ПЕДАГОГИЧЕСКИ МОДЕЛ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ЗДРАВОСЛОВЕН НАЧИН НА ЖИВОТ В 5. КЛАС ПО ЧОВЕКЪТ И ПРИРОДАТА ЧРЕЗ ВИДЕО РЕСУРСИ
МИЛЕНА ПОПОВА ПЕДАГОГИЧЕСКА ПРАКТИКА
ОУ „Любен Каравелов“, гр.Хасково
Резюме: Здравното образование в училищната система е основният фактор за придобиване от учениците на необходимите знания, умения и компетентности, свързани със здравословния начин на живот. Затова създаването на привлекателни педагогически модели по здравно образование има изключително значение и трябва да започне от началното училище и да се надгражда в следващите етапи. В статията е представен педагогически модел за обучение в предмета Човекът и природата в 5. клас по темите, свързани със здравословния начин на живот. Това са: „Нашата храна”, „Храносмилателна система на човека”, „Как дишаме”, „Газова обмяна”. „Състав на кръвта”„Отделяне и здраве”. Повишените резултати на експерименталната паралелка не е случайна, а е значима и се дължи на експерименталното въздействие с новата образователна технология. Ако се приложи педагогическата технология за изучаване на теми, свързани със здравословен начин на живот в обучението по Човекът и природата в 5.клас чрез видео упражнения, то се повишава мотивацията за изучаване на темите и води до повишаване знанията на учениците,които стават активни в търсенето на отговори на много от здравословните теми в техния живот.
Училището е отговорно не само за опазване на здравето на децата и младите хора, но и за изграждане на система от знания, умения и позитивни нагласи за здравословно поведение у всеки ученик. Ето защо психическото и физическото здраве трябва да станат една от задачите на училищното образование. Училищното образование наред с възможностите за възпитание в демократично гражданство, патриотизъм, зачитане на законите на страната и уважение към правата и свободите на другите трябва да подпомага децата и младите хора в избора им на здравословен начин на живот.
Това стана особено актуално предвид констатираните през последните години тревожни тенденции по отношение на здравето на децата и младите хора, свързани с тяхното поведението, като:
– рисково сексуално поведение, включително:
– употреба на наркотици и алкохол преди и по време на полов акт ;
– кратка продължителност на сексуалните партньорства;
– сексуални контакти срещу пари и подаръци;
– ранната бременност и аборти във възрастта 15-19 години
– широко разпространение на употребата на цигари и алкохол
– нарастване на злоупотребата с психоактивни вещества
– нарастване на сърдечносъдовите заболявания и смъртността от тях;
– агресия и насилие в училище.
Обект на изследване е процесът на обучение по Човекът и природата в 5.клас в условията на навлизането на цифровите технологии в обществото и образованието.
Предмет на изследването е разработване и изпробване на учебна технология за изграждане на знания по здравословен начин на живот в 5. клас чрез видео ресурси.
Основна цел на изследователската работа е да се създаде и приложи педагогически модел в обучението по Човекът и природата за повишаване на знанията и уменията на учениците по здравословен начин на живот, който да включва видео ресурси чрез дигиталните технологии и интернет.
За постигане на основната цел са поставени следните задачи:
– да се проучат нагласите на учениците за изучаване на учебните теми чрез включване на съвременните технологии;
– да се разработят критерии и показатели за оценка ефективността на отделните елементи на модела;
– да се анализират резултатите, постигнати след прилагане на модела;
Очакваните резултати след прилагане на педагогическа технология за изучаване на теми за здравословен начин на живот в обучението по Човекът и природата в 5. клас чрез видео упражнения е да се повиши мотивацията за изучаване на темите и усвояване на повече знания от учениците. Педагогическият модел ще мотивира учениците не просто да участват по-активно в учебния процес, а да станат активни в търсенето на отговори на много от здравословните теми в техния живот.
Методите на преподаване съчетават стандартните модели на преподаване, съчетани с използване на видео уроци и поставяне на задачи за развитие на умения за създаване на презентации. Но техниките на преподаване по здравословни теми са много ефективни само в съчетание с умелата подготовка на компетентния учител.
Изследването използва образователния потенциал на видео уроците в часовете по Човекът и природата, като педагогическия експеримент е в три етапа: констатиращ, обучаващ, контролен и тестиране. Работи се с учебни материали и видео ресурсите, изработват се презентации, правят се дискусии по темите и се извършва статистическа обработка и анализ на събраните данни.
Контингент на изследване са ученици от 5. клас при ОУ „Любен Каравелов” в град Хасково. Основен метод на изследване е педагогическият експеримент с констатиращ характер. Ако се постигне добър резултат, педагогическият модел може да намери широко приложение при преподаване и на други предмети, на чужди езици, български език и литература, природни и обществени науки.
Експериментът е проведен през месец май 2024 година. Обхватът на изследването са 26 ученици– 12 момичета и 14 момчета от 5. клас. Не е правен специален подбор на изследваните лица. Децата са с нормално психофизическо развитие. Първият етап цели получаване на начална обективна информация за общото състояние на знанията и уменията на учениците да познават здравните понятия и присъщите им характеристики. В обучаващият етап на децата се предоставя интерактивно и базирано на видео уроци обучение с цел изграждане на жизнено важни знания и умения.
Целите на здравното възпитание като образование за формиране на ценности, нагласи и умения за активно включване в обществения живот са отражение на демократизиращата и социална функция на образованието към обществото. С Наредба № 13 от 21.09.2016 г. за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование се определя ДОС и формите за провеждане на здравновъзпитателен процес в училище, които могат да се провеждат в часовете по Човекът и природата, часа на класа, в рамките на практически занимания.
Здравното образование цели да подпомага личностното развитие и подготовката на младия човек за социална реализация чрез формирането на положително отношение към здравословния начин на живот, нерисково и социално адаптивно поведение.
Целите на здравното образование в 5. клас са:
– Формиране у учениците на здравнохигиенна култура и навици за здравословен стил на живот.
– Повишаване на информираността за редица заболявания, за рационалното хранене и за вредата от употребата на наркотици, алкохол и цигари.
Задачи:
– Да предаде на учениците знания за съвременните аспекти на здравето, здравословния начин на живот, сексуалните взаимоотношения, наркотичните вещества, индивидуалните и социалните последици от тяхната употреба и от рисковото поведение като цяло.
– Да формира у учениците положителни нагласи и отношение към личното здраве, здравословния начин на живот, самостоятелния информиран и отговорен избор за здравно поведение.
Използването на видеоматериалите в часовете по Човекът и природата цели:
– обучаваният да наблюдава, оценява, критикува, дава оценка на това, което вижда;
– да декодира изображенията, звуците, културните ситуации във видео документи;
– да развива въображението на обучавания, да предвижда, формулира хипотези;
– да създава презентационна продукция, да формулира, резюмира, анализира;
– обучаваният да изгради познанието си за здравословния начин на живот с помощта на видео ресурси.
При обучението с видео ресурси обучаваният трябва да изгражда умения:
– да познава различните типове съобщения, носители, източници, визираната публика;
– да разпознава функциите на изображенията (описание, разказ, обяснение)
– да описва какво е видял и чул;
– да изразява устно и писмено мнение, породени от видяното и чутото
– да резюмира фактите от видеооткъса;
– да пренася наученото в собствения си начин на живот
Новите технологии съвсем естествено навлизат в сферата на образованието и в процеса на обучението. Традиционните методи и начини на преподаване вече не са достатъчно ефективни в бързо променящото се информационно общество.
След провеждане на изследването се проверяват знанията и компетентността на учениците в 5. клас да се научат да осмислят видяното на видео ресурсите, да анализират и дискутират с практически примери от своя живот.
Наборът умения, които следва да бъдат култивирани у изучаващите здравословни теми, включва възможност за анализиране на смисъла, за анализиране на съдържателните особености, на маркерите на социалния контекст, в който се оформил текстът, за интерпретиране на функциите, които отразяват комуникативното намерение и общуване.
Критериите за оценяване са ученикът да има знания и умения за:
– Описва по схеми храненето, дишането, размножаването и развитието на човека;
– Описва очаквани промени в човешкото тяло през пубертета;
– Дава примери за здравословно хранене и здравословен начин на живот;
– Познава заразни и незаразни болести и начини за опазване на собственото здраве;
– Разбира вредното въздействие на никотина, алкохола, наркотиците.
– Разпознава по схеми органите на човешкото тяло, свързани с процесите хранене и дишане;
– Описва (по схеми) размножаването и развитието на човека и очакваните изменения в детския организъм в процеса на съзряването му;
– Изброява основни вещества, необходими на човешкия организъм, и храните, които ги съдържат;
– Дава примери за здравословно хранене;
-Посочва причинители на заразни болести (микроби, бактерии и вируси) и средства за предпазване и лекуване (лична хигиена, ваксини, лекарства);
– Обяснява вредното влияние на никотина, алкохола и наркотиците;
– Оценява значението на здравословното хранене, личната хигиена, физическата активност и закаляването за укрепване и опазване на собственото здраве.
За целите на изследването са използвани теми от учебното съдържание по Човекът и природата, свързани със здравословния начин на живот. Това са: „Нашата храна”, „Храносмилателна система на човека”, „Как дишаме”, „Газова обмяна”. „Състав на кръвта” : „Отделяне и здраве”
За Експерименталната група се подготвят видеоматериали и презентации. Учителят представя и визуализира материала с направени презентационни материали. Възлагат се задачи за изпълнение на учениците на презентации. Разделят се на групи и всяка изработва презентация на една от темите: „Витамини”, „Заболявания при недостиг на витамини”, „Храни богати на витамини А,С,Д”
Темата „Нашата храна” разглежда ролята на витамините като органични вещества, необходими за растежа, жизнеността и доброто физическо състояние на човешкия организъм. В урока се припомня изученото в четвърти клас за шестте групи важни за човешкия организъм вещества – въглехидрати, белтъци, мазнини, витамини, минерали и вода. По-голямата част от урока е под формата на беседа върху видео уроци. Използват се таблиците от учебника, отбелязва се от кои храни си ги набавят и за какво служат те. Рахитът е болест на костите, от която боледуват предимно кърмачетата и малките деца при недостиг на витамин D. Обръща се специално внимание на значението на водата за човешкия организъм. Обяснява се защо всеки човек трябва редовно да приема достатъчно количество чиста вода.
Темата „Храносмилателна система на човека” се преподава според учебния материал по ДОС. На експерименталната група се преподава чрез видео ресурси. Поставят се задачи за самостоятелна изработка на презентации върху „Хранителни молекули”, „Храносмилателни сокове”, „Пътят на храната”
Темата: „Хранене и здраве. Здравословно хранене” изучава въглехидрати, белтъци, мазнини. Посочват се видовете бактерии и евентуални хранителни отравяния.
Темата „Как дишаме”на 1 група се преподава по стандартния начин на обучение. На експерименталната група се преподава чрез видеоматериали. Поставят им се и самостоятелни задачи за изработка на презентации на теми: „Бели дробове”, „Гръден кош и дишане”, „Разлика между вдишан и издишан въздух”
Темата „Газова обмяна. Състав на кръвта”е според учебния материал по Човекът и природата за 5. клас и се преподава на 1 група по традиционния начин на преподаване. На експерименталната група се преподава чрез видео ресурси. Поставят се самостоятелни задачи за изработка на презентации на теми: „Състав на кръвта”, „Газова обмяна” „Понятието Хемоглобин”
Тема: „Дишане и здраве” на 1 група се преподава по стандартния начин. На експерименталната група се преподава чрез видео ресурси. Мултимедия, както и презентации. Поставят се и самостоятелни задачи за изработка на презентации на теми: „Вредата от цигарите”, „Замърсители на въздуха” „Рискови заболявания от тютюнопушенето и замърсения въздух”
Темата „Отделяне и здраве” на 1 група се преподава по традиционния начин, като се следва съдържанието според изискванията на ДОС. На експерименталната група се преподава чрез видео ресурси и мултимедия от Интернет. Поставят се самостоятелни задачи за изработка на презентации на теми: „Каква е ролята на бъбреците?” „Каква хигиена да спазваме?” „Вредна ли е солта?”
След резултатите от теста и участието в работата по различните здравословни теми, учителят поставя оценки на всеки индивидуално според показателите:
1.Съдържание и логическа последователност на изложението
|
от 0т.до 4т. |
1.Спазване на зададените правила и обем
|
от 0 до 3т. |
1.Съответствие на съдържанието и темата
|
от 0 до 9т. |
1.Правилна и точна употреба на конкретната здравословна тема
|
от 0 до 6т. |
1.Богатство на изразните понятия
|
от 0 до 3т. |
1.Презентационни умения
|
от 0 от 5т . |
Диапазоните за оценяване на текста по всеки критерий при общ брой точки е 30 т. Под една втора от изисквания обем или пълно несъответствие на избраната тема се присъждат 0 точки (слаба оценка). При оценяване на изложенията се прилага формулата: ( Брой на точките на всеки ученик общо за всички критерии, умножен по 6)/делено на максималния брой точки)
Тест №1 има за цел да установи знанията на децата от 5. клас за здравословен начин на живот в началото на учебната година .Използва се точково оценяване, като за верен отговор се поставя една точка, а при грешен отговор 0. Сумира се общ бал от всички отговори.
Тест № 2 ЕС отворени въпроси по темите: Храна и здраве, дишане и здраве, здравословен начин на живот. Тестът изследва умението на детето да комбинира рационални признаци, използвайки формата, големината, пространственото разположение и вида на групиране.
Резултатите на контролната и експерименталната група от изпълнението на задачата от експеримента,сравнени с тези от констатиращия етап, показват, че имаме завишаване при експерименталната група. Сравняването на данните от направения анализ на резултатите от експерименталния етап на двете групи демонстрира повишаване на успеха в полза на експерименталната група.
Разликата в резултатите на експерименталната паралелка не е случайна, а е значима и се дължи на експерименталното въздействие с новата образователна технология. Хипотезата ни е, че ако се приложи педагогическата технология за изучаване на теми, свързани със здравословен начин на живот в обучението по Човекът и природата в 5. клас чрез видео упражнения, то ще се повиши мотивацията за изучаване на темите и ще доведе и до повишаване знанията на учениците. Технологията ще мотивира учениците не просто да участват по-активно в учебния процес, а да станат активни в търсенето на отговори на много от здравословните теми в техния живот.
Използвана литература
Асенова, А. & К. Йотовска (2014). Електронните учебници в системата на
училищното образование в България – реалности и перспективи. Софийски университет за образователни изследвания. СУ „ Св. Климент Охридски“.
Кръстева (2016) Кръстева., А. Иновации в училищното образование. Учебник по Човекът и природата, за 5. клас изд .Просвета,
Проданов, Г. (2000). Някои възможности за здравно възпитание в началното училище. – В: Здравно възпитание. Велико Търново.