Заглавие:
Модел на система от игрови задачи в обучението по учебната дисциплина учебна практика по бизнес комуникации, в VIII клас на професионалното образование, раздел втори – комуникациите в организацията.
Автор:
Марияна Василева Куманова
Заместник-директор, учебна дейност в Професионална гимназия по икономика и мениджмънт гр. Пазарджик
Резюме:
В тази статия се показва практическият опит в реализацията на модел на игрови задачи в обучението по учебна практика по бизнес комуникации в VIII клас на професионалното образование в специалност „Икономическа информатика“. В серия от шест практически задачи с необходимите ресурси учениците работят и показват, че моделът има положителен ефект върху усвояването на знанията от учебния материал включен в програмата и нещо повече доприняся за формиране на умения за практическо изграждане на бизнес поведение в деловото общуване и писмените комуникации. Учениците произвеждат готов продукт – реални документи и нещо повече – те участват в технологията по създаването му. Резултатът като удовлетворение от тяхна страна е в две посоки – усвояването на теорията в бизнес комуникациите, която намира своето практическо приложение и те добиват самочувствие, на специалисти като голяма част от тях ще продължат образованието си в тази нелека, но удовлетворяваща професия.
Ключови думи:
Модел на система, игрови задачи, практически задачи, професионално образование, концепция на изследването, бизнес комуникации, концепция, хипотеза, изследователски методи и задачи
Пълен текст на статията:
Обучението по Учебна практика по бизнес комуникации в 8. клас е особено важно, и има огромно значение за формиране на знания, умения и компетентностите в тази област. Те са от основополагащо значение за реализацията на пазара на труда на бъдещите икономисти и помагат и в тяхната по-нататъчна квалификация и специализация във висшето образование. В процеса на обучение се акцентира и върху специфичните знания, които учениците трябва да усвоят, и които са необходими за тяхната бъдеща реализация на пазара на труда. Тъй като обемът на преподаваният материал е голям се налага използването на различни педагогически техники за повишаване на интереса на обучаемите и формиране на трайни знания. В разработката си предлагам модел на система от игрови задачи съчетани с посещения в реална работна фирмена среда.
Модела има за цел да формира трайни знания на теоретично ниво, но и да покаже тяхното транспониране във фирмената практика. Задачи основани на синергичния подход на единение на няколко дисциплини с краен резултат с практическа насоченост и приложимост в бизнеспрактиката.
Материалът отчасти е познат на учениците, макар и в непълен обем. Учебното съдържание по предмета се надгражда над учебното съдържание в учебните предмети от културно-образователните области: български език и литература и информационни технологии. Той е разбираем и не изисква допълнителни усилия за навлизане в сложна и трудна за тях материя и им позволява да се съсредоточат основно в комуникацията в организацията. Държавното образователно изискване за професия „Икономист информатик“ е прието с Наредба № 84 [1]от 22 юли 2013 г. и е в сила от 13.08.2013 г., като предстои приемането на ДОС. Очакваме да бъде утвърден ДОС за специалността „Икономическа информатика“, код: 4820101, която е част от професия „Икономист-информатик“ в професионално направление „Приложна информатика“. От 2017 г. е в сила и нов учебен план за специалността „Икономическа информатика“ [2]. В новите учебни планове се завишиха сериозно изискванията към обучението по професията.
Обучението по „Учебна практика по бизнес комуникации“ в 8. клас е особено важно тъй като поставя едни от основите за работа с документи, комуникативни умения при кандидатстване за работа, интернет и бизнес комуникацията в организацията и електронна кореспонденция. Учебното съдържание по предмета има за цел да представи комплекса от фундаментални, основни и приложни знания в областта на бизнес комуникациите и да формира у учениците систематизирани знания за бизнес комуникациите в организацията и изграждане на поведенческа култура на личността, която е основа за добри бизнес отношения.
Съдържанието е структурирано така, че учениците да придобиват последователно знания за основите на бизнес комуникациите през първия учебен срок и за комуникациите в организацията във взаимовръзка, през втория учебен срок на VIII клас. Осмокласниците първоначално трябва да придобият знания и да формират умения за същността на комуникационния процес и неговите елементи, ролята и значението на комуникациите, ефективното слушане и говорене, а в последствие и да усвоят формите и начините за комуникиране в рамките на организацията, спецификата на невербалните комуникации в бизнеса, посланията на езика на тялото и деловата мода в организацията, съставяне и оформяне на различни видове документи, включително и документи за кандидатстване за работа, както и техните реквизити, стилистични особености при оформяне на бизнес кореспонденцията, основните правила при водене на бизнес преговори и при разрешаване на конфликти в организацията, изисквания при организиране и провеждане на бизнес срещи и съвещания.
Моите наблюдения показват, че те се затрудняват най-много при спецификата на невербалните комуникации в бизнеса, посланията на езика на тялото в организацията, съставяне и оформяне на различни видове документи, включително и документи за кандидатстване за работа, както и техните реквизити, стилистични особености при оформяне на бизнес кореспонденцията. Обучението започвам първоначално с елементите на комуникационния процес, принципите на комуникация и самооценка на комуникативните умения. Целта ми е всеки ученик да направи реална самооценка на комуникативните си умения в началните часове по бизнес комуникации. В последствие, след като бъдат усвоени елементите на комуникационния процес да се усвои речевия етикет и речеви етикетни формули.
Учениците от 8. клас, специалност „Икономическа информатика“ на ПГИМ Пазарджик бяха разделени в две групи в зависимост от резултатите получени от нестандартизиран тест след първи учебен срок върху материала от Раздел 1 Основи на бизнес комуникациите. Групите са със сравнително еднакви и съпоставими по постижения, с равен брой на учениците по възраст и пол. В експерименталната група бе приложен Модела на система от игрови задачи, а в контролната група бе преподавано по традиционния начин. След края на експеримента учениците от двете групи бяха тествани с нов тест, който обхваща учебният материал от раздел 2 Комуникациите в организацията. Тестът беше с 25 въпроса, повечето от които са с ниво разбиране, приложение и анализ по таксономията на Блум. Учениците трябваше да анализират комуникациите в организацията, за да изберат верният отговор. Тестът бе проведен в класна стая на хартиен носител. Времето за провеждане на теста бе 40 минути. Паралелно с това бе проведено и педагогическо наблюдение върху формирането на шест умения. След като беше проведен експеримента учениците бяха тестирани и бе попълнена оценъчна карта за практическата задача. Въз основа на отговорите са представени следните емпирични данни.
Таблица 1 Регистрационна таблица на резултатите от теста върху раздел 2 Комуникациите в организацията на 26 ученици от VIII б клас /експериментална група/, специалност „Икономическа информатика“ – ПГИМ Пазарджик
Оценката на практическата задача и окончателната оценка (таблица 2):
Таблица 2. Обобщени резултати от картата за оценкана практическите задачи
Учениците имат по-високи постижения на практическата задача от теста, което ясно се вижда от долната диаграма:
Диаграма 1. Сравнителен анализ на тест № 2 и практическа задача в експериментал група
Обобщение по степен на усвоеност (таблица 3):
Таблица 3. Обобщение на данните по степен на усвоеност
Данните сочат, че няма ученици в диапазона от слаба и средна усвоеност на учебния материал, само четирима ученици показват добра усвоеност. Най-голяма част от 10 ученици, което е 38,46% показват висока усвоеност на учебния материал, много висока усвоеност имат 46,15 на сто или 12 ученици. В долната диаграма са показани постиженията на учениците от контролната група:
Диаграма 2. Представяне на резултати от тест 2 Комуникациите в организацията в контролна група по оценки
Какво се вижда от диаграмата средните постижения са 12% срещу 8 на сто в експерименталната група, добрите постижения са 42 на сто срещу 34% в експерименталната група, много добрите постижения отстъпват по брой в сравнение с експерименталната група. Те са 42 % срещу цели 50 % в експерименталната група. Ако направим графично сравнение на резултатите те ще изглеждат така :
Диаграма 3. Съпоставка на резултати от тест 2 контролна и експериментална група
От данните се констатирам, че постиженията на учениците от експерименталната група изпреварват тези от контролната група. Моделът на система от игрови задачи в обучението по учебната дисциплина Учебна практика по бизнес комуникации, в VIII клас на професионалното образование, раздел втори – Комуникациите в организацията може да се прилага в практиката като по този начин подобрява нивото на усвоеност на знанията и уменията.
Източници:
1 Държавното образователно изискване за професия „Икономист информатик“ е прието с Наредба № 84 от 22 юли 2013 г. и е в сила от 13.08.2013 г.
2 Учебен план за специалност „Икономическа информатика“
Литература: