонглиране с крак |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
3,77 |
8,92 |
5,15 |
57,76 |
8,63 |
100,00 |
Контролна |
3,46 |
3,23 |
-0,23 |
-7,14 |
0,90 |
61,30 |
Жонглнране с глава |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
2,46 |
4,85 |
2,38 |
49,21 |
8,95 |
100,00 |
Контролна |
2,15 |
3,08 |
0,92 |
30,00 |
3,86 |
99,77 |
Слалом поединично |
I изследване |
II изследване |
Прираст |
Прираст % |
t |
Р(t) |
Експериментална |
16,83 |
13,59 |
-3,23 |
– 19,22 |
15,73 |
100,00 |
Контролна |
16,64 |
16,73 |
0,09 |
0,53 |
1,25 |
76,64 |
Данните от първия тест 20 м гладко бягане ни показват повишаване на резултата при експерименталната група, като прираста е близо 3 сек. Докато при контролната група резултата се влошава (Фигура 4).
Фигура 4. 20 м. гладко бягане
По наше мнение по-добрият резултат се дължи на целенасочената дейност в обучението по футбол в часовете по физическо възпитание, в правилно подбраните методи и средства. Отрицателната разлика в постижението на контролната група (0,3 сек.) и високата гаранционна вероятност (Р(t)=99,99%) ни дава основание да считаме различията за закономерни като резултат от друга дейност в часовете, неадекватна на футболната игра. Аналогична е картината и на резултатите от теста 60 м гладко бягане, където експерименталната група чувствително подобрява постиженията си с 0,4 сек ., като гаранционната вероятност е (Р(t)=99,27%). Контролната група отново показва тенденция към увеличаване времетраенето на своя резултат (0,2 сек.) (Фигура 5).
Фигура 5. Гладко бягане 60 м.
Анализирайки резултатите от теста Дрибъл 20 м, който ни дава представа за скоростните и технически възможности на учениците, ние констатираме превъзходство на учениците от експерименталната група в развитието, както на бързината, така и на усвоената техника на водене на топката, постигнати в обучението по футбол. Считаме, че техниката играе съществена роля за изменение на резултата с близо 0,4 сек ., като това се потвърждава от високия процент на достоверност (Р(t)=99,96%) (Таблица2).
При контролната група се наблюдава понижение на резултата, като постижението им се е увеличило с близо 0,1 сек. (Фигура 6).
Фигура 6. Дрибъл 20 м.
Доказване на изследователската хипотеза
След направените изчисления и проверка с инструментите на Excel, се получава, че t temp = 3,41. Сравнява се с tα = 2,07 и се вижда, че temp > tα. Основавайки се на направения математико-статистически анализ и следствие на доказаната работна хипотеза, всичко това ни дава основание да се отхвърли нулевата хипотеза и докаже алтернативната, че ако се апробира иновативен технологичен модел базиран на футболната игра, приложен в гимназиален етап в извън урочните форми по футбол в ПГТ,,Д-р Асен Златаров,, – гр. Пловдив, успешно служещ като предпоставка за ефективен подбор и оперативна селекция на ученици с особено предразположение и комплексна надареност към занимания с футбол в гимназиален етап, то се повишава
ефективността от учебния процес, улеснявайки работата на преподавателя.
Изводи и препоръки
Поставените цел и задачи на изследването и резултатите от тях, ни дават основание
да направим следните изводи и препоръки:
И още: играта наред с ученето продължава да е основна дейност за учениците от начална и прогимназиална възраст, защото запазва голямото си влияние върху потребностно-мотивационната им сфера;
Предлагаме още в тази насока да бъде приравнен броя на уроците (часовете) по футбол с уроците (часовете) на останалите спортни игри, залегнали в учебната програма по физическо възпитание;
Позволяваме си да препоръчаме учителите по физическо възпитание, преподаващи в 8-ми и 9-ти клас, да заделят минимум по 30 часа от общото количество часове за урочни занимания с преимуществено съдържание и средства от футболната игра.
Иновативният технологичен модел , базиран на футболната игра и приложен в гимназиален етап в извън урочни форми по футбол на 30 ученика от ПГТ,,Д-р Асен Златаров,, – гр. Пловдив има практико-приложен характер .
Литература:
Ignаtоvа, D., (2018). The effects of swimming on preschool children with spinal
abnormalities, 17th International Balkan Society for Pedagogy and Education
/BASOPED/ Conference „Traditions and innovations in the education of the Balkan countries“, ISBN 978-954-326-370-7,pp. 207-212, Sofia.
Ignatova, D., (2021). Specificity of the motor potential for achieving Scholar
Wellness, Trakia Journal of Sciences, Vol. 19, Suppl. 1, pp 867-873, ISSN 1313-3551
(online), Trakia University doi:10.15547/tjs.2021.s.01.136, Available online at:
Игнатова, Д., (2023). Уелнес култура – основа за формиране на двигателни умения и повишаване на емоционалната интелигентност, Рекреативна &
Wellness Индустрия и Нишов Туризъм, – Международно научно списание за
иновации, e-ISSN: 2603-493X, T.5, бр. 1 2023, стр. 35 – 40, Сайт:
https://scjournalbg.globalwaterhealth.org/wp–
content/uploads/2024/02/Sc J BG_V.5_Innov_Recr_Iss 2 2023.pdf
Ignatova, D. & Iliev, A. (2023). Current methods and models combining nutritional
regimes with motor activity, Recreation, Wellness Industry and Niche Tourism,
International Scientific Journal for Smart Innovations, ISSN: 2603-4921, 05 (1-2), pp. 08- 14,https://scjournal.globalwaterhealth.org/wp– content/uploads/2024/02/2.IGNATOVA_ILIEV_p.7-13_2023.pdf
Ignatova, D., (2023).Motor activity based on learning – contemporary trends in school wellness, Smart Inovattions in Recreative & Wellness Industry and Niche Tourisum – Scientific Journal, Vol. 5 Issue 1-2, ISSN: 2603-493X , eISSN: 2603-4921(online), page 22-26, Sofia. Available online at: https://scjournal.globalwaterhealth.org/wp– content/uploads/2024/02/4.%E2%80%8CIGNATOVA__p.22-26-_V.5-Is.-1- 2_2023.pdf
Ignatova, D., (2023а). Affirming wellness culture through innovative methodology related to Blaze-pod trainer system, Bulgarian Educational Journal,Strategies for policy in science and education www.azbuki.bg, www.azbuki.eu, ISSN 1310 – 0270 (Print),
ISSN 1314 – 8575 (Online), Volume 31, Number 2,pp. 212-225, Sofia.
https://doi.org/10.53656/str2023-2-7-aff