Приложение на електронните ресурси в училище
Оля Йорданова Вакадинова – старши учител по ИТ и информатика, ПГ „Пейо К. Яворов“, гр. Петрич
Резюме:С развитието на цифровите технологии електронните ресурси стават неотменна част от учебния процес. В областта на информационните технологии (ИТ), те предлагат безброй възможности за подобряване на качеството на обучението и улесняват достъпа до информация и практическо обучение.
Ключови думи: електронни ресурси, образование, ИТ
Електронните образователни ресурси са универсално средство за организация и дидактическо обезпечаване на технологичното обучение в новата информационна среда. Чрез тях може да се получи в разнообразна форма учебна и справочна информация, да се организира процесът на усвояване на знания, да се придобият умения и навици за самостоятелна учебна и практическа дейност, ефективно да се контролират резултатите от обучението.
Електронните образователни ресурси са универсално средство за организация и дидактическо обезпечаване на технологичното обучение в новата информационна среда. Чрез тях може да се получи в разнообразна форма учебна и справочна информация, да се организира процесът на усвояване на знания, да се придобият умения и навици за самостоятелна учебна и практическа дейност, ефективно да се контролират резултатите от обучението. Днес мисията на образованието се преориентира не толкова към натрупването на знания, колкото към формирането и развитието на творческото мислене, към намиране на нестандартни решения в живота, към промяна на съществуващата действителност и т.н. (Pavlov, 2003).[1]
Информационните образователни ресурси не просто обхващат софтуер и програмни продукти с дидактическо, енциклопедично и приложно значение а функционират като системен обект с комплексно предназначение на предметно ориентираната интерактивна среда. Електронните образователни ресурси са универсално средство за организация и дидактическо обезпечаване на технологичното обучение в новата информационна среда. Чрез тях може да се получи в разнообразна форма учебна и справочна информация, да се организира процеса на усвояване на знания, да се придобият умения и навици за самостоятелна учебна и практическа дейност, ефективно да се контролират резултатите от обучението.[1]
Информационната осигуреност на технологичното обучение може да се подобри чрез използване на такива електронни издания като електронни учебници, компютърни енциклопедии, цифрови справочници, каталози на продукти и услуги, информационни интернет ресурси със свободен достъп, цифрови аудиовизуални средства за обучение. Електронния учебник е предназначен за самостоятелно изучаване на теоретичен материал и е построен на хипертекстова основа, позволяващ работа по индивидуална образователна траектория. Той съдържа прецизно структуриран учебен материал, представен като последователност от интерактивни кадри, съдържащи не само текст, но и мултимедийни приложения. Обучаемия има възможност не само да определи оптимална траектория на изучаване на материала, но и удобен темп на работа и начин на изложение, съответстващи на психофизиологичните особености на възприятията му. Може да бъде заложена възможност да се протоколират действията на обучаемия с цел по- нататъшен анализ.
Основни характеристики на електронните ресурси
Видове електронни ресурси
1. Електронни учебници и книги
Електронните учебници и книги позволяват на учениците лесен достъп до учебни материали навсякъде и по всяко време. Те често включват интерактивни елементи, като видеоклипове, анимации и връзки към допълнителни ресурси, което прави ученето по-занимателно и ефективно.
2. Онлайн курсове и платформи за обучение
Онлайн курсовете и платформите за обучение, като Softuni[2], Coursera[3], Khan Academy[4] и др., предлагат специализирани курсове по различни теми от ИТ, които допълват училищното обучение. Те включват видео лекции, упражнения и интерактивни задачи, които помагат на учениците да задълбочат знанията си.
3. Видео уроци и лекции
Видео уроците и лекциите, достъпни в платформи като YouTube и др., са полезен инструмент за визуално и аудиовизуално учене. Те обхващат широка гама от теми и позволяват на учениците да гледат и преглеждат материалите колкото пъти им е необходимо.
4. Образователни игри и симулации
Образователните игри и симулации предоставят интерактивен и забавен начин за усвояване на ИТ концепции.
5. Форуми и онлайн общности
Форумите и онлайн общностите предоставят възможност за обмен на знания и опит между ученици, учители и професионалисти в областта на ИТ. Те са полезен ресурс за решаване на проблеми, получаване на съвети и обогатяване на знанията чрез споделяне на реални казуси и решения.
6. Програмни среди и софтуер
Програмните среди и софтуер, предоставят на учениците необходимите инструменти за обработка и визуализация на данни и създаване на мултимедийни проекти. Те са от съществено значение за практическите занятия по обработка на данни и мултимедия.
Заключение
Електронните ресурси играят ключова роля в съвременното образование и са особено полезни. Предоставят гъвкавост, актуалност и разнообразие в учебния процес, като допълват и обогатяват традиционните методи на обучение. Чрез използването на различни електронни ресурси, учениците могат да развият както теоретичните си знания, така и практическите си умения, необходими за успешна реализация в областта на информационните технологии.
Литература
1. Павлов, Д., П. Балкански & Ил. Петкова. (2003). Ръководство за преподавателя, за курса по образователни системи и структури. С. с. 81 – 83.
-
Зонева, Л.,ИЗПОЛЗВАНЕ НА ЕЛЕКТРОННИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕСУРСИ В ТЕХНОЛОГИЧНОТО ОБУЧЕНИЕ https://www.kim-kozloduy.com/docs/irz3.pdf ↑
-
ИТ курсове по програмиране – Софтуерен университет https://softuni.bg/ ↑
-
Coursera https://www.coursera.org/ ↑
-
Khan Academy | Free Online Courses, Lessons & Practice https://www.khanacademy.org/ ↑