„МЯСТО НА ИГРОВИЯ ПОДХОД ПРИ УСВОЯВАНЕ НА ТАБЛИЧНОТО УМНОЖЕНИЕ ВЪВ ВТОРИ КЛАС”
Марияна Красимирова Минчева
I OУ „Св. Климент Охридски „ – гр.Пазарджик
Резюме: Целта на настоящата статия е, че урока е една малка, но много съществена част от сложната мозайка на детското битие. Благодарение на уроците се осигурява възможността на учениците да овладеят правилното извършване на операциите по таблично умножение чрез използването на игровите подходи. Прилагането на игрови методи предполага по-ефективното запомняне на материала от страна на учениците.
Актуалността на темата на писмената разработка се обяснява с факта, че урока и формирането на общоучебни навици и мислене при учениците във втори глас (обект на дипломната работа) като педагогическа реалност винаги е бил обект на разнородни интерпретации, свързани с неговия смисъл и същност. И това е така, може би, защото традицията, обвързана с неговото осъществяване е твърде отдавнашна и твърде устойчива, и защото много трудно е да си представим живота в училище без него — урока, разнолик и разнокачествен — веднъж разпалващ мечтите и творческите пориви на ученик и учител, други път угнетяващ и „приспиващ” стремежа им за себеразгръщане. Урокът — онази двустранна магия на привличане или отблъскване, която винаги се подхранва и определя от неговите творци — учител и дете, е нещо твърде динамично, неповторимо по индивидуалния маниер на сътворяване и съдържателно проникване в духовното пространство на индивида.
Учебно-възпитателната работа във Втори клас е насочена към понататъшното развитие на учениците в съответствие с генералната цел на образованието — формирането на многостранно развита, а в перспектива на всестранно развита личност, способна пълноценно да се реализира в живота. От тази позиция са определени както конкретните задачи, така и съдържанието и организацията на учебно-възпитателния процес. По-нататъшното осъществяване на генералната цел еглавната задача на системата на педагогическия процес във Втори клас.
Учебно-възпитателната работа във Втори клас има задача да разшири интересите на учениците, които да обхванат и главните политически събития у нас и в чужбина» Уточняването на представите им за обществено-политическата ценност на онова, което те извършват под ръководството на учителя, по-нататъшното осмисляне на учебно-възпитателната дейност засилват активността на второкласниците.
Обект на изследване на писмената разработка са стратегиите и техниките за формиране на общоучебните умения и навици чрез игровия метод при учениците във втори клас по отношение на операциите по умножение в часовете по Математика.
Целта на писмената разработка е да представи достатъчно информация, с която да се изведе истинска същност на урочната дейност, съотнесена единствено към ученика във втори клас с неговите специфични особености и перспективи за развитие, като анализът се ограничава върху използването на игровия метод при обучението на децата във Втори клас в часовете по Математика за по-бързото и лесно запомняне на таблицата за умножение. Игровият метод има своето специфично значение и модификации. Играта придава на обучението по-жив и по-привлекателен характер. Тя е особен начин за отражение и усвояване на действителността чрез собствената дейност на въображаем план. Тя изпълнява важни педагогически функции, особено когато е подходящо включена в цялостния учебно-възпитателен процес.
За процеса на обучението най-голямо значение имат дидактическите и симултативните игри. В зависимост от съдържанието и целта методите биват сензорни, за развитие на речта, математически, конструкторски, музикални, приложни, символни, за развитие на ориентировъчната способност, за развитие на паметта, творчески и други. В нашият случай ще използваме математически метод.
Игровите методи стимулират чувствата на учещите се, активизират мисълта и въображението, засилват ориентацията на цялостното поведение и в известна степен го моделират. Влиянието им върху аудиторията, върху която се прилагат е благоприятно. Недостатък на игровия метод е, че отнема доста повече време, т.е. губене на учебно време.
Задачите на писмената разработка произтичат от така поставената цел на изложението. Най-общо казано задачите са свързани с изясняване на следните аспекти:
-представяне на психолого- педагогически основи на формирането на математически знания, умения и навици
– извеждане на теоретична постановка на проблема
– представяне на методическите системи и игровите методи и модели за усвояване на табличното умножение на учениците във втори клас;
– дефиниране на съвременна система за изучаване на действията по умножение;
– извеждане на методика за изучаване на действията по умножение и как игровия подход повишава ефективността при обучението по Математика за Втори клас.
– представяне на система от упражнения за овладяване на общите похвати за решаване на задачи по математика за втори клас;
– представяне на някои схеми на работа с алгоритъм
– извеждана на проблема за взаимо- обвързаност на някои връзки при изучаване на елементите от аритметиката на база на предметно- действена основа
– представяне на спецификата на работата при съвместното изучаване на операциите по таблично умножение на предметно- действена основа
– извеждане на общи изводи и препоръки за повишаване игровите методи и модели при обучението на децата по Математика във Втори клас.
Тезата, която се поддържа в писмената разработка е, че урока е една малка, но много съществена част от сложната мозайка на детското битие. Благодарение на уроците се осигурява възможността на учениците да овладеят правилното извършване на операциите по таблично умножение чрез използването на игровите подходи. Прилагането на игрови методи предполага по-ефективното запомняне на материала от страна на учениците. Прилагането на игровите методи се основава на пълното или частичното съблюдаване на няколко основни изисквания: целесъобразност или подчиненост на целите на обучението; проблемност, занимателност, интелектуална и практическа предизвикателност на предстоящата за изпълнение задача; интеграция между знанието и действието; изпълнение на определени социални роли. Играта е особен начин на отражение и усвояване на действителността чрез собствената дейност във въображаем план. Играта е особен начин на отражение и усвояване на действителността чрез собствената дейност във въображаем план. За процеса на обучение най-голямо значение имат дидактическите и симулативните игри. В зависимост от съдържанието и целта игровите методи могат да бъдат: сензорни; за развитие на речта; математически; конструкторски;музикални; приложни; символни; за развитие на ориентировъчната способност; за развитие на паметта; творчески и др. Особено внимание заслужават полевите игри, които възпроизвеждат определена ситуация и роли от дадена тематична област. При тях спазването на правилата и овладяване на техниката за изпълнение на ролята имат най-голямо значение, защото участниците действат , извършват различни операции и встъпват в сложни взаимоотношения. Игровите методи стимулират чувствата на учениците, активизират мисълта и въображението, засилват евристичната ориентация на цялостното поведение и в известна степен го моделират.Отражението им върху цялостния живот на класа или групата, в която се използват е благоприятно. Когато когнитивният момент в тях е водещ, те облекчават процеса на ученето.Важни организационно дидактически моменти при използването им са: изясняване същността на игровата ситуация и на правилата, разделя на групи, разпределяне на ролите, уточняване на отговорностите, фазите и необходимите за играта материали.Учителят подпомага избора на предмет на играта, формулирането на дидактическите и възпитателните цели, координира гъвкаво взаимодействията, предпазва от отклонения от темата, дава указания и при нужда стимулира участието.Според мен игровите методи са най-сполучливи при обучаването на учениците, защото всеки ученик по един или друг начин запомня тези знания, а при игровия метод всеки може да запомни материала, защото хем се забавлява хем се научава.За това според мен всеки учител трябва да може да преподава уроците, така че да бъде приятно на учениците при слушането.
ИЗПОЛЗВАНА ЛИТЕРАТУРА