Създаване на младежка музикална банда – една иновативна идея за мотивиране на учениците да развиват знанията си по английски език
Пенка Димитрова Димитрова
СУ „Васил Левски“, град Дулово
Резюме: Статията представя една иновативна идея, реализирана в СУ „Васил Левски“, град Дулово. Идеята се базира на това, че ние – учителите, трябва да се стремим да съхраняваме уникалността на всяко дете, да търсим индивидуални пътища, за да може то да развива таланта си.
Споделям опит от извънкласна дейност – създаване на ученическа музикална банда. Защото вярвам, че всеки учител ясно осъзнава огромната роля на извънкласните занимания като форма на придобиване на научни знания и компетентности, на усвояване на умения за работа в екип, добронамереност и уважение. По време на извънкласните дейности, които децата посещават с огромно желание, комуникацията с тях е още по-искрена.
И още: опитах се да намеря допирните точки между английския език, музикалното изкуство и… уменията, талантите на учениците, на които преподавам. И опитът ми сполучи – не само постигнах успех, но и се докоснах до най-съкровените кътчета на детската душа… И децата ми подариха радост и усмивки!
Ключови думи: английски език, младежка музикална банда, извънкласни дейности
Да съхраниш уникалността на всяко дете и после да я развиеш, като го подкрепяш в действията, които предприема – именно това е основната идея, която ме водеше при създаването на Клуб по английски език. Разсъждавайки в тази насока, смятам, че функционирането на Клуб по английски език е подходяща форма за постигане на всички тези цели, както и за изграждане на добре подготвено за живота поколение, съставено от пълноценни личности и ярки индивидуалности. А мястото на модерния учител е именно там – сред децата, на които да осигуряваме възможност да изявяват своята уникалност и дарби; да ги научим да бъдат „себе си“, проявявайки предприемчивост, но и лична отговорност, добронамереност и толерантност към другите. И не на последно място – да ги научим, запазвайкии индивидуалността си, да се вписват успешно в групата и обществото.
Тази посока на мислене, тръгвайки от ярката индивидуалност на децата, естествено ни отвежда и до изкуството, което в своята цялост е една неповторима симбиоза между отражение на заобикалящата ни действителност, природата, явленията и хората, и наред с това е проява на духовния свят на човека (Мирчева, 2015). Изкуството също е уникално по своята същност и се оказва една подходяща форма детето да изрази собствения си свят чрез музиката, танца, киното…
В частност, концентрирам вниманието си върху връзката между музиката като начин за себеизразяване и мотивацията за усвояването на английски език. В съвременната дигитална реалност на преден план излизат „значимостта на уменията, способностите, компетенциите и може би най-важното – мотивацията за приложението им в целенасочена дейност“ (Данаилова, 2020). Фундаменталният въпрос е как учителят може да усили желанието на ученика за учене, за занимания с музикален инструмент, за рисуване.
Всъщност, трябва да се тръгне от дефинирането на термина „мотивация“. Ето няколко мнения на изследователи: Мотивацията е вътрешен процес, който стимулира и активизира поведението на ученика, и го кара да полага усилия, за да научава нови неща и да развива уменията си. Мотивацията за учене може да бъде определена като система от подбуди, предизвикващи учебна активност (Колишев, 2013).
Мотивацията е желание да се постигне цел, съчетана с енергия да се работи за постигането на тази цел. Мотивацията се разглежда като йерархична система на много равнища, в която различни мотиви се намират в единство и взаимодействие (Павлов, Терзиева & Рахнев, 2017).
Вътрешната мотивация благоприятства творчеството; контролиращата външна мотивация възпрепятства творчеството (Пинк, 2012). За учениците с вътрешна мотивация влагането на усилия във дейност, чийто резултат е важен за тях, ученето е осъзнат процес, който се контролира от самите тях. Те осмислят, че трябва да бъдат водени от мечти, които да превърнат в свои цели, да не се плашат от предизвикателствата, а да се стремят към успех, към усъвършенстване на уменията и компетентностите си.
Като преподавател по английски език в СУ „Васил Левски”, гр. Дулово имам възможността да се срещам с ученици от различни класове, да общувам с тях и взаимно да се опознаваме. С част от учениците комуникирам и по време на заниманията на Клуба по английски език – една от формите за извъкласни дейности, събираща учениците с афинитет към английския език. Неписано правило е в Клуба да споделяме всичко и чрез разговори по различни теми от учебната програма аз имам уникалната възможност да научавам за интересите на учениците си и за техни специални заложби и качества, които те развиват паралелно с ученето.
Така се случи със сформирането на група “Acers”. В неформален разговор ученици от 10. Б клас заговориха за своите интереси към музиката и за това, че владеят определени музикални инструменти. Младежът С. Д. сподели, че може да свири на китара и че се справя много добре – може да композира и да прави кавъри на песни.
Голяма беше изненадата, когато от момичетата (И. Е.) от същия клас сподели, че проявява интерес и много добре се справя на барабани, а също така свири и на пиано.
Така от дума на дума и уж на шега се случи идеята да си направим музикална банда.
И защо не. Преди години в нашето училище е имало традиция да има такава музикална група. Тя е била на голяма почит и уважение. Групата е свирила на много ученически мероприятия и увеселения. Членовете на групата са били пример за подражание.
И така аз приех идеята на моите ученици да се опитаме да върнем традициите в училище и да направим опит да сформираме такава музикална банда.
Не след дълго след този разговор в училище пристигна писмо, в което се казваше, че по инициатива на РУО гр. Силистра се организира конкурс за песен на чужд език по авторски текст на тема: “Catch the joy of the day” (Улови радостта на деня). Запознах двамата музикални активисти с писмото и те бяха много ентусиазирани. Решиха, че ще участват като сформират група – рок група.
Китаристът и барабанистът на бъдещата група вече бяха налице. Започнахме да търсим бас китарист и вокалист.
Знаехме, че едно момиче от 12. А клас (А. М.) дълго време беше пяла в детска вокална група и имаше много изяви както на ниво училище, така и на мероприятия, организирани на общинско ниво. Поканихме я да поговорим, споделихме за конкурса и за нашата идея тя да бъде вокалист на групата. Идеята беше приета с радост и с голям ентусиазъм.
Разговорите продължиха в посока търсене на басист – каква рок група без басист.
Тогава китаристът С. Д сподели, че знае за едно момче, което също като А. М. е от 12. клас, но от друга паралелка, и което се е изявявало с бас китара на весели партита на свои съученици. Издирихме и него – Р. Р. Отговорът беше: „Да, готов съм. Да го направим”.
Началото на групата беше поставено, а аз – като техен учител по английски език – бях ръководител и ментор, помощ и подкрепа и пръв техен фен.
И така, след като членовете на гупата вече се знаеха, те решиха да се съберат и да споделят идеи по темата. Следваха дни на търсене на музикална тема, на съставяне на мелодия и същевременно на опити за съставяне на текст (защото моите ученици решиха, че сами ще си измислят текст на песента).
Присъствах на много от техните репетиции. Бях възхитена от тяхната задружност (нещо много рядко срещано днес), от начина им на общуване, от споделянето на идеи и как те се споделят и обсъждат от всички. С колко трепет и вълнение бяха чути и изпяти първия куплет на песента и припева! Старанието им да напаснат текст и музика беше възхитително!
Следваха много повторения. Променяха се думи и акорди в движение, но целта си оставаше – да бъдат най-добрите и да станат първи.
Страхотната приятелска връзка мужду А. М. и Р. Р. даде своите плодотворни резултати. След дълги лутания и търсения, с общи усилия текстът на песента беше готов. По изискване в регламента продължителността на песента не трябваше да надвишава три минути.
След като в голямата рамка текстът и музиката на песента бяха фиксирани, младите музиканти започнаха работа по изчистване на детайлите и промени в ритъма на музиката, така че тя максимално да изрази настроението в текста. Тук аз се включих малко по-активно, тъй като в моите по-ранни години аз също свирех на китара и имам много добре развит музикален слух по отношение на китарата. Част от моите идеи допаднаха на групата и бяха реализирани.
И така в почти всекидневни репетиции дойде времето, когато трябваше да се изпрати видео на песента. Това беше част от регламента – участниците ще се оценяват по заснето видео. След колективно обсъждане стигнахме до решение и мястото беше определено. Избрахме си един хубав слънчев ден и час. Заснехме видеото няколко пъти. След това двигателят на групата – С. Д., който има звукозаписно студио у дома си, се зае с обработката и подготовката на крайния продукт.
Тук също трябваше да се положат много усилия, защото критериите никак не бяха за подценяване.
Ето по какви критерии щеше да бъде оценяван техния труд:
Критерии за оценка на финалния съвкупен продукт – заснета изпята песен на чужд език (английски език) по авторски текст
1. Креативност и оригиналност на текста по зададената тема – 10т.
2. Лексикално богатство на текста на английски език – 5т.
3. Ясно позитивно послание на текста по зададената тема – 10т.
4. Въздействие на изпълнението (сценично присъствие – 5; артистичност – 5) – 10т.
5. Качество на видеото – 10т.
6. Спазени технически изисквания – 5т.
Общо – 50т.
През цялото време на създаването на песента учениците обмисляха и какво име биха сложили на групата. Обмислихме много варианти и крайното решение беше учениците да съчетаят в името на групата своите първи букви от имената си. И така възникна името “Acers”.
За да получат бонус точки към представянето си, С. Д., които се занимава с графичен дизайн, изработи лого на групата.
Видеото на песента беше изпратено и всички тръпнехме в очакване на крайното класиране. Когато имейлът пристигна и го отворих, видях, че нашата група е класирана на първо място. И още – ние бяхме единствените с авторски текст и авторска музика (от участвали ученици от 12 училища).
Нямах търпение да съобщя хубавата вест на моите ученици.
Радостта от постигнатия успех беше огромна – не само за нас като участници, но и за цялото училище. Вестта за постигнатия голям успех се разнесе много бързо и всички ни поздравяваха.
Бяхме в очакване на награждаването. Междувременно, ентусиазирани от успеха, младите музиканти получиха криле и се заеха да разучават и изпълняват популярни сред младежите песни. И така репертоарът им започна бързо да нараства.
В деня на награждаването групата трябваше на живо да изпълни песента. Подготовката за този ден включваше и работа по имиджа на групата. След кратко обсъждане всички заедно решихме, че ще изработим специални тениски с логото на групата – по този начин участниците ще имат по-добър естетически вид.
На награждаването моите музиканти излязоха, забиха и заслужено получиха поздравленията и аплодисментите на другите участници и техните ръководители. А от организаторите бяха наградени с индивидуални и групова награди.
(Прояви на групата могат да бъдат проследени във фейсбук страницата на групата и в You Tube канала.)
След този звезден миг на щастие група „Acers” беше канена на много организирани от РУО събития, за да изпълнят своята песен като поздрав към победителите.
Участия имаха и на събития, проведени в нашето училище (Пролетен базар, Ден на розовата фланелка и др.), където изнесоха мини концерт на открито и се радваха на аплодисментите на съучениците си.
Всяка година в нашия град се провеждат майски културни празници, на които се канят театри, индивидуални изпълнители и групи. Тази година бяха поканени група „Сигнал”, а като подгряваща група – група “Acers”.
Трябва да кажа и за още един голям жест от ръководството на нашето училище към музикантите – песента беше включена като мелодия на звънеца за влизане и излизане от час в нашето училище – СУ „Васил Левски“, град Дулово. Така се създаваше много приятно настроение и песента доби още по-голяма популярност.
Вече част от членовете на групата (А. М. и Р. Р.) завършиха обучението си и са студенти в други висши училища, но всички те си обещаха да продължат радостта “Acers”.
Така се появи първата тийн банда в СУ „Васил Левски”, гр. Дулово в най-новата история на училището, чийто първи сингъл става хит и печели първо място.
А аз съм щастлива, че работата ми като учител ме среща с такива креативни млади хора.
И се присъединявам към посланието на песента: Не си струва да се събудиш с намръщено лице и да нямаш стимул да излезеш и да се радваш на живота. Трябва да живеем днес и да уловим радостта на всеки нов ден.
Данаилова, И. (2020). Мотивацията за учене и развитието на човешките ресурси. София: Изд. УНСС, с. 5.
Колишев, Н. (2013). Педагогическите умения на учителите. Стратегии за учебно мотивиране на учениците. Книга 2. София: Захарий Стоянов.
Мирчева, М. (2015). Иновативният учител в извънкласните занимания и различното младо поколение. Докторантска академия, бр. 2, Изд. „Веда Словена“.
Павлов, П., Т. Терзиева, А. Рахнев. (2017). Педагогически стратегии за повишаване на мотивацията в обучението по информатика и ИТ. Национална научна конференция „Образование и наука – за личностно и обществено развитие“, Гр. Смолян, 27 – 28 октомври, 2017, с.222.
Пинк, Д. (2012). Мотивацията. Изненадващата истина за това какво ни движи напред. София: Изд. „Изток-Запад“.
Пенка Димитрова Димитрова
pepi__dimitrova@abv.bg