Извънкласните дейности в началните класове.
„Земята е наша къщурка зелена и нека я пазим за теб и за мен”
Милена Николаева Тотева – учител начален етап
ОУ „ Стефан Пешев „ гр.Севлиево
Екологичното възпитание е важна задача на съвременното образование.Чудесна възможност в това отношение предоставят извънкласните и извънучилищните форми на обучение на учениците. С настоящата статия представям авторски проект за повишаване интереса на учениците към опазване на природата. Проектът носи заглавие” Земята е наша къщурка зелена и нека я пазим за теб и за мен” и е реализирана в часовете по занимания по интереси в група „Майсторете ръчички” – ОУ „Стефан Пешев” гр.Севлиево.
Превръщането на училището в място, което привлича учениците е от съществено значение и е приоритет за всеки учител. Обществените очаквания към образованието се фокусират върху повишаване на качеството на знанията, уменията и отношенията които учениците придобиват в училище. Образованието трябва да подготви човека да се справя с предизвикателствата на съвременния свят, като развие социални умения и способности, емоционална и интелектуална компетентност. Той трябва да е способен да се интегрира и да преобразува информацията, да поема отговорност за своите действия и да се адаптира към променящите се обстоятелства. Привлекателното училище предлага не само богато образователно съдържание, но и създава стимулираща и подкрепяща образователна среда, в която учениците могат да развият своите интереси, таланти и амбиции. Такова училище вдъхновява учениците да бъдат активни участници в учебния процес и да постигат високи резултати не само в учебната среда, но и в живота.
Извънкласната дейност в училище е изключително важен инструмент за развитие на уменията на учениците и за обогатяване на техните социални контакти. Тя предоставя възможност да учат неформално и да развиват уменията си по интересен и непринуден начин. В свободното си време от учебни занимания, учениците имат възможност да се ангажират с различни активности, които ги стимулират да бъдат активни и креативни. Чрез извънкласните дейности, учениците имат възможност да придобиват нови умения и да усъвършенстват вече наличните си. Те могат да участват в различни клубове, курсове, състезания, които ги подпомагат в развитието им в области като спорт, изкуство, наука и технологии.
Тези дейности не само обогатяват учебния процес, но и допринасят за цялостното развитие на учениците.”Извънкласната и извънучилищната работа на учениците заема важно място в системата от организирани форми на обучение между работата в клас и извънучилищната дейност има тясна връзка и приемственост ”/Петров,1992/.
Чрез заниманията по интереси се изграждат ключови компетентности, формират се нагласи, ценности и чувство на отговорност за рационално използване на природните ресурси, както и насърчаване на действията по посока опазване на природата и устойчиво развитие. Екологичното възпитание и образование на децата е пряко свързано с разбирането и грижата на подрастващите за бъдещето на планетата, с развитието на съвременен тип мислене и поведение- адекватно на измененията на климатичните условия, стила на живот, уважение и грижа за природата.
Опитът ми като начален учител показва, че учениците имат нужда от занимания с практическа насоченост, които им дават възможност за изява, да покажат какво могат. Такива условия се стремя да създам в клуба за занимания по интереси „Майсторете ръчички”. Той е създаден за учениците от началните класове, които обичат изобразителните и приложни изкуства. В него децата могат да се занимават с различни видове творчески дейности, като рисуване, оформяне на глина, изработване на лапбук, изрязване и сглобяване на материали и др. Целта на този клуб е да развие креативността им и да ги насърчи да изразяват своите идеи. Учениците участват в него две години.Чрез клубните дейности те изучават и историята на родния край, стимулира се интереса към българските традиции и обичаи, акцентира се върху грижата за опазване на природата и децата придобиват умения да работят в екип.
Проектът върху който работихме е свързан с екологичното възпитание и носи мотото
” Земята е наша къщурка зелена и нека я пазим за теб и за мен”. Той се явява една образователна инициатива, насочена към децата, за да ги запознае с природните богатства на планетата и да ги въведе в активна грижа за околната среда.
Цели и задачи
Целите за проекта са ясно определени:
За постигане на целите са поставени и следните задачи:
Подготовка и методи
Изявата е предварително подготвена както от учителя така и от децата. Разработена е презентация, осигурен видеофилм за Стък, Пластика и Харти, изработен макет на кръговрата на водата и е осигурено подходящо облекло за учениците. Идеята на проект е насочена към развитието на екологични нагласи и ценности, които са от съществено значение за бъдещето на планетата. За постигане на целите и задачите умело съчетах традиционните методи в класната стая и свободата на учителя в заниманията по интереси. Чрез участието в различни занимания и активности, децата усвояват знания за глобалните екологични проблеми и развиват компетентности за здравословен и екологично отговорен начин на живот. За да предизвикам интерес използвах различни иновативни подходи, организиране на театрална постановка, игра ”Изхвърли отпадъците разделно” в зелената класна стая, наблюдение, работа в екип и др. Със събраните от играта отпадъци в следващ час изработихме еко изделия с които участвахме в конкурс „ Еко – фантазии”.
Педагогическото взаимодействие завърши с почерпка за добре свършената работа. Всеки ученик получи по една бисквита, като имаше за задача да сподели в останалите защо заслужава да я изяде. Заедно с тях, аз също споделих, че заслужавам да изям своята бисквита, защото съм доволна от резултата, който са постигнали, от точните отговори които са давали и от работата им в екип. В този смисъл по нов и интересен начин направих преценка на работата им през часа.
Изявата „ Земята е наша къщурка зелена и нека я пазим за теб и за мен” представлява успешен образователен подход, който не само запознава децата с природните богатства на Земята, но и ги мотивира да се грижат за тях. В крайна сметка, клубът „Майсторете ръчички” не само развива креативността и творческите умения на децата, но също така ги въвлича в процеса на грижа за природата и насърчава гражданската им отговорност към опазването на околната среда. Това е важна стъпка за формиране на екологично осъзнато общество за бъдещето.
Изводи и обобщение
Литература: