Заглавие:
Теоретични постановки и концепция на образователна технология за развитие на гражданска компетентност свързана с прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление по предмета „Право“ на ученици от втори гимназиален етап в професионална гимназия.
Автор:
Мира Георгиева Михайлова
Старши учител
Професионална гимназия по икономика и мениджмънт (ПГИМ)
Гр. Пазарджик
m.mihaylova2@abv.bg
Резюме:
Обучението по предмета Право се откроява с изключителна динамичност и социална значимост за живота и развитието на гражданското общество. Обхваща основните права и свободи на гражданите, техните задължения, устройството и управлението на държавата, разпределението на държавната власт, система на различните правни отрасли, всичко това гарантирано от Конституцията на Република България и Европейските директиви и регламенти, нормативните актове, регулиращи правната система. Конкретната тема на иновативната образователна технология е свързана с влиянието, което всеки гражданин може да окаже върху дейността на администрацията и функциите на държавния апарат. Много демократични и икономически развити държави са доказали по безспорен начин ефекта от активното участие на гражданите при вземането на важни за обществото решения. Всеки гражданин трябва да знае как да претендира и защити правата си, но и как да формира и изрази своя позиция и отношение към управлението на държавата и развитието на демократичното общество.
Ключови думи:
Обществен контрол, гражданска компетентност, избори, национален референдум, местен референдум, контрол върху държавната и местната власт.
Образователна технология, концепция на изследването, тезаурус, основни изследователски задачи, хипотеза, изследователски етапи, методи.
Пълен текст на статията:
Представянето на учебния материал по достъпен, атрактивен и логичен начин е гаранция за трайното усвояване. Понякога оценката не е достатъчна мотивация и е необходим нов, интересен, атрактивен метод, който да грабне вниманието и интереса на ученика, да го мотивира да бъде активен и едновременно с това да създава илюзията за игра, за нещо забавно и напълно непознато.
В много учебни програми по различни предмети са изучавани правата и свободите на гражданите. В нито един предмет обаче, учениците не изучават механизмите за прякото им участие в държавната власт и местното самоуправление. Те не са запознати с възможностите си да се намесват в управлението на една държава чрез избори, произвеждане на местни и национални референдуми, общи събрания и национални и европейски граждански инициативи.
Липсата на предвидени учебни часове ме провокира да поставя тази тема като допълнение към учебната програма, знанията, уменията и компетенциите да бъдат допълнени и обогатени с нова информация, с изготвянето на презентации, провеждане на практически упражнения, прилагане на мозъчна атака. Учениците трябва да бъдат стимулирани да се състезават, да създават стратегии за развитие, да анализират възможностите си, да се кандидатират и изтъкнат като лидери в екипите и сред съучениците си, да поемат инициатива и да се чувстват ангажирани и отговорни за постигането на определени резултати.
Усвояването на теоретични знания и тяхното прилагане в реална среда, пресъздаваща действителни ситуации и проблеми е най-добрия метод на обучение и създава у ученика усещане за сигурност и увереност в собствените му знания, умения и компетенции. Методите, които учителите отдавна използват в своята работа, като дидактически и ролеви игри, драматизации, обсъждания, дискусии, мозъчни атаки, наблюдения, експерименти, упражнения, решаване на казуси, правене на анализи и др., но представени по един друг, интерактивен начин, чрез използване на информационни и комуникационни техники и технологии подобряват комуникативността и ефективността в обучаваната група.
Знанията за Международното право, Конституцията, основните нормативни актове, държавните органи, разделението на държавната власт, компетентността на различните органи, основните права и задължения на гражданите са минималните знания, които ученикът трябва да усвои за да формира свободно и демократично гражданската си позиция. Информацията следва да намери отражение между законните възможности и създаване на гражданска компетентност за прилагане на усвоените знания в реална среда, с цел постигане на устойчиви резултати за подобряване начина на живот на всеки гражданин.
Гражданския контрол върху дейността на властите е един от основните механизми за изразяване и удовлетворяване на нуждите на всеки индивид, като част от обществото.
Актуалността на темата определя закономерното засилване на интереса към теоретичните аспекти и законните възможности за осъществяване на контрол от страна на гражданите към управлението на държавата и защита на основните права и свободи. Основната цел на обучението по предмета право е запознаването на учениците с възможностите за усъвършенстване умението на българския гражданин да упражнява гражданският контрол, конкретно да влияе върху решенията на държавната и местната власт, чрез информирано и свободно изразено право на гражданска позиция. Формирането на волята на гражданина за визията и управлението на страната, изразена чрез контрол върху решенията на Народното събрание, като законодателен орган и върху решенията на местните органи – Кмет и Общински съвет.
Предмет на изследване е диагностика и установяване на равнището на успеваемост на придобити компетенции от учениците в 11 клас по предмета „Право“. Резултатите ще бъдат установени чрез сравнителен анализ между информацията от констатиращ, обучаващ и заключителен етап на образователната технология.
Обхват на изследването са ученици от 11а клас– 26 ученици, изучаващи предмета Право по един час седмично за цялата учебна година, т.е. обучението е в рамките на 36 учебни часа. Образователната технология се проведе в рамките на четири учебни часа в края на втория учебен срок.
Цел на изследването е да се приложи иновативна образователна технология и да се установи корелацията между усвоените от учениците знания и умения и придобитите граждански компетенции, чрез прилагане на иновативни методи на обучение, правилно подбран инструментариум, представени и анализирани резултати, адаптирани към обучението за прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, което учениците от 11 клас изучават в предмета Право, като част от професионалната им подготовка.
Обект на изследването е иновативният модел на образователна технология да бъде прилаган като механизъм за изграждане, функциониране и развитие на гражданската компетентност на ученика. Иновативното изследване ще се приложи по предмета Право, обхващащо последователно темите от РАЗДЕЛ II. Конституционно право, включени в учебната програма утвърдена със Заповед № РД 09-3518/05.12.2018 г.
Основни изследователски задачи
Хипотеза.
В настоящото изследване допускам, че с използването на иновационен модел на образователна технология за развитие на гражданска компетентност, свързана с прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление в обучението по „Право“ на учениците от втори гимназиален етап, обучавани в професионални гимназии ще постигна следното:
Етапи |
Методи |
инструментариум |
Констатиращ |
анкетиране |
Анкета |
Обучаващ |
упражнения |
Лекции, презентиране, мозъчна атака, беседа, практическо упражнение |
наблюдение |
протокол |
|
Заключителен |
тестиране |
Тест |
Диагностични методи.
Статистическа методи за обработка на резултатите.
Използването на статистическите методи се основава на определени изисквания. Разработени са различни методи и техники за анализ на резултати от педагогически изследвания, чрез които се сравняват установените данни, определя се степента на надеждността им, установяват се отношения между числовите стойности и техните зависимости, доказват се хипотезите на изследването, аргументират се изводите, до които достига изследователя. В това се изразява и задачата на статистическия анализ. Различните методи за анализ се прилагат към определени ситуации.
Модел на образователната технология.
Основна тема на образователната технология е „Пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление“, която ще се приложи в четири последователни учебни часа и е описана подробно в писмената разработка.
Инструментариум.
Целта на изследването е да се установи зависимостта между приложената образователна технология и нивото на придобитите знания и развитие на гражданска компетенции у учениците. относно прякото участие на гражданите в управлението на държавата, по конкретно в дейността на държавната власт и местното самоуправление.
За обобщение на резултатите бе използват комплексен метод, при който се извърши анализ, синтез, сравняване и обобщаване на данни, постигнати чрез проведено анкетиране, упражняване, наблюдение и тестиране на учениците.
На учениците бяха предоставени: онлайн анкета и тест, поставена бяха задача за изготвяне на презентации и тяхното презентиране пред класа, инициатива при измисляне и оформяне на въпроси, които могат да се гласуват на референдум, запознаване и обсъждане на изменение или допълнение на нормативен акт, провеждане на упражнения под формата на гласуване, анализиране и обобщаване на резултати от проведеното упражнение/гласуване, попълване на изборни протоколи и генериране на изводи.
След това бе извършен анализ на резултатите, като целта бе да се установи след прилагането на иновативната образователна технология потвърждава ли се хипотезата за увеличаване на знания и придобиване на правна компетентност при произвеждане на избори, свързани с поставената в писмената разработка тема.
Равнището на успеваемост на учениците се определя по следните критерии:
Ниско – оценка от 0 до 3,49;
Средно – оценка от 3,50 до 4,49;
Висока – оценка от 4,50 до 6.
Необходимо е учениците да знаят и умеят да участват активно и да правят информиран избор при произвеждането на избори и референдуми в Република България и Европейския съюз и да разбират тяхното значение за задоволяване на лични и обществени интереси, както и да защитават правата и свободите на гражданите. Да знаят и подбират законните и ефективни форми за пряко си участие в управлението, като осъществяват контрол върху държавната и местната власт.
Същността и параметрите на прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление се изразяват чрез обществен контрол. Контролът на гражданите върху администрацията, който използва различни процедури, форми и средства за въздействие, е уреден изрично от закона и трябва да се разграничава от обществения контрол в тесен смисъл. Общественият контрол е важен информационен източник с особена ценност за управлението.[1] Безспорно е влиянието на обществения контрол върху държавната администрация при активното търсене на проблеми и откриването на нуждите и потребностите, чието не удовлетворяване може да породи противоречия или напрежение в обществото.[2]
Общественият контрол обхваща контрол на гражданите върху законодателната власт, форми на контрол и пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление, а именно допитване до народа (референдум),гражданска инициатива, европейска гражданска инициатива, общо събрание на населението, питания, становища и предложения на граждани, съдействие от обществен посредник или националния омбудсман.
С понятието компетентности си служи и професионалното образование и обучение, но вече в триадата “знания, умения, компетентности”, с разбирането, че компетентностите (или по-скоро компетенциите) са специфичен комплекс, водещ до постигане на очаквани резултати в овладяване на определена професия и в изпълнението на определена професионална роля. Компетентностите са заложени във всеки държавен образователен стандарт за придобиване на квалификация по професия, структуриран в единици резултати от учене.
„Гражданската компетентност“ е способността за действие като отговорни граждани и за пълноценно участие в гражданския и социалния живот въз основа на разбиране на социалните, икономическите, правните и политическите понятия и структури.
Съвременните учители са изправени пред бързо променящи се очаквания и се нуждаят от по-широка и сложна съвкупност от умения. Необходимо е да бъдат гъвкави, за да се адаптират към различни учебни среди и да мотивират своите ученици да се включат в собственото си обучение.
За съжаление съществуват още учебни предмети, предимно в професионалните и профилирани училища, които не разполагат с учебници и учебни помагала. Правото е един от предметите, по който не са издавани учебници. Учениците се подготвят от съответния учител чрез лекции, под диктовка или чрез работа директно с нормативните актове, което ги затруднява и демотивира. Няма образователни платформи или електронни бази данни, които да са пригодени за обучение по Право. Все по-често учителите използват електронните страници на органите на държавна власт за да демонстрират и развият дигитална компетентност у учениците.
Едно от основанията за изготвянето на образователната технология по тази тема е липсата й в учебните планове на часове за нейното преподаване. Право се изучава в различните специалности на професионалните гимназии от 9 до 12 клас, като се разглеждат различни правни отрасли, в зависимост от съответната специалност на обучаваните. В своя опит като старши учител вече повече от 20 години, не е изучавана тази тема и не е била заложена в учебните програми, като самостоятелна тема.
Класификациите на технологиите, прилагани в сферата на образованието, се основават на
процеса на обучение – педагогически технологии, дидактически технологии, технологии за преподаване или технологии за учене;
използваните образователни елементи, като:
Понятието „образователни технологии“ означава подпомагането на учебния процес и подобряване на представянето на учащите чрез създаване, използване и управление на подходящи технологични процеси и ресурси. В сферата на образованието под образователна технология разбираме знание и умения да се планира, организира и реализира получаването на образование.
В теоретичен план технологията е свързващо звено между науката и практиката, между знанието и практическото действие. В практичен план технологията е съвкупност от суровини, материали, методи, средства и производствени мощности за производство на определен продукт. Оценяването на педагогическите технологии включва количествен и качествен анализ на различни техни характеристики в зависимост от поставените цели.
Фокусът при намирането на работа все повече се измества върху придобитите компетентности, оставяйки на заден план фактори като заемани позиции и притежавани квалификации. „Компетентността се определя чрез определени стандарти за изпълнение на определена дейност”.[4]
В препоръките, регламентите и директивите на Европейския съюз, подрастващите трябва да придобият умения за активно участие в политическия, икономическия, социалния и трудовия живот на държавата си. Да знаят, че могат да защитят интересите си чрез контрол върху действията на администрацията и централните и местни органи на държавната власт. След навършване на пълнолетие всеки гражданин може да участва пряко във властта, като изразява своето мнение, становище и несъгласие в дейността на държавните органи, може да избира и да бъде избиран.
Концепция на изследването.
Използването на иновативни методи, разнообразието от възможности за предоставяне на привидно скучен материал пречупен през погледа на учениците е безспорно едно от най-големите предизвикателства през учителя. Учениците са незаинтересовани, лесно губят концентрация и смятат процеса на обучение за излишен, безполезен и безсмислен. Един от най-често задаваните въпроси е „Защо го уча това, къде ще ми потрябва?“.
Липсата на интерес и конкретиката за „полезността“ на знанията и уменията е стимул за учителя да създаде един интересен, забавен и осмислен урок, с който да се провокира индивидуалния и/или екипен потенциал на ученика. Обучението трябва да се насочи към прояви на инициативност, креативност, умение за вземане на решение и работа в екип, за изграждане на ключови компетентности в различните сфери от живота ни. Такава компетентност е според мен и знанието за правото ни да гласуваме, правото ни да защитим позицията си, да изразим мнението си, да отстояваме правата си. Всичко това може да бъде постигнато напълно законно, спазвайки правните норми и възползвайки се от възможностите, които Конституцията и националните и международни закони са ни предоставили.
Дигитализацията на образованието спомага за атрактивното поднасяне на учебния материал. Мобилността и технологиите привличат вниманието, дават богати възможности за визуализация.
Технологията обхваща последователно темите от РАЗДЕЛ II. Конституционно право, включени в учебната програма утвърдена със Заповед № РД 09-3518/05.12.2018 г. Изследването обхваща следните теми: конституционното право, конституции на Р България, система на органите на държавна власт и управление, конституционни права и задължения на гражданите – същност и видове, защита на гражданските права.
Основна тема на образователна технология е правото на контрол и пряко участие на гражданите в държавна власт и местното самоуправление, чрез инициирането на референдуми, общи събрания, протести и др.
Основни нормативни актове, които се необходими и използвани за прилагането на образователната технология са: Конституция на Р България (КРБ), Закон за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), Закон за прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление (ЗПУГДВМС) и др., свързани с тяхното прилагане.
Приложението на иновативна образователна технология обхваща три последователни етапа, проведени в рамките на четири учебни часа, чрез решаване на анкета, лекции, дискусии, ролеви игри, дебати, изготвяне на презентации, проведен експеримент, изготвяне на протокол за наблюдение и заключителен тест. Структурирането на учебното съдържание е по раздели и теми като за всеки раздел са записани примерен минимален брой учебни часове и теми.
Във връзка с предварителното установяване нивото на знания по зададената тема бе изготвена онлайн АНКЕТА. Образователната технология продължава с изготвяне на презентации, лекции, дискусии, практически упражнения, наблюдение, в който са включени както целия клас, така и работа по групи/екипи. Заключителния етап обхваща усвоените знания и придобити правни компетенции чрез решаване на ТЕСТ , който обхваща и изучавания материал от втори учебен срок и дава обобщена срочна оценка.
Анализите на резултати се изготвиха въз основа на придобитите общи знания за системата на държавните органи и управление, като основен акцент се поставя върху усвоените знания и придобитата компетентност по упражняването на изборни права и контрол върху властта, осъществяват от гражданите.
Цитирани източници:
-
Къндева, Е. (2007). Публична администрация. София: Сиела, с.400; ↑
-
Иванов, Х. (2007). Контрол над специализираните служби за сигурност. София: Военно издателство. ↑
-
Павлов, Д. (2001). Образователни информационни технологии. Модул 1. София: Даниела Убенова, с.23-26 ↑
-
Делибалтова, В. (бр.2 2003 г.). Към компетентността като обект на дидактически интерес. Педагогика.с.7 ↑