ИНОВАТИВЕН МОДЕЛ НА ПРЕПОДАВАНЕ ПО НЕМСКИ ЕЗИК
Автор: Надя Стоянова
Старши учител по немски език
в ЕГ „Иван Вазов” гр. Смолян
Електронен адрес : st_86@abv.bg
Резюме
Игровизацията е образователният инструмент на новото поколение, който от една страна смесвайки виртуалния с реалния свят, а от друга превръщайки ученика от обект в субект на обучението, дава много по-добри и по-дългосрочни резултати. Игровизацията не само съчетава различни видове технологии /включително ИКТ/, но и изисква развитието на специални умения, като работа в екип, анализ и други. Основните мотиви за предложената иновация са свързани със съвременния технологичен свят. Учениците трудно задържат вниманието при обучение чрез традиционни похвати, затова често се използват механизми за увеличаване на интереса на младите хора чрез включването на игротеката в учебния процес.
Ключови думи: иновативност, езикова игротека, експеримент, методика, игровизация
Увод
Интересът към немския език става все по-голям, но трудността на този чужд език създава редица предпоставки учениците да срещнат спънки в усвояването му. Задачата на всеки учител е да поддържа и повишава интереса на учащите към урока и учебния материал. Един от начините за привличане на внимание са нестандартните форми на уроците. Те допринасят за по-добро усвояване на учебния материал. Важно място заемат иновативните методи за преподаване на чужд език, които стават все по-популярни. Нестандартните форми на уроци включват екскурзионни и тематични уроци, дидактически игри, групова работа.
Изложение
Урок, в който се използват иновативни методи на преподаване, насърчава учениците да мислят и практикуват в процеса на активно усвояване на нормите и правилата на езика.[4] Поради засиленият интерес към нестандартните форми на обучение по чужд език в класната стая, много от езиковите училища в страната стават част от групата на иновативните училища, които прилагат интересни и нови методи на преподаване на съответния чужд език. От 2019 година ЕГ „Иван Вазов“ град Смолян е в семейството на иновативните училища в България с въвеждането на нов учебен предмет по немски език и интегрирани уроци по физика и астрономия. Предметът е с наименованието „Театър и комуникация на немски език”. След анализ на постигнатите резултати и предвид повишения интерес на учениците към всички дейности, включващи игрови елементи, гимназията решава да надгради идеята на иновацията, като разшири обхвата на методите и похватите в предлагания нов учебен предмет „Езикова игротека”. Тази логична следваща стъпка дава нужния импулс за повишаване на мотивацията за учене.
Целта на програмата по „Езикова игротека на немски език“ е да бъде естествен спътник на часовете по общообразователна подготовка по втория чужд език, като въведе иновативност не само в начина на преподаване, но и в съдържанието, надхвърлящо заложеното в държавните образователни стандарти по чужд език и в Общоевропейската езикова рамка. Тя цели увеличаване на интереса на младите хора към учебния процес по чужд език, развиването и подобряването на езиковите компетентности, затова обучението застъпва четене с разбиране, слушане с разбиране, писане и говорене. Отвъд споменатите компетентности се очаква постигането на знания и умения и от други предметни области, предимно свързани със социокултурното и личностното развитие на подрастващите, като работа в екип, анализ и други.[2] Съчетават се различни видове технологии /включително ИКТ/ и се повишава интерактивността. Към методиката и формите на преподаване в часовете „Езикова игротека” могат да се причислят различните типове игри, заложени в учебната програма на този иновативен предмет:
Благодарение на различните типове игри, учениците подобряват своите лингвистични, лексикални, фонетични, социални и емоционални компетентности.
В учебните часове по новия предмет се организират игри извън рамките на училището или класната стая, например „търсене на съкровища“ и обход на даден район при изпълнение на определени задачи.
Използва се инструментариума, както на ИКТ-технологиите, така и на традиционните игри.
В десети клас е възможно съвместно провеждане на интегрирани уроци по два различни чужди езика, които се изучават като първи и втори чужд в съответния клас.
Важна предпоставка за успешно проведени занимания са ясно формулирани правила за всяка игра, по възможност в писмена форма.
Към игрите, свързани с езикови компетентности са:
– Ролеви игри за устната комуникативна компетентност
– Игри с културна насоченост
– Игри за усвояване на лексиката
– Игри за осмисляне и усвояване на граматични явления
– Игри за подобряване на писменото изразяване
За оценяване на обучението от страна на учениците се провежда анкета в края на учебната година, която включва както общи, така и конкретни въпроси относно ефективността на прилаганите от учителя методи.
Основна цел, която си поставих е: да се разработи и изпробва иновативен модел за стимулиране на езиковите знания и представи на подрастващите ученици в десети клас на първа гимназиална степен, които изучават немски като втори чужд език.
Предмет на настоящето изследване е целесъобразност и ефективност на дидактичната технология по немски език чрез приложение на игровия подход в часовете по чужд език. Обект са знанията и уменията на десетокласниците за справяне с граматични, лексикални, диалогични (речеви) и ориентировъчни задачи между обектите от действителността, разпознаване на лица, предмети и форми в игрово-познавателни ситуации.
В експеримента участват 26 ученика от десети клас, които изучават немски език като втори профилиращ предмет в Езикова гимназия „Иван Вазов” град Смолян. Те са подложени на входно ниво, направено в началото на учебната 2023/2024гдина, за да се установи нивото на знания на учениците по немски език до момента. Входното ниво съдържа стандартен тест с 10 задачи. [1]
Формиращ етап включва апробиране на игротеката като форма на педагогическо взаимодействие в условията на училищната среда (игрово-познавателни ситуации по образователно направление чужд език за първи гимназиален етап) чрез приложение на познати за учениците лексика и изразни средства, приложени в диалогичната реч и спомагащи за ориентирането на десетокласниците в езиковата обстановка[3] на часа Езикова игротека на немски език.
От друга страна в програмата се предвижда игрите да бъдат не само метод и инструмент, но и обект на обучението. Цели се осмислянето на всеки отделен вид игра и нейния житейски модел, което ще свърже игрите първо с обучението в цялост и в конкретика, а впоследствие и с ежедневието на индивида. Ще докаже как игрите не само развиват комуникативните способности, творчеството и широтата на мирогледа, но и създават и поддържат системи от правила и логически схеми и модели, развиващи интелекта на подрастващите. Темите, езиковите средства, устните и писмените речеви дейности в програмата са съобразени с интересите, възрастовите особености и опита на учениците.
След изпълнение на работната програма за период от шест учебни месеца бе проведен открит урок „Езикова игротека на немски език” пред три гостуващи училища в град Смолян: Езикова гимназия „Бертолт Брехт град Пазарджик, Езикова гимназия „Христо Ботев” град Кърджали и Профилирана гимназия „Константин Фотинов”град Самоков. Пред гостите бе представен час, в който учениците попадат в Escape room – стая, от която не могат да излязат, ако не отговорят на поставените им загадки.
Социална форма на провеждане: Учениците са разделени на 5 групи, като всяка група съдържа по 5 -6 човека. Решават всички задачи заедно. Задачите за всяка група са еднакви като условие, но различни като решение. Те са общо девет.
Сюжет на играта: Учениците са в ролята на частни детективи, които издирват определен човек. Те разполагат с набор от улики, които им помагат в решаването на така наречените мисии. Екипът от детективи се оказва заключен в детективско бюро и не знае кода за отварянето на вратата. Откривайки информация за субекта, след всяка мисия, групата от „детективи” получава цифра от кода, необходим за отключване на вратата. Кодът е съставен от девет цифри.
Цел на играта: Групите трябва да успеят да намерят целия код, да го въведат в компютъра, с който разполага всяка група, на адрес: https://wordwall.net/es
Инструкции за провеждане на часа: След като бъдат разделени на групи, учениците получават инструкции за деветте мисии, които трябва да изпълнят.
Отключване на escape room: При правилно въведен девет цифров код на посочената уеб страница, ще може да се отвори escape room.
Този открит урок може да се проведе не само на немски език, но може да се проведе и в комбинация с други чужди езици, например английски и испански език, с другите две паралелки, при които английски и испански се изучават като втори чужд език. Пример за това е задачата „Търсене на съкровища из града”, при която с колегите по английски и испански език разделихме класовете на отбори. Условието е в един отбор да има ученици и от трите класа, които имат за задача да открият описаните забележителности в града. Описанията са съставени от изречения на трите езика. Засича се време за изпълнение на задачата. Иновативният час има състезателен характер.
Контролен етап на педагогическия експеримент
При използването на иновации в обучението се забелязва следното:
1. От направения анализ на резултатите от констатиращия и контролния етап на експеримента, може да се извлече изводът, че благодарение на въведените в учебната програма иновативни часове „Езикова игротека на немски език” резултатите на учениците в 10а клас са по-високи на направеното изходно ниво, за разлика от входното, при което се забелязва предимно оценка добър.
2. Доказва се, че се отхвърля нулевата хипотеза в полза на алтернативната (работна) хипотеза, според която по данни от направената извадка, се наблюдава статистически значима разлика между резултатите на проведеното входно и изходно ниво в десети клас.
3. Когато часовете са организирани под формата на игра, учениците приемат с желание практическите задачи; проявяват изобретателност; подхождат творчески; влагат старание; забавляват се в обучението; по – добре разбират мненията на другите; активно творят знания;
4. Непринудената обстановка при изпълнение на задачите им позволява да общуват помежду си, да обменят идеи, да работят в екип;
5. Учениците се преобразуват от пасивни получатели на чужди знания в активни конструктори на тяхното собствено или чуждо знание;
6. Учител и ученици се забавляват в обучението и взаимно се учат.
Заключение
В настоящето изследване се установи, че учениците проявяват и използват знанията си по немски език, натрупани в девети и десети клас много по-ефективно, когато в процеса на обучение е включен и елементът на играта. Демонстрират по-добре наученото при наличие на базисни граматически понятия и тяхната употреба, необходими за изпълнение на игровата задача. Чрез иновативните часове десетокласниците натрупват набор от изрази и лексикални средства по всяка от темите, определят се общи езикови правила на устната и писмената комуникация, както и набор от компенсаторни стратегии и мнемотехники. Важно е коректното разбиране на правилата на всяка игра или метод, както и правилата за определяне на екипи и за успешна работа в екип, успешното представяне на резултатите от работата.
Използвана литература
1. Максимов, М. и колектив, Тестови задачи, Булвест 2000, София 2009
2. Стефанова П., Стефчев, П., Среткова, А. (1990): Методически насоки по немски език за десети клас на ЕСПУ. ДИ Народна просвета, С.
3. Стефанова П., П. Стефчев, А.Среткова. Deutsch fur die 10.Klasse. Изд. Просвета, С., 1990, 1993г.
4. Stefanova, P. (2001): Aus- und Weiterbildung von Primarlehrern mit Fremdsprache in Bulgarien, Mehr Sprache – mehrsprachig – mit Deutsch: Konzepte und Thesen. IDV, Luzern