ПЕДАГОГИЧЕСКА ТЕХНОЛОГИЯ ЗА ФОРМИРАНЕ НА ЗНАНИЯ У ДЕЦАТА ЗА ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ И УМЕНИЯ ЗА ТЯХНОТО ПРИЛОЖЕНИЕ
Николина Нешкова Гълъбинова – обучение за придобиване на I ПКС, 8460
Старши учител в детска градина „Здравец“, гр. Пазарджик
Резюме: В статията е представена иновативна педагогическа технология за формиране на знания у децата за гражданско образование и умения за тяхното приложение. Представени са допълнителни форми на педагогическо взаимодействие – открити практики, празници и любознателни състезания с обучителен характер на теми, свързани с пробуждането у децата на любов към родния край, създаване на интерес към народното творчество, запознаване с делото на борците за свобода. С активното участие на родители и известни личности от обществеността, се осъществи интересен, структуриран и систематизиран подход за обучение и възпитание по представената разработка. В контекста на гражданското образование тази технология включва подходящи методи и средства, които способстват за формиране на знания и умения, свързани с гражданското поведение и участие.
Предучилищната възраст е изключително подходяща за пробуждане у децата на любов към родния край, създаване на интерес към народното творчество, запознаване с делото на борците за свобода. Родителите, учителите и обществеността носят изключително голяма отговорност за полагане основите на патриотизма у подрастващите за възпитаване в родолюбие и гордост.
Ключови думи: предучилищна възраст, роден край, патриотизъм, родолюбие, гордост, родословно дърво
В предучилищното образование гражданското образование се осъществява във всички възрастови групи:
Представените теми по настоящата разработка бяха интегрирани в обучението по образователните направления: ОС, БЕЛ, Музика, ИИ. Бяха осъществени в допълнителни форми на педагогическо взаимодействие – открити практики, празници и любознателни състезания с обучителен характер.
Целта на настоящата разработка е да се моделира иновативна педагогическа технология за формиране на знания у децата за гражданско образование чрез празниците и обичаите в ДГ при 6-7 годишни деца.
За реализирането на целта бяха структурирани следните задачи:
В изследването взеха участие 20 деца на 6-7 годишна възраст от ІV група от ДГ „Здравец”.
Проведени са 12 допълнителни форми на педагогическо взаимодействие – открити практики, празници и любознателни състезания с обучителен характер в продължение на шест месеца – от октомври до март, в които взеха участие деца, родители и партньори, с които детска градина „Здравец“ успешно взаимодейства и си сътрудничи.
Изследвани и установени бяха знанията на 6-7 годишни деца към традиционните и национални празници: „Ден на Християнското семейство“ – открита практика пред родители; „Ден на народните будители” – отбелязване на празника в РБ „Никола Фурнаджиев“; „Трети март – открит урок по родолюбие” – съвместно с деца от школа по рисуване към НЧ „Виделина“; „Моят роден край” – открита практика пред родители; „24 май – Празник на българската просвета и славянска писменост“, „Коледуване“ – тържество пред гости и колеги на детската градина; „18 февруари – годишнина от обесването на Васил Левски“ – съвместно с ученици, бивши възпитаници на детската градина; „Цветна Цветница, дошла е!“ – тържество по повод именият ден на детската градина, съвместно с родители и гости; „Аз обичам България“ – любознателно състезание с обучителен характер с родители и гости.
За възпитаването в патриотизъм и хуманизъм допринасят и празниците, организирани в детската градина. Със своя емоционален характер те оказват непосредствено въздействие върху детето. Художественото оформление на празника, неговото емоционално и идейно съдържание оставят трайни впечатления у децата.
Педагогическата технология за формиране на знания у децата от предучилищна възраст за гражданско образование е важен инструмент за развитието на активни и отговорни граждани. Целенасочената и умела възпитателно-образователна дейност, обединяваща усилията на учители, родители и общественост е гаранция за осмисляне, развиване и укрепване на националните традиции и гордост у подрастващите. В следствие на добро планиране и активно сътрудничество с родителите и обществеността се осъществи успешно прилагане на тази иновационна технология за формиране на знания у децата за гражданско образование и умения за тяхното приложение.
Използвана литература