Трудности по времена ОРЕС обучението по физическо възпитание и спорт
Автор: Мирослава Димитрова, учител от 45 ОУ “Константин Величков“
Резюме:
При ОРЕС обучението задължително трябва да има преподавател, както един или повече учащи, учебен курс или програма, по която преподавателят преподава. Оценяването и изпитването се запазват както при присъственото обучение. Ученето е индивидуално или групово, но и в двата случая е без физическо присъствие на преподавателя. Изучаваният материал трябва да е подходящ за учене от разстояние.
По време на Ковид пандемията, училищата в България бяха затворени и преминаването към ОРЕС стана необходимост. Много учители и ученици не бяха подготвени за това, което доведе до хаотични ситуации и затруднения в провеждането на учебния процес.
Предимства на ОРЕС обучението:
Гъвкавост: Учениците могат да изберат кога, къде и как да учат.
Достъпност: Ученици със здравословни проблеми или тези, които предпочитат индивидуални занимания, могат да участват активно.
Подобряване на компютърната грамотност както за учениците, така и за учителите.
Трудности и ограничения в ОРЕС обучението по физическо възпитание и спорт
Технически проблеми: Липса на работещи устройства, слаб интернет и недостатъчно пространство за упражнения.
Липса на физическа помощ: Учителите не могат да помогнат директно на учениците по време на упражненията.
Неспособност за демонстрация: Трудности при демонстрирането на физически упражнения и корекции в реално време.
Злоупотреби от страна на учениците: Изключване на микрофони и камери, непредставяне в часовете.
Намалена физическа активност: Въпреки усилията на учителите, наблюдава се значителен спад в физическата активност и влошаване на здравословното състояние на учениците.
Заключение
ОРЕС обучението има както своите предимства, така и значителни трудности, особено в сферата на физическото възпитание и спорт. За да се постигнат по-добри резултати, е необходимо подобряване на техническата инфраструктура, адаптация на учебните програми и по-строга контролна система за участие на учениците.
ОРЕС обучението в българските училища
В началото на 2020 година се появи Ковид пандемията и училищата в България бяха затворени. Наложи се бързо да се премине към ОРЕС обучение, а учителите не бяха подготвени за това. Това доведе до хаотичност в действията на учителите и управляващите ги. На някои учители не се даде възможност да преподават физическо възпитание и спорт посредством ОРЕС. Като всичките се надяваха, че ситуацията ще се нормализира и ще се върнем бързо към предишния си начин на живот, но ситуацията остана постоянна в продължение на месеци. Единственото хубаво беше , че голям брой от домакинствата разполагат с интернет, мобилен телефон и компютър. Училищата също раздадоха електронни устройства на тези, които нямаха. ОРЕС обучението се провеждаше във всички платформи вайбър, фейсбук, тиймс, зуум, но най – разпространен и достъпен остана вайбър. Колкото повече време минаваше, толкова повече хората започваха да свикват с новия начин на живот и обучение. Ползата от ОРЕС обучението беше и за учениците и учителите, увеличаване на компютърната грамотност. Без ОРЕС обучението, провеждането на образователен процес в условията на Ковид пандемията, беше невъзможен.
Предимства и решения, проблеми и ограничения, свързани с ОРЕС обучението по физическо възпитание и спорт
Гъвкавостта на ОРЕС обучението предполага възможността на учениците да изберат кога, къде и как да усвояват учебния материал. На учениците със здравословни проблеми, на които не им е възможно да участват в традиционната присъствена форма на обучение им се предоставя възможност да вървят в крак с останалите ученици. Дава им се възможност(ако не могат физически) да натрупват теоретични знания в областта на физическото възпитание и спорт и да вземат участие заедно с класа в различните спортни уроци и мероприятия. Някои ученици, които се справят по-трудно в група и предпочитат индивидуалните занимания, имат по- ниска толерантност към нивото на шум в спортната зала, са интровертни или поради други причини са затруднени да покажат най- доброто от себе си в редовното обучение, работят и се справят осезаемо по-добре в електронна среда.
Лесната достъпност в обучението чрез интернет позволява участие на учениците от различни места на страната и света. Технологиите са неразделна част от живота на подрастващите като инструмент на комуникация, забавление, обучение и придобиване на всякаква информация. ОРЕС обучението им позволява да покажат способностите си в електронните технологии, а разнообразието на използваните методи от учителите чрез технологиите като например различни спортни приложения, забавни видеа и други могат да събудят / увеличат интереса към предмета, както и да впечатлят и постигнат по-голям авторитет сред учениците. Лесната достъпност и използваемост на електроните устройства, програми и приложения прави учебния процес да преминава по-гладко 9 безпроблемно.
Спестяване на време и средства-повече време за почивка и сън, възможност и време за активен отдих сред природата извън големия град, няма нужда от транспорт, повече време прекарано с родители и роднини, сплотяване на семейството, получаване на много повече съдействие и подкрепа от вкъщи, консумиране на по-добро качество на домашно приготвена храна. При студенти и ученици в пансион- намалени такси за наем. От гледна точка на финанси- спестяването им поради социалната изолация и невъзможността да се посещават различни магазини и заведения. Материалите се доставят и предават по електронен път- не се принтира или закупува.
На времената преработка или поправка на грешки при материали, програми и други, както и бърз и лесен достъп и уведомяване за настъпилите промени.
ОРЕС обучението представя възможността за активно участие и подкрепа в урока по физическо възпитание и спорт от родители или братя и сестри. Родителите могат да присъстват директно в урока и да наблюдават провеждането му, което е шанс да се забележат и оценят добрите практики, иначе представени само чрез разказите на децата.
Предоставя се възможност за по-широко включване на технологии, програми и приложения, до които учителите по физическо възпитание и спорт обикновено нямат достъп и възможност за приложение в часовете при редовно обучение. Създаване на различни възможности за креативно участие и поемане на част от управлението на урока от децата, както и за самостоятелност и поемане на отговорност за разпределяне на времето, усвояване на материала, изпълнение на упражненията и предаване на нужните писмени задачи.
ОРЕС обучението задължава преподаващите кадри да обновяват познанията и способностите си за работа в електронна среда, с иновациите в методиката на преподаване, постоянно да намират начини да повишават професионалната си квалификация.
Осигурява се 24 часов достъп до всички материали и уроци, както и социален контакт между участниците по време на социалната изолация, има обогатяване на знания и умения със сфери, не толкова широко застъпени в редовното обучение(танци, йога, бойни изкуства и многобройни варианти на фитнес тренировки, нови упражнения и разновидности на познатите, знания за начини на спортуване където и да е било без нужда от специално пространство или оборудване). Има възможност за виртуално посещение на важни за спорта места по света. Провеждане на тренировки с деца от някои от най-добрите и креативни инструктори в света в различни сфери на фитнес индустрията в сесии на живо.
По време на ОРЕС обучението се намалява драстично възможността за изразяване на гняв или проява на агресивно поведение, както и сформирането на негативни групи в класа.
Намаленото време за провеждане на синхронно ОРЕС обучение понякога е недостатъчно за завършване на всички поставени задачи. Личното подпомагане и съдействие на даден ученик понякога се налага да се прави пред всички и макар и да е нещо положително, някои от децата са в състояние да изразят негативно отношение спрямо съответното дете. Често пъти има технически проблеми или деца, които злоупотребяват по време на урока и си намират извинения да изключват микрофони или камери или изобщо да не присъстват в часа. Има нужда от по-строги мерки, както и подкрепа и действия от страна на ръководството и класни ръководители при ситуация с такива спекулации от страна на учениците. Често пъти родителите подпомагат прекалено активно писменото представяне на учениците, в редки случаи и все пак си позволяват да се намесват в учебния процес. Липсата на изправно работещи устройства, слаб интернет, достатъчно и безопасно пространство за всеки един ученик, спортни пособия и материали, съобразяването с други обитатели на дома и съседи, понякога липсата на възрастен, намален контрол и неспособността на учителя от физическа помощ и намеса, понякога невъзможност за демонстрация и прекалено кратко време за обратна връзка затрудняват качественото провеждане на уроците по време на ОРЕС обучението.
Въпреки усилията на учителите по физическо възпитание и спорт образователна система да подържа здравословното състояние и физическата дееспособност на учениците, да се поддържа теглото на учениците в норма, все пак процесът е доста затруднен и проличава много голям спад в извършената физическа активност от учениците и влошаване на състоянието им в изброените показатели.
Очевидна става нуждата от повишаване на професионалната квалификация и компютърна грамотност от страна на педагогическите специалисти.
Има прекалено дълъг престои на учениците пред електроните устройства и понякога достъп до материали, информация и игри неподходящи за възрастта им, появяват се различни оплаквания като например главоболие.
Въпреки увеличените възможности за преподаване на теоретичен материал, важно е и да се набляга на практическите задачи, да се планират и организират игри и предизвикателства, които са съобразени с възрастта на учениците.
ЛИТЕРАТУРА
Електронни източници:
1. Дистанционно обучение. https://www–it.fmi.unisofia.bg/courses/elearning/OsnovniVuprosi/distancionno_obuchenie.html
2.История на ДО“, Moodle, 3 октомври 2010 https://moodle.org/mod/page/view.php?id=7461
3.Системи за дистанционно обучение. Предимства и функционалности на системите за дистанционно обучение“, НИТ – Нови Интернет Технологии. https://www.onlinelearning.bg/sistemi-distancionno-obuchenie