Модел на обучение по информационни технологии (профилирана подготовка) в 11. клас чрез електронни ресурси
Оля Йорданова Вакадинова – старши учител по ИТ и информатика, ПГ „Пейо К. Яворов“, гр. Петрич
Резюме:
Статията представя авторски иновационен методически модел за експериментално прилагане на електронни ресурси в обучението по информационни технологии (профилирана подготовка) в 11 клас и обхваща различни видове учебни единици (уроци). На основата на целите в различните видове учебни единици са подбрани аргументирано конкретни електронни образователни ресурси, които се използват за активно учене.
Ключови думи: методически модел; електронни ресурси
В съвременния свят на информационните технологии (ИТ), образователните ресурси играят ключова роля в процеса на обучение и развитие на учениците.
Формулирането на нови общообразователни цели, като формиране на умения за самостоятелно учене в средното училище, е от съществено значение. Тези умения представляват основа за по-нататъшно обучение и развитие на учениците, като им предоставят инструментите и стратегиите, необходими за успешно справяне с предизвикателствата на бъдещето и за продължително обучение и развитие през целия им живот.
Промяната в модела на обучение и формулирането на нови общообразователни цели отразяват необходимостта за адаптивност и гъвкавост в образователната система, като насърчават по-активно и ангажирано участие на учениците в учебния процес и ги подготвят за успешно участие в динамичното общество на бъдещето.
Електронните образователни ресурси представляват разнообразни цифрови материали, които се използват за обучение . Те включват електронни учебници, интерактивни презентации, интерактивни учебници, образователни приложения и софтуерни инструменти, които могат да бъдат достъпни през уеб браузър или специализирани приложения.
Един от най-успешните начини за ангажиране вниманието на учениците е чрез внедряване в училищния живот на такива средства, които децата използват ежедневно. Ето защо в националната стратегия и въвеждането информационни и комуникационни технологии (ИКТ) в българските училища главната цел е ефективно използване на съвременните информационни и мрежови технологии за повишаваше на качеството на образованието, обогатяване на учебното съдържание и въвеждане на иновационни образователни технологии и методи в учебния процес. Основната цел на Стратегията е да осигури равен и гъвкав достъп до образование и научна информация по всяко време и от всяко място – от стационарен компютър, лаптоп, таблет, мобилен телефон.[1]
В съвременното обучение, използването на уеб сайтове като част от тези модели става все по-разпространено и ефективно. Уеб сайтовете предоставят богати и интерактивни ресурси, които могат да обогатят учебния процес и да стимулират учениците
За постигане на резултати в обучението по ИТ(ПП) в 11 клас реших да търся пътища за повишаване на учебните постижения на учениците чрез целенасоченото приложение на интерактивни методи и умелото им съчетаване с възможностите на информационните технологии.
Една интерактивна технология включва три основни компонента: учител, ученици и интерактивни методи и средства. За да бъде успешен процесът е важна ролята на учителя. Получените от учителя „готови знания“ не са достатъчни за успешното развитие на учениците. Обучението трябва да е такова, че да дава възможност, за творческо мислене и за вземане на решения в практически ситуации. Учителят трябва да мотивира, коригира, консултира, възпитава, оценява. Ученикът изпълнява ролята на сътрудник, инициатор, иноватор, творец, дори на организатор на собственото си обучение. Той трябва да изследва, обобщава, анализира.
Целта на модела за обучение по информационни технологии (ИТ) в 11-ти клас, използващ електронни образователни ресурси, е да осигури ефективен и интерактивен учебен процес, който да подготви учениците за предизвикателствата на съвременния дигитален свят. Моделът цели да развие както теоретични знания, така и практически умения в областта на информационните технологии, като акцентира на важността на активното учене и самостоятелната работа. Значението на понятието „педагогическо моделиране“ би могло да се обясни с разкриване значението на термина „модел“. Моделът е изкуствено създаден обект под формата на схема, физическа конструкция, знакови форми или формули, подобен е по структура на изследвания обект или явление и притежава всички негови свойства, взаимовръзки и отношения между съставните му елементи. (Бешенков, 2002, с.336 ).[1]
Основните цели могат да бъдат обобщени в следните точки:
Учениците трябва да развият основни умения за работа с информационни и комуникационни технологии. Това включва:
Работа с различни софтуерни приложения: Учениците усвояват умения за работа с електронни таблици, текстообработващи програми и графични редактори.
Критично мислене: Развиване на способности за анализ на информация и оценка на цифрови ресурси.
Моделът насърчава активното участие на учениците в учебния процес чрез:
Използване на електронни учебници и ресурси: Учениците имат достъп до разнообразие от електронни материали, включително видеоуроци, интерактивни упражнения и тестове.
Групови проекти и колаборация: Учениците работят в екипи, за да решават проблеми, което подобрява комуникационните им умения и насърчава обмена на идеи.
Моделът акцентира на важността на практическото приложение на усвоените знания:
Реални казуси и примери: Учениците работят по практически задачи, свързани с реални ситуации в бизнеса и технологиите, което помага за по-добро разбиране на материала.
Проекти и разработки: Учениците участват в проекти, които включват проектиране на информационни системи и приложения.
4. Адаптация към новите технологии
Съществуването на постоянно променяща се технологична среда налага на учениците да бъдат адаптивни:
Следене на новите тенденции: Учениците се запознават с нововъзникващи технологии и техните приложения в различни сфери на живота и бизнеса.
Създаване на иновации: Поощряване на креативността и иновационното мислене при разработване на нови идеи и решения.
5. Оценка и самооценка на знанията
Моделът предвижда систематичен подход към оценяването:
Формативно и сумативно оценяване: Учениците получават редовна обратна връзка за напредъка си чрез тестове и проекти, което им позволява да осъзнаят собственото си развитие.
Самостоятелна работа и самооценка: Учениците се насърчават да оценяват собствените си умения и знания, което развива тяхната отговорност и самостоятелност.
В конкретното изследване прилагам електронните ресурси в следните модули:
Модул 1: Обработка и анализ на данни
Модул 2: Мултимедия
В Модул 1: Обработка и анализ на данни се акцентира върху:
Обработка на данни: Учениците изучават как да използват електронни таблици за събиране, организиране и анализ на данни. Включени са упражнения за работа с функции, формули и инструменти за анализ на данни.
Използване на електронни таблици: Изучаването включва конкретни задачи, които учат учениците как да обработват големи обеми данни и да извличат полезна информация от тях.
Към всеки урок са включени видеа, интерактивни задачи и материали, които подпомагат процеса на обучение и правят съдържанието по-достъпно и интересно за учениците.
Приложение на знанията: Учениците се запознават с практически приложения на обработка на данни в различни контексти, включително финансов анализ, научни изследвания и бизнес анализи.
Примери за задачи включват създаване на графики и диаграми, използване на условно форматиране и работа с динамични таблици.
Основни концепции на базите данни: Структура, моделиране и управление на данни.
Създаване и управление на бази данни чрез софтуерни инструменти като Microsoft Access.
Видеа, които демонстрират стъпка по стъпка процесите на създаване и манипулиране на бази данни.
Интерактивни упражнения: Онлайн симулации и тестове за затвърждаване на теоретичните знания.
В Модул 2: Мултимедия се акцентира върху:
Фото- и видеозаснемане: Учениците изучават основните принципи на фото- и видеозаснемането, като се фокусират върху техниките за запис и обработка на видеофайлове.
Учениците използват онлайн инструменти, за да експериментират с различни параметри като експозиция, бленда, ISO и баланс на бялото, видеа, които показват техники за заснемане и обработка на снимки, задачи, които изискват от учениците да заснемат и редактират собствени фотографии, използвайки софтуерни инструменти като Gimp, Adobe Photoshop.
Онлайн симулатори:
Симулацията демонстрира относителните нива на шум и размера на боке на камерите въз основа на техния абсолютен размер на блендата.
Този симулатор интерактивно изчислява дълбочината на рязкост на камерата и замъгляването на фона и ги симулира визуално върху снимка заедно с различни видове замъгляване на обектива (боке) за всяка комбинация от обектив, камера и разстояние.
Интерактивни упражнения: Онлайн симулации и тестове за затвърждаване на теоретичните знания.
Създаване на мултимедийни продукти: Учебният материал включва проектиране и изграждане на цялостни мултимедийни продукти. Учениците се учат как да комбинират различни медийни формати – текст, изображения, звук и видео – за създаване на интерактивни презентации и други мултимедийни проекти.
3.Процесуална част на модела
Моделът за прилагане на електронни ресурси в обучението на учениците от 11 клас в ПГ „Пейо К. Яворов“, гр. Петрич обхваща различни видове учебни единици (уроци).[4]
Видове учебни единици
1. Теоретични уроци
Цели:Запознаване с нови теоретични концепции и принципи в ИТ.
Осигуряване на основни знания, необходими за разбиране на последващи практически задачи.
Процес:
2. Практически уроци
Цели: Прилагане на теоретичните знания в практически ситуации. Развитие на практически умения и компетенции в областта на ИТ .
Процес:
3. Проектно-базирани уроци
Цели:Развитие на умения за работа в екип. Изследване и решаване на реални проблеми чрез ИТ технологии.
Процес:
4. Интерактивни уроци и симулации
Цели:Насърчаване на активното участие на учениците в учебния процес. Подобряване на разбирането чрез интерактивни методи и симулации.
Процес:
Очакванията на обществото към съвременното средно образование налага необходимостта от създаване и използване на електронни учебници, помагала и онлайн платформи и то не само по отделни предмети, а по всички учебни дисциплини – като възможност за привличане на вниманието на учениците, подобряване на нагледността, развиване на абстрактното мислене, повишаване на позитивния емоционален фон в учебния час, засилване на интереса към предмета и формиране у учениците на познавателна потребност от придобиване на нови знания.
Литература
1.Бешенков, С.А. Моделирование и формализация, Методическое пособие , М. :БИНОМ. Лаборатория знаний, (2002)
-
Стратегия за ефективно прилагане на информационни и комуникационни технологии в образованието и науката на Република България (2014-2020 г.) https://www.strategy.bg/StrategicDocuments/view.aspx?Id=904 ↑
-
Be the camera: http://bethecamera.com ↑
-
Dofsimulator https://dofsimulator.net/en/ ↑
-
Структура на урока според Лернер . Структура на урока според Онишчук https://pedagogy-bg.blogspot.com/2019/05/lerner-onichuk.html ↑