Резултати от наблюденията и техния анализ.
От 2018 до 2022 година включително са взети в началото на всяка учебна година мерки( ръст и тегло) на учениците от 45 ОУ “Константин Величков“ гр. София. В нашето изследване сме взели вариациите на килограмите и ръста на учениците през тези учебни години. Резултатите са представени в таблици, който ни дават визуална представа за резултатите и връзките им. В първата колона са въведени номерата на учениците в случаен ред, участвали в изследването. Във втора колона са килограмите им през 2019г на таблица 1, в третата колона са килограмите на учениците през 2020г на таблица 1, четвърта колона са килограмите на учениците през 2021г на таблица 1, в петата колона са килограмите на учениците през 2022г на таблица 1.
Таблица 1
Номера |
2018г. |
2019г. |
2020г. |
2021г. |
2022г. |
1 |
50 |
49 |
51 |
39 |
38 |
2 |
50 |
49 |
53 |
55 |
45 |
3 |
55 |
51 |
47 |
48 |
52 |
4 |
47 |
50 |
45 |
49 |
39 |
5 |
50 |
47 |
59 |
61 |
52 |
6 |
56 |
59 |
52 |
63 |
53 |
7 |
50 |
60 |
54 |
55 |
53 |
8 |
48 |
50 |
49 |
65 |
51 |
9 |
55 |
30 |
44 |
51 |
57 |
10 |
40 |
50 |
52 |
55 |
65 |
11 |
35 |
37 |
49 |
37 |
57 |
12 |
30 |
39 |
43 |
45 |
45 |
13 |
47 |
47 |
51 |
51 |
48 |
14 |
60 |
46 |
39 |
55 |
51 |
15 |
48 |
51 |
37 |
47 |
52 |
16 |
65 |
43 |
49 |
35 |
46 |
17 |
32 |
38 |
44 |
48 |
54 |
18 |
43 |
51 |
49 |
44 |
51 |
19 |
29 |
36 |
48 |
42 |
35 |
20 |
41 |
44 |
52 |
64 |
45 |
21 |
42 |
47 |
47 |
52 |
44 |
22 |
45 |
48 |
49 |
38 |
40 |
23 |
45 |
33 |
52 |
54 |
51 |
24 |
43 |
45 |
39 |
39 |
43 |
25 |
35 |
49 |
43 |
49 |
38 |
|
45.64 |
45.96 |
47.88 |
49.64 |
48.2 |
В таблица 1 се вижда, че средната стойност на килограмите на учениците взели участие в изследването е най-висока през 2021г .Точно след провеждането на ОРЕС обучението в епидемична обстановка. Следващата учебна година, обаче, средната стойност на килограмите на учениците намалява, тъй като те се завръщат в училищна среда и възвръщат двигателната си активност в часовете по физическо възпитание и спорт и спортни извън класни дейности.
В диаграма 1 представяме средните стойности на килограмите на учениците изобразени в стълбчеста диаграма. Като първия стълб изобразява средната стойност на килограмите на учениците взели участие в проведеното изследване през 2018 г, втория стълб изобразява средната стойност на килограмите на учениците взели участие в проведеното изследване през 2019 г, третия стълб изобразява средната стойност на килограмите на учениците през 2020г, четвъртия стълб изобразява средната стойност на килограмите на учениците през 2021г, петият стълб изобразява средната стойност на килограмите на учениците през 2022г. Като най – висок е стълба през 2021 година след приключване на ОРЕС обучението, което дава основание да се каже, че ОРЕС обучението проведено в епидемична обстановка е довело до повишаване на телесното тегло на учениците, следствие; обездвижване, лишаване от ежедневна физическа активност, нерационално хранене, стрес. Нарушено е тяхното физическо и психическо развитие следствие ковид пандемията.
Таблица 2
Номера |
2018г.ръст |
2019г.ръст |
2020г.ръст |
2021г.ръст |
2022г.ръст |
1 |
146 |
156 |
148 |
158 |
148 |
2 |
152 |
151 |
162 |
160 |
153 |
3 |
153 |
163 |
171 |
181 |
171 |
4 |
157 |
147 |
147 |
157 |
147 |
5 |
140 |
149 |
138 |
158 |
148 |
6 |
156 |
166 |
151 |
141 |
149 |
7 |
150 |
142 |
159 |
164 |
139 |
8 |
148 |
148 |
153 |
143 |
153 |
9 |
145 |
158 |
151 |
171 |
171 |
10 |
143 |
154 |
147 |
149 |
178 |
11 |
145 |
172 |
155 |
145 |
161 |
12 |
160 |
176 |
163 |
173 |
165 |
13 |
167 |
168 |
147 |
157 |
131 |
14 |
170 |
158 |
159 |
151 |
141 |
15 |
148 |
166 |
138 |
135 |
146 |
16 |
165 |
158 |
155 |
145 |
151 |
17 |
172 |
167 |
162 |
152 |
144 |
18 |
163 |
148 |
163 |
153 |
153 |
19 |
152 |
158 |
152 |
162 |
162 |
20 |
171 |
146 |
173 |
173 |
173 |
21 |
177 |
158 |
180 |
170 |
161 |
22 |
173 |
149 |
163 |
140 |
131 |
23 |
149 |
158 |
159 |
137 |
176 |
24 |
163 |
170 |
153 |
163 |
181 |
25 |
157 |
148 |
154 |
170 |
178 |
|
156.9 |
157.4 |
156.1 |
156.3 |
156.4 |
В таблица 2 сме извели средните величини на учениците по ръст, през годините в които сме провели изследването. В първа колона са номерата на учениците в случаен ред. Във втора колона е записан ръста на учениците взели участие в изследването през 2018г, в трета колона е отбелязан ръста на учениците през 2019г, в четвърта колона е отбелязван ръста на учениците през 2020г, в пета колона е отбелязан ръста на учениците през 2021г и в шеста колона е отбелязан ръста на учениците през 2022г. Тук не се забелязват драстични промени в ръста, повлияни от ОРЕС обучението проведено в епидемична обстановка.
В диаграма 2 изобразен ръста на учениците взели участие в проведеното изследване. Резултатите са изобразени в стълбчестта диаграма. Първият стълб изобразява ръста на учениците през 2018г, втория стълб изобразява ръста на учениците през 2019г, третия стълб изобразява ръста на учениците през 2020г, четвъртия стълб изобразява ръста на учениците през 2021, и петия стълб изобразява ръста на учениците през 2022г. От получения резултат следва да констатираме, че освен покачването на килограмите през ОРЕС обучение, има и намаляване в ръста на учениците, което е следствие от лишаване от двигателна активност.
ИЗВОДИ
ПРЕПОРЪКИ
Ако се появи тенденция към наднормено тегло, своевременно да се преосмисли начина на хранене и отглеждане на детето.
За намаляване на затлъстяването играе изключително важна роля и правилното отглеждане на децата от най – ранна детска възраст.
За намаляване на теглото на учениците е препоръчително да се увеличи двигателната активност, като не се разчита само на часовете по физическо възпитание и спорт, а се занимават със спорт извън училище, правят разходки в планината, играят на открито. Също родителите трябва да оказват по – голямо въздействие върху ориентацията и мотивацията за участие в спортно – тренировъчната дейност на децата си.
ЛИТЕРАТУРА
Електронни източници:
1.Дистанционно обучение. https://www–it.fmi.unisofia.bg/courses/elearning/OsnovniVuprosi/distancionno_obuchenie.html
2„Въведение в психологията на тинейджърската възраст“, д-р Петър Вълков, клиничен психолог и консултант https://sites.google.com/site/petervilkov
3„Тинейджърска възраст: въпроси и отговори (част I) и (част II)“, д-р Петър Вълков, клиничен психолог и консултант
https://sites.google.com/site/petervilkov/home/tijnejdzrska–vzrast–vprosi–i–otgovori–i
4„История на ДО“, Moodle, 3 октомври 2010 https://moodle.org/mod/page/view.php?id=7461
5.„Затлъстяване в детска и юношеска възраст“ – Марвена ООД – гр. София, Данон – Сердика АД – гр. София, Институт по органична химия, гр. Пловдив – Проф. Мария Дамянова, д. м. н, Д-р Мая Константинова, д. м, Д- р Ива Стоева, д. м.