ИНОВАЦИИТЕ ПРИ РАЗВИВАНЕ НА СКОРОСТНАТА ИЗДРЪЖЛИВОСТ ПРИ 12-13 ГОДИШНИ ДЕЦА, ТРЕНИРАЩИ ФУТБОЛ
автор: Радослав Димов
Месторабота: VІ ОУ „Иван Вазов” град Габрово
e-mail: rudolf_p@abv.bg
Резюме
Днешният футбол получи много названия – динамичен, темпов, атлетичен, творчески, тотален …, но главното е, че все по-голям брой отбори от цял свят, показват съвременна модерна игра, което решително засилва конкуренцията и интереса към футбола.
Предимствата на футболната игра са много, но най – важните се изразяват в следното: възможността за социализацията на детето, осъществявана съвсем непринудено, естествено и дискретно в нея, повишеният емоционален фон, творческият характер, възможностите и са незаменимо с нищо друго възпитателно въздействие.
В настоящата статия са представени особеностите на иновациите при развиване на скоростната издръжливост при 12-13 годишни деца, трениращи футбол. Представен е фрагмент от урок за 7клас по физическо възпитание.
Keywords: иновативни методи, ученици, футбол, скоростна издръжливост
Въведение
Съвременният футбол представлява игрова дейност, събрала във фокус скоростните придвижвания, виртуозността на владеене на топката, мобилизация на силите и воля за победа. Към играчите в съвременния футбол се поставят две основни изисквания:
- Максимално увеличаване на арсенала на технико-тактическите похвати, които са необходими за водене на играта и
- Рационални и ефективни действия в необичайни за своето игрово амплоа зони.
Предимствата на футболната игра са много, но най – важните се изразяват в следното: възможността за социализацията на детето, осъществявана съвсем непринудено, естествено и дискретно в нея, повишеният емоционален фон, творческият характер, възможностите и са незаменимо с нищо друго възпитателно въздействие.
Изложение
Въвеждането на нови образователни стандарти изисква от учителите да подобрят качеството на образованието, да въведат нови методи на обучение и възпитание на по-младото поколение. Въвеждането на нови образователни стандарти изисква от учителите да подобрят качеството на образованието, да въведат нови методи на обучение и възпитание на по-младото поколение.
Издръжливостта е способност на човека да изпълнява непрекъсната работа с определена интензивност за продължителен период от време. Различните дейности предизвикват различен вид умора-умствена, физическа, емоционална, сетивнa. Във физическото възпитание най-голямо значение има умората, свързана с определен вид нервно-мускулна работа. Успехът в състезанието при голяма част от спортовете е непосредствено зависим от степента на развитие на това качество. Издръжливостта помага спортиста по-лесно да понася интензивните тренировъчни натоварвания и успешно да развива останалите двигателни качества
Информационните технологии могат значително да повишат ефективността на физическата култура и здравните дейности, да стимулират личния интерес, да повишат интереса към собственото здраве, способности и демонстрират възможности за по-нататъшното им развитие. Разнообразие от илюстративни материали, мултимедия и интерактивни модели издигат учебния процес на съвсем ново ниво. Не може да се пренебрегне, че съвременното дете е много по-заинтересовано от възприемането на информация в тази форма, отколкото с помощта на остарели диаграми и таблици. Когато се използва компютър в урок, информацията се представя не като статична нездрава картина, а като динамични видеоклипове и звуци, което значително повишава ефективността на усвояване на материала.
В съвременните практически дейности в областта на физическото възпитание и спорта най-голямо внимание се обръща на следните иновативни технологии:
- „Специфичен за спорта подход. Основава се на практикуване на един или няколко спорта с използване на включени в образователния процес научни и методически разработки и технологии за спортно обучение, които допринасят за реализирането на индивидуалните двигателни потребности и формирането на спортна култура.
- Рейтингов подход. Неговата система насърчава ускорената адаптация на учениците, стимулира ги да получават високи резултати при изпълнение на контролни упражнения, подобряват изоставащите физически качества и насърчава редовното посещение на часовете по физическо възпитание и активно участие в състезания и масова спортна работа.
- Интелектуализация на физическото възпитание. Състои се от включване на упражнения в часовете по физическо възпитание, които изискват актуализиране на интелектуалните функции.
- Здравословни технологии. Те са насочени към осигуряване на възможност за поддържане на здравето по време на периода на обучение, развиване на необходимите умения, знания и умения за здравословен начин на живот и обучение за прилагане на придобитите знания в ежедневието.
- Лично ориентирано физическо възпитание. Включва цели, задачи, форми и методи на процеса на физическо възпитание, които са максимално насочени към нуждите и интересите на учениците. С този подход учителят създава образователна среда, която отчита типа на тялото, здравословното състояние, физическата подготовка и характеристиките на психическото развитие на учениците, което им позволява удобно да се развиват самостоятелно и повишава интереса им към физическото възпитание.“ (Степановна С., 2021 https://scilead.ru/article/1149-innovatsii-v-sfere-fizicheskoj-kulturi-i-spor)
Електронните образователни ресурси също са подходящи средства за внедряване в учебни средства. Подходящи платформи с разработени упражнения са:
- org- „приложение, подкрепящо учебния процес с помощта на интерактивни модули. Те могат да бъдат използвани за обучение във вида, в който са създадени, а също така да се променят лесно и бързо в оперативен режим. Целта е събраните интерактивни блокове да бъдат обществено достъпни. Тези блокове (т. нар. приложения или упражнения) не са включени в конкретни програми или сценарии, но могат да бъдат използвани по подходящ начин в учебния процес. Те са особено ценни със своята интерактивност.“ (https://learningapps.org/about.php)
- https://wordwall.net/bg- „net „дава възможност на всички учители да създават и споделят ресурси, където и да се намират по света. Днес абонатите на сайта са над 200 000 и продължава да растат.“ (https://wordwall.net/bg)
През учебната 2023/2024 година с учениците от 6 и 7 клас се приложи модел на педагогическа работа за развиване на скоростната издръжливост при 12-13 годишни деца, трениращи футбол, чрез иновативни методи.
В настоящата статия е представен фрагмент от урок по физическо възпитание и спорт, свързани с тренирането на футбол от ученици 12-13 годишни.
Тема «Удар във вратата»
Упражнение „Футболни правила“
/разработено от Венци Кознички/
Викторина
Упражнение «Правила и нарушения»
Заключение
Сферата на физическата култура и спорта има голям иновативен потенциал. Иновациите както в професионалния спорт, така и в класическите тренировъчни програми показват висока ефективност, влияят благоприятно на условията за трениране на всички групи от населението. Използването на иновативни инструменти в часовете по физическо възпитание и спорт може значително да опрости работата на учителите и образователната система за постигане на целите им чрез значително повишаване на интереса на учениците към собственото им здраве, развитието на физическите качества и нивото на функционална готовност.
Използвана литература
- Степановна С., 2021 https://scilead.ru/article/1149-innovatsii-v-sfere-fizicheskoj-kulturi-i-spor
- https://wordwall.net/bg
- https://learningapps.org/about.php