ОВЛАДЯВАНЕ НА УМЕНИЯТА ЗА УСТНА КОМУНИКАЦИЯ В СФЕРАТА НА ХОТЕЛИЕРСТВОТО И КЕТЪРИНГА ЧРЕЗ ИЗПОЛЗВАНЕТО НА ЕЛЕКТРОНЕН УЧЕБНИК ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК ПО ПРОФЕСИЯТА
Нели Димитрова Анчева
Учител в ПГТ ,,Проф. д-р Асен Златаров”
гр. Пловдив
Резюме: Електронният учебник е съвременно образователно средство, което интегрира текст, мултимедия и интерактивни елементи. Това обогатява учебния процес и го прави по-ангажиращ и ефективен. Учебникът включва текстови материали, видеоклипове, аудиозаписи, интерактивни упражнения и връзки към допълнителни ресурси, осигурявайки персонализирано обучение, което се адаптира към индивидуалните нужди на учениците. В сферата на хотелиерството и кетъринга, където устната комуникация е от съществено значение, електронните учебници по английски език за професията допринасят значително за повишаване на професионалната квалификация. Интерактивните упражнения и симулации в учебника помагат на учениците да усвоят специфичната терминология и фразеология за професионалната област.
Ключови думи: овладяване, умения, устна, комуникация, хотелиерство, кетъринг, електронен, учебник, английски, език
Съвременното образование е изправено пред предизвикателства и възможности, свързани с интеграцията на новите технологии в учебния процес. През последните години все повече се наблюдава тенденцията за използване на електронни учебници, които предоставят нови възможности за обучение и значително подобряват комуникационните умения на учениците. В контекста на хотелиерството и кетъринга, където устната комуникация е от съществено значение, използването на електронни учебници по английски език по професията може да спомогне за повишаване на професионалната квалификация на бъдещите кадри.
През последните години специалистите в педагогиката насочват вниманието си към изучаването на употребата на електронни учебници и различни ИКТ средства в образованието, както и влиянието им върху успеха, социалното и емоционалното развитие на учениците (Димитрова, 2020).
Голяма част от издателствата, които предлагат учебници по английски език за ниво B1 имат електронни варианти (Focus for Bulgaria B1, 2018; Hobbs, Keddle, Lane, Kazakova, 2018; Данова, Костова, 2020; Evans, Dooley, Garza, 2011; Evans, V., J, Dooley, R. Hallum, 2017).
Това ме мотивира в работата си с ученици от 11. клас при ПГТ „Проф. д-р Асен Златаров”, град Пловдив да включа електронния учебник. В периода от края на месец октомври 2023 до началото на месец май 2024 година разработих и апробирах модел за овладяване на уменията за устна комуникация в сферата на хотелиерството и кетъринга, базиран на използването на електронен учебник по английски език за 11. клас. Основната цел беше да се развият комуникативните умения на учениците по английски език. Програмата включваше разнообразие от интерактивни упражнения и симулации, които помогнаха на учениците да усвоят специфичната терминология и фразеология за професионалната област
В края на месец октомври 2023 г. започна първата дейност, която включваше въведение в електронния учебник и основните термини в хотелиерството и кетъринга. Учениците се запознаха с интерфейса на учебника и усвоиха основни термини и фрази чрез интерактивни упражнения и видеоклипове. Някои ученици изпитваха трудности с навигацията в електронния учебник и със запомнянето на новите термини. За да преодолея тези трудности организирах допълнителни занятия за упражнение и предоставих индивидуална помощ на тези, които се нуждаеха от нея. Мотивацията на учениците се повиши благодарение на интерактивния характер на учебника и възможността да видят резултатите от своите усилия.
През ноември 2023 г. втората дейност беше свързана с частите на ресторанта, където учениците се запознаха с различните части на ресторанта чрез интерактивни упражнения и аудиозаписи. Проблемите възникнаха с разбирането на функциите на различните зони и запомнянето на съответната терминология. За да помогна на учениците, организирах повече интерактивни упражнения и предоставих допълнителни визуални материали, които да улеснят запомнянето. Тази допълнителна помощ значително подобри тяхното разбиране и увереност.
По средата на ноември 2023 г. се проведе дейност, свързана с частите на ресторанта, където учениците се запознаха с различните части на ресторанта чрез интерактивни упражнения и аудиозаписи в електронния учебник. Проблемите възникнаха с разбирането на функциите на различните зони и запомнянето на съответната терминология. Осигурих допълнителни визуални материали и упражнения, включени в електронния учебник, за да улесня процеса на запомняне. Учениците значително подобриха своето разбиране и увереност благодарение на предоставената помощ и използването на ресурсите на електронния учебник.
Към края на месец ноември 2023 г. се проведе дейност, фокусирана върху запознаване с персонала на хотела чрез ролеви игри, симулиращи посрещане на гости и обслужване. Практическото прилагане на научената лексика и изрази от електронния учебник предизвика затруднения у някои ученици. Насърчих ги да работят в малки групи и да практикуват ситуационни диалози, предоставени от учебника, което подобри тяхната увереност и способността им да комуникират ефективно в реални ситуации.
Декември месец започнахме със запознаването на единадесетокланиците с основните уреди и оборудване в кухнята чрез интерактивни упражнения, аудиозаписи и видеоклип от електронния учебник. Затрудненията с терминологията и запомнянето на функциите на различните уреди наложиха осигуряване на допълнителни ресурси и индивидуални консултации, базирани на материалите от електронния учебник. В резултат на това, техните знания и увереност в използването на специфичната терминология се подобриха значително.
Втората част на декември месец беше с акцент на дейност, , насочена към описването на хотелските удобства. Учениците използваха електронния учебник за запознаване с терминологията и услугите, предлагани от различни хотели. Възникналите трудности включваха запомнянето на голямо количество информация и приложението ѝ в контекст. Организирахме ролеви игри и практически задачи, които помогнаха на учениците да усвоят и прилагат новата информация. Електронният учебник предостави допълнителни интерактивни упражнения, които значително улесниха процеса на учене и подобриха комуникационните умения на учениците.
Началото на месец януари 2024 година стартира с дейност, насочена към ресторантите и различните видове услуги, които предлагат. В работата си с единадесетокланиците използвахме електронния учебник, за да разгледат различните видове ресторанти и услугите, които се предлагат в тях. Интерактивните упражнения и видеоклипа в учебника помогнаха на учениците да видят практически примери и да се запознаят с терминологията на английски език. Някои от тях срещнаха затруднения с разбиране и запомняне на разнообразието от услуги и съответната терминология. За да им помогна да преодолеят тези трудности, организирах групови дискусии и практически задачи, които ги стимулираха да използват новите думи и изрази в контекст. Електронният учебник предостави възможност за самостоятелно упражнение и обратна връзка, което значително подобри разбирането и увереността на единадесетокланиците.
През втората половина на януари 2024 година вниманието беше насочено към семейно ориентираните хотели и специалните услуги, които предлагат. Учениците използваха електронния учебник, за да се запознаят с различните видове удобства и услуги, предназначени за семейства. Интерактивните упражнения и аудиозаписите в учебника помогнаха на единадесетокланиците да се запознаят с терминологията и да видят практически примери. Затрудненията възникнаха при описването на тези услуги и удобства на английски език, което наложи допълнителни упражнения и практическа работа в групи. Организирах презентации, където учениците трябваше да представят различни семейни услуги и удобства, като използваха информацията от електронния учебник. Този подход не само подобри комуникационните умения на учениците, но и насърчи сътрудничеството и сплотеността в групата. Електронният учебник предостави множество ресурси и упражнения, които подпомогнаха учениците да усвоят терминологията и да се чувстват по-уверени в използването ѝ в реални ситуации.
Месец февруари 2024 г. включих дейност, в която учениците се запознаха с различни видове услуги за бързо хранене чрез интерактивни упражнения и аудиозаписи в електронния учебник. Имаха затруднения при оценката на време за изпълнение на поръчки и запомнянето на различните видове храни и напитки. За да помогна на учениците, организирах симулации и ролеви игри, които им предоставиха реалистичен контекст за практикуване, използвайки материалите от електронния учебник. Мотивацията на учениците се увеличи, когато видяха реалния напредък в уменията си и получиха положителна обратна връзка.
По средата на февруари 2024 г. учениците се запознаха с процеса на настаняване в хотел. Използваха електронния учебник за изучаване на различните аспекти на процеса на настаняване чрез интерактивни упражнения и аудиозаписи. Някои от тях имаха затруднения с потвърждаването на детайли при настаняване и запомнянето на различните стъпки в процеса. За да преодолеем тези трудности, организирахме ролеви игри и симулации, които помогнаха на учениците да приложат наученото на практика с помощта на учебника. Постоянното упражняване и получаването на обратна връзка значително подобриха техните умения и увереност.
Месец март започна с изучаване на кетъринга. Учениците се запознаха с основните понятия и оборудване за кетъринг чрез интерактивни упражнения и аудиозаписи в електронния учебник. Затрудненията с новата терминология и процедури наложиха организиране на допълнителни упражнения и практически занимания, които улесниха процеса на учене с помощта на електронния учебник. С течение на времето учениците започнаха да се чувстват по-уверени да използват новите знания в реални ситуации.
През втората част на март 2024 г. единадесетокланиците се запознаха с процеса на правене на резервации в ресторант чрез интерактивни упражнения и аудиозаписи в електронния учебник. Някои имаха затруднения с разбирането на различните аспекти на резервационния процес. За да преодолеем тези трудности, организирахме ролеви игри и симулации, които помогнаха на учениците да приложат наученото на практика с помощта на електронния учебник. Постоянното упражняване и получаването на обратна връзка значително подобриха техните умения и увереност.
В началото на април 2024 г. учениците изучаваха организирането на изискани вечери. Запознаха се с характеристиките на тези събития чрез интерактивни упражнения, аудиозаписи и видеоклип от електронния учебник. Затрудненията с терминологията и процедурите, свързани с изисканите вечери, наложиха предоставянето на допълнителни ресурси и насоки, които улесниха разбирането и усвояването на материала, използвайки електронния учебник. Единадесетокланиците се почувстваха по-уверени в способността си да организират и описват такива събития.
Към края на април 2024 г. учениците имаха дейност, с която се запознаха с персонала в кухнята на хотела. Изучаваха ролите на различни позиции в кухнята чрез интерактивни упражнения и аудиозаписи в електронния учебник. Разбирането на йерархията и функциите на различните позиции предизвика затруднения у някои ученици. За да помогна, организирах симулации и ролеви игри, които предоставиха практическо разбиране на различните роли с помощта на електронния учебник. Тези дейности значително подобриха разбирането и комуникационните умения на учащите.
Началото на май 2024 г. завърши с обобщение и проверка на усвоените знания чрез онлайн тестове от електронния учебник. Този заключителен етап позволи на единадесетокланиците да демонстрират своите умения и да получат обратна връзка за своето развитие. Несигурността по отношение на знанията и уменията при някои ученици наложи провеждане на индивидуални консултации и осигуряване на допълнителни материали за преговор от електронния учебник. По този начин се помогна на учениците да се подготвят по-добре и да завършат курса с повишено самочувствие и подобрени комуникационни умения.
Използването на електронния учебник във всяка дейност се оказа ключово за постигането на високи резултати през целия формиращ етап. Интерактивните упражнения, мултимедийните ресурси и възможността за незабавна обратна връзка в електронния учебник значително улесниха процеса на учене и подобриха мотивацията на учениците.
Разработеният и апробиран модел за овладяване на уменията за устна комуникация в сферата на хотелиерството и кетъринга, базиран на използването на електронен учебник по английски език по професията, има висока практическа приложимост в съвременното педагогическо пространство. Той не само подобрява качеството на образованието, но и мотивира учениците да развиват своите комуникативни и професионални умения в една реалистична и интерактивна учебна среда. Този подход може да се прилага успешно и в други професионални направления, където усвояването на специфични комуникационни умения е от ключово значение.
Използвана литература:
Димитрова, Д. (2020). Използване на електронните учебници и тяхното влияние върху постиженията и социалното развитие на учениците от начален училищен етап. Годишник на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски”. Педагогически факултет, № 1, Шумен.
Evans, V., J, Dooley, V. Garza (2011). Hotels & Catering, Express Publishing.
Evans, V., J, Dooley, R. Hallum (2017). Career Paths. Food Service Industries, Express Publishing.
Focus for Bulgaria B1, Part 1. (2018). Student’s Book, Varna.
Focus for Bulgaria B1, Part 2. (2018). Student’s Book, Varna.
Hobbs, M., J. Keddle, A. Lane, I. Kazakova (2018). For Real intermediat for the 9th- 10 th grades. Student`s Book, Sofia.