Заглавие:
Прилагане на съвременни образователни технологии за формиране и развитие на креативни способности и предприемаческо мислене на учениците в обучението по предприемачество в осми клас – теоретични постановки и концепция на иновацията
Автор:
Петранка Христева Щерева-Боянова
Старши учител, практическо обучение
Професионална гимназия по икономика и мениджмънт (ПГИМ)
Гр. Пазарджик
Резюме:
Обучението по дисциплината Предприемачество обхваща същността и спецификата на предприемаческата дейност. Уменията и компетенциите придобивани в процеса на обучение са с важна роля, не само в професионален аспект, но и за житейската реализация. Избраната за изследване тема е базирана на връзката между опознаването на предприемаческия процес и формиране и надграждане чрез прилагане на иновативна образователна технология на необходимите предприемачески способности за намирането на уникални решения на проблеми. иновативност, креативност. Това трябва да се постига на фона на игра и забавление с акцент върху създаване на нова учебна среда с такава организация, която да стимулира и мотивира участниците. Залага се на новата образователна парадигма, основаваща се на приоритета на личността, нейните изисквания и потребности в образованието. Направи се проучване на научната мисъл относно образователните технологии и се изгради концепцията ориентирана към формирането на умения и „скулптиране“ на личността на ученика като бъдещ конкурентно способен професионалист от учителя – дизайнер на учебната среда.
Ключови думи:
Образователна технология, концепция на изследването, предприемачество, концепция, хипотеза, изследователски методи и задачи.
Пълен текст на статията:
Всичко в съвременния бизнес зависи не само от знанията, но и от уменията, изградените способности и личностните качества за тяхното развитие. И най-добрите познания по предприемачество не могат да ни помогнат, ако сме несигурни, неорганизирани, безотговорни. В динамиката на съвременния свят и във времето на новите технологии са други очакванията към съвременните мениджъри, служители и предприемачи. Ресурсите за успешен бизнес са инициативност, умения за планиране, организиране, мотивиране, поемане на риск, но за да се прилагат трябва да имаме идея къде и в какво. Генерирането на новаторски идеи, намирането на уникални решения на проблеми, справянето с предизвикателствата със свежи перспективи са залог за успешна професионална и житейска реализация.
Как да подготвим учениците си за бъдещите предизвикателства, отчитайки промените в нагласите и ценностната система на обществото, чиито членове са и те?
Традиционния подход се базира на индивидуалното усвояване на теоретични знания. Централизираната функция на учителя отчуждава учащите се. На българското образование се налага да се адаптира към новите изисквания на съвременната среда. За да привлечем и заинтересуваме младите хора е необходимо да променим формите, на организация на нашите възпитателни и образователни послания. Ключът е, че те трябва да бъдат лично ангажиращи и забавни. Традицията се обогатява чрез прилагането на нови образователни технологии, с цел по-силна обвързаност с практиката и повишаване на взаимодействието между учащите се в процеса на обучение, засилена роля на различието, на всеки отделен човек и на инициативата му да намира, използва и интерпретира информацията, за да реши творчески определени задачи.
Дисциплината Предприемачество е с комплексен характер и има за цел да формира у учениците систематизирани знания, умения и компетенции за предприемаческо мислене и поведение, да се развият творчески умения. В тази връзка обучението по Предприемачество е с практико-приложен характер,
насочено към формиране и развитие на предприемаческа култура полезна за справяне в динамична среда.
Независимо, че е предмет на непрекъснато обсъждане връзката между знанията получавани в системното образование и необходимите умения за бизнеса все още е много слаба, ненадеждна и в сферата на пожеланията. Липсата на единна концепция и целенасочена политика в това отношение от страна на държавата задължава учителя да търси и прилага подходящи съвременни методи на въздействие, за да запълни тази „празнина” и да подготви конкурентноспособни млади хора.
Прилагайки иновативни образователни технологии с втъкани интерактивни методи стремежът е постигането на тези цели, както и да се отговори на съвременните изисквания към бизнессредата и кадрите. Образователните технологии и моделите на обучение характеризират пътя за постигане на определена цел, изразяват системата от регулирани съзнателни дейности за нейното осъществяване. В голяма степен качеството на образованието зависи от техния подбор.
Напоследък иновациите в образователните технологии са особено актуални. В глобализирания свят, проблемът за тяхното използване в професионалната подготовка заема важно място и заслужава специално внимание. Продиктуван от променящите се основни функции на учителя в образователната система, те способстват за преодоляване на стереотипите в обучението, за изработване на нови подходи към професионалните ситуации, съдействат за развитие на творчески способности.
За реализацията на познавателната и творческа активност на обучаемите в учебния процес се използват съвременни образователни технологии, с помощта на които се цели: повишаване качеството на образование; използване по-ефикасно на учебното време и да се намали делът на репродуктивната активност на обучаемите, като се намали времето за изпълнение на поставените задачи за самостоятелна работа. Технологиите са насочени към индивидуализация, дистанционност и вариативност на учебния процес, мобилност на обучаемите. В съвременното училище акцента трябва да е личността на обучаемия и неговата дейност.
Разкриването на същността на интерактивната образователна среда предполага изясняването на ключови понятия.
Педагогическата технология според Б.Т.Лихачев (2022) [1] е съвкупност от психолого – педагогически нагласи, определящи специален набор и оформление от методи, способи, прийоми на обучение, възпитателни средства. По този начин педагогическата технология функционира като наука, изследваща най-рационалните начини на обучение и като система от способи, методи, принципи и регулатори, използвани в учебния процес.
М. Михова (2003) [2] смята, че образователната технология обединява различни технологии – обучаващи, възпитателни, учебни, управленски и други с цел вземане на научнообосновани педагогически решения за подготовката, осъществяването и оценката на процеса на образование на човека.
Според Д. Изворска (2018) [3] това е съвкупност от научно и практически обосновани методи и инструменти за достигане на планираните резултати в областта на образованието. Прилагането на конкретни технологии в учебния процес се определя от спецификата на учебната дейност, информационно-ресурсните ѝ основи и видовете учебна работа. Образователните технологии са съвкупност от организационни форми, педагогически методи, средства, а също социално-психологически, материално-технически ресурси на образователния процес”
Авторката систематизира технологиите според тяхната насоченост на:
Информационно-комуникационни образователни технологии – прилагат се специализирани програмни среди и технически средства за работа с информацията; Личностно ориентирани технологии – имат емоционално-етическа природа, проявяваща се в мотивационната сфера на личността, Сериков (1994) [4] смята, че основен критерий за класифициране на технологията като личностно – ориентирана е способността ѝ да създава „личностно-утвърждаваща ситуация”; Субектно – ориентирани технологии. Процеса на обучение е индивидуално-субективно преживяване на обективното значение на наука, опит и отношението към тях.
Нови информационни технологии (компютърни и комуникационни) – включват: методи на самообучение, педагогическите методи „един – един“ и „един – много“, обучение на базата на комуникациите „много – много“; Ценностно- ориентирани технологии – насочени са към развитието на самосъзнанието на личността, нейното самоопределение; Адаптивни технологии – тяхната цел е „приспособяване” на обучението към индивидуалните възможности, потребности и интереси на обучаемия; технологии на развиващото обучение – осигуряват общото и интелектуалното развитие на обучаемите; технологии от дискусионен тип и др.
Новите интернет технологии също намират приложение в образователната система. Някои от най-често използваните са: Виртуална реалност – позволява на големи групи от ученици да взаимодействат помежду си в триизмерна среда; Мобилно обучение – използват се мобилни телефони за получаване на информация; Таблети и лаптопи; Платформи за дистанционно обучение – използва се за предоставяне, проследяване и управление на учебния процес; Виртуална класна стая – софтуер с който лесно и достъпно се провежда реален урок, без да се налага учителя или на учениците да присъстват в една стая.; Социални мрежи; Интерактивни бели дъски – позволяват на учениците да участват в процеса на преподаване; Онлайн уроци; Електронен учебник – предлага се интерактивно съдържание: видеа, игри, задачи, тестове вградени в съдържанието. Видео; Изкуствен интелект – една от най-съвременните образователни технологии, с която индивидуалността на учебния процес може да достигне ново равнище.
STEM [5] – (Science – Technology – Engineering – Mathematics) е обучение, което е фокусирано върху наука, технологии, инженерство и математика. Обхваща четири принципа, идентифицирани като ключови в образованието на XXI век: творчество; сътрудничество; критично мислене; комуникация.
Проектен метод на обучение – Акцентира се на „учене чрез правене“, посредством различни интерактивни методи, които да мотивират учениците и те от слушатели да се превърнат в активни участници в образователно-възпитателния процес.
Алехандро Паниагуа и Давид Истанс [6] систематизират шест групи педагогически подходи:
Смесено обучение – включва:
Обърната класна стая. Учениците учат уроците си вкъщи, а в клас ги разглеждат и осмислят, сътрудничат си в дискусии и групови задания, работят върху упражненията с подкрепата и насоките на учителя;
Смесване „в клас“ – (hybrid learning), е комбинация от среди за обучение; базирани на лаборатория модели.
Геймификацията използва как игрите могат да привлекат интереса на учениците, като същевременно имат сериозна цел,
Компютърно мислене – разбират се мисловните процеси, включени във формулирането на проблеми и решенията им, представени във форма, която може да бъде ефективно извършена от компютър или човек.
Ученето чрез преживяване – осъществява се чрез активен опит, проучване и размисъл.
Въплътеното обучение гледа отвъд чисто когнитивното и придобиването на съдържание, за да се свърже с физическото, артистичното, емоционалното и социалното.
Мултиграмотността и преподаването, базирано на дискусии имат за цел да развият културна дистанция и критични способности.
Традиционните методи на общуване между ученици и учители все повече водят до усещане за скука, несъпричастност, демотивация, отчуждение. Профилът на нашето училище е икономически и изисква подготовка на преки професионални знания и умения, които ще са от полза при работа с клиенти, водене на преговори, сключване на сделки, т.е. успешно представяне на професионалните умения в дадена област. Но и най-добрата професионална подготовка не може да помогне за добра реализация, ако не са налице нужните качества на личността. Съвременния учител е изправен пред много предизвикателства, които променят неговата роля и функциониране в учебния процес.
Концепцията на разработката е свързана с фокуса на обучение – ако преди той беше насочен главно към получаването на знания необходими за професионална и житейска реализация, то понастоящем акцента пада върху формирането на умения и „скулптиране“ на личността на ученика като бъдещ активно трудещ се и гражданин. Това изисква не само прилагане на интерактивни методи на преподаване за възбуждане на интерес и усвояване на учебен материал, а и нов поглед върху обучението и прилагане на идеи за нови начини на учене. Набляга се на създаването на ключови компетентности в различни области на човешкото знание, от значение са личностните характеристики като креативност, инициативност, взаимопомощ, съпричастност, взаимодействие, екипна работа, отговорност, изграждането на предприемаческо мислене като основа за успешен бизнес и вдъхновяващо лидерство.
В тази връзка в настоящата разработка се споделя прилагането на някои иновационни идеи за нови начини на учене. Акцента пада върху ученето чрез преживяване, чрез действия. За тази цел се използват клъстери от образователни технологии като личностно ориентирани технологии с цел повишаване на мотивацията; информационни технологии – компютърни и комуникационни за търсене на информация и обработка на идеи; ценностно – ориентирани технологии за формиране и развитие на предприемачески способности; въплътеното обучение – за насърчаване на творческото мислене и поемане на риск. Основната насока е да се стимулират учениците да се справят в ситуации за които няма готови мнения и становища, да се мотивират да си взаимодействат, обсъждат, споделят, да са активни участници, а не странични наблюдатели.
Целта на изследването е – Конструиране и апробиране на образователна технология за развитие на предприемачески способности и креативност при обучението по Предприемачество в часовете по задължителна подготовка в осми клас.
Основни изследователски задачи.
Да се изведат научно – теоретичните основания за изследването;
Да се състави алгоритъм на модела на технологията и проследят етапите за прилагането й при осъществяване на обучението по предприемачество в десети клас;
Да се проведе изследване за ефективността на модела;
Да се представят и анализират резултатите;
Да се направят необходимите изводи.
Хипотеза
В настоящото изследване допускам, че с използването на иновационен модел на образователна технология за формиране на предприемачески способности при изучаване на дисциплината Предприемачество в осми клас ще постигна следното:
Повишаване на интереса към изучавания учебен предмет Предприемачество;
Повишаване на мотивацията и активността на участие на учениците, базирана на емоционалната им съпричастност и повишаване на желанието за включване в учебната дейност;
Осъзнаване на потребността от развиване на предприемачески способности и креативно мислене.
Изграждане на нагласа за формиране и развиване на личностни качества необходими за предприемаческа дейност.
Осъществяването на обучението чрез предлагания иновативен модел цели постигане на хармонизиране на обучение, възпитание и придобиване на икономически и социални умения.
Обект на изследването са учениците от VIII “Е” клас на Професионална гимназия по икономика и мениджмънт гр. Пазарджик, професия „Икономист“, специалност „Икономика и мениджмънт“, трета квалификационна степен.
В изследването се използват следните методи: моделиране, наблюдение, анкетиране и статистически методи за обработка и анализ на получените резултати.
Изследователски методи и инструментариум
|
МЕТОДИ |
ИНСТРУМЕНТАРИУМ |
1. |
Проучване на учебна програма |
Таблица № |
2. |
Проучване на учебник |
Таблица № |
3. |
Моделиране |
Модел и Програма |
4. |
Наблюдение |
Протокол № / Таблица № |
5. |
Анкетиране |
Анкета №1; Анкета №2 |
6. |
Статистически методи |
Табличен, графичен метод, сравнителен анализ |
Технологията обхваща последователно темите от раздел РАЗДЕЛ І.
Основи на предприемачеството – 20 учебни часа по Учебната Програма от 2017 г. – заповед № РД 09-4757/01.09.2017 г., одобрена от МОН. Изследването се провежда върху темите: Същност и значение на предприемачеството, Видове предприемачество. Предприемачество и иновации, Предприемачески процес, предприемаческо мислене и поведение, Бизнес идея – същност и източници на възникване, Креативни методи и техники за идентифициране на възможности и създаване на бизнес идеи, Разпознаване на шансове – предварителна оценка на бизнес идеите, От бизнес идеята до устойчивия бизнес модел. Основен (базисен) бизнес план.
Приложението на иновативна образователна технология обхваща три последователни етапа – входно измерване, провеждане на изследването, заключителен.
Равнището на успеваемост на учениците се определя по следните параметри: предприемаческа грамотност, креативност, работа в екип и съответстващите им критерии.
Въз основа на анализа на резултатите по точкова и оценъчна система измерваща количествено качествени показатели се правят изводите и заключенията от изследването.
Целта на образователната технология е да се продобри учебния процес и резултатите от него.
Цитирани източници
1. Лихачев Б. Академик (2022) „Педагогика: курс на лекции“ ВЛАДОС
2. Михова М. Проф. д-р (2003)Педагогическо списание на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ 17 – 19
3. Изворска Д. Доц. д-р (2018). „Някои съвременни образователни технологии в учебния процес във ВУЗ“ Технически университет – Габрово, България, 2 https://www.researchgate.net/publication/324259662_Doklad_DI_Vrbania2018
4. Сериков, В. (1994) Личностный подход в образовании: концепция и технологии, Волгоград, ВГПУ, 152.
5. Извлечено от http://uchitel.bg/kakvo-trjabva-da-znaem-za-stem
6. Paniagua, A. and D. Istance (2018), Учителите като дизайнери на учебни среди: Значението на иновативните педагогики , Образователни изследвания и иновации, OECD Publishing, Париж, https://doi.org/10.1787/9789264085374-en